Dato/klokkeslett: Tor Mai 23, 2024 5:07 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Lekedag i steindalen
InnleggSkrevet: Ons Feb 18, 2009 8:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag var jeg en tur innom sykehuset i Førde, og på tilbaketuren hadde vi planlagt en svipptur innom steindalen, så jeg hadde pakket bilen med Multiplex Gemini, u-can-do 3D ep, og mitt Air Blaster prosjekt. Målet for dagen var kun å få testa nitroflyet, men det var uansett greit å varme opp litt med et par andre modeller. Det var håpløse landingsforhold grunnet våt snø, så her var planen å bare sette dem ned i snøen en plass der jeg slapp å gå langt for å hente dem.
Jeg begynte med et par batteripakker på Gemini, og det gikk veldig bra helt til slutten på første batteri. Gikk tom for power, og og landet faktisk på et tak. Huset er gammelt og ubebodd, og har en sinnsyk takvinkel, og til min store forbauselse datt ikke flyet av taket, men ble liggende fast i snøen med propellen pekende oppover :evil:
Snøen var våt, så det er sikkert grunnen til at det ble liggende fast. Hadde kanskje hatt en mulighet hvis propellen hadde pekt nedover. Men uansett, jeg satt opp en stige og fikk pirket flyet ned med en stang. Flyet datt utfor kanten, og INGEN skade skjedd. Jeg satt i det andre batteriet, og dro på igjen. Alt funket helt topp, men dette flyet skal også få en overgang, for jeg vil ha mer rorutslag på alle rorflater.

Så ble det u-can-do 3D sin tur. Jeg slapp det avgårde, og mistenker at propellen kanskje er et hakk for stor, for motoren dropper/kutter på høyt turtall. Prøvde da med 2 forskjellige batteri, og jeg er helt sikker på at iallefall det ene skulle klare å levere nok power. Denne modellen vil jeg også øke rorutslag på, men hovedsaklig på side og høyderor. Føler at den må "jobbes" opp i hover slik som den er nå. Er liksom ikke bare å kaste den rundt. Forøvrig synes jeg at å bruke propsaver på dette flyet bare er tull. Ødela sikkert 4 o-ringer i hallen på dette, og jeg bruker også dobbelt sett o-ringer for å få dritten til å holde. På andre batteripakka forsvant propellen i lufta, så da var det bare å glidelande. Propsaver skal av på denne, det er sikkert.

Siste fly opp var klart høydepunktet for dagen. Et lite elektrofly ombygget til 2.5cc nitromotor. Utrolig hendig størrelse og sinnsykt moro å fly. Utrolig bra respons hadde det også, og maken til rollrate har aldri jeg hatt iallefall. Gleder meg til å teste rollrate i stup :mrgreen:
Følte at propellvalget ikke er det helt rette. Det virket som at den "spant" mye. Med det mener jeg at responsen på turtallet var bra, men det som faktisk skjedde samsvarte ikke med turtallet. Kanskje denne propellen vil fungere bedre når jeg får lettet flyet litt. Flyet gikk iallefall såpass at høyderoret på høyre side ble flekket opp i lufta, treverket knakk rett av, og den løse biten hang igjen i teip. Så her skal alle ror forsterkes :D

Dritmorsomt fly, og jeg begynner snart på enda et prosjekt, men denne gangen med et nytt elektrofly som også skal bygges om til nitro. Anbefaler alle å teste små og overmotoriserte nitrofly, det var rett og slett tøft. Må takke Vector utrolig mye for å inspirere meg til å gjøre dette :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lekedag i steindalen
InnleggSkrevet: Tor Feb 19, 2009 9:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det så ut som en kvikk liten rakker på videoen ja 8) Morsomt å tenke utenfor boksen av og til :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lekedag i steindalen
InnleggSkrevet: Tor Feb 19, 2009 11:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Den var leken ja. I starten var den ganske håpløs. Når jeg dro på så vrengte flyet over på siden, mye grunnet at rorene måtte justeres. Slapp jeg stikka så la den seg fort til en side, og i tillegg gikk den nedover. Den trengte litt trimming for å fly rett, men etter det var gjort så ble den mye mer presis. Litt bedre hengsler vil nok hjelpe kraftig også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lekedag i steindalen
InnleggSkrevet: Tor Feb 19, 2009 10:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Heftig flutter du hadde på den 2,5cc'n :mrgreen: Skulle ikke flydd særlig mye lenger med den farta før noe hadde skjedd :mrgreen: Du er heldig som har tilgang på et slikt område å fly på!!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lekedag i steindalen
InnleggSkrevet: Tor Feb 19, 2009 10:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, ja, det var første gang jeg har opplevd iallefall. Spennende :mrgreen:

Det komiske er at jeg har vært sammen med madammen i snart 9 år, og for 2 år siden spurte jeg henne om det ikke var en plass i steindalen som jeg kunne fly på. Dette området er rett utenfor stuevinduet til foreldrene, og som da har vært tilgjengelig hele tiden :oops:

Snakk om å være trangsynt :lol:

Eneste ulempen er at det er et lite stykke å kjøre, men jeg synes det er klart verdt det. Her går det an å leke i høyde,bredde og dybde. Egentlig helt utrolig at jeg ikke bruker området mer enn jeg gjør, men det er nok fordi at jeg aldri har dratt inn uten Nina og ungene.

Jeg har sagt det tidligere, hvis vi skal ta en samkjøring der inne en gang, så får dere gi beskjed så skal jeg ordne noe :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lekedag i steindalen
InnleggSkrevet: Tor Feb 19, 2009 10:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, de må få beskjed litt i forveien så de får tid til å svinge sammen litt vafler, kake og kaffe til de brave pilotene :P

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lekedag i steindalen
InnleggSkrevet: Tor Feb 19, 2009 11:59 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 406
Bosted: Florø
Ja jeg har noen timer avspasering å få brukt, og kunne godt tenkt meg en onsdag i Steindalen.

Skrik ut noen dager i forveien om det skulle passe og værgudene er med oss :D

_________________
Reinhardt Dankertsen 75-mod

In the 60's, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lekedag i steindalen
InnleggSkrevet: Fre Feb 20, 2009 12:02 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Skal gjøre det ja. Jeg får grave frem campingstolene, så kan vi ta en utflukt på marka der :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC