Dette var en spennende dag. Værmeldinga stemte ikke helt, så det begynte å snø ganske tett til tider. Men jeg ga rett og slett faen, for jeg SKULLE fly idag. Jeg begynte med et batteri på Gemini, som var reparert etter et kræsj i en lyktestolpe på nesjane. Det fungerte meget bra og er som nytt igjen, men jeg vil prøve en annen propell på det.
Jeg fyrte så opp Ultimate 40S og dro avgårde. Jeg har blitt meget begeistret for dette flyet, det er morsomt å fly, og i tillegg ser det bra ut og har fet motorlyd
Alle landinger var litt problematiske idag, men det er kun fordi at det var vått. Flyene landet stort sett bra, men når de hadde trillet et lite stykke og farten stoppet opp, så var det lett for at hjulene satt seg fast. Da tippet flyene over, men da sto de nesten i ro, og propellene ble ikke ødelagt engang.
Jeg fyrte så opp min reparerte Extra 300 med 15cc, og den gikk fint rett til værs. Det var temmelig mye lettere å fly dette flyet nå i forhold til forrige gang det var i lufta. Tyngdepunktet er litt feil, motoren fusket litt, så det oppførte seg litt rart til tider. Etter jeg hadde flydd litt frem og tilbake så kom det plutselig en rar lyd, og flyet ble vinglete. At motoren fusket gjorde det ikke lettere, så jeg landet litt tidligere enn jeg skulle, og traff et litt humpete område. Der ble understellet slått av, men ellers ser alt greit ut. Skal se litt på skadene, men kommer nok til å prøve igjen.
Tok en tank på T-rex 700 også, men der er det noe tull med halen. Jeg vet ikke om det er på grunn av at motoren ikke er justert skikkelig eller om det er noe tull med gyro/linker. Motoren har vært dårlig justert før, men kan ikke huske at halen var så ille da. Må finne ut av dette, for det er meget irriterende...
Fikk forøvrig herjet en god del med helikopteret før jeg ikke turte mer, og er fornøyd med det.
Jeg tok også et par tanker på mitt lille nitrofly-prosjekt, og dette er et digg fly. Jeg gikk tom for drivstoff på første tanken, så det ble en litt hard landing da, men det gikk greit. På neste tank skjedde det noe litt verre. På høyderoret har jeg en servo på hver side (var nok det som reddet meg da ene siden ble spjæret opp i lufta en tidligere gang), og når jeg skulle ta en lav forbiflyvning når jeg la det på rygg, så skjedde det noe. Ene servoen til høyderoret hadde løsnet på ene siden av selve servoen, og det førte til at høyderoret kun fungerte en vei (servoen flytter på seg når jeg gir dykkror). Så når jeg da la det på rygg i forbiflyvningen så fikk jeg ikke justert med høyderoret (den fungerte kun på ene siden, og derfor la flyet seg over i en merkelig stilling og gikk i bakken. Ingen stor skade skjedd nå heller, motoren løsnet fra motorfestet, men propell og fly ser helt ut.
Skulle teste vingen også, men var max uheldig der. Propellen sluret uten at jeg helt oppdaga det før jeg kasta vingen, så det ble ikke nok power til at den holdt høyden, så den landet fort. Når den landet datt propellen av, og selvfølgelig mutteren også. Den fant jeg aldri igjen, så jeg fikk ikke testa på nytt.
Jeg er veldig fornøyd med dagen, og det var utrolig artig å fly Ultimate 40 i tett snøvær. Jeg fikk flydd 5 tanker på Ultimate 40, 3 batteripakker på Gemini, 2 tanker på Air blaster, 1 tank på T-rex 700 og 1 tank på Extra 300.