Dato/klokkeslett: Søn Jun 16, 2024 12:38 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kraftig lufgevær
InnleggSkrevet: Tir Apr 28, 2009 1:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Tagbart wrote:
Luftgeværet mitt mener eg er oppgitt til 280m/s!!!

Hmmm...,280 er mye ja, har ikke noe særlig greie på dette men vet det finnes flere typer luftgevær, en type med fjær som komprimerer etter avtrekk, de andre før.
Regner med det siste er mest effektivt siden trykket kan økes med rett instilling og rette trimmingsdeler.. :lol: :lol: er sikkert helt på jordet nå, men, men, vi får sikkert svar.
Håper vi ikke tråkker over forumreglene nå..?



Vel, når børsa er oppgitt til 280 m/s, så klarer du nok ikke det.... kommer mye an på kulevekta. Det er mye lettere å få 280 m/s på vanlig 4,5mm kuler. Dei er lette og flyr lett avgårde. Litt værre med 5,5mm kuler.

220 m/s på 5,5mm er respektabelt for en pistol :D Det som er mest "fair" er å oppgi efefkten på børsa i joule. Det er et mål på anslagsenergien på kula.

Dersom jeg tar maks ut av børsa mi klarer jeg 310 m/s. Dette er jo målt med kronograf og ikke noe lureri fra selger'n. Dette naturligvis med heavy 21 gr kuler i 5,5mm :lol:

Men det som er mer artig er av Vector IKKE klarer dette på sin luftbørse, samme hvor mye han tuner :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kraftig lufgevær
InnleggSkrevet: Tir Apr 28, 2009 3:41 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Jeg googlet litt og fant bla. dette http://www.wingevapen.no/index.php?id=3284
375 m/s er det oppgitt. Det jeg tenkte på var om en kunne oppnå "lydmursmellet" med et luftdrevet våpen.
Dette geværet ligger over denne grensa, men spørsmålet er hvor langt kula går i friluft før den går under lydens hastighet, og om en i hele tatt vil få dette smellet.?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kraftig lufgevær
InnleggSkrevet: Tir Apr 28, 2009 4:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
222 meter pr sek er egentlig ikke så mye for å være luftgevær i 4.5mm, men når jeg legger til at det her er snakk om en trimmet luftpistol som i tillegg er bygget om til kaliber .22 med dobbelt så tunge kuler som vanlig 4.5mm så begynner det å bli litt hårete likevel.

Jeg har også en PCP børse som man kan lade opp med luft via en dykkerflaske eller pumpe den opp til 200+ bar med en spesialpumpe, og er så klar for 15-25 skudd med full power. Denne har også Yalla og vi holder selvsagt på med et kappløp. Han har ligget litt forran, men jeg tar innpå og har nå samme hastighet som han, dog noen færre skudd pr fylling.
Denne børsa klarer fint å bryte lydmuren og lyddemper er et must ellers så kommer politiet så snart man skyter bak huset eller lignende. Vi driver og trimmer for å oppnå høy hastighet med spesiellt tunge kuler. Jeg har sågar pellet ut kulene i salong ammo for å teste de ut i luftgeværet. de gikk rett igjennom en 2x4 og godt inn i en vedkubbe som stod bakom. Dette er farlige saker og det er like greit at det snart blir krav om kjøpetillatelse for å kjøpe slike våpen. I andre land brukes disse til jakt på nokså store dyr

Ang fjærbørser så stopper de aller sprekeste ved ca 260 meter pr sek i kal 22 med standard kulevekt og dette er laaaaangt bak disse trykkluftbørsene som fint klarer 300 meter pr sek med vesentlig tyngre kuler.

Jeg bruker et måleinstrument som heter kronograf for å måle hastigheten på kulene og kan således logge enhver forskjell i power ved ulike inngrep i mekanismen.

Masse eksperimentering og vitenskap og mye morro.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kraftig lufgevær
InnleggSkrevet: Tir Apr 28, 2009 4:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hatsan 125 er det værste drittgeværet man kan finne på å kjøpe, veldig mange av dem kommer med skjeivt løp, både sideveis og i høyderetningen. Disse geværene ligger det mange av på Finn, lite brukte og skal selges, mon tro om ikke eigerne ble helt fornøyd?? :lol:

Det er heller ikke i nærheten av 375 meter pr sek, dette er kun oppnådd med ultralette kuler av aluminium og er totalt ubrukelig til noe som helst. Geværet er først og fremst kjent for å ha et grusomt avtrekk, masse ulyder, dårlig presisjon og skjeive løp.

Det er nesten ingen billigvåpen som holder hva de lover med hensyn til hastighet.

Vil man ha litt power så er det bare å glemme 4.5mm og kjøpe seg .22 kaliber.

Jeg har også en Diana 48 i .22 og den er ranket som tidenes beste magnum fjærbørse og klarer 250 meter pr sek med 14.3 grains kuler som er standard. Den koster faktisk ikke så veldig mye mer enn Hatsan heller, jeg ga kun 3200,- for den da jeg kjøpte den hos http://WWW.rodan.no men andre norske sjapper tar mellom 5500-6000 for den

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kraftig lufgevær
InnleggSkrevet: Tir Apr 28, 2009 5:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Bare for å få perspektiv på ting så regnet jeg ut anslagsenergien i den oppskrytte Hatsan 125. Jeg brukte da 375 meter pr sek og la inn kulevekt på 5 grains

Dette ga 22.8 joules :lol:
(akkurat det samme som min blodtrimmede luftpistol med .22 heavyweight kuler) :lol: :lol:

Så regnet jeg ut min trykkluftbørse med salongkuler på 40 grains og hastighet på 250 meter pr sek.

Dette ga 81.2 joules :shock:

Med andre ord nesten fire ganger så mye power som Hatsan 125 "verdens kraftigste luftgevær" :lol: :lol: :lol:

Presisjonen er også avgjørende, det nytter ikke med fart på kula hvis den aldri treffer det man sikter på og der er nok forholdet enda verre enn 1/4 mellom Hatsan og en kvalitetsbørse.

Jeg sendte forøvrig løpet mitt til en dude i Ulsteinvik som skal choke løpet for meg og krone munningen på nytt. Dette utføres i slangepressa til Tess, man klemmer ned diameteren på pipa (kun den siste tommen av pipa) med 0.15mm ca for å gi bedre styring på kula i det den forlater løpet samt at dette sizer alle kulene slik at de har nøyaktig lik diameter når de kommer ut av munningen. Så må pipa en tur i dreiebenk for å krone munningen på ny for ytterligere presisjonsøkning.

Gleder meg til å få pipa tilbake og begynne jakten på ørsmå grupper som Yalla bare drømmer om

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kraftig lufgevær
InnleggSkrevet: Tir Apr 28, 2009 8:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hvis noen er ute etter et bra luftgevær med power, presisjon, bra avtrekk og det i tillegg skal være rimelig så er dette det beste kjøpet som kan gjøres : http://toolfarm.no/?pageID=224&ItemID=410

Dette er en kopi av Diana 48`n som jeg selv har og får mye skryt rundt om på div utenlandske forum.
Det i linken er i 4.5mm, men den finnes også i .22 som jeg anbefaler.
Denne greier nok mest sannsynlig 300 meter pr sek med standard 7.9 grains blykuler og er vel da omtrent like kraftig som hatsan 125, men myyyye bedre på alle punkter.

For de som er interessert i luftvåpen så finnes det et meget bra norsk forum:

http://WWW.airgunworld.org

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kraftig lufgevær
InnleggSkrevet: Tir Apr 28, 2009 10:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det aller enkleste hvis man absolutt ønsker å bryte lydmuren med luftgevær er å ta et ganske kraftig gevær og dryppe en eller to dråper olje inn hullet som leder inn i kompressjonskammeret. Dette vil gi en dieseleffekt og smeller høyt og skarpt, omtrent som ei kruttbørse når man så brenner av. Dette er selvsagt ikke bra for stempelpakning eller fjør i et luftvåpen.
De fleste gevær som klarer ærlige 300 meter pr sek vil klare å bryte lydmuren med lette kuler som feks Gamo PBA. De kulene gir rævva presisjon og fordi de er meget lette vil de raskt miste hastighet og ikke langt ute i kulebanen vil de fly saktere enn en kule med normal vekt selv om de i utgangspunktet starter ut med lavere hastighet.

Det som er saken med luftgeværkuler generellt er at så fort som man passerer ca 300 meter pr sek så blir kulene ustabile og gir dårlig presisjon. Det beste man da kan gjøre er å bruke tyngre kuler som vil gi lavere hastighet og bedre presisjon, men likevel samme kraft målt i joules

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kraftig lufgevær
InnleggSkrevet: Tir Apr 28, 2009 11:37 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Ja, dette var en som forventet en meget god redgjørelse. Jeg er imponert over ytelsene i våpnene deres. Jeg har et slavia 631, det blir rene blåserøret i forhold.
Jeg er ikke ute etter mer støy enn nødvendig, men var nyskjerrig på hva som er tilgjengelig og hva som i helle tatt gikk an med et luftåpen.

Jeg stusser imidlertid litt over dette med lydmur og lyddemper som er nevnt. Demperen kan vel ikke gjøre noe annet enn å dempe smellet av lufttrykket som slipper ut av munningen etter at kula har forlatt løpet.?
Lydmursmellet kommer vel etter at kula kommer ut i friluft.?

Noe av grunnen til jeg tror dette er at jeg har en .22 rifle med demper. Demperen er nok av det simpleste slaget men den funker godt på subsonic ammunisjon.Da er det bare et lite "puff" omtrent som med luftgeværet.
Bruker jeg for eks. Cci stinger el.likn. så smeller det omtrent like høyt med demper som uten.

Den luftrifla du linker til ser jo meget flott ut og rimelig også, men kanskje jeg burde sende slavia rifla mi utover til florø. Etter et par timer på hobbyrommet til en av dere så ser jeg ikke bort i fra at den kan yte like mye. :oops:

Den Hatsan rifla.!, den kan jo muligens være utviklet for gatekamper på gazastripa, og ikke et våpen for presisjons skyting i norge.!, slett ikke dumt med ei rifle som en kan skyte rundt hushjørner med der nede. :shock: :P

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kraftig lufgevær
InnleggSkrevet: Tir Apr 28, 2009 11:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Den Hatsan rifla.!, den kan jo muligens være utviklet for gatekamper på gazastripa, og ikke et våpen for presisjons skyting i norge.!, slett ikke dumt med ei rifle som en kan skyte rundt hushjørner med der nede. :shock: :P


Hehe......det var dagens.... :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kraftig lufgevær
InnleggSkrevet: Ons Apr 29, 2009 2:10 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Det er så vannvittig lenge siden eg har styrt med luftgeværet, og tok visst litt feil ang. m/s. Eg har en Slavi 631 eg også Bjørn. Og den er oppgitt til 170m/s ikke 280. Huska visst 100 feil. Men det geværet er av god kvalitet, og veldig robust. Eg har sikkert maks skutt 500 skudd med det. Noen som vil kjøpe det kanskje? Sikkert mye som kan gjerast med det!!!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kraftig lufgevær
InnleggSkrevet: Ons Apr 29, 2009 4:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Tagbart.
De der Slavia geværene er nok landets mest solgte luftgevær, de er meget populære blant de som samler og legger til vekt affeksjonsverdi. Jeg regner med at du får solgt det på et blunk dersom du legger det ut for salg på forumet som jeg linket til.

BGH
Du har helt rett idet med lyddemper og overlydssmell. Jeg har ikke overlydsfart på kulene i luftgeværet og derfor blir det meget tyst. Hvis man har overlydsfat så vil ikke demperen kunne gjøre noe med kulesmellet i det kula bryter lydmuren, noe som inntreffer etter at kula har forlatt demperen.
I salongrifla bruker jeg for det meste Eley standard som går meget stille. det meste av standard ammo ligger rett rundt lydhastighet eller litt under. Subsonic ammo er temmelig mye dyrere enn standard som gjør akkurat samme jobben, og som du sier så smeller Stinger, CCI Mini Mag, Yellow Jacket og lignende mye, selv om man har demper.

Jeg har også en del kraftigere skyts som .223 remington 308 winchester, 30-06 og disse har svære lyddempere. Det gjør at det går fint an å skyte uten bruk av hørselvern. Det smeller jo litt fremdeles, men det er under skadelig og ubehagelig nivå.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kraftig lufgevær
InnleggSkrevet: Lør Mai 02, 2009 9:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yalla. Jeg fikk min nye lyddemper i dag :mrgreen:
STORT innvendig volum pga større diameter enn din, samt tyyyyynne lameller. Har testet den på halvautomaten i .22 mot en hoggestabbe i boda og jeg tror ikke naboen hørte det 8)

Bare jeg får pipa tilbake fra choking nå så jeg får testet den på luffa også :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kraftig lufgevær
InnleggSkrevet: Søn Mai 03, 2009 11:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Hmmm... noe har jeg lært meg når det kommer til vurdering av støy: Vurderinga blir SVÆRT SUBJEKTIV!!! (om du vet hva det betyr :lol: ) Jeg tror det ikke før jeg hører det :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Kraftig lufgevær
InnleggSkrevet: Tir Mai 05, 2009 6:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Believe it!
Tror det ikke før du hører det :?: Det er jo nettopp DET som er saken, du kommer jo IKKE til å høre det :lol:
Pipa er nå choket, kronet og blånert. Ny tight adapter til lyddemper er også blitt dreiet.
Håper posten bringer meg disse godsakene innen helga så jeg får skrudd sammen børsa igjen, ellers er det lett for at smådeler forsvinner i flyttekaoset som starter til uka :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 21 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC