Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 10:42 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Ons Mar 11, 2015 9:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Å disse fuelbilene.....

Jeg digger tydeligvis fuelbiler, og synes de er mye mer underholdende enn elektro. Det har altså noe med kjøregleden å gjøre for min del, selv om de effektmessig ligger langt under elektro. Nitromotoren er en seigliva jævel, som jobber seg gjennom de verst tenkelige arbeidsforhold, kanskje det er en av grunnene til at nitrobilen ligger mitt hjerte nærme :)
Men selvfølgelig, det blir litt sånn ja takk, begge deler :)

Jeg bytta til meg en Team Losi Raminator som ble litt snakket om i en annen tråd. Jeg fant ut at jeg har litt diverse liggende til min LST2, og mange av delene passer overens. Så hvorfor ikke få en Raminator i stallen også. Kom frem til at det er på tide at kidsa får sin egen nitrobil (4 og 6 år gamle) istedenfor å bruke mine, og da tror jeg Raminator er en god start. Stor, stabil, doble styreservoer, elstart (setter på original motor), revers, og ikke minst enkel å skru på. Når den kommer så skal den avfettes og høytrykkspyles, fjernkontroll og mottaker går i bosset, vanntett servo på gass/brems blir montert (litt for sikkerhets skyld), og settes deretter opp på en Spektrum DX4C. Regner med å måtte bytte litt kulelager og slikt, men på min egen LST2 har jeg byttet lager jevnlig, så der har jeg massevis av fullt brukende lager liggende :) Så det blir ingen kostbar makeover, men bilen er ikke dum, så den er verdt å bruke litt tid på. Skal oppdatere her med litt bilder etterhvert som jeg får begynt på overhalingen. Her er et bilde av Raminator


Vedlegg:
raminator.jpg
raminator.jpg [ 53.22 KiB | Vist 26415 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Tor Mar 12, 2015 12:46 am 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Grattis med ny bil :)

Det hadde vært veldig nyttig om du dokumenterte arbeidet du gjør med service/overtakelse av bilen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Lør Mar 14, 2015 11:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det skal jeg gjøre. Idag plukket jeg den opp på posten, og hadde egentlig ingen særlige forventninger til bilen. Jeg er godt klar over at når jeg kjøper slikt brukt (og billig), så kan man ikke forvente all verden, men jeg var klar for litt restaureringsarbeid på den.

Det første jeg fikk se var at bodyen shabby. Men det skremmer meg absolutt ikke. Den var noenlunde hel, dekaler satt på, men hullene til bodypostene var dårlige. Så bilen har ikke vært så mye brukt at den har gått gjennom flere bodyer, og det er jo en bra ting. At original body sitter på, selv om den er slitt, er et viktig tegn for min del :)

Det neste jeg kikket på var tilstand på dekk/felg. Dette er en forholdsvis stor kostnad å måtte bytte på slike biler, så dette punktet er jeg alltid litt spent på. Felgkantene var fine, man kunne se at de er brukt, men ingen var ødelagte eller sprukket. Dekkene så også bra ut, limen var ikke gått opp noe sted. Så tilstand på dekk og felg var en del over forventning.

Så var det chassiset sin tur. Forrige eier hadde montert en O.S.30 et eller annet, og der var startenheten defekt i følge tidligere eier, men motor skal være ok. Dette var aldri noe jeg brydde meg om, siden jeg ikke har tenkt å bruke den motoren. Jeg har originalmotoren til LST2, og tanken min var å bruke den i Raminator. Skal selvfølgelig fikse opp O.S.'n som fulgte med, gjerne med snorstart.

Når jeg fikk avfetta og spylt av den gamle dritten på chassiset, så åpenbarte det seg en bil i forholdsvis bra teknisk stand. Man kan se på akslingene at de ikke har snurret så alt for mye, og plasten på bærearmer og hubber så veldig bra ut. Aluminiumsplatene under var i god forfatning, så denne bilen har ikke fått så mye pryl. Jeg har inntrykk av at tidligere eier heller har slitt med motorer, kanskje hatt litt lite kunnskap om justering, bruk og så videre. Jeg er veldig glad i å kjøpe slike biler billig, for de har ikke rullet langt :) At jeg har forskjellige deler liggende fra LST2 er jo heller ingen ulempe, og konstruksjonen kjenner jeg inn og ut, så den er null problemer å skru på.

Jeg bommet forøvrig på et lite punkt. Har trodd at Raminator ble levert med revers, men det ser ikke slik ut. Når jeg tenker meg om, så er det jo sikkert grunnet kostnad. Raminator er jo en litt nedskalert utgave i forhold til LST2, så da høres det logisk ut at den er levert med litt færre muligheter. Men det spiller ingen rolle, jeg har all innmaten som ble levert med min LST2 før jeg bygget den om til forward only, så da bruker jeg den og bygger Raminator opp med revers. Det betyr at bilen bruker 4 servoer (2 på styring, 1 på gass/brems og 1 på girskifte), men jeg kommer til å kjøre Life batteri til elektronikken, så det blir null problem.

Det resterende ser veldig bra ut, ingenting er knekt, opphenget beveger seg flott (elsker støtdemperene på disse bilene), drivverk ruller fritt og fint. Jeg ba ham forøvrig om å kaste fjernkontrollen, så den har jeg ingenting å fortelle om :mrgreen:

Hva som beholdes av elektronikk er jeg ikke sikker på enda. Nåværende servo som står på gass/brems blir nok flytta til å håndtere girskifte, og så putter jeg en vanntett Hitec eller Savox på gass/brems. Jeg synes det er litt viktig å ha akkurat den servoen oppdatert, det dreier seg jo tross alt om å stoppe en tung nitrobil :)

Skal legge ut noen bilder etterhvert, nå ligger bilen til tørk etter dagens vask :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Søn Mar 15, 2015 1:39 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Takk for detaljert gjennomgang :) Virker som du ikke har kjøpt katta i sekken.

Hvis du fortsetter å hive sendere, servoer, andre deler i det samme tempoet, kan du gjerne gi det til meg i stedet :D

Gleder meg til bilder.

Gjør du noe med kulelagrene som sitter i bilen, eller bytter du dem?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Man Mar 16, 2015 7:49 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Fant en ganske grei og detaljert link for gjennomgang og vedlikehold av nitrobiler :)

https://traxxas.com/support/How-Maintai ... itro-Model

Slett den hvis du ikke vil ha den her (antar at du har rimelig god kontroll på dette, men tenkte for andre).


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Man Mar 16, 2015 10:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det går helt fint at du legger ut slike linker her, du må gjerne legge den på flere plasser på forumet også :)

hehehe, høres kanskje litt gale ut, kaster det ikke hvis jeg ser meg bruk i det. Men jallaservoer går rett i bosset :mrgreen: Du vil vel ikke ha gamle avdanka radiosendere med teleskopantenne og slikt vel?

Kulelagerene tar jeg ut og sjekker ett om gangen, hvis jeg merker slitasje så byttes det, hvis det virker ok, så smører jeg det bare opp igjen. Alt for mange som tar kulelager for gitt i en bil, slikt bytter jeg forholdsvis mye av på bilene mine.

Har ikke fått tatt bilder enda, kommer vel en av dagene tenker jeg :roll:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Søn Mar 22, 2015 12:15 am 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Flott, linker og guider er bra for erfaringsutveksling :)

Gleder meg fortsatt til bilder/film av bilen :)

Er deletilgangen fortsatt bra til denne og LST2? Har funnet en veldig rimelig LST2 jeg vurderer å kjøpe til uken.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Søn Mar 22, 2015 1:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ting tar tid :oops:
Jeg skal få lagt ut noen bilder i løpet av dagen :)

Foreløpig har jeg hatt null problem med deler hverken til LST2 eller Raminator, synes det ser bra ut. LST2 har uansett litt andre bærearmer enn Raminator, og jeg tror LST2 har mye til felles med LST XXL, så jeg er ikke bekymret selv om LST2 har begynt å dra på årene. Jeg har greit med deler til denne bilen fra før, og kommer nok til å hamstre litt også tenker jeg, bare sånn i tilfelle det blir problemer om noen år :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Søn Mar 22, 2015 2:21 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Så bra! Jeg har avtalt å kjøpe en LST2 i påsken som er RTR med karosserier, 2 sendere og mottakere, en del reservedeler ++. Håper ikke det er et dumt kjøp :)

Hvor kjøper du deler til LST2?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Søn Mar 22, 2015 4:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hva du må ut med for den da? Og hvilke sendere er med? Er greit å få i en 2.4ghz, Spektrum sin DX4C er en skikkelig "valuta for pengene" radio. En LST2 er ikke et dumt kjøp, men kommer selvfølgelig an på pris :)

Jeg forhandler Team Losi i hobbykjelleren selv, så jeg bestiller deler fra importør :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Søn Mar 22, 2015 4:19 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Det er originale sendere, dessverre FM/AM, men begge er med display. Får vel gå over til 2.4Ghz på den og.

Litt dumt å komme med prisen før handelen er i boks, men sånn som det er nå er det avtalt 600kr. Alt skal være i orden, og den ble brukt for noen dager siden.

Bra du forhandler TL, da kan jeg bestille av deg :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Søn Mar 22, 2015 10:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har ikke store mengder deler til Team Losi på lager, men noe har jeg, og skaffer selvfølgelig også.

Her er noen bilder. Som man kan se så er plasten slitt forholdsvis lite, og bunnplatene i aluminium har ikke nevneverdige riper. Mine biler ser slik ut etter en ukes bruk fra ny tilstand :mrgreen:


Vedlegg:
DSC06414.JPG
DSC06414.JPG [ 3.91 MiB | Vist 26325 ganger ]
DSC06415.JPG
DSC06415.JPG [ 3 MiB | Vist 26325 ganger ]
DSC06416.JPG
DSC06416.JPG [ 3.53 MiB | Vist 26325 ganger ]
DSC06418.JPG
DSC06418.JPG [ 3.69 MiB | Vist 26325 ganger ]
DSC06424.JPG
DSC06424.JPG [ 3.5 MiB | Vist 26325 ganger ]
DSC06425.JPG
DSC06425.JPG [ 3.84 MiB | Vist 26325 ganger ]
DSC06426.JPG
DSC06426.JPG [ 3.25 MiB | Vist 26325 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Søn Mar 22, 2015 11:42 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Den så utrolig bra ut! Regner med at dette er etter du har skrubbet og kost litt med den :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Man Mar 23, 2015 12:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
En rask vask med avfetting og høytrykkspyling. Er enda ikke helt ren, men det verste er spylt bort. Jeg er godt fornøyd med tilstanden ja :)
Selve dillingen begynner ikke før jeg har ny body og slikt på plass, har ikke tid før i starten av Juni vil jeg tro. Vil vente til eksamen er overstått.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Raminator
InnleggSkrevet: Man Mar 23, 2015 12:25 am 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Så hvertfall veldig bra ut :) Har du noen planer for den?

Hva synes du om det jeg skrev om LST2, og prisen kan ikke være dårlig?


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC