Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 12:05 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens T-rex 500esp flybarless
InnleggSkrevet: Ons Mar 31, 2010 7:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Siden jeg kræsjet denne modellen for et par uker siden, så fant jeg ut at dette var et passende tidspunkt å montere flybarless. I kræsjen ødela jeg halebom (torquetuben overlevde), hoveddrev, main shaft, et understell, flybar, og tannhjula i alle cyclic-servoene (futaba S9257). Hovedbladene overlevde også, så dette var et vellykka kræsj hvis en ser bort fra servoene. I den anledning ville jeg også gå over til servoer med metallgir, og ventet da en uke ekstra på at Align DS510M skulle komme. De ble sluppet med metallgir i disse dager, så timingen var omtrent perfekt :D

Under demonteringen sjekket jeg også kulelagerene til hovedmasten, og begge var helt ødelagte. Glad for jeg sjekket akkurat dette, lagerene var godt forbi sitt siste vers :shock:

Fikk en liten aha-opplevelse når jeg tok bort de gamle servoene. Metallhylsene som ligger i servodemperene var helt deformerte. Dette har ikke skjedd når skruen har blitt strammet til, men rett og slett av belastningene når servoene jobber. Dette var rett og slett imponerende. Jeg har kun hatt en kræsj på denne modellen, og det har absolutt ikke skjedd i kræsjet. Imponerende krefter....

Uansett, nå er de nye delene på plass, inkludert servoer og flybarless fra Align. Så da blir det snart test :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 500esp flybarless
InnleggSkrevet: Tor Apr 01, 2010 1:19 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Kan du ikke skifte gira i servoene da.? de blir like gode som de var før vel...

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 500esp flybarless
InnleggSkrevet: Tor Apr 01, 2010 1:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Kan du ikke skifte gira i servoene da.? de blir like gode som de var før vel...


Helt til neste kræsj :mrgreen:
Jeg synes det er tungvint å bytte slikt i helikopter. Ofte er ledningene til servoene trukket annerledes, og da blir det gjerne litt mer tidkrevende å bytte tannhjul. Tid er en luksus for meg iallefall. I omtrent alle kræsj jeg har hatt med helikopter som har plastdrev i servoene, så er det et eller annet som har skjedd med dem. En annen ting er at hvis de ikke ryker i en kræsj, så er det en stor mulighet for at det har oppstått en skade i drevene. Klart, noen ganger går det bra også, men jeg risker ikke å bytte ut masse deler på helikopteret fordi at jeg vil safe på noen hundrelapper. 3 pakker med nye drev til S9257 koster oppunder 300 spenn for 3 sett, og servoene (digitale med metallgir) jeg har montert nå koster 450,- pr stk. Altså koster det selvfølgelig mer, men på sikt er dette en bedre løsning. Og helikopteret er verdt det også.

Slik jeg ser det, så sparer jeg tidkrevende arbeid ved kræsj, da sannsynligheten er større for at servoene holder. En annen ting er å spare opptil 300 kr i hver kræsj også. Men selvfølgelig, servodrevene skal byttes, det er dyre servoer, men jeg skal ikke putte dem i helikopter som jeg herjer med iallefall. Grunnen til at jeg i det hele tatt valgte de servoene når jeg kjøpte dem var mangel på alternativ.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 500esp flybarless
InnleggSkrevet: Tor Apr 01, 2010 2:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg, madammen og ungene dro bort til storhallen idag, og jeg hadde med med T-rex 500, MSH protos, Outrage G5, Yak 54 og parkzone microcub. Altså fullt opp med ting å fly :D

Hovedformålet mitt var å ta jomfruturen på T-rex 500esp etter ombygging til flybarless. Siden dette er helt nytt for meg så var det veldig spennende. En annen ting er at det er gjenoppbygget etter kræsj, og det tilfører jo også litt spenning. Jeg merket under oppstart at en ikke trenger å korrigere på samme måten som før. Litt uvant, men veldig uproblematisk. Jeg tok helikopteret opp i vanlig hover, og såg først at trackingen var bra. Det neste jeg prøvde var så smått å bevege cyclic for å se at alle bevegelser var som de skulle. Alt føltes bra, så jeg kjørte opp i full speed. Da begynte halen å sitte mer som den skulle, og ting falt på plass. Jeg må nok justere gain på elevator, men hadde glemt alt av skrujern, så det får vente. Inverted gikk helt fint, og hele helikopteret føltes litt mer "med". Litt vanskelig å beskrive, men "smooth" er et dekkende ord. Alt føltes mer flytende ut. Neste gang skal jeg justere litt gain, og utslagene skal økes litt også :twisted:

Imorgen skal jeg til steindalen, og da skal T-rex 500 og T-rex 600N være med. Begge har flybarless, så jeg skal forsøke å få justert begge to. T-rex 700 skal også være med, jeg har kun hatt 3 tanker på den nye motoren, så jeg satser på å flydd noen tanker der også. Litt greit å få ting klart nå når vi går inn i sesongen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 500esp flybarless
InnleggSkrevet: Tor Apr 01, 2010 3:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Hørest bra ut detta.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 500esp flybarless
InnleggSkrevet: Fre Apr 02, 2010 9:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk flydd 3 batteripakker i steindalen idag, og nå begynner det å ligne noe. De to første pakkene var gamle, så det var ikke så alt for mye futt, men ting tok løst når jeg fikk i den nyeste batteripakken :D

Det er blitt utrolig hurtig, og enda er det en del justering igjen på utslagene, og jeg fikk det til å stalle ut når jeg flydde i en rett linje. Det steg rett til værs, og jeg var et lite øyeblikk bekymret for om bladene ville gå i oppløsning, det hørtes nesten slik ut.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 500esp flybarless
InnleggSkrevet: Lør Apr 10, 2010 7:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag hadde jeg en tur med familien til storhallen, det begynner nesten å bli en rutine nå :D
Hadde med Yak 54, Parkzone microcub og T-rex 500. Fikk flydd 3 pakker på Yak 54, 2 pakker på microcub og 3 pakker på T-rex 500, og det holder faktisk. En blir godt sliten av å konsentrere seg.

Jeg justerte ingenting på kontrollenheten til FBL-systemet idag, så jeg har enda litt vugging, men jeg justerte ned litt gain på halen. Tenkte jeg skulle se litt på plassering av komponentene også, om jeg kanskje kunne gjøre noen forbedringer der.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC