Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 4:52 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Planarbeid, Grov.
InnleggSkrevet: Man Feb 06, 2012 12:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Motorsportklubben har gjort en flott jobb opp mot kommune. Her er infor om planarbeid som skal begynnes:

https://www.flora.kommune.no/varsel-om- ... 73765.html

Her bør Sunnfjord RC klubb komme med innspill og være med fra oppstarten av. Folk som er interessert å delta på dette bør melde sin interesse til styret i klubben :mrgreen:

Her er flotte muligheter fremover :D

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Planarbeid, Grov.
InnleggSkrevet: Man Feb 06, 2012 6:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
I planprogrammet står det

"Motorsport er ein vidtspennande begrep. Her omfattar begrepet enduro, go-cart, MX, super
motard, radiostyrt bil, radiostyrt båt, vannscooter med meir."

Siden de nevnte aktivitetene er på bakkenivå antar jeg at fly ikke inngår i "med meir"-biten. Det er kanskje noe å ta med seg for de som skal formiddle interessen til klubben vår.

Det er godt å se at noe skjer, selv om det er et år til før gravemaskinene begynner.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Planarbeid, Grov.
InnleggSkrevet: Tir Feb 07, 2012 12:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Skal vi være med på leiken fremover, er det viktig at folk stiller opp med forslag til utforming av baner og areal. Sammen med dette må det også foreligge en plan på finansiering og gjennomføring.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Planarbeid, Grov.
InnleggSkrevet: Tir Feb 07, 2012 12:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Sitter å kikker på Google Earth og Norgeskart for å skape meg et bilde av området. En ting er jo det man ser fra veien, men her er det nok mer skjult enn ved første øyekast om man tar seg en tur i området.

Det første som slår meg er at dette er et veldig kuppert område. Den desidert mest brukbare delen er på langstrekket øst for Lendingsvatnet. Alt mellom Lendingsvatnet og Liavatnet er stort sett myr og krever mye arbeid for å bli brukbart til noe vil jeg tro. I følge topografiske kart er området langs langstrekket også merket som myr, men dette er trolig mer drenert pga høydeforskjell enn det lavereliggende området nede mellom vannene. De beste flatere områdene ligger mest sannsynlig på denne sletten enten sør for veien opp mot åskammen, eller ditto på nordsiden.

Høydeforskjell mellom Lendingsvatnet og veien på langstrekka er 62,5 høydemeter for å gi en referanse. Forskjellen fra veien til høydedraget nordøst for Lendingsvatnet er 27 høydemeter. Lendingsvatnet er forøvrig ca 161 meter langt om noen har tenkt på båtkjøring der. Spørsmålet er tilkomst. Det er bratt på siden mot veien, og ser myrete ut på de tre andre sidene, men dette må man nesten ta en befaring på for å få klart.

I utgangspunktet vil jeg tro at det er buggy bane som er mest aktuelt for bil. Noe annet vil kreve for store ressurser både konstuksjonsmessig og økonomisk. Er det nå snakk om å flytte flystripe fra Grovastøylen og ned i dette området om vi får innpass?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Planarbeid, Grov.
InnleggSkrevet: Tir Feb 07, 2012 1:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sikkert god ide med buggybane. Jeg tror også det hadde vært smart å samkjøre all rc aktivitet inkludert fly bil heli på ett område som dette.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Planarbeid, Grov.
InnleggSkrevet: Tir Feb 07, 2012 2:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
En tanke for utforming av et slikt område er om vi har et noen lunde rektangulært område vi kan dele opp. Både bil og fly er jo avhengig av å ha det flatt, men med bil er området mye større, og man trenger en førerstand for oversikt over banen. Viktig for begge er drenering for å unngå unødig skade på banene, og selvsagt for å øke tiden man kan bruke området. Jeg doodlet et par eksempel på hva man kan gjøre, men alt vil avhenge av hvordan det ser ut der vi eventuelt blir plassert. Kanskje vi får to mindre områder for den saks skyld. Det jeg mener er viktig er at fly og bil ikke kommer i konflikt. Dette er kanskje det viktigste punktet av alt.

Jeg driver forøvrig å søker opp andre buggy baner for å se hvor stor plass som kreves. Kommer tilbake med mer om dette.

Bilde

Bilde

Bilde

Ikke ta dette for mer enn det er, eksempel på hvordan vi kan tenke rundt utformingen. Kom gjerne med andre alternativ. Ingen ting er i skala heller, bil området er for lite i alle tegningene vil jeg tro.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Planarbeid, Grov.
InnleggSkrevet: Tir Feb 07, 2012 6:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Her er et bilde av en bane i Texas. Denne er rundt medium størrelse, og er vel i størrelsesordenen vi bør sikte mot. Banen er designet for opp til 1/8 biler, noe som blir viktig for oss siden det er mange som har den type biler også. Etter hvert som man får dannet et miljø rundt banen vil jeg tro aktiviteten blir på 1/10 buggy, men det er jo greit å ha plass til begge typer.

Bilde

Langstrekka langs førerstand er her 12 fot bred for referanse. Det er kanskje litt i overkant av behovet, men det er jo noe man må komme tilbake til. Skulle man få gjennomslag for noe slikt må det gjøres mer research, f.eks besøke banen i Bergen og på østlandet. Moss åpnet innendørsbane for buggy i høst. Når man eventuelt kommer så langt er det også snakk om underlag og vedlikehold, men det er et kapittel i seg selv.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC