Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 4:04 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 54 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Tor Nov 08, 2012 8:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Det er meldt knallbra forhold på Lørdag. Jeg og Vector stikker vestover i havet til Rognaldsvågen for å fly hotliner. Jeg har plass i båten til noen stykker om det er flere som vil hive seg med. Det er meldt sørlig liten kuling, helt ypperlige forhold ute på fjellet

Oppmøte i båthavna Gunhildevågen Sør kl 11:00

Her blir det vær, natur og RC-opplevelse

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Tor Nov 08, 2012 9:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Avgang er fremskyndet til kl 10.00 fra havna 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Fre Nov 09, 2012 6:35 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Eg blir med ! Møter opp i båthavna Gunhildvågen Sør kl 10:00, dette blir gøy.

Rotor


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Fre Nov 09, 2012 7:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Supert, siste værvarsel lokalt er lettskya og 15m/s fra sør :mrgreen: :mrgreen: Det er den perfekte vindretningen der ute, da flyr vi på andre sida av fjellet i forhold til sist.

http://www.yr.no/sted/Norge/Sogn_og_Fjo ... sv%C3%A5g/

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Lør Nov 10, 2012 10:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Da var siste regnbyga unnagjort, flyene sjekka batteriene ladda og båten bunkret opp, så da er det bare å komme seg avgårde :D

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Lør Nov 10, 2012 7:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Dette var dritfett og vindforholdene var perfekte for hangflyging. Man kunne stupe laaaangt nedover fjellsiden for så å bli løftet rett opp igjen på et blunk uten bruk av motor, det var ca 15 sekundmeter vind, så det var rimelig friskt 8) Danser med ulver er vel og bra det, men å flyge med ørner er også litt stilig :D Yalla hadde et par fantastiske havarier i luften med det ene flyet sitt :lol: Håper det ble noen pene opptak av den forblåste dagen på fjellet (på godt og vondt :lol: ), venter spent...................... :)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Lør Nov 10, 2012 8:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sinnsykt fin dag med mange opplevelser. Mye naturopplevelser på en gang. At vector kom hjem med helt fly kan vel tyde på mye "pingleflyving" fra den kanten :lol: Håper det kommer noen bilder etterhvert :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Lør Nov 10, 2012 8:59 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Bilde

En vindfull dag i Rognaldsvågen, skulle nesten ikkje tro at det gikk an å fly i slikt vær men forholdene var optimale for hanggliding med RC fly. Vector og Yallaair var reinspikka luftakrobater, fantastisk moro. Rognaldsvågen er dessuten en veldig flott plass, som å leike seg i et maleri. Rotor klarte ikkje å holde følge med de store gutta så veldig lenge, tre kræsj blei det, det siste heilt forferdelig. Men så blei det tid til litt filming til å se på etterpå. Eg gleder meg allerede til neste gang !



Sist endret av rotor den Tir Jun 07, 2022 10:32 am, endret 2 ganger.

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Lør Nov 10, 2012 9:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Du klarte deg bra du Rotor, bare litt uheldig, marginene er ikke store i slik vind og forferdelig turbulens bak hanget. Sikkert ikke lett å filme stabilt heller når hele kroppen blir filleristet i vinden :) Ble det noe av opptaket der Bixleren til Yalla klapper sammen vingen og går ned som et spyd? :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Lør Nov 10, 2012 10:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, litt morsomt dette. Videoklipp fra dere har vært etterspurt i flere år, men først nå blir det viktig å få det ut :mrgreen:

Det bildet som Rotor har lagt ut var helt fantastisk flott, nesten verdig en pris spør du meg. Fy flate for en formasjon på himmelen, og med lyset som slipper gjennom skylaget så ble det helt spesielt. Flere av disse takk :D

Litt overrasket over filmen, ser jo ingen forsøk på slope soaring eller lignende. Dere ligger jo bare å daller og roller, er det ikke fantastiske forhold for høye hastigheter eller? Burde vel fint passere et par hundre km/t her, og vel så det. Trodde dere var sugne på å utnytte plassen til slikt? Fin film og fantastisk bilde var det iallefall, og slike forhold innbyr skikkelig til kjøp av glider, det er sikkert :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Lør Nov 10, 2012 10:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
En liten onboard snutt:

http://www.youtube.com/watch?v=D_dFUY0gA80&feature=plcp

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Lør Nov 10, 2012 11:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Helt fantastiske forhold ja. Bare naturopplevelsen i seg selv er nok verdt denne turen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Lør Nov 10, 2012 11:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Artig å se hvordan det ser ut fra cockpit :) Skikkelig slopesoaring krever nok helt annen geografi og fly, det er skikkelig high-tech for spesiellt interesserte. Jeg vil tro at flyet til Yalla når det ikke har et stort kamera på ryggen, gjør minst 200 og vel så det i medvind og litt unnabakke, men det kommer dessverre ikke frem på opptakene. Flyet mitt er av fysiske/konstruksjonsmessige årsaker noe treigere, men raskt nok til at det er grisemorro likevel, jeg hadde sikkert høyere fart i stup inn mot hanget i dag enn jeg har oppnådd med glow-fly hittil. For å få høy fart her må man langt ut fra hangkanten og høyt opp, for så å stupe noe nedover og inn mot der man selv står på hangkanten, men så må man svinge ut igjen fra hangkanten før man havner bakom kanten, og da mister man mye av farten igjen. Bakom hangkanten har man absolutt IKKE lyst å være mer enn høyst nødvendig for innflyging/landing pga mongolid turbulens :shock: Langsetter kanten får man ok fart, men rett imot vinden er det umulig å oppnå mye fart. Dette må man selv oppleve, da blir det enklere å forstå :wink: Bare å joine neste gang 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Lør Nov 10, 2012 11:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Unnskyldninger og unnskyldninger, det er jo derfor dere aldri dokumenterer noen av "rekordene". Nå ble dere filmet, og viser ikke annet enn vanlig flyvning :mrgreen:
Som vanlig er det også babling om høye hastigheter uten hold i noe som helst. Du har speedgun, det er vel en grunn til at du ikke bruker den. Og ikke skyld på batteriene :wink:

Neida, jeg skjønner, har jo aldri fått prøvd slike forhold selv, men dette ser lokkende ut. Har sett en del interessante videoer, spesielt de med litt høyere hastighet involvert. Det er nesten vanskelig å bestemme seg for ett eller annet, men kunne tenkt meg en førstemodell med litt størrelse på. Regner ikke med å begynne rett på speedruns, og da kunne jeg tenkt meg noe stort og grasiøst, selv om det er mer styr med å drasse på det. En slik tur koster jo litt tid allikevel, og da kan en like gjerne drasse med seg noe større. Kanskje en litt mindre og raskere modell etterhvert tenker jeg. Modellene dere bruker er vel på 1.5 til et par meter?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Lør Nov 10, 2012 11:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Du får henge deg på neste gang :) Ta med varme vindtette og vanntette klær. Flyet på bildet er litt over 2,2 meter.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 54 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC