Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 10:28 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 54 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 12:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nesten som jeg har lyst selv om jeg ikke har noe å bruke der. Jeg har forøvrig en liten sak som kanskje er lik din bixler, kanskje den kan brukes i mangel på noe annet? Har du ekstra redningsvester i båten eller må dette medbringes selv?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 12:02 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Ps, når det gjelder fart så var ingen av disse modellen bygget for det. Det var heller aldri målet for turen. Forholda er så krevende at en må ha fly som er bygget som en stridsvogn eller at det er lett å reparere på stedet.

Bixler hadde nok funka om den hadde dyppa den i lim før jeg sendte den avgårde. Vester og greier skal vi ordne:)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 12:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Flottings. Jeg skal følge med, og se om jeg har anledning når dere tar turen neste gang. Får teste med den lille 1.4meteren min. Når jeg da etterhvert skaffer meg en mer egnet modell, så skal det altså ikke så mye til for å parkere dere. Sånt liker vi :D

Det er jo genialt stor plass der, så den må jo utnyttes til litt hastighet også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 11:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Når jeg da etterhvert skaffer meg en mer egnet modell, så skal det altså ikke så mye til for å parkere dere. Sånt liker vi :D

Det er jo genialt stor plass der, så den må jo utnyttes til litt hastighet også :D


You`re in for a big surprise :lol: :lol:
La meg bare si at forholdene ikke helt er så idylliske som man kan få inntrykk av på videoen. Vanskeligere sted å lande har jeg aldri vært ute for heller (type veldig lite område uten stein og fjell som knuser modellen, pluss enorm turbulens der)
Ang fart så viser videoen aldri de strekkene som går fortest, for da er flyene så langt ute og rett imot at de ikke vises på kameraet. Og alle som vet litt om filming skjønner at høy zoom på et håndholdt kamera på en fjelltopp i stiv kulig ikke blir spesiellt bra opptak.

Men det er artig at du nå har laget deg stor fallhøyde Stressen :mrgreen: Så er det bare å sette handling bak ordene 8)

Et mye større fly enn rundt 2 meter bli det mye styr med under transport i en relativt liten båt og grov sjø på vei ut, ikke minst å bære det opp og håndtere det på toppen i sterk vind, vi klarer såvidt å unngå at en 2 meter blir revet ut av hendene av vinden før launch

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 12:45 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Nedenfor er en snutt av Yalla sin Bixler under takeoff. Dette flyet er overhodet ikkje egna for slike tøffe forhold som det var i Rognaldsvågen igår, det makta rett og slett ikkje presset. Her er det altså en erfaren flyger bak spakene, likevel tar vinden kommandoen, vingene klapper sammen i lufta og det var det. Eg har sjøl en EasyStar, som Bixler er klonet fra, og veit at det er verdens snilleste fly når det er lite vind. Nesten flymishandling å sende den av gårde i går, hør kordan den skriker NEEEEIIIIIIIIII....



Sist endret av rotor den Man Nov 12, 2012 9:32 pm, endret 2 ganger.

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 12:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Målet var å se hva den var god for, og det fant vi ut :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 1:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Vanskelig å se skikkelig hva som egentlig skjedde der, men artig var det da vingen bare klappet sammen, he he he :lol: :lol: Og ja, dette er mishandling av et uskyldig lite fly :lol:

Jeg har nå på bakgrunn av erfaringene fra tre turer opp dit, nettopp bestillt meg en skikkelig børse av et fly med mye power ombord, vi snakker glassfiber, stooor motor, og sterke metallgirservoer og stor nok ESC. Jeg valgte en 2 meter på grunn av at det er stort nok og greit å transportere, gleder meg, men kvier meg som vanlig til den kjedelige byggingen 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 6:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
You`re in for a big surprise :lol: :lol:
La meg bare si at forholdene ikke helt er så idylliske som man kan få inntrykk av på videoen. Vanskeligere sted å lande har jeg aldri vært ute for heller (type veldig lite område uten stein og fjell som knuser modellen, pluss enorm turbulens der)
Ang fart så viser videoen aldri de strekkene som går fortest, for da er flyene så langt ute og rett imot at de ikke vises på kameraet. Og alle som vet litt om filming skjønner at høy zoom på et håndholdt kamera på en fjelltopp i stiv kulig ikke blir spesiellt bra opptak.

Men det er artig at du nå har laget deg stor fallhøyde Stressen :mrgreen: Så er det bare å sette handling bak ordene 8)

Et mye større fly enn rundt 2 meter bli det mye styr med under transport i en relativt liten båt og grov sjø på vei ut, ikke minst å bære det opp og håndtere det på toppen i sterk vind, vi klarer såvidt å unngå at en 2 meter blir revet ut av hendene av vinden før launch


hehe, hvem snakka vel om landingene? Flya kommer vel alltid ned uansett, så det er vel ikke det største problemet. Jeg vil ikke anta at pene landinger er det viktigste når det blåser slik nei.
Du vet tydeligvis ikke så mye om filming du heller. Alt man trenger å gjøre er å støtte kameraet på stativ, så går det helt fint. Har sett massevis av film fra dårlige vindforhold. Man trenger heller ikke bruke mye zoom for å dokumentere litt. Andre klarer det, bare ikke dere to :mrgreen: Rett kameraet mot displayet på speedgun, og så ser man heller flyet i bakgrunnen, funker greit det.
Uansett hvor stor fallhøyde jeg lager meg så ligger du og yalla på førsteplass, det er vanskelig å ta dere igjen med så mye skryt og så lite dokumentasjon :lol:
(jeg får vel så øra flagrer nå, si ifra hvis kverulering er kun forbeholdt dere to :lol: )

PS, når jeg snakket om stor plass, så mente jeg ikke landingsareal. Jeg mente plassen på himmelen, der man kan fly langt bort, og få laaaaange speedruns med god oversikt :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Søn Nov 11, 2012 6:25 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 6:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Vanskelig å se skikkelig hva som egentlig skjedde der, men artig var det da vingen bare klappet sammen, he he he :lol: :lol: Og ja, dette er mishandling av et uskyldig lite fly :lol:

Jeg har nå på bakgrunn av erfaringene fra tre turer opp dit, nettopp bestillt meg en skikkelig børse av et fly med mye power ombord, vi snakker glassfiber, stooor motor, og sterke metallgirservoer og stor nok ESC. Jeg valgte en 2 meter på grunn av at det er stort nok og greit å transportere, gleder meg, men kvier meg som vanlig til den kjedelige byggingen 8)


Hva er vingespennet på Bixler? Var vel forøvrig så dårlig bygget at det bare gav opp :mrgreen:
Vil dere si at det er lurt å ha en motorglider når en skal fly der, eller går det greit med glider uten motor? Er vel litt for den ekstra manøvreringsmuligheten dere velger motorglider?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 6:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nå bør du stoppe opp og tenke deg om litt, (muligens editere litt også). Husk det var hverken jeg eller yalla som filmet :idea:
De feidene mellom meg og Yalla er bare på gøy og ikke noe vondt ment. Jeg vil like å se deg klatre opp på dette fjellet med et digert fly samt stort fotoutstyr med stativ i tillegg, det er ikke en tur i parken dette her, man må omtrent klore seg opp på alle fire på enkelte partier, og fot-festet glipper rett som det er. Fokuset var dessuten å få flydd, at det ble film er egentlig en bonus, og ikke føler jeg at jeg trenger å dokumentere eller bevise noe som helst heller. Jeg gjør dette for min egen del fordi det er gøy, ingenting annet.




Var innom og modererte meg selv litt, hadde sikkert drukket for lite eller kanskje for mye kaffe når jeg skrev dette innlegget, vet ikke helt :lol: La nok litt for mye i ting som var skrevet før i tråden :oops: Det er det som er synd med skrift, kommunikasjon kan lett tolkes feil ved mangel på tonefall, ansiktsuttrykk og annen innput som man får når man snakker sammen face to face. Men vi penset oss greit inn på tema igjen etterhvert i tråden, gleder meg til neste gang opp på den toppen der, og blir vi flere enn oss tre (Rotor, Yalla og meg) så er det helt supert, kjekkere jo flere man er på samlinger :P

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Sist endret av vector 250 den Man Nov 12, 2012 9:59 pm, endret 2 ganger.

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 6:37 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
stressballen skrev:
Nesten som jeg har lyst selv om jeg ikke har noe å bruke der. Jeg har forøvrig en liten sak som kanskje er lik din bixler, kanskje den kan brukes i mangel på noe annet? Har du ekstra redningsvester i båten eller må dette medbringes selv?


Gløm Bixler, og gløm EasyStar, disse modellene er for søndagsflyging. Flyene vi hadde med, og som alle fungerte utmerket når det blåste som verst var:

Pacer (Yallaair)
Phoenix 2000 (Vector)
Dynamic S (Rotor)

Og ja, det skal bli fleire videoer og fleire bilder !


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 6:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ta det med ro, helt uskyldig ment fra denne kanten også. Jeg disser ikke arbeidet på noen måte her, bare savner litt bilder og film fra de fleste gangene dere er ute og setter nye rekorder eller gjør annet moro. Jeg tenkte mer på de gangene du og børre er alene, bruk stativ om det er problemer å holde et kamera. Som du sier, så er film og bilder etterlyst.

Forstår godt at dere vil først og fremst fly, men dine egne ord for mange år siden i en prat sammen med andre var at du og Børre var Primus motorer innen denne hobbyen her i florø, og derfor maser jeg om film og bilder. Det er litt ekstra kjekt å se video og bilde, og kaller man seg selv primus motor, så betyr det noe. Jeg har ikke sagt noe negativt om Rotor sine bilder og film, og hvis det tolkes slik så beklager jeg det sterkt.

Er absolutt ikke mening å være ekkel på noen måte, men jeg vil ikke editere noe som helst. Det går kanskje an å lese over innleggene igjen, og denne gangen med en forhåndsmening om at jeg ikke mener noe frekt med noe som helst. Jeg vet jo at dere er flinke å fly, og det vet jo dere selv også, så når jeg da disser kunnskapene deres til å fly, så må vel det tolkes som litt uskyldig moro vel?

Igjen, jeg beklager hvis jeg har støtet dere, men dere kan jo åpne sinnene deres littegrann vel? Dere fleiper jo alltid med hverandre, så jeg ville da tro at dere tålte litt fleip fra utsiden også. Ingenting vondt ment fra min side iallefall.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 6:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Neida, tror kanskje ikke du egentlig er så krass som man kanskje kan tolke innlegget 8) En annen ting ang speedgun så er denne Bushnellen altfor dårlig til å måle fly på en sikker og forsvarlig måte, den klarer ikke å måle flyene på trygg nok avstand til at jeg føler meg komfortabel med det, har prøvd masse tidligere og jeg selv har valgt å gå vekk fra speedgun til fly før det skjer en ulykke. Bushnellen er fin til bil og båt, men til fly blir den for dårlig siden man må fly rett imot personen med radaren og målingen blir ikke tatt før flyet er farlig nærme så man akkurat rekker å vike unna. Det eneste jeg da står og tenker på er hva om en servo ryker nå? eller et ror får flutter og jeg flyr rett i personen med gunneren :shock: Oppe på dette hanget oppnås dessuten størst fart et godt stykke utenfor kanten og en slik billig Bushnell ville ikke registert det uansett. De som driver mye med måling av fly har mye bedre utstyr en dette, det skulle gjerne jeg også hatt, men tror en skikkelig speedgun er temmelig kostbar

Motorglider på rundt 2 meter anser vi som det greieste på dette stedet, motor fordi det må flyges i motvind med mye turbulens for å lande. Vi har og vært der i relativt mye vind, men likevel marginalt med løft og har da måttet bruke motor innimellom for å komme opp på høyde igjen etter stup. Motoren er vel egentlig bare en forsikring om å klare å "komme hjem" I går brukte vi den ikke i det hele tatt rett etter take-off siden det var fabelaktig løft :D

Jeg selv vet ikke opp og ned på et kamera engang så der lar jeg gjerne andre ta over :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 7:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg har forresten lest meg opp litt ang Dynamic soaring og det er noe helt spesielle greier som kanskje skal prøves der oppe neste gang :P Det vi driver med er Slope soaring som foregår på ordinært hang der vinden presses oppover fjellsiden og gir løft. Dynamic soaring foregår på helt motsatt side av fjellet og hanget. Dersom fjellet har den rette fasongen så skal det i teorien være stillestående luft på den siden av fjellet, og så stuper man bratt nedover og bygger opp fart pga gravitasjonskreftene, så svinger man oppover fjellsiden igjen og akkurat idet man kommer opp mot toppen svinger man så nedover igjen og får ett dytt i ræva av vinden før man igjen henter rennfart i stup. Slik holder man på og bygger opp mer og mer fart for hver runde helt til noe ryker eller knekker på flyet. Det sies at det er omtrent ikke annen grense for fart enn hva flyet tåler av G-krefter , verdensrekorden er rundt 470 miles. Jeg vet at fjellet der ute ikke er særlig optimalt fordi det er loddrett mange steder med klipper, utspring, kløfter og juv og alt dette bidrar til turbulens som ikke er bra, pluss at toppen er rund omtrent som om man tømmer ut en pose sukker i en haug. Ideelt sett så skulle det vært en laaaang rygg bortover med slakke fine sider ned på begge sider, det er på slike steder de flyr styggfort, men håpet er at det er mulig å føle litt på det iallefall. Vi har hittil unngått den siden av fjellet fordi luften der er utrolig rotete og turbulent, faktisk så ille at det ser ut som vingene kommer til å kollapse, men kanske blir det en hallelujaopplevelse dersom man bare gutser seg opp og stuper nedover der. Selv sitter jeg med den følelsen at det blir det siste jeg ser av flyet, men får ta stilling til det neste gang vi er der oppe :)


Yalla her er litt hjemmelekse til deg, dette skal du kunne i neste undervisingstime oppå fjellet :lol: http://www.rc-airplane-world.com/dynamic-soaring.html

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Sist endret av vector 250 den Søn Nov 11, 2012 7:26 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 7:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Neida, tror kanskje ikke du egentlig er så krass som man kanskje kan tolke innlegget 8)


Vi er kanskje litt hårsåre alle sammen innimellom? Jeg sier det igjen, ingenting vondt ment i tråden angående noe som helst, og jeg har iallefall ikke disset filmene og bildet som ble lagt ut, heller tvert imot. Dere har jo fått ut noen bilder når dere har hatt med Rotor, og det er jo stor stas her på forumet iallefall. Slike bilder vekker iallefall en gnist hos meg, og da gjør det kanskje det hos flere også :D

Om jeg får blitt med en gang så melder jeg meg frivillig til å stå med speedgun, og iallefall gjøre et forsøk hvis noen har lyst til å prøve. Jeg kan stå et helt annet sted, liggende bak en stein eller noe, med bare speedgun stikkende opp. Det er ikke det at jeg er så utrolig opptatt av hastighet, men litt interessant er det jo, spesielt når flyene er uten motor. For min del er det iallefall litt nysgjerrighet som melder seg når det er snakk om så strømlinjeforma fly, og jeg vil anta at flere er nysgjerrige på dette.

Jeg ser tryggheten i det å komme seg hjem igjen med motor, så jeg skal begynne å se litt etter noe jeg har lyst på. Jeg får bruke den lille 1.4 meteren i mellomtiden da, selv om Rotor absolutt ikke anbefaler noe slikt der. Dette er ikke et fly jeg er redd for heller, så det spiller egentlig ingen rolle om noe går galt. Bare billig elektronikk i det allikevel.

Hvor lang tid bruker dere på å komme dere til toppen?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 54 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC