Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 12:45 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Drive shaft TB02
InnleggSkrevet: Søn Sep 14, 2008 4:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Hi!
Hoder på å montere en TB02. Der ser jeg i instuksjonsboka side 8 og 9, at drivaksel på høyre side (front) og venstre side (bak) har 2 urethane bushings (hvit +rød). Dei andre drivakslingene har bare en (hvit). Hva er grunnen til dette?? For meg virker det som aksingene ligger for løst i "diff jonts" med bare en urethane bushing.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Drive shaft TB02
InnleggSkrevet: Søn Sep 14, 2008 7:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kanskje den røde er der for å markere hvilken side justeringsskruen til diffen er?

Og når det gjelder slarken, tilpass gjerne hjulakselen med en fuelslangebit eller o-ring. Der dogbonen går inn, skjønner? Men ikke for stramt, det skal være litt bevegelse der.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Drive shaft TB02
InnleggSkrevet: Man Sep 15, 2008 2:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Dersom en justerer slarken med en bit fuelslange, så er det jo naturlig å fjerne den røde urethane-biten. Da kan en vel få stikkakselen lenger inn i diffen og hidre brudd?? Slik det er orginalt, så vil stikkaksel ligge helt ute på diffen, og der er jo et svakt punkt. Virker som det er laget slik for å knekke diffene....!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Drive shaft TB02
InnleggSkrevet: Man Sep 15, 2008 8:41 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Skal ikke det kun være en Rød ved justeringsskruen, og en hvit på den andre siden ?
En rød og hvit på samme side blir vel litt mye ?

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Drive shaft TB02
InnleggSkrevet: Man Sep 15, 2008 11:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
I tegningen står det klart at det skal være 2 (både rød og hvit) inne i diffen på ene siden. Da kommer stikkaksel langt ut i sporet på diffen. Naturlig følge blir at diffen knekker lettere. Kunne skjønne dette dersom den røde "dotten" hadde vært plassert på alle fire hjulakslingene. Da hadde stikkaksel blitt tykt inn i diffen....

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Drive shaft TB02
InnleggSkrevet: Man Sep 15, 2008 1:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
En rød og en hvit der hvor diffskruen sitter ja. Vist du ikke tar i den røde så mister du nok dogbonen ganske fort.

Spørsmålet er vel om akselen ut til hjulet er lang nok til at du har mulighet for å justere dogbonen mer inn mot diffen. Om dogbonen kommer for langt inn så risikerer du vel også at selve dogbonen kiler seg imellom når du får litt vandring på hjulopphenget under kjøring.

Hvilken motorisering har du tenkt å kjøre med forresten? Det er jo ikke allverdens invistering å kjøpe de forsterkede diffene om du skal ha litt grom motor, de har jo også en ring som sitter rundt helt ytterst slik at den ikke knekker.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Drive shaft TB02
InnleggSkrevet: Man Sep 15, 2008 4:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Muligens jeg må ha dei forsterka diffane. Jeg skal nok ikke ligger fremst i feltet og lage kø! Liker ikke å være på noen dårliger plassering enn "1st place"! Jeg er på jobb i noen uker fremover, så da har jeg tid til å sette sammen en bil :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Drive shaft TB02
InnleggSkrevet: Man Sep 15, 2008 5:24 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Så det du mener her er altså at du skal ligge fremst UTEN å lage kø?

hmmm, hører jeg da antydning om overmotorisert TB-02 med en uerfaren fører bak rattet?
Kan bli spennende å se på :lol: :lol: , og kroner i kassa til stressballen :lol: :lol: :lol:

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Drive shaft TB02
InnleggSkrevet: Man Sep 15, 2008 7:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe, ja dette blir spennende :D

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Drive shaft TB02
InnleggSkrevet: Man Sep 15, 2008 8:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Dersom en justerer slarken med en bit fuelslange, så er det jo naturlig å fjerne den røde urethane-biten. Da kan en vel få stikkakselen lenger inn i diffen og hidre brudd?? Slik det er orginalt, så vil stikkaksel ligge helt ute på diffen, og der er jo et svakt punkt. Virker som det er laget slik for å knekke diffene....!


Jeg har selv ikke fjernet den røde biten, men lagt fuelslange på andre enden av dogbonen (ut mot hjula)
Etter hva jeg husker så har jeg aldri knekt den ytterste delen av diffen når jeg kjørte med original diff.
Du må finne en mellomting, for hvis du har dogbonen for langt inn mot selve diffen, så utsetter du hjulakselen for mer stress også. Når det blir mye bevegelse, så kan dogbonen hekte seg opp og faktisk knekke av metall hvis den blir liggende ytterst på hjulakselen.

Er ikke så greit å forklare, mye lettere å vise i praksis. Men uansett, hvis diffen blir et problem, så finnes det et par alternativer. Det eksisterer en forsterka diff, og en "evolution" diff. Begge har ringer som forsterker den delen av diffen der dogbonen gir stor belastning.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Drive shaft TB02
InnleggSkrevet: Tir Sep 16, 2008 9:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Da gir jeg en "god dag" i hva som står i bruksanvisningen og bruker sunn fornust i stede... putter inn en fuelslange!

P.S jeg har fått fyring på kjerra og har laget spinne-merker dørken i dei fleste korridorer her ombord :mrgreen: Har fått forpleinings-departementet på nakken og bør innstille kjøringa til jeg på fast dekke hehe!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Drive shaft TB02
InnleggSkrevet: Ons Sep 17, 2008 12:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, det høres jo bra ut :D

Når det gjelder brukermanualen, så holder nok den helt utmerket til vanlig motorisering, men det virker som at det er ingen som er på den tanken lenger....

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 40 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC