Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 3:27 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Tir Mai 19, 2009 8:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
http://www.hpieurope.com/kit-info.php?p ... 52&lang=en

Dette ser ut som en kjekk sak. Det eneste kjipe er vel batteritypen, men det finnes løsninger på det meste. Hadde vært tøft med litt konkurranse der alle kjørte slike biler :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Tir Mai 19, 2009 8:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hadde vert kult! :D
Tenk hvor mange kule klasser vi kunne hatt om folk hadde like biler og kjørte sammen ;)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Tir Mai 19, 2009 9:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det hadde vært klubbracing det :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Tir Mai 19, 2009 11:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Damn..

Dinna gav meg en "må ha" følelse :p

Hadde vært evig fett med fem-seks sånne bila på start-griden på bana i hallen. Alle stilt opp i rekkefølge etter kvalifiseringstider. Og tidtakersystem med rundeteller og ei fin dame med målflagget.. sukk.. oj .. Drømte meg vist litt vekk her no :mrgreen:

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Tir Mai 19, 2009 11:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Håvard skrev:
Damn..

Dinna gav meg en "må ha" følelse :p

Hadde vært evig fett med fem-seks sånne bila på start-griden på bana i hallen. Alle stilt opp i rekkefølge etter kvalifiseringstider. Og tidtakersystem med rundeteller og ei fin dame med målflagget.. sukk.. oj .. Drømte meg vist litt vekk her no :mrgreen:


Den er jeg med på :D
Denne er også fin til klubbracing: http://www.hpieurope.com/kit-info.php?p ... 97&lang=en

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Tir Mai 19, 2009 11:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Absolutt ikkj edum den der heller.. Her snakka vi retro-racing :D

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Tir Mai 19, 2009 11:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hva om klubben faktisk ble enig om å ha en type "klubbrace" med en spesiell type bil?
Den der cup raceren er jo på størrelse med m-chassis, og det er jo et par som allerede har m-chassi.
Mange F1 biler hadde jo vert rått også. Eller kanskje lastebilrace? :P Kunne i alle fall satt opp en liten løype for lastebiler der en kjører med henger osv, tar tida og så får man trekk i tid for alle "dulter".

Uansett burde det vere en klasse som er billig å delta i, og den burde ha klare regler på motorisering.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Ons Mai 20, 2009 12:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
MMM nå vart eg forelska gitt. har alltid hatt lyst på formel 1 bil.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Ons Mai 20, 2009 10:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Hva om klubben faktisk ble enig om å ha en type "klubbrace" med en spesiell type bil?
Den der cup raceren er jo på størrelse med m-chassis, og det er jo et par som allerede har m-chassi.
Mange F1 biler hadde jo vert rått også. Eller kanskje lastebilrace? :P Kunne i alle fall satt opp en liten løype for lastebiler der en kjører med henger osv, tar tida og så får man trekk i tid for alle "dulter".

Uansett burde det vere en klasse som er billig å delta i, og den burde ha klare regler på motorisering.



Jeg er enig i veldig mye her, ikke helt med på lastebilrace, men kanskje presisjonskjøring med henger ja. Vi har vel også snakket om klubbracing før, og jeg tror også at denne bilen er helt super å bruke til noe slikt. Cup-raceren er egentlig genial med tanke på hvor fleksibel den er, og at den aksepterer de mest vanlige batteripakkene. Genial bil til å kjøre egen klasse med. Grensen kunne jo eksempelvis være 2 cellers lipo eller 6 cellers nicd/nimh. Når det gjelder motorvalg, så kunne alle blitt enige om EN bestemt motor til konkurransebruk. Gjerne standard sølvkanne eller en annen motor som ikke er alt for sprek. Men hvis det skal dreie seg om klubbracing, så bør det være strenge regler.

Formel1 kunne jo også hatt sin egen klasse, batterivalg kunne en jo ha satt en eneste regel på siden det uansett dreier seg om en ikke standard type. Eksempelvis at alle kjører 4 cellers nimh. På grunn av type bil vil det allikevel gå greit unna.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Ons Mai 20, 2009 1:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Folk kunne komt med sine meninger og synspunkter, så kunne klubben utformet et reglemang for klubbrace. De fleste har jo 1/10, men der finnes det så mange biler og motoriseringer at det blir fort stort sprik mellom bilene. Jeg personlig synes m-chassis med 2S lipo/6cell nimh/nicd og max 25turn eller noe i den duren burde funke.

Lastebilracing hadde nok blitt for dyrt og for spesiellt interesserte. Men jeg tror det kunne blitt bra underholdning for de som såg på :D Tenk deg alle med lydmodul, vrengte dekk, velt og knuffing ute på bana :D

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Ons Mai 20, 2009 4:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg er enig, men synes allikevel at vi burde hatt en liste med "godkjente" motorer. En typisk 540 er vel 27turn om jeg ikke husker helt feil, og en Tamiya Lightly Tuned er en 28turn, selv om den er bedre enn en 540. Er ikke 100% sikker på om jeg forteller rett nå, men litt av poenget mitt er at vi bør begrense mulighetene, det er vel litt av meningen med klubbracing? Nå tenker jeg kun på en slik "cup-racer" bil.

Jeg foreslår at det blir brukt kun 1 motortype til klubbracing, og valget mellom 6 cellers nimh eller 2 cellers lipo. Du har alltids noen som ikke har mulighet til å bruke penger på dyre motorer, og som da må klare seg med en 540. Da blir det litt feil å kalle det klubbkjøring hvis noen har 25turn og andre har slappe 540'er. Litt avvik kan det sikkert være, og 25 turn er jo ikke så verst. Men alle burde hatt ganske like forutsetninger når det er en "cup-bil" som brukes, slik at forskjellene heller blir hvor godt en prepper bilen (utvekslinger, triks og lignende)

Vi kan jo selvfølgelig kjøre løp med de normale bilene utenom, siden de gjerne går litt fortere :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Ons Mai 20, 2009 6:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Begrenser man på turn så blir det jo aldri raskere enn den raskeste motoren med så mange turn uansett :P
Men ja, alle har jo en sølvkanne liggende å slenge. Men om det var en limit på 27turn så kunne man brukt noen litt mindre kjipe motorer også. Foreksempel den 28 turn saken. Så får man i alle fall en motor med kulelager istedenfor de kjipeste motorene med glidelager som man ikke kan skifte børster på engang :P

Men ja, det er stor forskjell på de forskjellige motorene med like mye turn. Sport tuned vs min RZ tuned fra tamiya er jo et hav av forskjell.

Kanskje flere kunne komt med meninger og ønsker, og så kunne klubbstyret tatt seg en prat om dette en gang de føler de har tid ;) Sikkert litt kjipt for de som har lyst å begynne i hobbyen, så er det første de ser karbonkjerrer med børsteløst og røyk fra dekka :P -selvom vi alle er enige i at det er kult ;)

Tenk da kåre, du kunne jo stått i butikken å sagt til en usikker nybegynner "denne kjører nesten alle med i hallen", den er billig, og ja den er BRA NOK for en nybegynner til å ha det veldig veldig morro :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Ons Mai 20, 2009 7:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Begrenser man på turn så blir det jo aldri raskere enn den raskeste motoren med så mange turn uansett :P
Men ja, alle har jo en sølvkanne liggende å slenge. Men om det var en limit på 27turn så kunne man brukt noen litt mindre kjipe motorer også. Foreksempel den 28 turn saken. Så får man i alle fall en motor med kulelager istedenfor de kjipeste motorene med glidelager som man ikke kan skifte børster på engang :P

Men ja, det er stor forskjell på de forskjellige motorene med like mye turn. Sport tuned vs min RZ tuned fra tamiya er jo et hav av forskjell.

Kanskje flere kunne komt med meninger og ønsker, og så kunne klubbstyret tatt seg en prat om dette en gang de føler de har tid ;) Sikkert litt kjipt for de som har lyst å begynne i hobbyen, så er det første de ser karbonkjerrer med børsteløst og røyk fra dekka :P -selvom vi alle er enige i at det er kult ;)

Tenk da kåre, du kunne jo stått i butikken å sagt til en usikker nybegynner "denne kjører nesten alle med i hallen", den er billig, og ja den er BRA NOK for en nybegynner til å ha det veldig veldig morro :)


Forstår jeg deg rett i at du sier at hvis alle hadde kjørt standard sølvkanne, så kjører alle bilene like fort? For det stemmer jo ikke. Men selvfølgelig, en kunne jo satt et krav om at en skulle bruke 28turn fra Tamiya. For hvis en ikke har strengt motorkrav, så dukker det alltid opp en motor som er innenfor limiten, men som også er mye sprekere. Er litt kjipt at en da nesten blir tvunget til å kjøpe ny motor for å henge med. Og som du sier, alle har en sølvkanne liggende å slenge, og det kan ikke sies om noen annen motor. Og blir den slitt så er det en billig sak å bytte. Derfor synes jeg egentlig at sølvkannemotoren burde vært en standardmotor for klubbkjøring.

Det er jo da ingen problem å bytte til den motoren en vil utenom løpene, og folk vil vel neppe slutte med sine andre fartsvidunder uansett. Hvis alle kjører sølvkanne, så vil variasjonene ligge i oppsett av selve bilen, batteri, vekt, esc, utveksling, egne kjøreegenskaper og til slutt, kanskje noen har egne små triks som kan gjøres med bilen. Skulle reglene ha vært enda strengere, så måtte en jo bestemt seg for enten 7.2v eller 7.4v også.

Cup-racer'n fra HPI ser ut til å være perfekt til klubbkjøring, og jeg vil iallefall begynne med å foreslå sølvkannemotor som et krav, men foreløpig fri bruk av enten 7.2v eller 7.4v lipo. Siden noen er i overgangsfasen til lipo så blir det litt dumt å si enten den eller den typen batteri. Ellers så kan en vel gjøre stort sett det en vil med bilen. Hvis vi skal ha noenlunde seriøs klubbkjøring, så synes jeg at det må gjøres slik. Dette er selvfølgelig kun hvis det er klubbkjøring med tildeling av 1, 2, eller 3 plass.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Ons Mai 20, 2009 8:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe, kan sikkert tolkes på flere måter det jeg skrev. Men motoren blir ikke raskere enn den raskeste motoren innen et visst antal turns. Fart på bilen kan jeg jo ikke si så mye om siden den er avhengig av veldig mye annet også. Uansett tror jeg ikke at nye og bedre motorer vil bli noe problem for motorer over 25turn. Da tror jeg det har mer for seg å ha nysmurte kulelagre i bilen og nye børster i motoren. Kanskje fylle en ballong med helium og ha den under karosseriet? :P

Tror også det vil bli en god del forskjell på en cupracer og en m-chassis i ytelse siden HPI'en er 4wd og litt mindre plastikk. Men jeg liker denne bilen så jeg er for den, spørsmålet er jo om den blir litt for dyr i forhold til m-chassis? Koster vel godt over det dobbelte.

Ingen problem å bytte motor, men folk er late :P
Utifra det jeg har hørt om løp med m-chassi så er det nesten kun føreren det står på. Det pleier ikke å vere lov med modifikasjon av chassiet. Foreksempel å kutte bort plastikk for å lette vekta. Tror det er mye å hente på å bruke lipo med tanke på vekten. Så da synes jeg nesten det skal vere "forbudt" også siden alle har et gammelt batteri eller to liggende å slenge. Tror i alle fall batterivalg har større utfall enn om man kjører 27 eller 28 turn.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Ons Mai 20, 2009 8:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er egentlig enig med deg angående lipo hvis ting skal være helt rettferdig. Er STOR forskjell i ytelse på 7.2 kontra 7.4 lipo, så en bør vel egentlig kjøre standard 7.2v, iallefall helt til en ser at folk har gått over til "the other side" :D

Det som jeg elsker med dette er at hvis grunnoppsettet blir likt for alle, så kommer nettopp slike ting som kulelager, rullemotstand og annen moro til å spille en større rolle enn før. Servicen og mekkinga blir brakt frem i lyset igjen. Samtidig så går det ikke så fort at bilen er ukontrollerbar, og det vil være lettere for de som trenger å "lære" seg å kjøre på bilbane. De blir heller ikke så nedpsyka når alle bilene har noenlunde samme hastighet.

Så fort jeg får tilgang på bilene så skal de på plass i hyllene :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 48 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC