Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 4:40 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Tor Mai 21, 2009 11:01 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Her er mine foreløpige forslag:

Nybegynnerklasse:
Stock 540
2 cellers lipo eller 6 cellers nimh/nicd

M-chassis:
M03 og M04 (virker logisk for meg siden det heter M-chassis)
Begrenset motor (ok med stock motorbegrensing)
6 cellers nimh/nicd

Hpi cup racers: (krav)
stock 540
2-cellers lipo

No Limit:
Hva kan man si? No Limit...

Dragrace børstemotor:
valgfri børstemotor
2 cellers lipo eller 6 cellers nimh/nicd

Dragrace Brushless:
Valgfri børsteløs motor
2 cellers lipo eller 6 cellers nimh/nicd


Jeg er veldig enig i dette bortsett fra at en kan benytte 2-cellers lipo på M klassen også, siden man kan benytte det på nybegynnerklassen. Det blir nok mer og mer vanlig med lipo, og bilene går bra nok da med stock motor.
Er også enig i at dekk er valgfritt. Det finnes mye dekk som gjør en M bil mye bedre på banen. Oljedempere utgjør en del forbedringer også, men dette må nesten flertallet besteme. Det koster en god slump for oljedempere.

Når det gjelder Cup-klassen vil jeg ha med NiMh batteri også, selv om svært få vil benytte det.. Just in case..

Ellers er jeg helt enig i resten.

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Tor Mai 21, 2009 11:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
6 cellers nimh/nicd skrev jeg på grunn av Djupevik sine ønsker, og synes det er helt ok siden vi omtrent har bestemt oss for stock motor. Da blir det ikke en bil som går mye fortere enn andre. Lipo vil utgjøre klasseforskjell her.

Jeg kommer til å krangle lenge på batteritype i klasse cup racer, og mener at der SKAL vi ha lik batteritype og motorisering. Ingen skal kunne si i den klassen at han og han vant på grunn av batteriet. Dette skal være en klasse med litt prestisje, og da holder ikke nimh/nicd mål lenger. Bra batteripakke til en bra bil. Lipo SKAL være et krav :P

Folk må nesten få velge selv om de vil bruke oljedempere eller ikke. Jeg har bytta til oljedempere på minien for lenge siden, og har gitt bort de originale demperene til brynjarkvam. Det er iallefall no way back for min del :mrgreen:
Men selvfølgelig, jeg bøyer meg for flertallet i denne saken.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Tor Mai 21, 2009 11:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Synes det er komt veldig mange gode forslag her no, og klassane som er foreslått ser absoutt bra ut.. Men personlig synes eg alle klassane bør ha klare batteribegrensinger, utenom "no-limit" sjølvsagt.. For det er absolutt forskjell på 7.2v nimh og 7.4v Lipo.. Greit nok at man setter motorbegrensinger, men skal det være lov å sette inn en "turbo" i form av et bedre batteri blir plutselig ikkje bilane like likavel.. Og det er vel i bunn og grunn det som er poenget med klassane.. At alle førerane skal stille med mest mulig like forutsetninger..

Men dette er mi meining, så får vi sjå kva fleirtallet vil :)

Men som sagt så synes eg vi absolutt er på riktig vei no :D

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Tor Mai 21, 2009 11:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
microsock skrev:
Jeg er veldig enig i dette bortsett fra at en kan benytte 2-cellers lipo på M klassen også, siden man kan benytte det på nybegynnerklassen. Det blir nok mer og mer vanlig med lipo, og bilene går bra nok da med stock motor.
Er også enig i at dekk er valgfritt. Det finnes mye dekk som gjør en M bil mye bedre på banen.


Jeg tenker som så at alle har nimh og nicd, så da trenger man ikke lipo i disse bilene. Poenget er at bilene skal vere like dårlige og treige. Men synes demperne og dekkene kan vere av en slik kvalitet at bilen ikke blir umulig å ha med å gjøre på banen. Man kjører ikke en M-chassis klassen for å gjøre den så mye bedre og raskere, da kjøper man heller Cup racer.


Håper ingen ser på meg som "overkjørende" fordi jeg er litt bastant i mine innlegg her, men jeg prøver bare å fremme min sak :D
Alle må komme med innspill så blir det nok opp til styret og de som vil organisere og avholde løp som til slutt avgjør hvordan man skal bli enige om klassene. Klassene kan jo justeres etter hvert også, når man ser hva som funker og ikke, bare ikke for ofte og uten at folk får det med seg slik at folk stiller likt.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Tor Mai 21, 2009 11:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Håvard skrev:
Synes det er komt veldig mange gode forslag her no, og klassane som er foreslått ser absoutt bra ut.. Men personlig synes eg alle klassane bør ha klare batteribegrensinger, utenom "no-limit" sjølvsagt.. For det er absolutt forskjell på 7.2v nimh og 7.4v Lipo.. Greit nok at man setter motorbegrensinger, men skal det være lov å sette inn en "turbo" i form av et bedre batteri blir plutselig ikkje bilane like likavel.. Og det er vel i bunn og grunn det som er poenget med klassane.. At alle førerane skal stille med mest mulig like forutsetninger..

Men dette er mi meining, så får vi sjå kva fleirtallet vil :)

Men som sagt så synes eg vi absolutt er på riktig vei no :D


Men hva synes du om batterivalgene så langt? Hva mener du om f.eks lipokrav i cup racers?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Tor Mai 21, 2009 11:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
microsock skrev:
Jeg er veldig enig i dette bortsett fra at en kan benytte 2-cellers lipo på M klassen også, siden man kan benytte det på nybegynnerklassen. Det blir nok mer og mer vanlig med lipo, og bilene går bra nok da med stock motor.
Er også enig i at dekk er valgfritt. Det finnes mye dekk som gjør en M bil mye bedre på banen.


Jeg tenker som så at alle har nimh og nicd, så da trenger man ikke lipo i disse bilene. Poenget er at bilene skal vere like dårlige og treige. Men synes demperne og dekkene kan vere av en slik kvalitet at bilen ikke blir umulig å ha med å gjøre på banen. Man kjører ikke en M-chassis klassen for å gjøre den så mye bedre og raskere, da kjøper man heller Cup racer.


Håper ingen ser på meg som "overkjørende" fordi jeg er litt bastant i mine innlegg her, men jeg prøver bare å fremme min sak :D
Alle må komme med innspill så blir det nok opp til styret og de som vil organisere og avholde løp som til slutt avgjør hvordan man skal bli enige om klassene. Klassene kan jo justeres etter hvert også, når man ser hva som funker og ikke, bare ikke for ofte og uten at folk får det med seg slik at folk stiller likt.


Jeg er enig i at vi bør kjøre nimh/nicd på M-chassis. At man kan bruke lipo i begynnerklassen er rett og slett for at ingen skal falle utenfor der.

Så lenge det går an å snakke deg til fornuft så er det vel ingen som synes du er overkjørende vel :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Tor Mai 21, 2009 11:45 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Tor Mai 21, 2009 11:42 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Så lenge det går an å snakke deg til fornuft så er det vel ingen som synes du er overkjørende vel :mrgreen:


Jeg syns! :lol:

Jo jeg ser poenget deres, og jeg er faktisk enig når jeg har tenkt meg litt om..

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Fre Mai 22, 2009 12:43 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Men hva synes du om batterivalgene så langt? Hva mener du om f.eks lipokrav i cup racers?[/quote]



Kva for type batteri er i grunn revnande likegyldig, så lenge ytelsen er tilnærma lik.. Er nok tross alt en grunn til at alle wrc-bilane køyrer med samme bensinen på tanken :P å køyre lipo i cup-racer vil nok funke bra.. Då kan man få litt ekstra ut av sølvkanna, og man får litt fart tross alt.. Men er veldig enig med djupevik om at en m-klasse vil være best med nimh/nicd batteri ;)

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Lør Mai 23, 2009 12:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, her har det vært stille en stund nå :mrgreen:

Er alle enige eller?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Lør Mai 23, 2009 11:35 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Njo.. Nå er det vel bare å vente til Cup Racer kommer til Skala1!

Ellers må vi få igang en avstemming blandt medlemmene ? Eller skal vi bare drite i de og ta oss til rette ?

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Lør Mai 23, 2009 2:10 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 621
Bosted: Florø
tja er nok enig.. selv om jeg mener 7.4v lipo skulle ha vert låv i alle klassene..

_________________
Biler: Tamiya Tb-02 (2stk), Pajero, knigth hauler Thunder Tiger Mta-4 Team Losi Mini-baja, Micro-baja HSP Xeme Super Motiv
motor: Team-Losi 3.5t børsteløs (9120Kv topp)
Helikopter:E-Sky Lama v3 2.4GH
Sender: Spektrum DX3.0 futaba7c
Båt:Pro boat Blackjack 26 AquaCraft Reef Racer2, MRP Aussie II


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Lør Mai 23, 2009 3:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Spørsmålet er jo om de som har snakket her er representative for flertallet :P

Men vi begynner jo å komme til en noen lunde enighet oss i mellom i alle fall. Det vi kan tenke på er jo å bli enig om i alle fall en eller to klasser til neste treff. Cup Racer trenger vi ikke få ned på papiret(nettsiden) før folk har fått tak i biler heller.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Lør Mai 23, 2009 4:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Enig i det Djupeviken seier at vi kanskje bør begynne å komme fram til litt regler og sånn og få det ned på papiret, slik at vi faktisk kan få i gang noko til neste halltreffet :)

Skal kanskje være forsiktig å bare sei at det vi har funne ut her er sånn det skal være.. Veit ikkje om det er noko styret i bunn og grunn bør avgjere, eller om det vil holde med ei avstemming blandt medlemmene, men de bør vel diskuterast i litt meir formelle former enn det vi gjør her? :P

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Lør Mai 23, 2009 5:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Personlig så mener jeg at de som ikke engasjerer seg skal heller ikke ha noe å si, medlem eller ikke. Enkelte avgjørelser bør et styre kunne ta, basert litt på input fra de som engasjerer seg i saken, og med tanke på hvor enkelt det er å gjennomføre. Og så lenge det gjerne er på prøve, så er det heller ikke nødvendig å stemme. Styret kan fint ta en avgjørelse på å prøve noen klasser, og så heller ta selve avgjørelsen på om det skal bli permanent senere. På den måten blir ikke ting forkastet uten å ha vært prøvet ut først. Blir ikke rettferdig at et medlem som gjerne aldri er i hallen skal kunne stemme på noe som ikke har noen betydning for vedkommende. Da kan stemmen ødelegge helt, på grunn av at vedkommende ikke bryr seg om saken eller vet helt hva det innebærer.

Og til de som vil kjøre lipo og spreke motorer, No Limit vil mest sannsynlig alltid være der.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Ny klasse i hallen?
InnleggSkrevet: Lør Mai 23, 2009 6:15 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Helt enig!

No-Limit vil alltid bli en egen klasse, da folk har masse rare biler og forskjellige rå motorer. Å vinne en No-limit klasse er jo ikke bare bare, det står respekt av det. Og som løp tidligere har vist, hjelper det ikke med den raskeste motor og heftigeste batteri selv i no-limit klassen. Dyktighet som fører og justeringer teller mye, selv om denne klassen er litt avhengig av flaks :)

Da blir oppsett av klasser i klubben en styresak, og vi vil informere videre til medlemmene hva vi har kommet frem til. Tråden vil fortsatt bli lagt merke til, og alle forslag som kommer vil bli med i diskusjonen i styret. Har vi flere forslag vil dette bli en avstemming blandt medlemmene av Sunnfjord RC Klubb.

Personlig gleder jeg meg til dette kommer i boks, har tro på at et løp med like biler der fører har all innvirkning på resultatet blir mer spennende og gøyere. Og med mesterskap med poenggivning blir det utrolig spennende hvem som stikker av med seier!

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 24 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC