Sunnfjordrc.no
http://sunnfjordrc.no/

Stressballens TA05ifs dragster
http://sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=4&t=1547
Side 7 av 7

Forfatter:  stressballen [ Søn Mai 27, 2012 1:31 pm ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

Jauda, er jo ikke så vanskelig å få tak i dekk som andre har brukt i høye hastigheter. Men jeg har litt lyst til å prøve meg frem selv. Det har liksom vært hele greia med denne bilen, jeg har ikke fulgt en oppskrift på noe som helst, hverken dekk, chassis, karosseri, dempere, hjulvinkler, motorkombo, styring eller noe annet. Når ting da ikke fungerer, så er det så mye mer moro når ting faktisk fungerer, og det gir meg litt mer enn å følge en oppskrift. Jeg er en "learn by doing" type, iallefall i de fleste tilfeller :D

Forfatter:  stressballen [ Søn Mai 27, 2012 6:56 pm ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

vel vel, hva kan man si. Jeg fikk ikke testet bilen skikkelig idag dessverre. Fikk vel bare 3 forsøk tenker jeg, der de 2 første var kun for å sjekke gyrofunksjon og bilens tracking. Ble et besteløp på 114 km/t før problemene oppsto, eller kanskje samtidig med at problemene oppsto. Øvre linkarm på det ene framhjulet tok borti felgen, og plastlinken ble slipt bort slik at hele linkarmen løsnet. Grunnen til at linkarmen tok borti felgen var at kulehodet som den var festa i skrudde seg ut, og da går den naturlig nok ut i rullebanen til felgen. Akslingen forsvant ved et tilfelle, men den ble funnet igjen. Bilen ble skikkelig airborne en gang også, men jeg husker ikke omstendighetene da, eller om vi fikk måling på det. I fjor fikk jeg en bestemåling på 115 km/t, så jeg har ingenting å juble for helt enda.

Et annet problem som fort ble oppdaget var tilgjengelig strekke. Når bilene passerer 100, så begynner det å bli kritisk med både rekkevidde på radioutstyr og tilgjengelig veibane. Slik som vi kjørte nå, så passerte vi en veibom i ca 100 km/t, og da er ikke veien så alt for bred at det gjør noe. Så jeg er rimelig sikker på at hvis vi hadde plassert oss litt annerledes, så hadde forholdene blitt bedre.

Bilen er i god stand fremdeles, og videre planer er som følger:
1. Fikse og forbedre problemene med oppheng foran
2. Legge opp antenneledning for bedre signalmottak
3. Fokusere mer på fjernkontrollens muligheter innenfor throttlekontroll
4. Bytte motor fra 5700kv til 6900kv
5. Skaffe et høykvalitets batteri som klarer å levere varene
6. Forsterke karosseriet, og stive opp karosserisidene
7. Pluss noen andre småting :D

Forfatter:  stressballen [ Søn Okt 14, 2012 11:18 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05ifs dragster

Jeg ser på siste innlegg her at jeg ikke har gjort alt jeg skulle gjøre med tanke på forbedringer og endringer. Fikk en god økt med bilen idag, og kjørte opp 3 stk 11.1v lipobatterier. De to første pakkene var beskjeden effekt på, 3800mah 30C, men med fin vekt, og har ikke hatt problemer. Idag fikk jeg prøve et 5000mah 40C (eller 50C, husker ikke) som tredje batteri, men farten økte ikke i det hele tatt. Virket jo friskere med en gang, men det kan være på grunn av overgangen mellom tomt og friskt batteri. Det var en del tyngre også, så vinninga gikk nok opp i spinninga i dette tilfellet. Tror nok at 11.1v på rundt 4000mah og med en grei C er veien å gå i denne bilen.

Antenneledningen har jeg hittil hatt liggende i bilen, men denne må jeg få ut i rør, for god rekkevidde blir viktigere og viktigere. Jeg ble overbevist i dag om at jeg har et stykke igjen å gå med tanke på karosserivalg også. Jeg kjørte noen runder på basen med full spiker samtidig med sving, og nåværende karosseri har et veldig godt marktrykk, kanskje litt for godt. Jeg blir nok å finne noe som har en bra og lav front, men som ikke har for stort vingeparti. Kanskje en tur med mitt gamle karosseri på nåværende oppsett. Har veldig lyst til å nå 120 km/t før jeg begynner løpet med 4S lipo.

Forfatter:  rfauske [ Man Okt 15, 2012 10:20 am ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05ifs dragster

Har du ikke en eaglethree sak så du kan måle spenningsfallet når du kjører? Ser jo fort da om det er batteri eller annet som begrenser deg.

Forfatter:  stressballen [ Man Okt 15, 2012 2:45 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05ifs dragster

Har ikke det nei. Har kun målt effekt i forkant. Men moroa er eksperimenteringa for min del. Jeg vil ikke forkaste noe uten å ha prøvd det ut i praksis først. Veldig moro for meg å tenke hvordan denne bilen fungerte i starten, og motoren er enda den samme. Det har gått fra å være en bil som ikke fikk grep ut fra start, til å være en bil som klarer noen få gode løp, til å bli en bil som kjører 100+ løp til noe ryker, til å bli en bil som kjører 100+ løp uten at noe ryker :D

Nå har jeg hatt flere målinger på maks 114 km/t med nåværende karosseri, og da er det jo litt moro å se hva som skjer om karosseriet byttes :D

Forfatter:  stressballen [ Tir Okt 16, 2012 1:33 am ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05ifs dragster

Flere videoklipp:

http://www.youtube.com/watch?v=3q7fbLqB ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=Ah2uoYQ8 ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=l3SQrOu8 ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=awZa0Vvd ... e=youtu.be

Forfatter:  stressballen [ Tir Okt 16, 2012 11:36 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05ifs dragster

Har fått sett litt over bilen (rengjort den for gummistøv), og det ser ut som at alt har gått fint. Reimene trenger nok å etterstrammes 1 hakk, men det er ikke så rart. Jeg skal videre sjekke noen punkter i oppheng, og spesielt kulelagerene ute med hjulene da disse er mindre dimensjon på enn kulelagerene som holder diffene. Dekkene ser ut til å holde en runde til.

Hva sier du Terje, blir det en test til denne måneden eller? Hadde vært moro å testa med det forrige karosseriet.

Forfatter:  Zombie-solheim [ Ons Okt 17, 2012 6:00 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05ifs dragster

Ja vi får sjå på det. Får håpe på ein søndag med fint veir. M03en er klar :D

Forfatter:  stressballen [ Ons Okt 17, 2012 10:54 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05ifs dragster

hehe, M03'n er klar ja :mrgreen:
Kanskje en liten runde allerede nå på søndag? Etter at vi eventuelt har kjørt endurance?
Jeg har funnet frem det forrige karosseriet, og om regulatoren holder så er bilen klar for en runde til.

Har forøvrig lyst til å putte børsteløst i en stock M05, inspirert av din M03 :D

Forfatter:  stressballen [ Lør Mar 21, 2015 11:54 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05ifs dragster

Idag ble denne bilen luftet på Haukåa, og det var kjekt, er lenge siden sist nå. Har lenge tenkt på å teste kjøreforholdene her, og de var kjempeflotte. God oversikt, og null problem å få til gode testløp. Man har god tid til å bygge opp fart og bremse. Tar en halvtime å komme seg dit, men det er verdt kjøringa synes jeg. Er ikke så mange gode plasser å kunne kjøre slike biler på.

Ingenting ødelagt denne gangen, men fant noen punkter som skal endres. Hører litt ulyd fra drivverket et sted, mest sannsynlig fra området rundt spurgear. Så dette skal plukkes fra hverandre og sjekkes litt. Nå er det også på tide å bytte ut batteriene med noe som er sprekere, disse 3S batteriene har gjort jobben sin og mer til nå. Drivreimene skal sjekkes og justeres, det er viktig at de ikke er for stramme. Dekka begynner også å bli slitt, så nye må limes. Bare det er en prosess i seg selv, dekk og felg må sitte jævla godt sammen, og dekkene må balanseres. Veigrepet må være så godt som mulig når ting begynner å gå fort, så dette er et viktig punkt.

Hastigheten i dag ble målt opptil 115 km/t, så det ble omtrent bare tangering av resultat. Nå er det byttet motor, og når jeg får de nye batteriene, så skal det gjøres noen nye forsøk i haukåa.

Vedlegg:
DSC06428.JPG
DSC06428.JPG [ 3.97 MiB | Vist 36994 ganger ]

Forfatter:  Håvard [ Man Apr 06, 2015 8:50 am ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05ifs dragster

Du får gi en lyd neste gang du skal innover :)

Forfatter:  stressballen [ Man Apr 06, 2015 12:08 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05ifs dragster

Skal gjøre det Håvard. Har et par nye batterier jeg skal teste :)

Forfatter:  stressballen [ Søn Aug 23, 2015 9:58 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05ifs dragster

Fikk testet med nytt 11.1v lipo idag, og fikk bestemåling på 120 km/t. Dessverre havnet jeg i grøfta etterhvert, og måtte avbryte videre tester. Følte at jeg kun hadde 60-70% gasspådrag når bilen ble målt til 120 km/t, så her er det mer å hente :D
Grunnen til at bilen havnet i grøfta ser ut til å være styreservoen. Den oppførte seg rart, og noe er galt enten med styreservo, eller power til styreservo. Går sannsynligvis tilbake til Futaba på styring, det står en Savox lavprofil i nå.

Til neste gang må styreservo byttes, drivverk sjekkes, bedre kjøling på motor og esc (vifte på esc er ødelagt), nye dekk må limes, og kanskje det er på tide med ny body også.

Forfatter:  djupevik [ Tir Sep 29, 2015 10:35 am ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05ifs dragster

120km/t ! :shock: Nice!! :D

Forfatter:  stressballen [ Tir Okt 13, 2015 3:19 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05ifs dragster

Ja, det funker nå, men det sprøeste var hvor lite gasspådrag jeg brukte. Veiene blir dessverre fort korte og smale, så utfordringa ligger litt der også.

Side 7 av 7 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/