Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 2:34 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tamiya 1:10 BMW E30 M3 Schnitzer Sport EVO
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 11:58 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 261
Bosted: Florø
Driver å bygger E30 modellen til Tamiya :D
Er da nåken som kan anbefale en bedre farts regulator og motor til denne modellen.
da er eit TT-01 shaft driven chassis.

Har en 540 27 turns motor som fulgte med og ein teu-101bk regulator som skal greie 20 turn ifølge Tamiya.
Dette er første bilen eg bygger fra grunnen og å få den ihop var greit nokk men kunne trengt litt ekspert råd på ny
farts regulator og motor.

Tar imot alle tips med glede :D

_________________
Rune Evjen Solbakken

Biler:
Traxxas T-Maxx 3.3
Nissan Skyline GTR 32 1:10
BMW E30 RC Snitcher fra Tamiya TT-01 1:10

Bestillt HPI FLUX(Drag prosjekt) 1:10


Love the smell of burned rubber and nitro


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tamiya 1:10 BMW E30 M3 Schnitzer Sport EVO
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 1:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Heisann! Blir bra dette! Har samme bilen selv, men har ikke lakkert karosseriet enda.
Motoriseringen kommer litt an på hva du har tenkt å bruke bilen til og hvor mye du har tenkt å bruke på det. Chassiet er ikke det beste utgangspunktet for en skikkelig racer, men er solid og pålitelig ;)

Er det fart som står i fokus så er det brushless(børsteløs motor) som er tingen. Egentlig er det brushless som er tingen uansett men det koster litt mer enn vanlig brushed. Fordelene er høy ytelse, mindre vedlikehold og mindre strømforbruk.

Regulatoren du har nå tror jeg Tamiya sier man ikke skal kjøre heftigere motorer enn Tamiya sin egen Sport Tuned(23turn). Men de fleste kjører denne regulatoren med mye heftigere motor uten problem. Jeg har selv kjørt en 19turn og en Heftigere Tamiya RZ tuned 23turn på denne uten problem. Det blir gjerne litt varmt, men da kutter regulatoren somregel ut selv for å kjøle seg ned litt.

Skal du kjøre i mye regn foreksempel er vanlig børstemotor å foretrekke da de fleste børsteløse motorene, såvidt jeg vet, ikke er så glad i vann. M.troniks har noen fine 100% vanntette regulatorer også som er ganske fine. Selges på skala1 i florø også mener jeg ;)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tamiya 1:10 BMW E30 M3 Schnitzer Sport EVO
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 7:43 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 261
Bosted: Florø
Karosseriet skal eg bruke kun til show me lys å div.
Har et annet karosseri eg skal bruke til løp.
Bilen skal enten brukes til drag eller løp har ikkje heilt bestemt meg enda.
Merket at på langsidene under løpet i hallen hadde eg ikkje noe å stille opp med.
Penger er ikkje problemet.Er BMW frelst så vil ha det råeste eg kan dytte ned i :D

Kunn brukes som inne bil men vil ha vanntett viss eg ombestemmer meg

_________________
Rune Evjen Solbakken

Biler:
Traxxas T-Maxx 3.3
Nissan Skyline GTR 32 1:10
BMW E30 RC Snitcher fra Tamiya TT-01 1:10

Bestillt HPI FLUX(Drag prosjekt) 1:10


Love the smell of burned rubber and nitro


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tamiya 1:10 BMW E30 M3 Schnitzer Sport EVO
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 7:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe. Hvilken bil du kjørte i hallen?
Kjøp deg en børsteløs du. Der er det mange muligheter for å programmere regulatoren også, så da kan du stille den litt ned om det blir for voldsomt. Om du ombestemmer deg så ville jeg heller kjøpt deg en vanntett regulator da med mindre du kan finne et vanntett brushless sett. Mener Traxxas kommer med noen motorer og regulatorere i størrelse 1/18 som de mener er vanntette. Kanskje de kommer i 1/10 størrelse også.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tamiya 1:10 BMW E30 M3 Schnitzer Sport EVO
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 8:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Egentlig er det brushless som er tingen uansett


Denne må jeg kverulere litt på. Er ikke alle som deler meningen din der. Personlig synes jeg BL er dårligere på banen vi legger opp i hallen. Jeg føler at jeg har mer "kontakt" med bilen ved bruk av børstemotor og foretrekker helt klart å kjøre børstemotor på den lille banen innendørs. Utendørs på større bane/plass ville jeg nok gått for BL.

Men igjen, smaken er som baken..

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tamiya 1:10 BMW E30 M3 Schnitzer Sport EVO
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 9:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
"Kanskje det er du som ikke klarer å sette opp ESC på dine brushless?" :P

I teorien er det ingen ting som taler for brushed slik jeg ser det. Hva folk er vant til og liker er en annen sak. Jeg er utrolig godt fornøyd med min 23turn børstemotor i hallen. Om man ikke har kjørt så mye så gir denne akkurat nok på langstrekka, og rikelig å jobbe med gjennom de svingete partiene. Og prismessig så koster det ingenting med en ny RZ motor i forhold til et sett med brushless. Til nybegynnere er det i alle fall ikke lurt å prøve å kjøre bane med 3C lipo og 7700omdreininger pr volt på motoren :P

Personlig ville jeg kjøpt meg en 23turn til hallen om jeg ikke hadde kjørt der så lenge.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tamiya 1:10 BMW E30 M3 Schnitzer Sport EVO
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 9:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har ikke hatt problem med å sette opp brushless enda iallefall, men foreløpig så synes jeg at driveability'n (tror jeg det heter) mangler på BL. Børstemotoren er mer slow (betyr ikke at den er treg) og reagerer mer i takt med menneskets reaksjon på små baner og i krappe svinger. Derfor blir ofte øye/hånd/bil koordinasjonen bedre, og kjøringen blir som oftest mer "smooth". Det er min mening, du trenger ikke like den. Om du ikke forstår helt hva jeg mener med "driveability" så er det ingen vits i å prøve å forklare det for deg heller :wink:

Men selvfølgelig, skal en henge med på større baner så blir det naturligvis BL som gjelder. Ikke for at en nødvendigvis skal kjøre teknisk pent, men fordi at det rett og slett går fortere. Så lenge jeg klarer å henge med BL-gutta innendørs, så kommer jeg til å kjøre børstemotor på baneløp :D

Jeg er ikke uenig med deg for å skape irritasjon, det er bare det at jeg ikke er enig i påstanden om at "brushless er tingen uansett" :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tamiya 1:10 BMW E30 M3 Schnitzer Sport EVO
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 10:06 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 261
Bosted: Florø
I hallen hadde eg en jalla opgradert nikko bil som kåre kalte den he he med ligtly tuned 27 turns motor.
Dette er et mer seriøst prosjekt der alt skal vere perfekt :D må holde følge med bl gutta men foretrekker børste motor til hall treff :D
Kom gjerne med spesifikke navn på regulatorer og motorer siden jeg er fersking :D

_________________
Rune Evjen Solbakken

Biler:
Traxxas T-Maxx 3.3
Nissan Skyline GTR 32 1:10
BMW E30 RC Snitcher fra Tamiya TT-01 1:10

Bestillt HPI FLUX(Drag prosjekt) 1:10


Love the smell of burned rubber and nitro


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tamiya 1:10 BMW E30 M3 Schnitzer Sport EVO
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 10:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Kjørbarhet du mener? Jeg er med på det ja, tror jeg :) Man kjenner mer hva som skjer. Det blir som å kjøre en gammel bil med servo kontra en bil med syk servo slik at man ikke "føler" bakken når man svinger? Riktig? Vist ikke får du bare la være å prøve å forklare ja :P
Forskjellen er jo at børstene i en børstemotor lager mer friksjon, kontra børsteløst som gir tilnærmet null friksjon.
Men brushless tilbyr jo muligheten for å stille inn drag, slik at det blir litt som vanlig børstemotor. Ikke det at det blir helt det samme.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tamiya 1:10 BMW E30 M3 Schnitzer Sport EVO
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 10:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, jalla oppgradert nikko? Dagens beste :lol:

Ingenting galt med den altså, så misforstå meg rett. Måtte bare kødde litt :mrgreen:
Kan forøvrig tenke meg at når en først skal ha BL i en bil, så er nok TT01 en bra bil å bruke, iallefall etter at drivverket er forsterket. Bilen tåler jo en smell eller to, og det trengs med BL :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tamiya 1:10 BMW E30 M3 Schnitzer Sport EVO
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 10:22 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 261
Bosted: Florø
Skjønte det altså men bilen er jo jalla jalla.Ke slags regulator frank kjøpte av deg? Var ikkje den veldig bra? kva slags forsterknings deler treng eg og kan du skaffe da til meg?

_________________
Rune Evjen Solbakken

Biler:
Traxxas T-Maxx 3.3
Nissan Skyline GTR 32 1:10
BMW E30 RC Snitcher fra Tamiya TT-01 1:10

Bestillt HPI FLUX(Drag prosjekt) 1:10


Love the smell of burned rubber and nitro


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tamiya 1:10 BMW E30 M3 Schnitzer Sport EVO
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 10:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Kjørbarhet du mener? Jeg er med på det ja, tror jeg :) Man kjenner mer hva som skjer. Det blir som å kjøre en gammel bil med servo kontra en bil med syk servo slik at man ikke "føler" bakken når man svinger? Riktig? Vist ikke får du bare la være å prøve å forklare ja :P
Forskjellen er jo at børstene i en børstemotor lager mer friksjon, kontra børsteløst som gir tilnærmet null friksjon.
Men brushless tilbyr jo muligheten for å stille inn drag, slik at det blir litt som vanlig børstemotor. Ikke det at det blir helt det samme.


Hmmm....kjenner meg ikke helt igjen, men det er noe lignende. Jeg merker det mest på triggeren, og selvfølgelig, hvordan det igjen påvirker resten av bilen. Kjørbarhet var det norske ordet ja :D
Men igjen, når jeg hører det ordet så er det noe som mangler. Om jeg skal prøve å sette ord på det så blir det noe som at jeg føler meg i ett med bilen. Slik som oppsettet på min egen bil er nå, så føles det som at vi er sammen på et bestemt nivå, at vi liksom flyter avgårde :mrgreen:

Hehe, blir litt overtroiske greier dette her, men jeg vet ikke annet å si. Det er følelser med i bildet iallefall :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tamiya 1:10 BMW E30 M3 Schnitzer Sport EVO
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 10:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
T-Maxx skrev:
Skjønte det altså men bilen er jo jalla jalla.Ke slags regulator frank kjøpte av deg? Var ikkje den veldig bra? kva slags forsterknings deler treng eg og kan du skaffe da til meg?


Frank kjøpte en RV11, samme som jeg har i min TA05MS. Synes den fungerer meget bra, og den er også vanntett. Prøvde å prakke på han en 15T flash rødkannemotor idag, men han ville ikke :lol:

Har noen options til TT01 på lager ja, og klarer nok å skaffe mer også. Personlig ville jeg ha stivet bilen mer av, og forsterket hele drivlinjen. Har lest at en del personer knekker akselen på selve motoren når de setter i BL. Vet ikke om at det er fordi at de monterer noe feil, eller fordi at chassiset flekser litt ved pådrag slik at belastningen på akselen blir skjev. Har også enveisdiff foran til denne bilen på lager, og kulediff.

Gå inn på http://www.tamiyausa.com og skriv inn det femsifrede nummeret på bilen din (sannsynligvis 58xxx, eller noe i den dur), så går du videre inn på oversikten over options til den bilen. Det er en noenlunde fin oversikt, og der kan du bare skrive ned delenummerene på det du ønsker, så skal jeg se hva jeg har eller kan skaffe.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Tamiya 1:10 BMW E30 M3 Schnitzer Sport EVO
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 10:37 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 261
Bosted: Florø
Sweet :D :D TAKKER

_________________
Rune Evjen Solbakken

Biler:
Traxxas T-Maxx 3.3
Nissan Skyline GTR 32 1:10
BMW E30 RC Snitcher fra Tamiya TT-01 1:10

Bestillt HPI FLUX(Drag prosjekt) 1:10


Love the smell of burned rubber and nitro


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 40 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC