Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 5:55 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens restaureringstråd
InnleggSkrevet: Ons Okt 19, 2011 10:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tenkte jeg skulle samle mine forskjellige restaureringer av gamle biler i en og samme tråd, for å holde litt oversikt på dem alle. Madammen tok seg en liten økt på loftet, og gravde frem noen av mine bortgjemte modeller. Det er en jobb jeg ikke takler, da jeg må gå veldig bøyd, og klikker fullstendig om ting begynner å rase når jeg leter etter noe. Så med tanke på fred i hjemmet er det en oppgave madammen gledelig tar på seg.

Uansett, hun fant frem noen modeller som det var kjekt å få ned, og en eller to av dem skal ordnes i stand ganske raskt, slik at jeg kan ta dem i bruk. Det er faktisk tanken bak restaureringen, at alle bilene skal kunne brukes, dog med noe forsiktighet da gammel plast er veldig sprøtt. Alle bilene som er kommet ned er originale modeller, og de er som følger: Tamiya Bigwig, hornet, F-150, Holiday Buggy, nissan king cab, en eller annen tamiya F1-bil, og en bil som ligner på Kyosho Vanning fra midten av 80-tallet. Husker ikke på stående fot akkurat hva F1 og "vanning" heter, men kommer nok på det etterhvert. Nissan king cab, vanning, og F1 er modeller som krever litt mer jobb, mens holiday buggy, hornet og bigwig krever minimalt. Sistnevnte betyr rett og slett en demontering med vask, og reparasjon/ettermontering av kulelager og ny elektronikk. På de andre bilene kreves det grundigere vask, reparasjon av plastikk, maling/lakkering av karosseri, altså en litt mer tidkrevende prosess. Jeg begynner med Hornet, Bigwig og holiday buggy. Satser på å ta i bruk Hornet på neste vintage kjørekveld på butikken.

Her er noen bilder av modellene, ikke all verden kvalitet, men det går an å se hvilke biler det er.


Vedlegg:
bigwig.jpg
bigwig.jpg [ 70.76 KiB | Vist 12464 ganger ]
F-150.jpg
F-150.jpg [ 68.3 KiB | Vist 12464 ganger ]
holiday buggy.jpg
holiday buggy.jpg [ 68.85 KiB | Vist 12464 ganger ]
hornet.jpg
hornet.jpg [ 75.28 KiB | Vist 12464 ganger ]
husker ikke 1.jpg
husker ikke 1.jpg [ 81.59 KiB | Vist 12464 ganger ]
husker ikke 2.jpg
husker ikke 2.jpg [ 72.29 KiB | Vist 12464 ganger ]
king cab.jpg
king cab.jpg [ 65.48 KiB | Vist 12464 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens restaureringstråd
InnleggSkrevet: Tor Okt 20, 2011 1:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg åpnet noen glemte esker på hobbyrommet også, og nå har det dukket opp litt til. Tamiya Wild One, Bruiser, og en tanks har bare ligget og ventet på å se dagens lys. Wild One er nok den som blir prioritert her, da det er lite å gjøre på den. Rammen og girkassen til Bruiser har jeg tidligere lakket, men jeg har ombestemt meg på fargevalg, og må derfor sandblåse og lakke på nytt. Om jeg ikke husker helt feil, så hadde jeg også litt tull med girkassa, og det må sees på før noe blir ødelagt. Reservedeler til disse bilene vokser ikke på trær :mrgreen:

Ser for meg at det blir en haug med gamle servoer til overs nå, for mange av disse gamle bilene har 2 servoer montert på grunn av mekanisk regulator i tillegg til styringsservo. Jeg er ikke interessert i å kjøre med så gamle servoer, så det kommer til å bli montert nye standard futabaservoer på stort sett de fleste bilene. Det fine er at jeg kommer til å få masse servoer tilgjengelig til elektro skalabåter. Alle mekaniske regulatorer blir byttet ut med elektroniske. Alle bilene får børstemotorer, de fleste 2WD får standard sølvkanne med kanskje et par unntak, og 4WD får f.eks Technigold motor, som også er en meget gammel sak fra Tamiya. Det aller viktigste er at bilene blir gjort ferdig, slik at de står klare til bruk.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens restaureringstråd
InnleggSkrevet: Tor Okt 20, 2011 8:25 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Ser ut som en spennende tråd. Gleder meg spesielt til å følge med på Wild One og Bruiser :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens restaureringstråd
InnleggSkrevet: Tor Okt 20, 2011 11:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tamiya Wild One blir nok tatt i bruk ganske fort tenker jeg. Der gjelder det bare å få montert noe elektronikk. Skal få lagt ut noen bilder på hver eneste bil som blir tatt, og prøve å få lagt ut de med minst arbeid først.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens restaureringstråd
InnleggSkrevet: Fre Okt 21, 2011 1:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg jobbet litt på både Hornet og Hotshot. Jeg begynte dagen med demontering av Hornet, tørket bort gammelt støv på chassiset, byttet olje i demperene (kun bak, denne har friksjonsdempere foran), og skrudde bort gammel elektronikk. Det sto et fullt sett med elektronikk fra Acoms i denne, 2 servoer, mottaker, batteriboks for AA og mekanisk 3-stegs fartsregulator med glassrørsikring. Så selve demonteringen var litt nostalgisk i seg selv. Jeg tok så av girkassen og åpnet denne for å sjekke tilstanden. Hele bilen var utstyrt med plastlager, så jeg monterte kulelager, og monterte alt sammen igjen. Som styreservo monterte jeg en Futaba S3003, og om den vil duge får vise seg. Satser på å montere resten imorgen.

Når det gjelder Hotshot, så sto denne uten elektronikk, og valget falt på en original Tamiya Technigold motor og Mtroniks RV11. Styreservo ble Futaba S3003, og det er iallefall et valg som skal endres. Styringen ble treg, nesten som at bilen lå en sving i etterkant hele tiden. Dette gikk sikkert meget bra å bruke for 20 år siden, men slik jeg ser det nå, så hemmer denne servoen egenskapene til bilen. Jeg tror nok dessverre at jeg må gå for f.eks Align DS610 på biler med 4WD som skal brukes litt. Problemet der er at jeg må til med kondensator på mottaker. Men uansett, jeg testa bilen litt på banen etter at jeg var ferdig, og den fungerte ganske greit, men kjøreegenskapene kunne godt ha vært litt bedre. Får se om det går an å tune bilen inn litt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens restaureringstråd
InnleggSkrevet: Fre Okt 21, 2011 11:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har sittet litt idag og vurdert servoer. For moro skyld så lodda jeg om kabelen (pga gammel type plugg) på en gammel men strøken Acoms AS-7 servo, som sikkert er 25 år gammel, bare for å sammenligne direkte mot dagens standardservoer. Den er tregere enn Futaba S3003, sikkert nærmere lik en S3001 eller S148, og det duger rett og slett ikke som styreservo til noe som helst (utenom ror på skalabåter, og girskifte på lastebiler eller lignende). Jeg har nå kommet frem til at mine gamle 2WD skal minimum ha en S3003, da det er nedre grense på hastighet for min del iallefall. Om det blir en 2WD med litt performance, eller som skal brukes i konkurranser, så må jeg opp i noe bedre på styringen.

Jeg lar altså Futaba S3003 bli stående i Hornet, som også fikk seg en Tamiya sport tuned motor istedenfor sølvkanne. Denne gikk faktisk ganske greit, så det er en mulighet for at jeg bytter tilbake til sølvkanne igjen. Men på en eller annen måte så føler jeg at en sport tuned hører hjemme i denne bilen, kanskje på grunn av at motoren er sort, slik som bilen :)

Jeg monterte også en Futaba S3010 på Hotshot for test, som er en 6-kilos servo med litt bedre hastighet enn de andre jeg har brukt hittil. Konklusjonen er at det blir for tregt med den også. Dessverre så ender jeg altså opp med å putte i en Align DS610 på Hotshot. Hadde dette vært biler som skal brukes ute for herjing i sanden, så hadde nok en S3010 gjort jobben. Men bilene skal også brukes rundt banen på jobben, og med en gang det blir litt teknisk kjøring, så sliter servoen med å henge med i svingene, bokstavelig talt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC