Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 4:16 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 105 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Søn Mai 24, 2009 11:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter dagens test av dragsteren min fant jeg ut at jeg må gjøre noen forbedringer. Bilen sluret en del i dag, så bakdiffen trenger seg en god overhaling. Samtidig så har styreservo og servoredder tatt kvelden etter smellen fra forrige treff. Dragrace er ufattelig morsomt, så jeg kommer til å koste på en skikkelig servo til denne bilen. Det er fryktelig mye som må stemme for at bilen skal fungere 100% i dragrace, og det tiltrekker meg litt innenfor denne grenen.

Jeg synes det er såpass interessant at jeg nå skal lage istand min dragster med børstemotor, en Hemi Coupe 2WD :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Søn Mai 24, 2009 11:49 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Hvorfor en spesiellt god servo til denne??
Jeg tenker vel mer at man kanskje trenger en kjapp servo, men ikke nødvendigvis noe "high-end"-sak.....

Differ, drivverk og dekk, samt skikkelig oppsett av bilen er noe som må forskes på ja.
Min fungerer engentlig bra til både bane og drag, men er jo særdeles stor belastning i dragrace :lol:

Men du får forske litt vettu, og finne ett oppsett på 2s LiPo slik at vi ikke stiller med forskjellige batteri neste gang. Eller at jeg må hive inn 3s i min til neste forsøk.

Hvilken utveksling bruker du? Synes den virker litt "seig".........

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Mai 25, 2009 12:20 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Pett4 skrev:
Hvorfor en spesiellt god servo til denne??
Jeg tenker vel mer at man kanskje trenger en kjapp servo, men ikke nødvendigvis noe "high-end"-sak.....

Differ, drivverk og dekk, samt skikkelig oppsett av bilen er noe som må forskes på ja.
Min fungerer engentlig bra til både bane og drag, men er jo særdeles stor belastning i dragrace :lol:

Men du får forske litt vettu, og finne ett oppsett på 2s LiPo slik at vi ikke stiller med forskjellige batteri neste gang. Eller at jeg må hive inn 3s i min til neste forsøk.

Hvilken utveksling bruker du? Synes den virker litt "seig".........


Der tar du feil Pett4, performance krever performance-produkter, og her snakker vi ikke bare om hurtig servo, men den må fremfor alt være presis, og sentrere veldig godt. Å kontrollere en slik bil rett frem krever mye av servoen. Jeg kommer sannsynligvis til å gå for samme servo som jeg har i TA05MS, en lavprofil digital futabaservo.

Jeg tror ikke jeg noensinne har brukt 3 cellers lipo inne i hallen på denne bilen, jeg hadde bare et og samme batteri i denne bilen i hele dag, et 2 cellers lipo på 3200mah. Og det kommer jeg til å fortsette med (mest sannsynlig blir det begrensingen på løpskjøring)

Mener du at min bil var seig idag? Det stemmer iallefall, for det har oppstått mye sluring i bakdiffen, så det er nok det som er problemet. Husker ikke utvekslingen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Mai 25, 2009 12:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vel, så lenge klarte jeg å holde meg. Har bestilt en Futaba S9550, en digital lavprofilservo, helt lik den jeg har i TA05MS. Synes den er helt rå til elektrobiler av touring-typen, og selv om den koster 3 ganger så mye som en standard servo så er den minst 4 ganger bedre :D

I løpet av uka skal jeg også bestille noen andre morosaker til denne bilen, fikk litt dilla etter treffet. Var utrolig moro at jeg og Pett4 var såpass like fra start til mål, og da er målet mitt å øke "ledelsen" :mrgreen: (regner med en kommentar her Pett4 :lol: )

Bilen skal være klar til det meste på neste treff, og da blir det kanskje et nytt deksel også. Har plukket frem et Dodge Charger deksel som kanskje kan gjøre seg på denne bilen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Mai 25, 2009 12:55 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Trodde du sa i hallen idag at du kjørte 3s idag.........??

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Mai 25, 2009 12:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Pett4 skrev:
Trodde du sa i hallen idag at du kjørte 3s idag.........??


Nope, men jeg spurte deg om du gjorde det :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Mai 25, 2009 1:20 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
stressballen skrev:
øke "ledelsen" :mrgreen: (regner med en kommentar her Pett4 :lol: )



He he he he, morsomt :lol:

Saken er vel slik at du tok meg en (1) gang uten at noen hadde problemer, ellers var det jo jeg som vant eller at noen kjørte ut........

Men da kjørte vi samme batteri idag begge 2, jeg brukte kun ett batteri på denne bilen totalt idag både på bane og drag.. Så den ENE gangen du vant var jeg sikkert tom for strøm :lol: :lol: :lol:

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Mai 25, 2009 1:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Pett4 skrev:
stressballen skrev:
øke "ledelsen" :mrgreen: (regner med en kommentar her Pett4 :lol: )



He he he he, morsomt :lol:

Saken er vel slik at du tok meg en (1) gang uten at noen hadde problemer, ellers var det jo jeg som vant eller at noen kjørte ut........

Men da kjørte vi samme batteri idag begge 2, jeg brukte kun ett batteri på denne bilen totalt idag både på bane og drag.. Så den ENE gangen du vant var jeg sikkert tom for strøm :lol: :lol: :lol:


Haha, det var 3-2 til meg når jeg stillferdig trakk meg unna :mrgreen:
En av gangene du trodde du vant, så hadde du jo en heftig tjuvstart, men den vil du sikkert ikke huske... :wink:
Men det skal sies at når du vant, så hadde du en større margin til meg, enn hva jeg hadde til deg de gangene jeg vant :)

Du får være klar neste gang, for det skal jeg være... :twisted:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Tir Mai 26, 2009 12:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har bestilt meg noen oppgraderinger til denne bilen idag, og må si at det skal bli spennende å teste ut. Håper virkelig det dukker opp en bil eller to til neste treff, slik at vi kan kjøre litt konkurranse for heder og ære :D

Vi kjører jo to klasser der, en for børstemotorer og en for børsteløse motorer. Jeg regner med at det ikke eksisterer noen andre regler enn at bilene må ha 4 hjul, og ha motor som tilsvarer klassen bilen kjører i. Forøvrig så er kravene maks 6 cellers nimh/nicd eller 2 cellers lipo.

Jeg har funnet på noen nye triks som skal testes ut på min egen bil, og det blir virkelig spennende å se om endringene vil ha effekt... 8)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 1:05 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har nå nettopp montert inn en Futaba G190 gyro på styringa, skal bli artig å se om det gir resultater. Nå er dragsteren min meget retningsstabil i utgangspunktet, så det blir litt for moro skyld. Digitalservoen min uteble dessverre fra leveransen, så den må bestilles opp igjen. Har ikke fått testet ut noe som helst, men regner med at det vil fungere bra når jeg får en rå servo på styringa. gleder meg :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Tor Jun 11, 2009 9:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg fått alle delene i hus, og skal snart få påbegynt monteringa. Det vil si, bilen skal demonteres en god del først, for når jeg er igang så er det like greit å overhale differ og rengjøre hele greia skikkelig.

Styreservoen ble en Futaba S9551 istedenfor S9550, så den skal iallefall klare den jobben godt :D
Jeg skal kanskje forandre litt på plassering av saker og ting, for jeg vurderer å montere telemetri etterhvert. I tillegg skal jeg også ha en fin plassering til gyroen. Skal få tatt noen bilder når jeg begynner på jobben.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Jun 29, 2009 1:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er de nye delene montert, og bilen er testet i hallen. Jeg må si at den nå fungerer meget bra. Det er forholdsvis enkelt å kjøre bilen nå, men full gass helt fra start. Nå blir neste steg nytt deksel, montering av telemetri, montering av kjøling og noen andre små oppgraderinger :D

Her er noen bilder av bilen idag:


Vedlegg:
rc 012 (600 x 450).jpg
rc 012 (600 x 450).jpg [ 84.98 KiB | Vist 27658 ganger ]
rc 015 (600 x 450).jpg
rc 015 (600 x 450).jpg [ 77.5 KiB | Vist 27658 ganger ]
rc 017 (600 x 450).jpg
rc 017 (600 x 450).jpg [ 72.1 KiB | Vist 27659 ganger ]
rc 026 (600 x 450).jpg
rc 026 (600 x 450).jpg [ 86.44 KiB | Vist 27659 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Ons Jul 01, 2009 11:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag var jeg til førstegangskontroll i Førde med Outlander'n, og før jeg kjørte hjemmefra fikk jeg maskert ferdig og lakkert første strøk på det nye dekselet til dragsteren min, TA05ifs. Fikk fullført resten etter at ungene var lagt, og sitter i skrivende stund og venter på at siste strøk skal bli såpass tørt at jeg kan begynne å klippe. Dette er den delen jeg synes er moro, når jeg får se at dekselet tar sin endelige form :D

Bilder kommer

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Tor Jul 02, 2009 12:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg nettopp klippet det sånn noenlunde ferdig, og har nå tatt av plasten.

Her er et bilde når plastfilmen fremdeles er på:
Vedlegg:
Dodge med plastfilm på (600 x 400).jpg
Dodge med plastfilm på (600 x 400).jpg [ 37.45 KiB | Vist 27613 ganger ]


Og her er et par bilder etter at plastfilmen er fjernet:
Vedlegg:
Dodge bak (600 x 400).jpg
Dodge bak (600 x 400).jpg [ 32.05 KiB | Vist 27613 ganger ]
Vedlegg:
Dodge foran (600 x 400).jpg
Dodge foran (600 x 400).jpg [ 36.9 KiB | Vist 27612 ganger ]


Har selvfølgelig en del arbeid igjen, men det groveste er gjort, og jeg er fornøyd så langt iallefall :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Tor Jul 02, 2009 3:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Sweet! :D Såg ut som en fet dyp kobberfarge :)
Er forøvrig ganske fett med gyro på dragraceren, må vere konge å bare mate på full gass uten at det spinner vekk i alle kanter. Kanskje det hadde funket greit på banen også? :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 105 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC