Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 8:23 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens F103GT touring
InnleggSkrevet: Lør Okt 13, 2012 2:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg kommet meg igang med lakkering av en CLK-DTM 2002 AMG-Mercedes som skal brukes på F103GT. Om et par uker så har jeg lyst til at vi skal få testa ut et løp med transpondere for de som har det. Vi legger ut en stor bane, og kjører 99 runder, eller på tid, f.eks 45 minutt. Dette er egentlig litt testing før neste års kjøringer.

Målet mitt med denne bilen er at jeg skal unngå batteribytte, og at den skal takle regn. Alt utover dette tar jeg som det kommer :D

Bilder kommer når doningen er ferdig, heldigvis ingenting avansert som skal i denne, så jeg har alt liggende fra før :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens F103GT touring
InnleggSkrevet: Søn Okt 14, 2012 2:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
....og der funka ikke pixresizer lenger. Hva faen...?

Jaja, jeg har fjerna maskeringa på vinduene nå, og borret de fremre hullene til stolpene. Vurderer å lage til et skjult feste på bakre stolper, men er enda ikke sikker på om jeg skal gjøre det, eller hvordan jeg skal gjøre det. Gidder ikke borrelås i tilfelle, tenker på noe magnetgreier.

Dekka som står på nå er tamiya wide slicks bak, og standard slicks foran. Ser egentlig ganske tøft ut så langt, og de ser ut til å passe med karosseriet. Skal også se om jeg får på plass noen "fake" bremseskiver. Det gjenstår soting av rutene, og så fjerner jeg etterhvert maskering på lyktene for å sote dem litt også. Blir ikke laget skikkelig lyktebøtter, så da trenger jeg ikke at det skal være fullt innsyn i lyktene. Bare jeg ser lysene nok til å identifisere bil og retning på bilen, så duger det for meg. Skal få lage til et enkelt opplegg for LEDs, med doble lys foran, og enkle bak. Transponder for tidtaking skal på plass i venstre siderute foran, det skal bli moro å prøve på noen løp. Både gleder og gruer meg litt til maskeringsjobben på denne, men satser på at det vil gå greit.

Motoroppsett blir foreløpig en standard sølvkanne, men etterhvert går jeg for tamiya sport tuned. På et 2S lipo så blir det faktisk greie prestasjoner på en direct drive bakhjulstrekker, og kjøretiden blir laaaang også.

Hvordan ligger dere andre an med bilene? Hvis jeg ikke husker feil, så sa Zombie-Solheims bror at en fint kan stille med vanlige 4WD biler også, som TT01, TA05, TA06 og så videre. Men til slik kjøring over så mange runder vil det nok være en fordel med biler som har lite tap i drivverk. Typen løpskjøring vi snakker om her er endurance, og om en uke eller to så skal vi få til en søndag med banekjøring for disse bilene.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens F103GT touring
InnleggSkrevet: Tir Okt 16, 2012 11:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg gjorde meg ferdig med lakkeringen idag, det var egentlig bare sotingen som gjensto. Har også laget til magnetfeste på karosseriet i bakkant, men med vanlige body posts foran. Ser ut til å fungere bra så langt, men om det blir mye kræsj, så holder det nok ikke. Satser på at det ikke blir så mye kræsj med denne, siden det er endurance løp det er snakk om. Magnetfeste bak korter også ned tiden som brukes på å få av dekselet ved eventuelle pitstop.

Nå skal jeg få kantene litt fine på karosseriet før jeg går videre med klargjøring av lys og påmontering av dekaler.

Her er sånn noenlunde hvordan bilen skal bli, men jeg gjør litt endringer med tanke på lys og felger.


Vedlegg:
Tamiya-CLK-DTM-2002-AMG-Mercedes.jpg
Tamiya-CLK-DTM-2002-AMG-Mercedes.jpg [ 55.57 KiB | Vist 14373 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens F103GT touring
InnleggSkrevet: Tor Okt 18, 2012 9:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har fått gjort mesteparten av jobben med dekalene nå, er egentlig bare småtteri som gjenstår på den biten. Vingen er av hardplast, og denne skal jeg lakkere. Det er en del forskjell på den svarte plastfargen kontra det å lakkere vingen svart. Lite arbeid er det også, så hvorfor ikke. På dette karosseriet var det meningen at selve vinduene skulle være dekaler, men det hater jeg, så jeg har maskert disse, og sotet dem i etterkant. Problemet er da at på vindusdekalene står det også litt sponsormerker. Disse skal jeg skjære bort fra vindusdekalene, og montere på karosseriet. Må nok ha dem med.

Her er noen bilder av bilen så langt, men som sagt så er den ikke ferdig enda.


Vedlegg:
front.jpg
front.jpg [ 88.39 KiB | Vist 14359 ganger ]
bak.jpg
bak.jpg [ 85.42 KiB | Vist 14359 ganger ]
closeup.jpg
closeup.jpg [ 82.5 KiB | Vist 14359 ganger ]
oversikt.jpg
oversikt.jpg [ 133.32 KiB | Vist 14359 ganger ]
side.jpg
side.jpg [ 126.44 KiB | Vist 14359 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens F103GT touring
InnleggSkrevet: Lør Okt 20, 2012 2:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Dette ser bra ut :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens F103GT touring
InnleggSkrevet: Lør Okt 20, 2012 7:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg fått gjort ferdig småtteriet som gjensto, og sier meg ferdig med karosseriet utvendig. Vingen er lakkert/dekalert og montert på, det samme gjelder speilene, og Vodafone/Bosch dekaler er montert på vinduene. Jeg har også shimset felgene ut, og montert svarte alumuttere. Nå er det ikke sikkert at dette blir de endelige felgene, og hvis det er det, så blir de nok lakkert også.


Vedlegg:
ferdig (800 x 600).jpg
ferdig (800 x 600).jpg [ 119.32 KiB | Vist 14306 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens F103GT touring
InnleggSkrevet: Søn Okt 21, 2012 8:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter dagens test på våt asfalt, så vil jeg si at bilen fungerte bedre enn ventet. Klart, en slik bakhjulstrekker krever en bestemt kjørestil, ellers spinner bilen rundt. Bremsing må være ytterst forsiktig, og det gjelder forsåvidt gasspådrag ut av sving også. De brede bakdekkene fungerte bedre enn forventet, full gass fra stillestående resulterte bare i litt spinning før bilen "satt" seg og skjøt fart. Dette skjedde uten antydning til at bilen skjente ut med bakenden, så det føltes ut som at den gikk på skinner. Altså full gass fra stillestående uten å røre styringa, og bilen gikk rett frem.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens F103GT touring
InnleggSkrevet: Tir Okt 23, 2012 1:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har montert på transponder, og legger ved et bilde som viser montering. Hvis det blir et krav om transponder på bilrace der vi bruker tidtakingssystemet, så vil jeg også sette som et krav at transponderen blir festet skikkelig. Blir for dumt om en sensor løsner grunnet dårlig feste, og som igjen vil gi unøyaktige målinger eller ingen målinger i det hele tatt. Det følger med 2 skruer m/låsemuttere i pakken, bruk dem. Alternativt er det sikkert mulig å bytte skruene ut med noen lenger, og senke transponderen litt lenger inn i karosseriet. Jeg tviler på om hele sensoren må stikke ut av karosseriet, da er den i tilfelle veldig utsatt i kræsj. Jeg brukte et par biter av fuelslange som avstandsstykke, og la bitene mellom transponder og karosseri, med festeskruene igjennom fuelslangebitene.

Sensoren SKAL monteres i siderute på førerside, lokalisert mot høyre øvre hjørne. DO IT RIGHT!


Vedlegg:
transponder (800 x 600).jpg
transponder (800 x 600).jpg [ 77.13 KiB | Vist 14275 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens F103GT touring
InnleggSkrevet: Tor Des 13, 2012 1:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg fått på plass motoren jeg skal bruke i denne bilen, en tamiya sport tuned børstemotor. Den er nå innkjørt i rotasjonsretningen, og renset godt etterpå. Nå må jeg bare huske å programme bort revers på fartsregulatoren og stille inn de andre parameterene der før jeg tar motoren i bruk. Jeg har gjort klart lyssettet til denne, det blir kun 2 hvite leds foran, og 2 røde leds bak. Montering av braketter til disse lysene gjenstår. Jeg har også bestilt et sett med radialdekk til bilen, så da har jeg 2 komplette sett å velge mellom etter kjøreforholdene som måtte oppstå.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC