Sunnfjordrc.no
http://sunnfjordrc.no/

Stressballens TA05 powerdrifter
http://sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=4&t=3168
Side 2 av 2

Forfatter:  stressballen [ Tor Nov 08, 2012 9:45 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05 powerdrifter

Er nok noe å tenke på. Legger seg vel som et tynnere belegg slik at varmen bedre slipper unna selve kretskortet? Eller har den termiske egenskaper også? Uansett dekker jeg ikke selve kjøleribbene, og tenker å montere en vifte på regulatoren jeg monterer i bilen. Men tyntflytende vannsikring er veldig kjekt å ha, mange bruksområder :D

Vet du om det er noen i norge som selger dette stoffet?

Forfatter:  Vegard [ Tor Nov 08, 2012 10:20 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05 powerdrifter

Jeg tipper dette stoffet virker slik at det lager et tynt lag over elektronikken og hindrer derfor mot kortsluttninger :) Det er FETene som lager varmen og kjøleribbene er vanligvis limt fast i disse.

Skulle tro det er bedre å rute luft inn til ESC enn å bruke vifte, men det er kanskje ikke så lett. Jeg hater å tilføre flere beveglige deler og små vifter er noe dritt :shock:

Har ikke stoffet selv og vet ikke om noen som selger det heller. Google finner nok en butikk.

Forfatter:  stressballen [ Tor Nov 08, 2012 10:24 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05 powerdrifter

hehe, skjønner at du ikke liker små vifter nei. Har stort sett ok erfaring med dem selv, men det er kun til rc-bruk. Er mindre begeistra når jeg har brukt dem innen data. Hvis dette stoffet blir enkelt tilgjengelig innenlands til en fornuftig pris, så må det prøves ut :D

Forfatter:  stressballen [ Søn Mai 05, 2013 11:21 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05 powerdrifter

For et par uker siden så fikk jeg endelig tannhjulsdiff til denne bilen, og har nå kommet meg litt videre i sammensettingen. Bilen kommer jo opprinnelig med kulediffer foran og bak, men sammen med 3S oppsett, så betyr det renovering av diff etter hver eneste økt, iallefall hvis en vil holde diffen oppegående. Jeg har gått for spool diff foran, og oljefylt tannhjulsdiff bak, dette er det mye mindre vedlikehold på. Karbon støtdempertårn foran og bak er også kommet på plass, så det begynner å ligne noe.

Det skal bli moro å drifte med gummidekk, og på denne måten skal jeg få fjernet en del gamle dekk fullstendig. Jeg har mange sett liggende som er halvbrukte, og det er nesten synd å kaste dem. De er ikke gode nok i konkurranse for en god touringbil som skal henge på, men for å slite de fullstendig ut på en drifter så holder det plenty med litt halvdårlig dekkmønster :D

Forfatter:  stressballen [ Lør Mar 21, 2015 11:27 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05 powerdrifter

Ting tar tid, og nå er det på tide å plukke opp denne tråden igjen :mrgreen:

Jeg må visst endre overskriften fra TA05 powerdrifter til TA05 2S speedwagon (eller noe slikt)
Det skjedde litt endringer etterhvert som jeg bygget bilen, og det begynte med at jeg ble sittende med en 7700kv castle creation motor uten bil. Og da lå dette chassiset omtrent ferdig bygget, men uten motor, esc og styreservo. Tanken var å bruke en 4600kv motor og kjøre 3S, men jeg har altså endt opp med å kjøre 7700kv og 2S. Men det er helt ok, jeg har en annen TA05 som jeg stort sett kjører 3S i, så da kan jeg ha en som settes opp for 2S også.

Foreløpig setup er: Castle Creations Sidewinder 2 ESC (manuelt vannsikret, med 2S kjølevifte), Castle Creations 7700kv motor, Savox SC1252MG styreservo (alu servohorn) og spektrum mottaker.

Idag tok jeg og en annen kar turen til Haukåa for å teste strekka der, noe jeg så frem til da jeg aldri har kjørt rc-bil der før. Man er jo omtrent på konstant utkikk for å finne egnede steder å kjøre på, og denne asfaltstrekka har jeg lagt merke til for lenge siden, men aldri tatt turen for å teste. Det var forholdsvis lite trafikk der, og asfalten var meget bra å kjøre på. Noe sur vind var det, men da er det bare å kle seg litt bedre neste gang.

Det fine med denne strekka er at bilene får strekke på beina, og hvis man har rekkevidden, så er det ikke vanskelig å få bygget opp fart, og man har også grei mulighet til å få stoppet bilen også. Med denne bilen på 2S så havnet jeg et sted mellom 80 og 90 km/t, vet ikke helt nøyaktig da denne bilen ikke fikk mesteparten av fokuset. Men kunne konstatere at motor og esc var kald, så jeg vil dreve den litt tøffere til neste gang. Antar at 100 km/t bør være greit å oppnå med denne bilen, og det vil jeg være fornøyd med. Kunne også konstatere at jeg ikke var helt bekvem med styringa (litt vanskelig å kjøre rett, måtte jobbe litt med styringa), og siden jeg har byttet til en presis servo, så regnet jeg med at hjulvinklingen måtte justeres. Når jeg fikk sjekket bilen i setupbenk her hjemme, så var det -1 grad og +1 grad på camber bak, altså 2 grader forskjell. Framme hadde jeg en forskjell på +1 grad og +2 grader camber, altså 1 grad forskjell. Dette forårsaker mest trolig problemet jeg hadde med styringa.

Til neste gang så skal bilen ha fått alle hjulvinkler justert, nåværende 22T pinion skal byttes med 26T pinion, dempere er litt for stive, og skal mykes opp (mest foran). Vingen på karosseriet byttes muligens ut med en racing-vinge, og hele karosseriet skal nedjusteres littegrann. Kommer tilbake med resultater av hastighetsmålinger neste gang :D

Forfatter:  tobiasw [ Søn Mar 22, 2015 12:07 am ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05 powerdrifter

Spennende lesing. Du får legge ut litt bilder og :)

Forfatter:  stressballen [ Søn Mar 22, 2015 11:39 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05 powerdrifter

Her er noen få bilder av bilen. Første bildet viser verktøyet jeg bruker for å sette opp hjulvinkler.

Vedlegg:
DSC06432 (1000 x 664).jpg
DSC06432 (1000 x 664).jpg [ 212.47 KiB | Vist 18601 ganger ]
DSC06435 (1000 x 664).jpg
DSC06435 (1000 x 664).jpg [ 88.05 KiB | Vist 18601 ganger ]
DSC06437 (1000 x 664).jpg
DSC06437 (1000 x 664).jpg [ 96.36 KiB | Vist 18601 ganger ]

Forfatter:  stressballen [ Søn Aug 23, 2015 9:50 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens TA05 powerdrifter

Denne bilen har ikke blitt satt opp slik jeg hadde tenkt i utgangspunktet, nå kjører jeg kun 7.4v lipo på denne, og idag fikk jeg beste måling på 103 km/t, med flere målinger på 101 km/t. Alle målingene hadde til felles at jeg ikke fikk dratt bilen helt ut, så den har litt mer å gå på vil jeg tro. Men alltid kjekt å bryte 100-barrieren :)

Side 2 av 2 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/