Sunnfjordrc.no
http://sunnfjordrc.no/

Thomas sin Tamiya XV–01
http://sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=4&t=3211
Side 1 av 3

Forfatter:  Thomas [ Lør Des 08, 2012 6:35 pm ]
Innleggets emne:  Thomas sin Tamiya XV–01

I dag kom endelig rallybilen. Begynt å montere, men ble avbrutt av et julebord... Diffene og motorfeste satt sammen. Skal putte ut litt bilder senere. Får se om den blir bygd ferdig i natt :-)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Forfatter:  stressballen [ Lør Des 08, 2012 8:15 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Tamiya XV–01

hehehe, jau jau :mrgreen:
Kom gjerne med litt inntrykk og slikt når du bygger, dette er jo et forholdsvist nytt og ukjent chassis. Er litt spent på løsninger og konstruksjon.

Forfatter:  Thomas [ Søn Des 09, 2012 5:45 am ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Tamiya XV–01

Ok, bygget det meste. Gjenstår dempere, elektronikk, lime dekk, og sette på sprutbeskyttelse.

Litt om byggingen. Litt blandede følelser på kvalitetsnivået. Det virker som om det er brukt 3-4 typer plast på forskjellige steder. Dette går alt fra veldig myk til noe som virker som karbonforsterket. Litt frustrerende på noen steder der det er lett å strippe gjengene når man skrur til, selv om man prøver å være forsiktig. Difftannhjulene er også av plast, men av en egen semigjennomsiktig type. Litt spent på å se hvordan de holder seg. Vil tro at det enten er eller kommer hop-up i metall til dette.

Støpingen av delene er stort sett grei, men noen plater hadde rester av støpekanter som måtte fjernes. Tegningene var også greie, men litt dårlig vinkel et par steder som gjorde det litt vanskelig å se retning på deler. Var et par ganger jeg gjorde feil og måtte ta av og sette på igjen.

Front diff og motor satt sammen:
Bilde

Bilde

Bilde

Bakdiff satt sammen:
Bilde

Bilde

Styring:
Bilde

Bilde

Front diff og motor festet på bilen:
Bilde

Bilde

Bakdiff på bilen:
Bilde

Beskyttelse for belte på plass:
Bilde

Bilde

Dekk satt på:
Bilde

Forfatter:  stressballen [ Søn Des 09, 2012 2:19 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Tamiya XV–01

Ser fin ut ja. Synes det er utrolig bra at motor ligger fremst, tenk på hvor stor forskjell det er på mengden av dritt som blir slengt inn i endbell på motor. Blir spennende å se i levende live :D

Forfatter:  Thomas [ Søn Des 09, 2012 6:52 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Tamiya XV–01

Nå er bilen så godt som ferdig. Gjenstår liming av dekk, innkjøring av motor, samt justeringer av div vinkler om det viser seg å bli nødvendig. Tok en rask runde på veien i snøen for å se hvordan det fungerte, og det så veldig bra ut. Bruker Tekin regulatoren fra Cup Raceren, og jeg må justere ned automatbremsen på den litt merket jeg. Ellers gikk det bra, samlet seg litt snø her og der :)

Bilde

Jeg har foresten tatt ut ledningene til batteri i toppen i steden for rett inn i siden i regulatorrommet. Måtte borre hull her og der, men tror dette blir den beste løsningen. Da kan jeg kjøre med 5000 mAh batteriene, noe det var veldig god plass til i batterirommet. Alternativt kan jeg gå ned til 4000 mAh og bruke den originalt tiltenkte løsningen. Ikke verre enn å putte en liten bit hatch tape over hullene om jeg gjør det en gang i blant.

Forfatter:  stressballen [ Søn Des 09, 2012 7:02 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Tamiya XV–01

Tøft. Ser ut som at hjulbuene gjør jobben sin også. Ser forøvrig veldig fint ut ved motoren, tipper dette blir en knall bil til konkurransen. Smart løsning med batteriene, det skader jo ikke med alternativer.

Forfatter:  Thomas [ Man Des 10, 2012 9:07 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Tamiya XV–01

Ny testtur i dag. Motoren litt bedre innkjørt, så jeg turte å kjøre litt hardere. Som dere ser var det ikke noe spesielt problem med overoppheting :P

Bilen oppførte seg veldig fint på nedkjørt snø. Var rimelig hardt underlag med et tynt lag løsere snø på toppen. Tyngepunktet var flott i svingene, driftet rundt som en 1:1 rallybil, veldig kontrollerbart. Svinger man mye merker man at motoren ligger framme. Fronten fester seg mer og mer jo mer man svinger, og til slutt kan man nesten snurra rompa rundt senter. Bilen tåler veldig godt større motor, føltes litt puslete med Dirt Tuned motoren.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Forfatter:  Vegard [ Man Des 10, 2012 9:14 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Tamiya XV–01

Sikkert drit fett å drifte på glatta med den. Har prøvd med DF03Ra før. Mega gøy.

Jeg bare lurer, hva er det som må "kjøres inn" i motoren og hvorfor?

Forfatter:  stressballen [ Man Des 10, 2012 9:26 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Tamiya XV–01

En må kjøre inn børstemotorene på grunn av børstenes kontakt med kommutatoren. De må "sette" seg, og da er det ønskelig med lav spenning uten belastning over en kort periode. Om en gjør dette så får en bedre kontaktflate før en begynner å bruke motoren hardere. Eller noe i den dur. Sikkert best å google, da finner du nok noen bedre svar :mrgreen:

Forfatter:  Thomas [ Man Des 10, 2012 9:49 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Tamiya XV–01

Børstene leveres med en form på enden som gir dårlig kontakt. Det jeg har sett av ymse byttebørster har ofte et rillemønster, som gir kanskje mindre enn 50% kontaktflate mot en innkjørt børste. Ser dette veldig godt om man kan se inn på børstene når man har en uinnkjørt motor. Gnistene står langs kommutatoren. Jeg kjørte på lav spenning uten pinion gear en stund til gnistene gav seg. Mindre varmgang, mer krefter, mindre skade på børster og kommutator.

Forfatter:  stressballen [ Man Des 10, 2012 10:37 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Tamiya XV–01

Det skal også sies at det finnes mange forskjellige børster som gir forskjellige egenskaper. Jeg husker fra gamle dager at det fantes et utvalg børster med forskjellige typer kontaktflater, der børsten kunne være formet som en "L" eller "U", da med toppen av L'n og toppene av U'n i kontakt med kommutator. En får også tuningssett til fjærene som presser børstene mot kommutator. Alt dette skulle gi forskjeller i torque og speed, men jeg har selv aldri prøvd noe slikt. Jeg har lest en del reportasjer fra folk som bedrev konkurranse på 80 og 90-tallet, og der så nesten aldri børstene normale ut. Levetiden var ikke noe særlig, men det var konkurranse, og da er det vel greit. Tipper at dagens børster er som de er for enkelhetens og varighetens skyld, iallefall på slike enkle motorer vi holder på med. Jeg kjenner bare til stående og liggende standardbørster, pluss runde børster i dagens børstemotorer.

Forfatter:  stressballen [ Ons Des 12, 2012 1:22 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Tamiya XV–01

Jeg har gått gjennom tråden for rally til neste år, og er litt i stuss angående karosseriet ditt. Har ikke tenkt på dette før nå dessverre. Gikk inn på linken din i rallytråden, og ser at du der linker til et BTCC karosseri. Kan ikke se at dette er et rallykarosseri, noe vi tidligere har satt som et krav. Det er ikke for å være vanskelig, men vi må forsøke å holde standarden oppe.

Forfatter:  Thomas [ Ons Des 12, 2012 1:29 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Tamiya XV–01

Brukes til begge deler, det er vel laget sine farger: http://www.youtube.com/watch?v=p68xI646phQ

Forfatter:  stressballen [ Ons Des 12, 2012 1:34 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Tamiya XV–01

Flottings, bra at du hadde det under kontroll. Dette er et godt eksempel på hva som er nødvendig av dokumentasjon. Så lenge du får bilen til å se ut som denne er det helt ok. Vi setter ikke de strengeste kravene til hvilke sponsordekaler som er på, men hovedfarger og et utvalg sponsorer må det være. Kjekt å se denne videoen, siden du allerede hadde tilpasset karosseriet :D

Forfatter:  Thomas [ Ons Des 12, 2012 1:37 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Tamiya XV–01

stressballen skrev:
Flottings, bra at du hadde det under kontroll. Dette er et godt eksempel på hva som er nødvendig av dokumentasjon. Så lenge du får bilen til å se ut som denne er det helt ok. Vi setter ikke de strengeste kravene til hvilke sponsordekaler som er på, men hovedfarger og et utvalg sponsorer må det være. Kjekt å se denne videoen, siden du allerede hadde tilpasset karosseriet :D


Om du ser på dekselet ferdig malt er det satt opp med disse fargene og dekalene. Det er ymse variasjoner av hvordan de har sortert og formet det grå og røde, men det er endringer som kommer hvert år. Det på videoen er ikke i bruk lenger, nå er det rundere former på det røde og grå, og før det igjen var det større felt av samme farger.

Side 1 av 3 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/