Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 10:59 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Lunch box black edition
InnleggSkrevet: Fre Mar 01, 2013 1:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg bygget her om kvelden en ny Lunch Box, for minstemann fyller 2 år idag, og det er klart at det da er duket for en ny radiostyrt bil :mrgreen:
Han fikk Grasshopper til jul, og må jo få seg en monstertruck også. Lunch Box var min første "skikkelige" radiostyrte bil som jeg kjøpte i butikken selv, og den har jeg mange gode minner fra. Minstemann elsker radiostyrte biler, og en slik klassiker vil nok komme han til nytte også. Den er solid og morsom. Jeg har faktisk min originale enda, rimelig utslitt selvfølgelig, men skal sette den i stand en dag også, det fortjener den :D

For å variere littegrann, så gikk jeg for den nye black edition som da selvfølgelig kommer med svart karosseri og svarte felger. Jeg kommer ikke til å lakkere denne helt enda, men vil ha lakk på den selv om den er opprinnelig svart. Jeg skal pusse litt over den, og lakke den helt matt svart, sette på dekaler, og avslutte med matt klarlakk. Jeg har også et par originale lyssett med glødepærer liggende, og et slikt sett skal monteres, det blir ekstra moro for guttungen.

Hele bilen tok meg 1.5 time å bygge med elektronikk montert og klar til kjøring (ikke montert dekaler), så jeg merket fort at jeg har bygget og plukket denne bilen fra hverandre noen ganger. Det føltes også godt å bygge den igjen :D

Noen endringer merket jeg underveis i byggingen. Styrestagene var opprinnelig litt spinkel, med z-bend i ene enden av linken, og de typiske hvite ballcupsene i andre enden. Disse spratt av titt og ofte, og linkene bøyde seg en del også. Her har Tamiya nå bøffa opp tykkelsen på styrestaget litt, og ballcupsene er montert i begge ender av linken. Disse er også kraftigere enn før. En annen oppgradert detalj er de små fjærene som ligger i opplagringen til girkassen bak. Disse er blitt litt tykkere og stivere også. Den siste og absolutt beste detaljen jeg la merke til er at dette byggesettet har fått den nye fartsregulatoren, og denne har omsider fått fjerna den forbanna JST-pluggen som opprinnelig er tiltenkt mottakere med innebygget BEC. Alle tidligere regulatorer fra Tamiya har levert spenningen til kjørebatteriet rett i mottaker, noe som igjen fører til at ikke all elektronikk har det så godt. Tamiya har hatt mye samarbeid med Acoms, som ofte bundla radioutstyret sammen med byggesettene. Acoms hadde BEC innebygget i mottakerene sine, så strøm til mottaker og servoer ble regulert ned i mottakeren istedenfor fartsregulatoren. Tamiya leverte tidligere av/på brytere med BEC, men alt i alt blir det litt tungvint å gjøre det på denne måten. Det enkleste er at alle fartsregulatorer selv regulerer ned strøm til mottaker, noe Tamiya endelig har skjønt. Så denne utgaven av Lunch Box har omsider en normal regulator, og godt er det :D

Et bilde:


Vedlegg:
DSC00135 (800 x 532).jpg
DSC00135 (800 x 532).jpg [ 95.23 KiB | Vist 10244 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lunch box black edition
InnleggSkrevet: Fre Mar 01, 2013 2:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hmmm.....litt ironisk egentlig, for etter å ha montert glødepæresettet, så savner jeg nå den irriterende JST-pluggen fra de gamle tamiyaregulatorene som gir kjørebatterispenning til mottaker. Dette lyssettet er laget for 7.2v, og jeg har nå ingen fornuftig måte å koble det til på. Jeg kan ikke ha adapter mellom kjørebatteri og fartsregulator, for da må vi hele tiden huske å plugge batteriet fra. Enden på visa her blir faktisk å bytte til forrige generasjon fartsregulator og montere BEC mellom regulator og mottaker. Da får jeg brukt det lyssettet jeg ønsker, og alt vil bli slått av via bryteren på bilen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lunch box black edition
InnleggSkrevet: Fre Mar 01, 2013 4:06 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
Tøff...har denne liggande på vent eg og..:-)

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lunch box black edition
InnleggSkrevet: Fre Mar 01, 2013 10:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå er guttungen godt fornøyd og stolt, og Lunch Box er klar til bruk. Han har Grasshopper fra før, og sammen med Lunch Box så har han nå to biler som kan brukes under varierende forhold. Veldig kjekt med biler som har en slik historie bak seg som disse to, og det er helt klart biler som vil bringe mye glede og spenning :D


Vedlegg:
DSC00170 (532 x 800).jpg
DSC00170 (532 x 800).jpg [ 72.27 KiB | Vist 10221 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lunch box black edition
InnleggSkrevet: Lør Mar 02, 2013 6:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Gratulerer til både far og sønn :mrgreen:
Digger lunchboxen min sjølv! Heilt kongemorro å kjøre :) Fordelen med denne er jo om man herjer litt at den ikke mister fargen sin. Tar ikke mange veltene før lakken blir dårlig, min gule har mye hvite striper i seg. Jeg tenkte på å shine den opp med ny lakk, men kom fram til at det egentlig var litt av sjarmen også :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lunch box black edition
InnleggSkrevet: Lør Mar 02, 2013 6:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Takk for det :D
Er veldig enig med deg, Lunch Box har mye sjel, og den gule versjonen er såpass flott at det ikke gjør noe med litt striper her og der. Jeg liker Lunch Box best når den har blitt litt brukt, de er ikke så kule som helt nye :D
Den eneste grunnen til at jeg valgte svart til guttungen var for variasjonen sin del. Men blir nok litt tøff denne også når jeg får på dekaler :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC