Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 2:10 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 60 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Man Jun 23, 2008 8:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Outdrive rings er vel for at de skal tåle mer før de knekker da eller? :P


De har ingenting med bolten å gjøre, men jeg går ut fra at du mener selve plasten der ringene sitter? For de vil da tåle mer ja :D

Hvis bolten knekker før du putter diffen inni bilen så kan vi trygt si at den er overstrammet :D
En annen sak, jeg har nettopp vært borti en diff som en kunde hadde strammet alt for mye. Når diffen kom i bevegelse, så var det så mye press på det lille thrustlageret som står på bolten at selve lageret knakk. Det er første gang jeg har sett, men det sier litt om at det er krefter ute å går, og små marginer. Kan jo ha vært en feil i lageret også, men jeg tviler. Jeg byttet lageret, brukte samme bolt igjen, monterte sammen, og alt virket fint igjen.

Jeg venter på den alternative bolten, varene ramler sikkert innom døra nårtidsomhelst :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Man Jun 23, 2008 8:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe.. Tror ikke du tolket budskapet mitt rett. Såklart reservedeler for TB evo 3 og TB01, men det er ikke noe som sier meg at det er reservedel til min bil. Tror ikke jeg hadde funnet ut av meg selv at det var de delene jeg trengte for å få komplett enveisdiff til TB02 :P


Hehe, jeg mente ikke bolten nei...

Jeg strammet ikke mer enn til at jeg ikke greide å slure diffen selv. Men den var vel kanskje svak fra forrige montering allerede. Litt morsomt egentlig, at kullediffer er gode greier fordi de er så justerbare, men det vanskelige med desse er å finne det lille punktet mellom der bolten ikke ryker, og hvor diffen ikke slurer. Jeg skal prøve med en forsterket bolt først nå, gjerne et par nye orginale også for å se om jeg får det til sånn som dere andre :P Men viss det absolutt ikke går så blir det litt drilling i plastikken og en fin 3mm bolt tvers gjennom med derpåfølgende rikelig med locktite.

Så jeg har kun et punkt på lista for at bilen skal være en vinner. Det er å få til bolten slik at den ikke knekker, og ikke skrur seg opp selv. Samtidig som at den er stram nok til at diffen ikke slurer.

Wish me luck :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Man Jun 23, 2008 9:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da feiltolket jeg deg ja. Er veldig enig med deg på merkinga. Det er dessverre ikke bare dette tilfellet med diffen som er slik. Skaper mye unødvendig hodebry.

Hvis ikke diffen din slurer i det hele tatt, da er den nok for stram. Jeg strammer mine egne slik at de ikke slurer i bilen, men jeg klarer å bevege drevet littegrann når jeg holder begge outdrivene fast i hånda. Hvis jeg ikke husker feil så står det i manualen at en ikke skal kunne bevege drevet, men da står det vel også at da er det snakk om at en skal skubbe drevet med en ledig tommel, og ikke bruke mye makt. Tenk på det, den skal ikke være bom fast, vi snakker om kontrollert hjulspinn her. Kanskje jeg burde spesifisert litt bedre, men det er vanskelig å forklare med ord, og heller lettere å vise i praksis. Jeg kan prøve å koke det ned til følgende:

Hvis du følger manualen, og ikke bruker mye makt når du skal teste om tannhjulet glipper så skal nok det være passelig til en standard 540 motor. Til en kraftigere motor ville jeg ha justert den litt til, men det er da snakk om små justeringer. Hvis jeg ikke klarer å presse drevet uten "overdreven" tommelkraft når jeg holder diffen i hånda, så er den nok for stram. Høres dette fornuftig ut?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Man Jun 23, 2008 9:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Ja dette er ting som hjelper på ja. Det er nok stramminga som er problemet, ikke selve diffen selv om det kan ha virket slik på meg.

Jeg tror uansett at diffen er litt mindre utsatt for dette nå som det kun er en kulediff bak. Lettere å få det til på en av gangen, enn to stykk om en skjønner. Jeg fulgte bruksanvisningen til punkt og prikke første gangen, de andre gangene gjorde jeg ikke, siden det ikke funket så bra første gangen. Overstramminga har nok komt som et resultat av at "den løsner jo hver gang".

Jeg er egentlig fornøyd med at problemet er kokt ned til en mutter nå. Det er greit at jeg kan få ting til å funke greit med 23Turnen som jeg har nå (forholdsvis snill motor, hvem kjører egentlig gatebil med sølvkanne?), men jeg liker at ting er holdbart og til å stole på, og at jeg når som helst kan slenge i den motoren jeg vil uten at en filleting skal ødelegge for en ellers ypperlig bil.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Man Jun 23, 2008 9:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Når det kommer til den delemerkingen. Det er ikke slik at jeg forventer at de skal informere om alt. Men tamiya har utrolig mange biler som deler en hel haug av deler, og av og til hadde det hjulpet utrolig å ha en liten fin bok der man fikk en oversikt over hva som passer hvor.

Som et eksempel så tror jeg samme differ kan brukes i TA01, TA02, TA03, M-03, fremme på XC/CC-01 og Manta Ray(gammel buggy) :P

Så er det ikke alltid like lett å finne en litt spesiell del fra tamiya og gå i butikken å si "den skal jeg ha". For de ferreste klarer å skaffe hva som helst fra tamiya. Det ligger somregel gjemt i en gammel sjappe i asia, eller et annet sted i verden for den del. Der synes jeg HPI er utrolig flott.. Der får man tak i hva det skulle vere(Nå har de ikke like mange biler som Tamiya heller da, men likevel).

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Man Jun 23, 2008 9:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Lettere å få det til på en av gangen, enn to stykk om en skjønner.


Jeg tror at proffene strammer diffene sine med hensikt ulikt, for å kunne ha det som er omtalt som "kontrollerbart hjulspinn". Dette vet jeg alt for lite om selv til at jeg kan uttale meg, men jeg tror det ligger noe i det.

Og jeg tror ikke at diffen vil passe i Manta Ray, for jeg har en Manta Ray diff i M03'n min :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Man Jun 23, 2008 11:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hva som ikke passer i manta ray sier du? ;) Mente bare at det var samme diff i bilene som jeg listet opp som et eksempel. Jeg snakket ikke om TB-02 i det tilfellet. Diffene jeg har i TA01, TA03 og FF01(enda en med samme diff) har funket ypperlig de ;)

Hva du mener med kontrollerbar hjulspinn? Mener du kontrollerbar diff-spin? :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Man Jun 23, 2008 11:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Skjønner hva du mener :D

De kontrollerer hjulspinnet med å justere diffene ja. Og siden hjulene slipper annerledes framme og bak, så heter det vel egentlig kontrollert hjulspinn. Du kan sikkert kalle det kontrollerbart diff-spinn om du vil...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Man Jun 23, 2008 11:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Som et eksempel så tror jeg samme differ kan brukes i TA01, TA02, TA03, M-03, fremme på XC/CC-01 og Manta Ray(gammel buggy) :P


Er ganske lett å misforstå deg når dette er en tråd om diffen til TB02....

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tir Jun 24, 2008 7:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Ja jeg såg det. Du er unnskyldt altså, det går helt fint ;) Som et "annet" eksempel kunne jeg ha skrive istedenfor..

Den derre diffspinnen du snakker om.. Blir jo nermest som en slipperclutch dette? Jeg trodde det absolutt ikke var meningen at en diff skulle slure. At den blir ødelagt om den gjør det.

Uansett.. På mitt nivå liker jeg heller at ting slipper der det slipper i virkeligheten. Mellom asfalten og gummien :D

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tor Jun 26, 2008 5:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Sakset fra TB-evo III brukermanual.

Bilde


http://www.tamiyausa.com/pdf/manuals/58299ml.pdf

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tor Jun 26, 2008 7:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Synd de ikke skriver hvor hardt en skal ta i når en sjekker om tannhjulet slipper. Blir forskjell om en presser hardt eller skubber lett. Hva er rett? Jeg tror ikke en skal presse hardt...

Jeg tror dette er det samme som står i manualen til TB02.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tor Jun 26, 2008 7:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Du sier noe der.. Jeg ser i alle fall at de skriver at man skal stramme litt og litt til den ikke slipper, så jeg skal i alle fall prøve å vere obs der. Jeg såg forresten på ene diffen min i dag at de skivene som kulene er presset sammen mellom har blitt dratt rundt og rundet det "hakket" i den sorte plastikken, så dette må jo vere et soleklart bevis på at ting har vert for stramt.

Jeg har i alle fall prøvd de to ytterpunktene, så nå får vi se om jeg klarer å treffe riktig med neste mutter ;)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tor Jun 26, 2008 10:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
En annen ting du også kan gjøre er å legge låselim mellom den sorte (eller hvite alt etter som hvilken diff du bruker) plasten og diffskiva av metall (den som kulene ligger mot)

Låselim kan også brukes til å hjelpe saker med å holde seg på plass. Men da er det viktig at den blir nøye påført, og at den får tørke skikkelig før den blir utsatt for noe. En vil jo ikke ha låselim på kulene :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tir Jul 01, 2008 2:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Da er bakdiffen på plass! :)
Var nøye og forsiktig med å stramme denne gangen. Når jeg først satte diffen i så var den så slapp at den ikke klarte å dra med seg drivverket uten å slure når jeg snurret på hjulene. Da tok jeg å strammet litt og litt mens den satt i bilen helt til drivverket fulgte med uten at diffen sluret når jeg snudde på hjulene. Og så strammet jeg forsiktig ca. litt under en fjerdedel til slik at det skal vere noenlunde stramt i alle fall.

Nå har jeg spunnet et par runder på gulvet her, så det ser nesten litt lovende ut. Får se om jeg ikke får testet litt utendørs litt senere i dag.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 60 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 36 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC