Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 2:06 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 60 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Man Jun 09, 2008 10:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Jaja, da var vi i gang med fiksing av differ på TB02. Hvor mange andre har hatt problemer med at TB02 diffene slurer?
Jeg har kulediff på TT01 også, men den slurer ikke et sekund.

Det jeg har gjort er at jeg har brukt lock tite for at skruen ikke skal skru seg løs, slik som jeg har hatt problem med før. Dette funket fint sist jeg var i hallen, men ikke denne gangen.

Jeg har nå åpnet diffen fremme for å se etter flat spots på kulene, men det som har skjedd er at hele bolten gjennom diffen har knukket! :P Kulene og alt ellers ser helt prima ut. Bakdiffen var ikke like løs som fremdiffen, så det spørst jo hva som har skjedd der....

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Man Jun 09, 2008 10:35 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 621
Bosted: Florø
på mine differ har de knekt mange ganger..
men plutselig så holdt den lenge, så knakk den igjen..
bruker rød locktight...

trenger vist mye vedlikehold de diffene..
så jeg skal ha enveis framme og forsterket bak.. (men det er litt pga børsteløst også da:P)

_________________
Biler: Tamiya Tb-02 (2stk), Pajero, knigth hauler Thunder Tiger Mta-4 Team Losi Mini-baja, Micro-baja HSP Xeme Super Motiv
motor: Team-Losi 3.5t børsteløs (9120Kv topp)
Helikopter:E-Sky Lama v3 2.4GH
Sender: Spektrum DX3.0 futaba7c
Båt:Pro boat Blackjack 26 AquaCraft Reef Racer2, MRP Aussie II


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Man Jun 09, 2008 10:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har selv hatt meget lite problemer med diffene i TB02, men de krever ofte tilsyn. Det betyr nøye rengjøring og smøring, og en må være pirkete med sammensettingen. Tenk på at jo bedre grep dekkene har, så er diffen den eneste plassen kreftene har mulighet for å "unnslippe". Og det er en stor belastning.

Tror jeg har knekt en skrue en eneste gang, men det var helt i starten når jeg var litt for upresis ved strammingen. Belastningen ble da for stor under kjøring, og skruen knakk. Test gjerne ut forskjellige typer locktite, for jeg har vært borti noen typer rød locktite som trenger LANG tid for å herde. Prøv gjerne Tamiya sin.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Man Jun 09, 2008 11:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Tror nok jeg brukte tamiya sin ja.
En ting er sikkert, jeg gidder IKKE å sitte å skru differ hjemme før hvert halltreff.. (bruker kun bilen i hallen).
Da forsvinner den til fordel for en annen bil om ikke lenge.

Jeg kjører 23Turn motor, så det skulle jo holde mer enn et par ganger i hallen. Jeg fikk ikke kjørt mer enn en halv 4000mAh pakke nå sist.

Men ja, det mangler jo bare en del for å ha komplett enveisdiff fremme, og diffen bak må vel forsterkes. Har kjøpt de hvite nylondrevene, og lettvektskuler. Finnes det noe annet å oppgradere? Jeg ville egentlig skiftet bolten med en tykkere om det er mulig.

Er denne bolten mulig å få alene forresten? Eller er det sånn at den er umulig å få tak i uten å kjøpe et nytt kit? :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 12:32 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 621
Bosted: Florø
hvor hard/laus skal diffen være da?
min holdt 3stk 4000pakker og 1 3000 pakke i helga.. og det med børsteløs..
da jeg fikk delebilen min, var skruen dobbelt så tykk som den er orginalt.. (ja kåre har nye på skala1)

tenkte jeg skulle prøve den tykke no (eller neste gang den knekke)

_________________
Biler: Tamiya Tb-02 (2stk), Pajero, knigth hauler Thunder Tiger Mta-4 Team Losi Mini-baja, Micro-baja HSP Xeme Super Motiv
motor: Team-Losi 3.5t børsteløs (9120Kv topp)
Helikopter:E-Sky Lama v3 2.4GH
Sender: Spektrum DX3.0 futaba7c
Båt:Pro boat Blackjack 26 AquaCraft Reef Racer2, MRP Aussie II


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 12:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Tror nok jeg brukte tamiya sin ja.
En ting er sikkert, jeg gidder IKKE å sitte å skru differ hjemme før hvert halltreff.. (bruker kun bilen i hallen).

Er denne bolten mulig å få alene forresten? Eller er det sånn at den er umulig å få tak i uten å kjøpe et nytt kit? :P


Hehe, gidder du ikke skru diff en gang i måneden? En times arbeid? Latskap.... :lol:

Det er ikke meningen å fornærme noen her, men alle som har TB02 har lik diff originalt. Så da er det altså noen som gjør ting riktig, og noen som ikke får det helt til. Jeg bruker selv 13T motor i min bil, og det gjorde jeg også med den originale diffen. Den originale diffen min ble ødelagt ved at plasten som dogbonen sitter i knakk. Byttet så til den forsterka diffen, og jeg har hele tiden hatt et meget bra veigrep med veldig bra akselerasjon på både original og forsterka diff. Dette er en kraftig belastning for diffen, men den holder enda. Så hvis en ser litt grovt på problemet, hva er det som skjer når diffen klikker? Er det bare det at skruen går opp? Eller er det andre ting som skjer? Jeg har lyst til å forske litt på dette problemet når jeg får tid, for det er alltid noe som kan gjøres. Vet ikke hvordan andre tenker, men når jeg møter et slikt problem, så blir automatisk målet mitt å finne en løsning. Ikke ved å forkaste diffen eller bilen, men ved å ordne selve problemet.

Og når det gjelder bolten, den har jeg i 2-pk som inneholder bolt og mutter. Mener å huske at den koster 30,- :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 12:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
slr88 skrev:
hvor hard/laus skal diffen være da?
min holdt 3stk 4000pakker og 1 3000 pakke i helga.. og det med børsteløs..
da jeg fikk delebilen min, var skruen dobbelt så tykk som den er orginalt.. (ja kåre har nye på skala1)

tenkte jeg skulle prøve den tykke no (eller neste gang den knekke)


Holdt diffen hele tiden, eller ble den ødelagt til slutt? Hvis den holdt, så gjør du tydeligvis noe riktig når du jobber med diffen.

Kan du stikke innom butikken en dag og vise meg skruen som er tykkere? Gjerne ta med diffen som den tykke skruen sitter i også :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 12:50 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 621
Bosted: Florø
ja diffene funker forsatt de=)
jeg tar meg også tid til å gå over differ og slikt før hvert treff i hallen..
og denne gangen gikk jeg over allt av kulelager og rensa.. (såg nesten ut som bilen ikke var kjørt før)
ja, kan ta den med ned til deg neste gang jeg har fri fra jobb jeg=)
skruen var ikke festet til diffen, men den låg i den posen som diff delene blei sendt i..
og den er like lang som de du selger..
men kan ta med deg heile posen jeg=)

_________________
Biler: Tamiya Tb-02 (2stk), Pajero, knigth hauler Thunder Tiger Mta-4 Team Losi Mini-baja, Micro-baja HSP Xeme Super Motiv
motor: Team-Losi 3.5t børsteløs (9120Kv topp)
Helikopter:E-Sky Lama v3 2.4GH
Sender: Spektrum DX3.0 futaba7c
Båt:Pro boat Blackjack 26 AquaCraft Reef Racer2, MRP Aussie II


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 1:10 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Flottings. Litt interessant å se :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 4:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
stressballen skrev:
Hehe, gidder du ikke skru diff en gang i måneden? En times arbeid? Latskap.... :lol:

Det er ikke meningen å fornærme noen her, men alle som har TB02 har lik diff originalt. Så da er det altså noen som gjør ting riktig, og noen som ikke får det helt til.



Hehe.. Stemmer det. Når jeg reiser fra Bergen for å kjøre bil så er det litt kjipt når ting ikke funker på grunn av bagateller. Hadde jeg hatt bilen i bruk daglig hadde det vert noe heeelt annet. Og så er det litt begrenset tid i en helg, så det blir bare slik. At noen får det til og andre ikke, det er jeg med på, men når man følger bruksanvisningen skal det i utgangspunket funke noenlunde greit, noe det hittil ikke har gjort i det heletatt :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 6:05 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Men folkens, har dere gode konkrete løsninger så kom med de. Jeg kommer jo til å forske litt på dette før jeg eventuellt kvitter meg med bilen, men viss det virkelig er slik at de krever så mye arbeid med de diffene så synes jeg det er rart at så mange holder de ut. Hvorfor vere stuck med noe som ikke virker når det finnes ting som faktisk funker?

Nå skal det sies at dette er den eneste tamiyaen jeg har hatt problemer med, så jeg er vel kanskje litt bortskjemt. Men når det gjelder denne bilen så er det faktisk ikke så mye så skal til for å få meg til å bli litt oppgitt, spesielt siden den er så lite brukt :P Og jeg vet det er mange her som synes bilen er super. Det synes forsåvidt jeg også, når jeg har fått kjørt den...


Og dere som er fristet til å si/tenke "i denne hobbyen må man like å skru litt", så kan dere begynne å kjøre Savage med plastdiffer, og se hvor mange ganger dere gidder å skifte :P


Hvis ingen andre har noen bedre forslag, så kommer jeg til å sette i nye kuler i diffen bak, stramme den akkurat slik som det står i bruksanvisningen, for så å gi den en liten dose med locktite på mutteren. Fremme skal vi prøve å få tak i siste delen til enveisdiffen :) Takker for tips og hjelp hittil :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 9:31 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 621
Bosted: Florø
no husker jeg ikke hva som stod i bruksanvisningen..
jeg har funne du hvor mye jeg skal skru selv..

mener at jeg strammer slik at det er tungt å vi rundt festene til dogbonen med hendene!
og det er litt motstand når jeg vrir rundt med umbraco!

håper du skjønte noe av dette=)

_________________
Biler: Tamiya Tb-02 (2stk), Pajero, knigth hauler Thunder Tiger Mta-4 Team Losi Mini-baja, Micro-baja HSP Xeme Super Motiv
motor: Team-Losi 3.5t børsteløs (9120Kv topp)
Helikopter:E-Sky Lama v3 2.4GH
Sender: Spektrum DX3.0 futaba7c
Båt:Pro boat Blackjack 26 AquaCraft Reef Racer2, MRP Aussie II


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 11:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Og dere som er fristet til å si/tenke "i denne hobbyen må man like å skru litt", så kan dere begynne å kjøre Savage med plastdiffer, og se hvor mange ganger dere gidder å skifte :P


Nå synes jeg du strekker sammenligningen litt vel langt her....... :wink: :lol:
Tenk å sammenligne en grisete nitrobil med en TB02. Jeg vil tørre å påstå at det er en god del mindre styr med diffen til TB02, men hvis en allerede har lagt en bil for hat, så kommer en til å mislike å skru på den uansett :mrgreen:

Jeg opplever det samme med Savage for tiden...... :oops:
Men si meg, jeg hadde faktisk fått inntrykk av at du liker å skru? Eller liker du det bare helt til du ikke får det til? :P

Nå ypper jeg kanskje litt for mye her, så over til problemet ditt, er det selve skruen som løsner hos deg? :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 2:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe.. Må ikke utfordre skjebnen nå :P

Joda, det ligger nok noe i at jeg liker å skru helt til jeg ikke får det til lenger ;) Men det er faktisk ikke skruingen som irriterer meg. Det er bare det at det aldri funker :P Hadde jeg hatt tid når jeg var hjemme til å bare skru, så hadde nok savagen og hellfiren vert i en litt annen tilstand også.

Men ja, over til problemet. Sist jeg skrudde opp diffene så strammet jeg, og når jeg så testet hvordan det var så løsnet de igjen bare av det. Så da ble det stramming og locktite. Jeg tipper at den diffen som knakk vart litt for stram :P Men den holdt jo hele forrige halltreff da.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Differ - TB02...
InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 2:13 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 621
Bosted: Florø
derfor jeg går over diffene før hvert treff:p

_________________
Biler: Tamiya Tb-02 (2stk), Pajero, knigth hauler Thunder Tiger Mta-4 Team Losi Mini-baja, Micro-baja HSP Xeme Super Motiv
motor: Team-Losi 3.5t børsteløs (9120Kv topp)
Helikopter:E-Sky Lama v3 2.4GH
Sender: Spektrum DX3.0 futaba7c
Båt:Pro boat Blackjack 26 AquaCraft Reef Racer2, MRP Aussie II


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 60 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 45 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC