Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 12:26 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Man Jun 30, 2008 10:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
slr88 skrev:
haha... kanskje sant det.. får stille med tb-02`en da.. (noen som har prøvd uten diffen framme på den?)


Du trenger jo ikke stille uten diff, en kan fint bruke 4WD.

Men uansett, noen som kjenner til hvilke klasser som eksisterer innen "endurance-løp" av denne typen? Hadde vært litt moro å fått til et løp av denne typen, der utholdenheten til bilen i et hardt miljø (regn) spiller en stor rolle :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Man Jun 30, 2008 10:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
slr88 skrev:
tenkte litt på batteri tida og slikt.. bruker jeg ikke mindre om jeg bare har 2wd..


Du får jo ikke fjerna så mye at det gjør noe. Du må jo fremdeles ha mellomakselen hvis jeg ikke tar helt feil?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Man Jun 30, 2008 10:26 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 621
Bosted: Florø
ja, må vell det for at diffen bak skal funke..

_________________
Biler: Tamiya Tb-02 (2stk), Pajero, knigth hauler Thunder Tiger Mta-4 Team Losi Mini-baja, Micro-baja HSP Xeme Super Motiv
motor: Team-Losi 3.5t børsteløs (9120Kv topp)
Helikopter:E-Sky Lama v3 2.4GH
Sender: Spektrum DX3.0 futaba7c
Båt:Pro boat Blackjack 26 AquaCraft Reef Racer2, MRP Aussie II


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Man Jun 30, 2008 10:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Mellomakselen må man ha, og det spørst om det ikke blir et problem med tanke på at den sklir ut om man fjerner frontdiffen. Da må man i alle fall bare fjerne dogbonesene fremme.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Man Jun 30, 2008 10:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Mellomakselen må man ha, og det spørst om det ikke blir et problem med tanke på at den sklir ut om man fjerner frontdiffen. Da må man i alle fall bare fjerne dogbonesene fremme.


Står ikke spurdrevet slik at den ikke kan gli ut da? Eller er det veldig slarkete der med spurdrevet? Går kanskje an å shimse litt? Men uansett, tror ikke det er så mye å hente, det er jo fremdeles mye drivverk i bevegelse.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Man Jun 30, 2008 10:33 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 621
Bosted: Florø
tror ikke den sklir ut, er jo en pinne som holder spur på plass og igjen er inntil et kulelager som er festet.. er nok ikke så mye å hente som du sier..(men har slått fra meg tanken på 2wd)

_________________
Biler: Tamiya Tb-02 (2stk), Pajero, knigth hauler Thunder Tiger Mta-4 Team Losi Mini-baja, Micro-baja HSP Xeme Super Motiv
motor: Team-Losi 3.5t børsteløs (9120Kv topp)
Helikopter:E-Sky Lama v3 2.4GH
Sender: Spektrum DX3.0 futaba7c
Båt:Pro boat Blackjack 26 AquaCraft Reef Racer2, MRP Aussie II


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Man Jun 30, 2008 11:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Jeg vet i alle fall at den sklir ut om du tar ut bakdiffen... Men hvis du fjerner frontdiffen har du fremdeles en aksel som henger 20cm "fritt". Tror ikke vibrasjonene i den er helt ideelle.

Tilbake til temaet da. Endurance er egentlig ganske interessant det. Krever at ting holder, og ikke bare går fort og brutalt en kort stund. Men disse F-.... chassiene, er de ikke utrolig følsomme for ujevnt underlag? Tipper det ikke blir noe bedre med svære pøler i veien :P Men må jo være artig da, forske litt på hvilke dekkmønster som egner seg best. Preppe vitale komponenter som mottaker og regulator så godt man kan osv.

Det er mange forskjellige ting man ønsker å prøve, men det blir liksom ikke så lett å få til når det er 1 og 2 som har egnet utstyr. Har jo diskutert både vintage, scale og rally -kjøringer hittil :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Tir Jul 01, 2008 12:56 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Jeg vet i alle fall at den sklir ut om du tar ut bakdiffen... Men hvis du fjerner frontdiffen har du fremdeles en aksel som henger 20cm "fritt". Tror ikke vibrasjonene i den er helt ideelle.

Tilbake til temaet da. Endurance er egentlig ganske interessant det. Krever at ting holder, og ikke bare går fort og brutalt en kort stund. Men disse F-.... chassiene, er de ikke utrolig følsomme for ujevnt underlag? Tipper det ikke blir noe bedre med svære pøler i veien :P Men må jo være artig da, forske litt på hvilke dekkmønster som egner seg best. Preppe vitale komponenter som mottaker og regulator så godt man kan osv.

Det er mange forskjellige ting man ønsker å prøve, men det blir liksom ikke så lett å få til når det er 1 og 2 som har egnet utstyr. Har jo diskutert både vintage, scale og rally -kjøringer hittil :P


Det stemmer nok det ja. Akselen ligger opplagret i et drev mot diffen foran, og da går det nok ikke bra å fjerne mellomakselen.

Jeg kjørte en del med F103GT tidligere, og syntes den funker bra. Meget "smooth" bil, men er litt følsom for underlaget ja. Men jeg synes andre biler spretter mye rundt også, og en kan jo gjøre enkelte ting for å minske problemene. Jeg kjørte mest på gamle Lidl og på parkeringa ved flyplassen.

Jeg husker fra "gamle dager" med Tamiya at det ble kjørt mange løp i regnvær. Jeg likte konseptet, for deltakerene kunne bli overrasket av regnvær, og da gjaldt det å ta sine forhåndsregler. Løpene ble ikke stoppet, og derfor ble bilene satt på prøve. Har sett mange fete bilder av forskjellige biler som kjører på godt våte baner, og vannsøyla står rett til værs. Ganske tøft, og her var det ikke bare fart som gjaldt. Men jeg husker ikke hvilke regler som gjelder, hvilke batterier og motorer som er godkjent og lignende.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Tir Jul 01, 2008 1:38 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hmm... Er dette noe du har snappet opp av de gamle tamiyakatalogene? Jeg mener jeg kan huske at det var litt der. Var mye andre tips som modifisering av chassis der man skjæret og borret bort plastikk for å få bilen så lett som mulig :P

Dette er jo ting som gjør at racinga blir litt mer "ekte", for det er jo ikke slik at 1:1 løp blir stanset ved litt regnskyll. Synes det er kult, og jeg vil tro at det er mye lettere i dag å få til en holdbar bil enn før med tanke på tilgjengelige komponenter.
Vanntett regulator, sprutsikker servo, forseglede kulelagre er ting som ikke skal være så vanskelig å få tak i, så da skal det ikke vere så vanskelig å tre en ballong over mottakeren ;) Børstemotorer og vanlige stikkebatterier skal vel ikke vere noe problem at det blir vått :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Tir Jul 01, 2008 2:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Hmm... Er dette noe du har snappet opp av de gamle tamiyakatalogene? Jeg mener jeg kan huske at det var litt der. Var mye andre tips som modifisering av chassis der man skjæret og borret bort plastikk for å få bilen så lett som mulig :P

Dette er jo ting som gjør at racinga blir litt mer "ekte", for det er jo ikke slik at 1:1 løp blir stanset ved litt regnskyll. Synes det er kult, og jeg vil tro at det er mye lettere i dag å få til en holdbar bil enn før med tanke på tilgjengelige komponenter.
Vanntett regulator, sprutsikker servo, forseglede kulelagre er ting som ikke skal være så vanskelig å få tak i, så da skal det ikke vere så vanskelig å tre en ballong over mottakeren ;) Børstemotorer og vanlige stikkebatterier skal vel ikke vere noe problem at det blir vått :)


Du finner noen slike bilder i gamle kataloger fra Tamiya ja, men jeg har lest mer om det i andre magasiner. Der sto det reportasjer fra konkurranser og lignende. Husker ikke hvilke blader og magasiner det var, men har kanskje noen hvis jeg leter litt. Veldig gammelt selvfølgelig.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Tor Aug 21, 2008 12:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg plukker opp en gammel tråd her. Er det noen som er med på regnværskjøring på gamle Lidl eller parkeringa på flyplassen? Mener det seriøst. Ikke noen touareg, pajero eller den type biler. Må være en eller annen form for banebil. Vi kjører en halvtime, og det gjelder da å ha kjørt flest runder. Så noen må telle/notere også....
Er egentlig bare å lage en passelig stor bane, da blir det enkelt å telle.

Jeg begynner iallefall å bli klar med bil til dette formålet. Men må kanskje lage meg et egnet deksel til dette. Personlig har jeg lyst til å kjøre i mørke, så da må det jo monteres lys også :)

Er noen interessert i å prøve noe slikt, eller krever jeg for mye? Er ikke nødvendig med lys, men jeg føler at det skal være banebil iallefall. Ser kanskje for meg at motorstørrelsen bør være lik også? Eksempelvis standard 540, eller Tamiyamotor av type lightly tuned eller GT-tuned?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Tor Aug 21, 2008 9:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ingen som er interessert i å teste et lite touringløp nå i helgen?

Jeg tenkte å ta meg et halvtimes løp på dagtid på lørdag, uansett vær, bare for å teste om dette kan være noe moro.
4WD eller 2WD, spiller ingen rolle, men det må være en form for banebil. Finnes jo en del TB02'er der ute, så da er det vel bare å motorisere ned litt? Her er det altså ikke fart som teller, men utholdenhet. Å ta for eksempel en ekstra pitstop for å bytte batteri kan gjerne gjøre til at en taper 1 runde.

Tar med meg en timer, og teller ned fra 30 minutter. Målet mitt er å kjøre lengst mulig pr batteripakke, og hvis jeg får det til uten å bytte pakke underveis, så er jo det ekstra moro :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Tor Aug 21, 2008 10:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
skaffer du regn da? Nå om dagene er det like sannsynlig med sol som regn.... :lol: Det er da litt på kanten å onske seg regn! Om det kniper kan jo vi spørre brannvesenet om dei kan dusje en halv timers tid....!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Tor Aug 21, 2008 10:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Såvidt jeg vet, så har det meldt regn rett over helgen, kanskje litt på søndag. Jeg må ikke på død og liv ha regn under testen, men det hadde ikke gjort meg noe. Og på en måte ønsker jeg meg regn, for da blir det faktisk mer kjøring med rc-bil. Helt tragisk, men slik er det. Folk jobber ute eller slapper av når det er pent vær, men når det er for stygt vær til å gjøre det så vil plutselig alle kjøre rc-bil igjen. Bare vent til vinteren, da står vi i sørpe inne på nesjane, gjennomvåte, og prøver å styre bilen samtidig som vi holder paraplyen. Og det gjentas sannsynligvis hver søndag.... :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Regnværskjøring?
InnleggSkrevet: Tor Aug 21, 2008 10:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe, god plan! Hadde jeg vert hjemme nå så vet jeg ikke helt hvor lenge lønningen min hadde vart :-P
Vi mangler en platform/chassistype som alle har likt utgangspunkt på... Det være seg mini, eller formel1 chassis.... Høres ganske så interessant ut dette :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 37 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC