Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 2:07 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 60 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Fre Mar 05, 2010 8:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er ikke så mye å se enda, blir vel noe lignende med din tenker jeg :D
Satser på å få slipt litt rundt utgangen av propellakslingene og feste litt av rammeverket idag.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Fre Mar 05, 2010 9:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg bestilt meg litt diverse elektronikk og lakk til båten. Må prøve å holde koken nå når jeg først har kommet igang :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Lør Mar 06, 2010 2:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag ble det test av motorer og baugpropell, ikke i vann dessverre, bare når båten står på benken. Det fungerte greit, så nå gjelder det å huske å bruke locktite på propeller og akslinger. Jeg fikk også slipt bort litt lim og pusset rundt utgangen til akselhylsene, og har nå lagt på et tynt lag med flytende fylling. Dette skal pusses til imorgen. Jeg har også sparklet og pusset litt rundt utgangen til rortunnellene, der måtte jeg feste en liten rørstubbe for å få propellen noenlunde sentrert i rortunnellen.

Her er noen bilder:


Vedlegg:
vlistroom 001.jpg
vlistroom 001.jpg [ 145.51 KiB | Vist 8322 ganger ]
vlistroom 002.jpg
vlistroom 002.jpg [ 161.36 KiB | Vist 8322 ganger ]
vlistroom 003.jpg
vlistroom 003.jpg [ 195.74 KiB | Vist 8322 ganger ]
vlistroom 007.jpg
vlistroom 007.jpg [ 129.71 KiB | Vist 8322 ganger ]
vlistroom 008.jpg
vlistroom 008.jpg [ 158.09 KiB | Vist 8322 ganger ]
vlistroom 009.jpg
vlistroom 009.jpg [ 123.35 KiB | Vist 8322 ganger ]
vlistroom 013.jpg
vlistroom 013.jpg [ 78.02 KiB | Vist 8322 ganger ]
vlistroom 014.jpg
vlistroom 014.jpg [ 84.85 KiB | Vist 8322 ganger ]
vlistroom 015.jpg
vlistroom 015.jpg [ 49.02 KiB | Vist 8322 ganger ]
vlistroom 016.jpg
vlistroom 016.jpg [ 66.34 KiB | Vist 8322 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Lør Mar 06, 2010 7:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk et par problemer med båten idag. Den ene motoren hadde begynt å løsne, så jeg måtte ta dem opp igjen og påføre ny lim. Reagerte litt på limen igår, den virket litt annerledes enn jeg husket. Jeg brukte noen rester som sikkert har ligget litt for lenge. Nå er det påført ny lim, og jeg satser på at det nå vil sitte.

Jeg fikk også litt problem med rorhornene. De skal klemmes rundt akselen til roret, men der var det litt upresis maskinering, og hornene ville ikke sitte selv om de var klemt helt sammen. Jeg vil heller ikke lime dem, siden jeg vil ha mulighet til å ta rorene av senere. Jeg tok en bit krympestrømpe over rorakselen, og det økte diameteren nok til at rorhornet sitter bra.

Når det gjelder rorservo, så har jeg lyst til å montere 2 stk, en på hvert ror. Dette gir meg litt muligheter om jeg senere har lyst til å manøvrere båten mer. På grunn av at jeg i tillegg har separat styring av hver motor, så innbyr separate ror til presis manøvrering.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Man Mar 08, 2010 2:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er første testtur overstått i havhesten, og jeg er veldig fornøyd med resultatet. Det dukket opp noen småtteri her og der som må tenkes på, men stort sett fungerte alt fint. Jeg må justere posisjonen til rortunnellene littegrann, propellen kom litt borti. Jeg skal også lydisolere båten, for det er en del støy fra gearkassene.

Nå venter jeg i spenning på lydmodul, og gleder meg stort til å teste hvordan det fungerer. Det skal også kjøpes inn et blybatteri med passelig god kapasitet som skal brukes til baugpropell, vannpumpe og lys.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Man Mar 08, 2010 7:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er det planlagt litt mer, og jeg er nå på jakt etter en passende rørstubb som kan brukes til å minske diameteren på hullet til baugpropellen littegrann. Synes det er litt vel stort.

Har også tatt en prat med King Hauler, og etter mye frem og tilbake ble vi enige om at Novak 55turn kunne vært en passende motor å bruke uten gearkasse til denne båten. Støynivået blir litt mindre, pluss at det rett og slett ikke er nødvendig med nedgearing på slike små propeller. Girkasse i denne båten er nok myntet mer på å få den rette skalafarten, og ikke for å få krefter. På en måte likte jeg lyden av støyen som gearkassene produserte, men siden jeg skal ha lydmodul så er det ikke ønsket.

Uansett, nå er de gamle motorene røsket ut, så da håper jeg at det rette valget er gjort :D
King Hauler overbeviste meg også om at jeg må ha 2 lydmoduler istedenfor 1, dette pågrunn av at jeg har 2 separat styrte motorer. Hver prat med denne karen gjør til at båten koster mer, men han skal jaggu få igjen, han har noen båter stående selv også :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Mar 11, 2010 1:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg såvidt prøvd en novak 55T, og dessverre var støynivået ikke mindre, men omtrent på samme nivå. Problemet er at det er en helt annen type støy, dessverre av en mer irriterende type. Virker som at motorfestet overfører mye lyd til båten, så jeg skal prøve å montere motorene litt dempet i selve motorfestene, og i tillegg skal motorfestene limes med en vibrasjonsdempende lim.

Forøvrig fikk jeg inntrykk av at turtallet har gått opp litt, og det er helt greit. Går det for fort så kan jeg jo bare gi litt mindre gasspådrag :mrgreen:
Jeg tok meg også det bryet å lodde på smørehylser til begge akslingene i kveld. Det blir mer problematisk å få ut akslingene etter at rortunnellene er montert permanent på, så det ble et avgjørende element.

Og til sist fikk jeg testet motorlyd noen minutter. Den hørtes noe merkelig ut, så her skal lyden dempes og tweakes til resultatet blir rett. Høyttalerene skal uansett bygges inn i båten, for elektronikken står lettere tilgjengelig og kan evetuelt byttes i ettertid om resultatet ikke blir rett.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Lør Mar 13, 2010 12:13 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Du kan jo evt døype den om til f.eks "Costa Plenty".... Lettare å uttale og. :D

_________________
Smooth on the surface - paddle like a devil underneath...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Lør Mar 13, 2010 1:10 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
King Hauler skrev:
Du kan jo evt døype den om til f.eks "Costa Plenty".... Lettare å uttale og. :D


hahaha, meget bra :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Mar 18, 2010 12:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her har det stått litt stille for tiden. Jeg har blitt bremset av manglende komponenter, men mest av alt har jeg viet mer oppmerksomhet til Midwest Coastguard. Jeg er nødt til å ha en båt som jeg kan bruke og som tåler litt sjø, og derfor vil jeg ha ferdig kystvakten først. Men jeg jobber litt på Vliestroom innimellom, så den driver sakte men sikkert fremover.

Jeg har nå bestemt meg for å spandere på en mer påkostet lydmodul til denne, så nå mangler jeg litt elektronikk igjen :mrgreen:
Har også funnet frem et par bilhøyttalere som ikke har blitt brukt, og skal putte dem i denne båten. Selve lydmodulen kan tilføres senere, så jeg blir ikke så veldig hindret i byggeprosessen.

Neste steg er å feste motorene, og få jobbet litt med demping av støy som forplanter seg.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Jun 02, 2011 12:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hmmm.....ser at bildene mangler i denne tråden også. Vegard, noe du får fikset :?:

Uansett, jeg kostet støvet av denne båten ikveld, og plukket bort motorene for å montere i de nye girmotorene som har en litt annen utveksling. Jeg kom frem til at jeg skal lage et nytt motorfeste til begge motorene, og da må jeg nok spørre King Hauler pent om jeg får bruke den fine saga som står på byggelokalet.

Jeg monterte også på noen dekksbjelker, bare for å ha kommet litt videre liksom. Nå har styrehuset en plass å stå :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Jun 02, 2011 6:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg fikk dillet litt videre med denne båten idag også, og nå er alle dekksbjelkene limt på plass. Jeg har også fått grovtilpasset dekksplatene. Disse limer jeg uansett ikke på før jeg har fått gjort mer innvendig med tanke på all elektronikken som skal plasseres. Jeg fikk også filt en del på alle dekkshull, og montert på ankerbrønnene.

Nå må jeg få laget til motorfestet slik at jeg får disse på plass. Etter at de groveste komponentene er plassert, så blir dekket festet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Jun 02, 2011 10:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg måtte tilpasse den ene dekksbjelken litt for å få batteriet slik jeg ville, men da ligger det iallefall godt plassert, og slik at jeg får det ut igjen om jeg må.

Her er noen bilder:


Vedlegg:
P1010053.jpg
P1010053.jpg [ 155.32 KiB | Vist 8221 ganger ]
P1010052.jpg
P1010052.jpg [ 100.21 KiB | Vist 8221 ganger ]
P1010051.jpg
P1010051.jpg [ 51.7 KiB | Vist 8221 ganger ]
P1010050.jpg
P1010050.jpg [ 144.06 KiB | Vist 8221 ganger ]
P1010049.jpg
P1010049.jpg [ 112.86 KiB | Vist 8221 ganger ]
P1010048.jpg
P1010048.jpg [ 145.6 KiB | Vist 8221 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tir Jun 07, 2011 12:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk dillet en times tid med båten ikveld, og har nå stort sett fått ferdig støttene til dekket rundt hele båten. Madammen fant 1:1 tegningene av modellen, disse har vært bortlagt ganske lenge, men nå er de heldigvis kommet til rette igjen. Når jeg studerte dem litt, så fant jeg ut at jeg hadde utelatt å lage et hull i akterdelen av skroget, så nå er dette også gjort.

Jeg må si at båtbygging er i skuddet hos meg for tiden, det er ingenting jeg slapper mer av med enn dette. Veldig kjekt å bygge noe som sannsynligvis vil vare i mange år fremover, og som også kan gi noen koselige dager på storevannet. Det er rett og slett terapi for sjela i en slitsom hverdag. Det er kanskje en liten mulighet for at båter har tatt litt overhånd, jeg har bestilt 2-3 nye båter som skal inn i den allerede alt for lange byggekøen, men det hjelper ikke å la være. Jeg fant nylig en båt fra Billing Boats som heter St.Canute, og bestilte denne fordi jeg har bygget den engang når jeg var mellom 10-15 år. Jeg har egentlig hatt den i bakhodet lenge, men husket aldri helt hvordan den så ut eller hva den het. Så når jeg kom over den så var det enkelt å bestille den. Jeg har ikke peiling på hvor skroget befinner seg idag, da jeg hadde den operativ, men jeg har lyst til å bygge en ny for å gjøre den skikkelig. Den ekte modellen er bygget i Danmark og heter opprinnelig St.Knud, og ble brukt i Odense havn. Jeg har tidligere feriert en del ganger i Odense (min svoger har slekt der), og litt morsomt er det at jeg kjøpte St.Canute på ferie i Odense (tror jeg da).

Den andre jeg har bestilt er også en modell fra Billing Boats, og heter Nordkap. Denne har jeg bestilt rett og slett fordi at jeg alltid har hatt lyst på den. Den tredje båten jeg har bestilt er fra Model Slipway, og heter Wyeforce. Denne bestilte jeg delvis fordi at motorene jeg tok ut fra Vliestroom ser ut til å passe perfekt i denne, og for at jeg ville ha en slepebåt i flåten som er litt større og mer detaljert enn Robbe Neptun. Sikkert galskap, men vi lever også i en gal verden :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tir Jun 07, 2011 12:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Noen bilder:


Vedlegg:
P1010059 (800 x 600).jpg
P1010059 (800 x 600).jpg [ 130.28 KiB | Vist 8203 ganger ]
P1010058 (800 x 600).jpg
P1010058 (800 x 600).jpg [ 85.47 KiB | Vist 8203 ganger ]
P1010057 (800 x 600).jpg
P1010057 (800 x 600).jpg [ 165.02 KiB | Vist 8203 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 60 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC