Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 12:21 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 60 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tir Jun 07, 2011 11:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
stressballen skrev:
hmmm.....ser at bildene mangler i denne tråden også. Vegard, noe du får fikset :?:
Snodig. Skal få set
t på saken.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tir Jun 07, 2011 11:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Flotters :D
Det er ingen big deal, men hadde vært kjekt om du hadde fått det til.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Jun 09, 2011 12:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg jobbet litt med motorfestet til båten, og av praktiske årsaker bestemte jeg meg for å lage en stor plate som går i hele bredden av båten, og som da begge motorene er festet i. Dette medfører da at alt må stå i samme vinkel, så jeg korrigerte en liten skjevhet i den ene akselen. Så målte jeg opp og overførte målene til en 4mm finerplate, som jeg nå skal skjære ut. Denne skal da tilpasses 100% etter at motorene er montert.

Jeg hadde også tenkt å bruke doble universalledd på begge akslingene, da dette ser ut til å fungere meget godt i praksis med tanke på støy, men også på grunn av at det systemet tillater litt skjevheter i monteringen. Men jeg bestemte meg å gå for et enkelt universalledd på hver aksel, for da kom motorene lenger bak i båten, noe som igjen letter tilgang til drivbatteriet i ettertid. Ulempen er at det krever mer nøyaktig montering, og støyer mer.

Etter motorer er plassert, så begynner jeg på planlegging av høyttaler. Denne skal stå foran batteriet, og blir veldig utilgjengelig etter at dekket er montert, så jeg må finne på en patent som fungerer slik at jeg kan få ut høyttaleren samme vei som batteriet. Jeg har noen tanker, men må vente til motorbukk er på plass.

Det største prosjektet under dekk på denne båten blir nok montering av ankervinsj. Der skal jeg prøve å få til en litt modernisert patent av servo/slipperclutch-systemet, men det kommer litt an på plassen jeg har tilgjengelig, og på hvor vanskelig det blir.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Lør Jun 11, 2011 12:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg tilpasset motorfestet, og dette er nå klart for liming. Etter tilpassing tok jeg bort motorene igjen, og waterproofet treverket. Det tar noen timer ekstra å fullføre motorfestet grunnet lang tørketid på epoxyen jeg bruker, men det vil lønne seg i lengden. Jeg har også valgt å gå for plassering av elektronikk og løsninger som skjuler det meste av ledninger, men som samtidig enkelt plukkes frem om nødvendig. Dette gir et mer ryddig og oversiktlig rom i båten.

Her er noen bilder:


Vedlegg:
P1010066 (800 x 600).jpg
P1010066 (800 x 600).jpg [ 100.1 KiB | Vist 9750 ganger ]
P1010065 (600 x 800).jpg
P1010065 (600 x 800).jpg [ 124.71 KiB | Vist 9750 ganger ]
P1010064 (800 x 600).jpg
P1010064 (800 x 600).jpg [ 96.69 KiB | Vist 9750 ganger ]
P1010063 (800 x 600).jpg
P1010063 (800 x 600).jpg [ 159.82 KiB | Vist 9750 ganger ]
P1010062 (800 x 600).jpg
P1010062 (800 x 600).jpg [ 157.43 KiB | Vist 9750 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Jun 16, 2011 12:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
En liten update her, selv om jeg ikke fikk gjort noe særlig i helga. Motorfestet er nå limt, og jeg har lagt inn et par bøyelige rør for å trekke noen kabler i. Dette vil hjelpe veldig for å holde kabler skjult. Høyttalerplassering next...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Søn Jun 26, 2011 1:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har ikke fått kommet meg igang med høyttaleren enda, for jeg har ventet litt på noen nye ledd mellom motor og aksel. Vil ikke påbegynne noe annet siden motorplassering er kritisk. Om jeg må gjøre noen store endringer på motorplassering så kan det få store følger for resten av innmaten også. Derfor vil jeg være sikker på at motorplassering er der den skal være.

Når det er sagt så er jeg ikke helt happy med nåværende tilstand på drivverket. Det ble bedre med de nye koblingene, men fremdeles er det litt uregelmessigheter mellom de to girkassene. Det er litt mer motstand på den ene siden, og dette irriterer meg litt. Jeg tror kanskje dette skyldes at jeg på et tidligere stadium prøvde å ha en liten bit med fuelslange på akselhylsen for å hindre innsig av vann. På den ene siden ble fuelslangen stående litt i press fra selve koblingen mellom motor og aksel, og siden akselen ligger opplagret i en aksel som har plastlager i hver ende, så ble det varmgang som førte til at plasten smeltet litt. Dette skjedde bare på den ene siden, men det er godt mulig at det er nok til at den ene akselen går lettere rundt enn den andre. Det er også en mulighet for at jeg har slurvet litt når jeg monterte akselene i skroget. Jeg har iallefall kommet frem til at jeg bare kjører med dem som de er, og satser på at det vil komme seg når båten har fått noen nautiske mil bak seg :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tir Jul 12, 2011 12:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er helt klart selve prosessen med planleggingen som tar tid når en bygger båt. Jeg tror ikke jeg har sett i manualen når det gjelder innsiden av båten, her er det kun eksperimentering som gjelder. Nå har jeg omsider fått bestemt meg sånn noenlunde for hvordan alt skal plasseres, og da blir det litt lettere å komme seg videre. Men stadig er det nye tanker og ideer som dukker opp, så det gjelder å finne på et slags universelt system som kan ta for seg fremtidige plasseringer av enheter.

Jeg prøver først å plassere de faste tingene som det er minst sannsynlig blir flyttet på. Da tenker jeg på batteri og motorer. Det meste annet kan faktisk flyttes på i ettertid. Om jeg f.eks finner ut at høyttaleren gir for dårlig lyd der den er plassert nå, så har jeg allerede tatt høyde for at det skal være enkelt å endre den plasseringen, med kabler og alt. Det sammen gjelder kabler, regulatorer, servoer og annen elektronikk. På denne måten slipper jeg at enheter blir stående permanent i båten om det skulle vise seg i ettertid at plasseringen var dårlig. Det er også viktig i tilfelle en komponent ryker.

Jeg har nå fått på plass grunnleggende føring for batteri og høyttaler, og påbegynt festesystem til esc og annen elektronikk.


Vedlegg:
P1010008 (800 x 600).jpg
P1010008 (800 x 600).jpg [ 156.72 KiB | Vist 9701 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tor Jul 14, 2011 1:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg liker dårlig å få nye ideer til båten når det nærmer seg treff på storevannet. Det er nesten typisk at jeg gir meg selv mer arbeid på denne måten, og dessverre blir det som regel vanskelig å la ideene få være i fred. Det blir iallefall viktig nå å få sakene på plass så fort som mulig, og jeg har veldig lyst til å få tatt en ny flytetest i helga siden jeg har forandret så mye innvendig siden sist båten var på vannet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Lør Feb 18, 2012 11:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg ryddet "båtbenken" på hobbyrommet idag, og underst fant jeg frem Vliestroom, og ble da inspirert til å komme meg litt igang med denne igjen :D
Jeg pusset på noen trekonstruksjoner som skal holde elektronikken på plass, og waterproofet dem etter at de var ferdig tilpasset. Ønsker å ha litt ryddige forhold under dekk, samtidig som at elektronikken er lett å flytte på.

Jeg er forøvrig ikke helt fornøyd med bredden på dekket, noe som gjør at jeg vurderer å reparere denne. Båtsidene heller litt utover øverst, og når jeg legger dekket på så blir det et glis mot sidene. Om jeg trekker sidene sammen og fester dem på nytt, så vil jeg slå to fluer i en smekk. Da må jeg kappe avstiverene som går på tvers av båten, trekke sammen sidene, og så "sveise" sammen avstiverene igjen.

Om vannet er stille nok under båttreffet 1.april, så vil jeg gjerne prøvekjøre båten der.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Søn Feb 19, 2012 2:20 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå trekt sammen sidene på skroget littegrann, og nå ble passformen til dekket bedre. Jeg kuttet 3 tverrbjelker i skroget, og kortet disse ned 1-2 mm før jeg limte dem sammen igjen, selvfølgelig med litt forsterkning. Jeg la også et rør på hver side av skroget, for fremtidig mulighet til å trekke kabler etter at dekket har kommet på. Jeg har tidligere montert trekkerør fra midten og bak, så nå la jeg fra midten og frem. Satser på å kunne ta av dekket helt fremme, da det meget mulig vil ligge en del mekanikk der. Etter at ankervinsjen med slipperclutch ser ut til å fungere på Neptun, så har jeg bestemt meg for å gjøre det samme med Vliestroom. Og om jeg skulle finne på å lage til en operativ dekkskran, så vil mekanikken for denne ligge helt fremme også. Enda mer grunn til å kunne ta av fremste del av dekket for inspeksjon.

Neste steg nå vil bli å lage til belysning under dekk, en patent som jeg tar med meg fra Neptun. Utrolig greit å kunne legge inn LEDstrips her og der i skroget, og bare slå på en bryter eller koble på et batteri for å få hele innsiden av skroget opplyst når en skal jobbe der. Om en skal kjøre båt i skumring eller mørke, så slipper en å bruke lommelykt for å klargjøre båt eller foreta feltreparasjoner.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Søn Feb 19, 2012 9:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
LED remser er nå kommet på plass, og jeg har stort sett bare brydd meg om å legge inn lys der jeg absolutt ikke vil komme til i ettertid. Innsiden av skroget er svart, så det absorberer mye lys. Tror jeg har brukt 30 LEDs (ca 0.5 meter LEDremse) eller deromkring.

Foran batteriet har jeg laget plass til en eventuell høyttalerkasse. Denne blir ikke bygget nå, jeg har bare laget meg et bilde over hvor fysisk stor den skal være, og så er den bare å skyve på plass i ettertid.

Noen flere langsgående avstivere mellom tverrbjelkene er også kommet på plass, så det er mulig at jeg forsøker meg på å lime på plass hoveddekket senere i kveld.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Man Feb 20, 2012 12:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hoveddekket er nå limt, selv om jeg helt sikkert ikke har tenkt så godt gjennom ledninger eller annet som kanskje burde ha blitt plassert først. Satser på at trekkerørene forenkler dette når behovet dukker opp. Neste steg blir nå å få på plass rorene, slik at jeg kan lime resten av dekket også. Jeg er ikke så glad i dette hvitmetallet som følger med båten, og rorhornene er av dette materialet, så da er det viktig at jeg får full mulighet til å bytte dem ut på et senere tidspunkt om noe skulle skje. Jeg gidder ikke begynne med å lage til noe sterkere nå, og satser heller på at det holder, inntil videre iallefall.

Her er noen bilder.


Vedlegg:
vliestroom ovenfra.jpg
vliestroom ovenfra.jpg [ 93.44 KiB | Vist 9650 ganger ]
vliestroom side.jpg
vliestroom side.jpg [ 90.25 KiB | Vist 9650 ganger ]
arbeidsbelysning inni skrog.jpg
arbeidsbelysning inni skrog.jpg [ 43.03 KiB | Vist 9650 ganger ]
oversikt motorrom.jpg
oversikt motorrom.jpg [ 97.32 KiB | Vist 9650 ganger ]
liming av dekk.jpg
liming av dekk.jpg [ 123.48 KiB | Vist 9650 ganger ]
oversikt under dekk.jpg
oversikt under dekk.jpg [ 141.33 KiB | Vist 9650 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Man Feb 20, 2012 12:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Dette ser jo lovende ut. Burde nå hvertfall være vanntett og klar til testing når april kommer :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Man Feb 20, 2012 12:51 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jau, det er egentlig det som blir målet. Dekket må iallefall bli helt ferdig, og tettet rundt hele skroget. Når dette er gjort blir båten helt klart mer sjødyktig, og det vil da ikke være farlig om det kommer vann på dekket.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Vliestroom
InnleggSkrevet: Tir Feb 21, 2012 12:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk ikke jobbet så mye med båten ikveld, men nå er iallefall fartsregulatorene plassert. Ledningene som går til motorene blir skjult, så eneste synlige kabel blir den for tilkobling av batteri. Føler at det blir enkelt og oversiktlig på denne måten. Denne båten blir bygget etter et minimalistisk preg på innsiden, bare for å prøve ut hva jeg selv synest om å bygge på denne måten. Blir ikke lagt så alt for mye arbeid i det, alt består egentlig bare av enkel tildekking av kabler og annet rot. Når jeg setter igang bygging av slepebåten Wyeforce, så tenker jeg å prøve ut en mye mer åpen konstruksjon innvendig, som viser all elektronikk og kabling.

En av dagene denne uken satser jeg på å lime fast resten av dekket, og ser virkelig frem til å få det gjort. Liming av dekk er liksom en liten milepæl når det gjelder bygging av båt, og en ganske viktig del å få på plass før en tar båten på vannet :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 60 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC