Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 3:59 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Tir Mai 04, 2010 12:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jau, jeg synes det er ganske kjekt når selve skroget er ferdig oppbygget og pusset, da er det glatt og fint. Det er noe spesielt med pusset tre, det har sine imperfeksjoner, og det gir veldig mye sjarm. Er veldig spent på hvordan den blir etter at jeg har pusset epoxyen :)

Dette byggesettet har egentlig vært veldig varierende med tanke på utfordringer, og er vel så langt noe av det kjekkeste jeg har bygget på båtsiden. Er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem videre på styrehuset, jeg har jo bygget grovstrukturen ferdig der, men må modifisere en del. Men det får bli den tid den sorg. Jeg har stort sett bare fokusert på skroget så langt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Ons Mai 05, 2010 12:20 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld dro jeg ned på butikken kl 22, var nok litt for sent ute for å rekke resten av gjengen på byggekvelden, men jeg ble der halvannen time og pusset på båten.

Jeg er egentlig ganske forbanna på meg selv for hele styret med glassfiber og epoxy. For det første la jeg hele duken på en gang, noe som førte til "rynker". Duken er ganske fleksibel, og jeg trodde jeg kunne få det bra nok, men det ble mer enn jeg forventet. Det andre jeg gjorde feil var å bruke for små pensler til å påføre epoxyen, det førte til at den ble ujevn.

Mesteparten er nå pusset bra igjen, og imorgen begynner jeg påføring av siste lag epoxy. Denne gangen skal jeg plassere båten slik at hvert parti som "males" ligger så flatt som mulig. Da legger forhåpentligvis epoxyen seg jevnere utover. Jeg skal også bruke bredere pensler for å kunne påføre det bedre. Satser på å få det bedre til denne gangen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Fre Mai 07, 2010 11:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg tok en liten snarvei, og skippet hele ekstralaget med epoxy. Det er en mulighet for at jeg lager enda mer unødvendig arbeid for meg selv hvis jeg begynner på nytt med epoxy. Iallefall, jeg gikk over med grunning, og skal finsparkle litt når jeg får tid. Det ser greit ut foreløpig, og grunningen gjør det mye lettere å se sår og ujevnheter som må ordnes på.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Tor Mai 13, 2010 9:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Første pussing er overstått, og et nytt lag med grunning er på plass. Nå må jeg få tatt alle små sår og ujevnheter, så det blir enda en runde med sparkel og pussing. Blir litt for dumt å forhaste seg nå. Satser på å bli ferdig med sparkling og pussing nå i helgen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Tir Jun 08, 2010 12:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har slått meg til ro med finishen slik den er nå, selv om jeg har et godt stykke igjen før jeg er fornøyd. Har bestemt meg for at dette er vinterarbeid som kan taes opp igjen på et senere tidspunkt, nå er det mer viktig å få båten på vannet. Den kommer til å bli grei nok for denne sesongen iallefall.

Ikveld limte jeg på et par støtter til båtakslingene, og fikk pusset til "lower sprayrails" av noen tynne trekantlister. Disse skal limes rett på skroget, under de "innebyggede" sprayrailene. Har også fått begynt på bakre adkomstluke, regner med å få gjort ferdig den i løpet av noen dager nå. Jeg skal også få merket vannlinjen og lakket denne i løpet av uka. Legger sikkert ut noen bilder når dette er gjort.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Ons Mar 07, 2012 5:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
På tide å trekke frem denne tråden igjen. Nå er det omtrent 3 uker til treffet på storevannet, og jeg kunne svært gjerne tenkt meg å hatt med denne båten der. Den blir aldri i verden ferdig til da, men det er en viss mulighet for at jeg kan få inn motorer og elektronikk for styringen ellers. Overbygget er egentlig den biten som trenger mest arbeid nå. Grovdelene er sammenlimt, men litt retting må til, og så må det pusses, sparkles og males. Kan hende jeg går over skroget en gang til også, kunne kanskje tenkt meg et hakk bedre finish på denne.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Tor Mar 08, 2012 12:56 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
En ting er sikkert, er det noe som tar plass, så er det jaggu halvferdige prosjekter. Da har man oppbevaringskassen liggende, en opptatt arbeidsbenk, og smådeler strødd rundt om kring. Her må noe skje :mrgreen:

Ikveld hadde jeg tenkt å lage til rorene, men fant at jeg hadde ferdige plastror i rett størrelse liggende, så disse ble brukt istedenfor. Utseendemessig passer de helt topp, og da ble valget enkelt. Neste steg var å putte i akslingene, og slipe spor til settskruer i endene. Så laget jeg til motorfestet, dette er et enkelt motorfeste som holder begge motorene. Mellom motorkobling og akselkobling skal det stå en dogbone i plast. Er ikke så begeistrert for slikt, så jeg skal se om en dogbone fra f.eks TB02 passer. Jeg vet den er litt lenger, men litt skal jeg nok kunne regulere. Mer støy vil det også bli, så jeg får vurdere det litt. Jeg fikk også laget til en dekksluke i akter. Denne må tilpasses, og det blir nok litt arbeid for å få denne til å ligge fint i forhold til resten av dekket.

Jeg skal prøve å få satt sammen de fleste grove strukturene til overbygget, da får jeg bort mange smådeler fra arbeidsbenken, og kan pusse nesten alt ferdig på en gang. Forøvrig er det også greit å ha flere deler klare til jeg skal waterproofe dem, slik at jeg ikke bruker flere epoxypensler enn nødvendig.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Tor Mar 08, 2012 1:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hmmm....ser ut som at alle bildene jeg har lagt ut er borte.... :evil:
Noen som klarer å få dem frem igjen eller?

Legger ut en video av hvordan den blir:
http://www.youtube.com/watch?v=xg1gMVSxfWI

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Tor Mar 08, 2012 1:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Steike den så ustabil ut! Trodde et øyeblikk den skulle tippe over i første sving. Men ellers fin båt da.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Tor Mar 08, 2012 2:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, sånn blir det med båtførere som drar hardt i stikkene. Båten skal kunne legge seg godt uten å kantre, og vil nok kanskje oppleves som ustabil grunnet bevegeligheten sin. Jeg har godt tro på at båten skal kunne håndtere litt rufsete vann/sjø, og gleder meg til å prøve ut egenskapene. Men slike båter må kjøres med følsomhet på rorene, helt klart.

Har forøvrig ikke helt bestemt meg for hvilket batteri jeg skal bruke i båten, vurderer 7.4v lipo, eller 12v bly. Må se litt på motorspecs, regulator, plass og lignende.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Ons Apr 11, 2012 11:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg omsider fått rydda litt plass rundt denne båten på hobbyrommet, og har fått dannet meg en liten oversikt over hva som må gjøres. For det første så har jeg bestemt meg for å pusse over skroget en gang til, for jeg tror ikke jeg blir fornøyd med finishen. Jeg har akseptert at den ikke trenger å være så alt for fin, men klarer ikke helt å leve med den som den er nå. Det blir for mye jobb å ta igjen i ettertid. Jeg er heller ikke fornøyd med noen linjer i baugen, så det blir litt sparkling/pussing for å endre litt på fasongen der.

Det andre jeg har funnet ut er at jeg ikke får mulighet til å jobbe på elektrobiler eller lastebiler i butikken, så jeg legger litt om på strategien der. Alt som er litt grovkalibret som nitrobiler, bensinbiler, pussejobber og lignende tar jeg ned i butikken. Og det andre kommer jeg nok til å fokusere på hjemme. Så båtskroget må jeg nok ta ned igjen i sjappa for en ny runde i ringen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2013 1:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg fått børsta litt støv av dette prosjektet, og lokalisering av de forskjellige delene er påbegynt. Her må jeg først og fremst gjøre en liten innsats på styrehuset, da det er den mest uferdige hoveddelen på båten. Utover dette skal motorfestet plasseres, for da er veien kort til vannprøve :D

Setter et lite mål om å ta jomfruturen på havhesten :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Fre Feb 08, 2013 1:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Båten har kommet på arbeidsbenken, men jeg har enda ikke funnet alle delene, så jeg fikk dessverre ikke gjort så mye som jeg ville i kveld. Hadde lyst til å få begynt på styrehuset. Jeg har fått montert begge motorene i motorbukken sin, og loddet ledningene klart også. Hadde testkjøring på dem ved hjelp av servotester opp mot fartsregulatoren jeg skal bruke, og det fungerte fint. Motorene er koblet i serie, altså to motorer på en regulator.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Coast Guard
InnleggSkrevet: Tir Feb 19, 2013 3:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
De resterende tredelene er omsider funnet, men hva skjer da? Jo, man finner ikke byggeveiledningen. Selvfølgelig ingen kjempestor krise, men det er litt småplukk med overbygget, og da er det greit å ha manualen å hjelpe seg med. Jeg har også støtt på litt problemer med en luke på akterdekket, vet ikke helt hvor mye jeg liker patenten på denne. Vurderer å stenge igjen hele åpningen som skal være der, og heller klare meg med åpningen som hovedbygget etterlater når det løftes bort.

Jeg skal også slipe ned enden av den ene akselhylsa med 1mm, da de er limet litt skjevt. Den ene propellen blir stående ørlite grann nærmere roret enn den andre, men det er ingen interferens med roret. Det er bare irriterende å vite om skjevheten.

Jeg har også begynt å se på lys til denne, og kommer til å gå for tradisjonelle glødepærer i navigasjons og markeringslys.
Hvis jeg lager til en lyskaster eller to, så blir det brukt LEDs der for styrkens skyld. Jeg er kanskje litt gammeldags angående bruk av glødepærer, men jeg foretrekker effekten disse gir. Det er liksom litt mer varme og ekthet i dem, mer levende kanskje. Smak og behag :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 74 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC