Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 5:47 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Søn Jul 17, 2011 3:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Lekkasjen er nå fikset, og det var faktisk et lite hull i skroget akkurat i vannlinjen. At det kom vann inn når jeg brukte pumpen var nok bare tilfeldigheter. Ferdigstilling av ankerspill next :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Ons Jul 20, 2011 1:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg festet en ekstra servo som skal brukes til å hjelpe ankervinsjen med å få ut kjettingen. Om dette vil fungere i praksis vil vise seg, men det blir nok ikke verre iallefall. Må få ankerenden passe tung, slik at kjettingen i det hele tatt kommer seg ut. Litt endringer på patenten vil nok bli gjort på de neste båtene som skal ha ankervinsj.

Kan hende kjettingen er en anelse grov også, så jeg vurderer å skjøte på en tynnere kjetting. Men dette skal jeg nok få til i ettertid også, så det vil ikke hindre liming av dekket som er nært forestående.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Jul 22, 2011 1:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kjetting er nå byttet fra 4mm til 3mm løkke, og passer da bedre i vinsjtrommelen som står oppå dekk. Jeg har også laget til en hurtigkobling mellom motor og fartsregulator som videresender motorspenningen til en enkel lydmodul, som igjen skal sørge for en viss lyd i samsvar med motorturtall. Om dette vil funke noe særlig vet jeg ikke før båten ligger på vannet.

Nå er omsider dekket limt fast, og jeg må si at det var kjekt å få gjort. Hadde glemt et par småting, og det var rørene jeg hadde lodda på akselhylsa og rorhylsa. Der hadde jeg glemt å montere på en bit fuelslange slik at jeg lett kan smøre roraksel og propellaksel i ettertid. Kan hende jeg knekker opp litt av akterdekket imorgen og ser om jeg får lurt inn et par slangebiter.

Imorgen satser jeg på å montere rekkverket som går rundt hele båten, og deretter blir det grunning tenker jeg.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2011 8:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg er veldig fornøyd med dagens prøve for Neptun. Den kjørte og kjørte uten problemer i det hele tatt. Den virker også sterk, og jeg har vært heldig med å treffe rett med girkassevalget. Det er en gammel girkasse som opprinnelig er til et fly, der jeg bare byttet til en annen motor. Farten virker faktisk veldig passende til båten.

Den ligger litt skjevt i vannet, men det er jo flere ting som skal monteres, og jeg satser da på å justere vekten litt over på siden. Ser at det kan bli litt problematisk med vekten, da båten så ut til å ligge fint som den er nå, og det skal enda mer vekt på. Hvis det blir tilfelle, så bytter jeg ut blybatteriet med et lettere batteri. Jeg vil også lage en bryter eller lignende som gjør at jeg kan koble ut ankervinsjen helt. På den måten gjør det ingenting om jeg kommer borti stikka som styrer den.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Lør Feb 18, 2012 2:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har fått jobbet litt på denne i uken som var, og kanten rundt båten er nå beskjært og grovpusset. Jeg har også fått testa litt mer på "ankervinsjen", og det ser ut som at dette kan fungere. Jeg hengte en liten klemme som motvekt på kjettingen, og da gikk kjettingen både ut og inn problemfritt.

Nå har jeg lyst til å begynne nedmatting av skroget, og få lakkert dette. Så er det grovkonstruksjonen over dekk som står for tur. Målet er å ha alt dette klart til båttreffet 1.april.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Ons Feb 22, 2012 7:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Sakte men sikkert går det fremover her også. På jobben idag fikk jeg tid til å skjære ut noen av hoveddelene til overbygget, og påbegynt tilpassing av disse. Jeg fikk også skjært ut alle vinduene, og da ser det straks ut som at noe begynner å skje. Veldig kjekt å få dette gjort :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Fre Feb 24, 2012 12:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tjohei, her er det endelig synlig fremgang på båten :D
På jobben ikveld fikk jeg tilpasset og limt sammen pipa, og så limt denne sammen med overbygget. Tak på overbygget kom også på plass. Jeg må nå tenke på noe innvendig belysning, og kanskje noe enkelt interiør også. Det blir litt verre å få dette på plass når hovedbygget blir ferdig sammensatt. Jeg tenker at noen av lysene kanskje skal lyse så fort fartsregulatoren blir slått på, og at noen kan slåes på via fjernkontrollen. Jeg har kun 1 bryterfunksjon tilgjengelig som skal brukes på lys, så da må jeg velge hva den skal gjøre. Så langt har båten funksjoner som forover/bakover, høyre/venstre, anker opp/ned, vannpumpe av/på, og da blir den siste funksjonen lys av/på. Om jeg skal ha flere funksjoner nå så må jeg bytte mottaker. Men med flere funksjoner så begynner jeg nok å få et vektproblem med båten, og jeg er nok på grensen som den er nå.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2012 1:56 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå er alle hoveddelene på overbygget sammenlimt, så da er det på tide med en ny prøvetur på vannet. Blir litt spennende å se hvordan båten vil oppføre seg når den har begynt å strekke seg litt i høyden. Er jo fremdeles mange detaljer som skal på, men jeg får gjerne en pekepinn på hvilken vei jeg må jobbe med tanke på balansepunkt på båten.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2012 11:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter prøveturen kan jeg konstatere at båten fremdeles er meget stabil til tross for et høyere overbygg. Den ligger fint i vannet til tross for manøvrering også. Jeg var redd for at en så liten båt ville vugge veldig mye, men det ble altså ikke tilfelle. Har nok litt å gjøre med hvor dypt den ligger, og hvor lavt jeg har fått tyngdepunktet vil jeg tro. Men det kan se ut som at batteriet er ødelagt, jeg vet ikke helt.


Vedlegg:
neptun 029.jpg
neptun 029.jpg [ 91.13 KiB | Vist 9815 ganger ]
neptun 030.jpg
neptun 030.jpg [ 95.45 KiB | Vist 9815 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2013 1:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
På grunn av et muligens treff på havhesten om ikke så alt for lenge, så må det gjøres litt ekstra på noen av båtene fremover. Det blir litt kjipt å ikke ha fått farge på båtene engang siden sist treff, så jeg setter en målsetting i å få på noen hovedfarger, kanskje lime på litt ekstra stæsj også. Vannkanonen hadde også vært moro å fått operativ :D

Forhåpentligvis vil det komme litt oppdateringer her etterhvert som jeg får rydda ferdig på hobbyverkstedet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Lør Feb 23, 2013 1:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag fikk jeg omsider lagt hånden på neptun, selv om jeg ikke fikk gjort så mye. Har slipt ned kanten rundt hele rekkverket, noe som forøvrig er en drittjobb. Det betyr mye dremelstøv, som igjen betyr mye kosting etterpå :)
Har funnet frem delene til båten, og manualen er også lokalisert, pluss at 1:1 tegningen er kommet opp på veggen. Jeg er fornøyd hvis jeg får tatt en liten økt hver dag, da skal det ikke ta så lang tid før den er ferdig. Men det er jo slikt jeg har sagt før, så det gjenstår å se :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Lør Feb 23, 2013 1:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Dremel i en hånd og støvsuger i andre handa er et godt triks :D

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Lør Feb 23, 2013 3:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Funker ikke for meg ved presisjonspussing. Da bruker jeg som oftest begge hendene på dremelen, og en annen ting er at støvsugeren både varmer og forpester et lite rom ganske fort :)
Bruker støvsuger der jeg grovpusser over en kort periode.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Søn Feb 24, 2013 6:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk lagt litt grunning på dekk igår kveld, og det føles godt å ha en liten endring i farge, selv om den er aldri så liten. Satser på å legge grunning på skroget en av dagene :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Neptun
InnleggSkrevet: Man Feb 25, 2013 12:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk tatt meg en liten økt i kveld også. Har fått pusset litt mer på overbygget, men det er litt mer som skal på plass der før jeg tenker på grunning. Jeg vil ha på plass et ledningsnett til lys, så jeg må rett og slett finne frem dette og begynne montering. Det blir ingenting avansert, kun noen lanterner, innvendig belysning og et arbeidslys eller to på dekk/styrehus. Jeg kjenner på meg at jeg ikke har lyst til å bruke for lang tid på detaljer nå, det er jo tross alt en meget enkel båt dette, og detaljene i plaststøpingen er mindre god. Den vil se bra ut på en meter eller to, og det må jeg nok være fornøyd med tror jeg. Hvis ikke så blir det for mange arbeidstimer i forhold til hvor avansert båten er å bygge.

Størrelsen på Neptun må jo sies å være ganske fin når jeg holder båten med en hånd og grunner hele greia utenfor kjellerdøra :mrgreen:
Er jo litt styr med å vende båten hit og dit for å komme til med lakken, men ikke så farlig siden dette er første grunning. Jeg pleier ofte å grunne et par ganger, hovedsaklig er det to årsaker til det. Jeg synes grunning fyller fint inn mindre riper, og så er det lettere å se ting som må utbedres etter grunningen er kommet på. Så første grunning gjøres alltid fort og gæli, og det er en fryktelig enkel måte å få et fint resultat på. Når jeg da ser feilene og utbedrer dem ved pussing, sparkling og så videre, så blir finishen helt grei. (om jeg legger litt jobb i det selvfølgelig) :D

Noen bilder:


Vedlegg:
DSC00119.jpg
DSC00119.jpg [ 85.61 KiB | Vist 9692 ganger ]
DSC00120.jpg
DSC00120.jpg [ 59.51 KiB | Vist 9692 ganger ]
DSC00121.jpg
DSC00121.jpg [ 55.1 KiB | Vist 9692 ganger ]
DSC00122.jpg
DSC00122.jpg [ 37.05 KiB | Vist 9692 ganger ]
DSC00123.jpg
DSC00123.jpg [ 79.39 KiB | Vist 9692 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC