Dato/klokkeslett: Lør Apr 20, 2024 7:41 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Thomas: Restaureringstråd - Pegasus
InnleggSkrevet: Fre Apr 08, 2011 9:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Etter å ha fått litt inspirasjon av King Hauler sine tråder og en prat med ham på Skala1 i dag bestemte jeg meg for å ta en tur i kjelleren og blåse støvet av en gammel båt eller to. I første omgang tok jeg opp en gammel Pegasus som bestefar bygde en gang på slutten av 70- eller begynnelsen av 80-tallet. En båt som definitivt fortjener en oppussing etter å ha blitt misshandlet og forlatt i flere år.

Båten var en gang i perfekt stand. Bestefar bygget flere båter, og han hadde et veldig godt øye for detaljer. Pegasusen er den eneste som er igjen i Florø, resten ble arvet av en onkel og fetter på østlandet.

Bilde

Bilde

Bilde

Begynner vel med å ta en vask på den, så får jeg kikke over detaljene. Blir nok å pusse ned en del og gi den et nytt strøk maling, rive av rekkverk og lage nytt siden det er både løst og bøyd. Sølvloddet er det også. Etter det blir det vel å kikke over innvendig og begynne å planlegge ny elektronikk.

Edit: King Hauler, på mitt beslagsett står det 186,- kr. En del eldre sett enn den du har vil jeg tro? :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Sist endret av Thomas den Lør Des 03, 2011 5:13 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Pegasus
InnleggSkrevet: Fre Apr 08, 2011 9:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Flott båt det. Og den kan bare bli flottere.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Pegasus
InnleggSkrevet: Lør Apr 09, 2011 12:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehehe.....beslagsett 186 kroner....det var tider det :mrgreen:

Dette LIKER vi, slike båter fortjener absolutt ikke å støve bort, men heller å stå utstilt slik at folk kan se for en flott hobby dette er. Det varmer hjertet mitt når jeg ser slike flotte båter bli dratt frem igjen, og bli klargjort for et nytt kapittel. Veldig flott, og lykke til med restaurering :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Pegasus
InnleggSkrevet: Lør Apr 09, 2011 12:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja, og siden det er en arv hadde det vert fint å gjøre den i stand igjen etter at jeg rotet litt for mye med den i min barndom :P

Snart ferdig å vaske den ned. Fjernet det ødelagte rekkverket. Skroget ser ok ut. Noen merker, men bare etter normal bruk. Tror jeg lar dem være. Det hvite på overbygget må nok tas på nytt. Usikker hvilke maling som er brukt, men ingen ting er sprayet på, og det hvite er begynt å gulne. Med forsiktig maskering tror jeg nok en spraying med ny hvit lakk vil gjøre dette jevnt og fint. Tenker dekket må slipes forsiktig ned og lakkes på nytt også.

Stressballen, har du noen tanker på motor til denne? Har en merket Hectoperm 12V, usikker hvor den andre er. Kan vel kanskje brukes om jeg finner igjen begge? Ny elektronikk må hvertfall på plass. Skal se om jeg får i gang faderns gamle Futaba FC-18 igjen så får den jobbe som båtradio.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Pegasus
InnleggSkrevet: Lør Apr 09, 2011 1:25 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Om motorene fremdeles er i god stand så går det sikkert fint å bruke dem. Jeg husker disse motorene, og har selv noen monoperm og decaperm liggende (om jeg husker rett navn). De holder som regel lenge, og en liten oljedråpe i lagerene gjør underverk. Om de ikke er brukende, så er det flere andre motorer å velge mellom, spørs hvilket batteri som brukes, og hvilken fart du ønsker.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Pegasus
InnleggSkrevet: Lør Apr 09, 2011 1:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Jeg får rote litt rundt i kjelleren og kikke etter den andre, og se om det er liv i dem.

Fart er ikke noe prioritet. Synes å huske at den gikk i overkant fort med et lite motorsykkelbatteri sist gang den ble kjørt.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Pegasus
InnleggSkrevet: Lør Apr 09, 2011 8:36 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Denne båten er veldig flott, ser ut som den har holdt seg rimelig bra. Litt finpuss, og ny elektonikk, så er du på fjorden på no time... Eg veit ikkje om eg ville gjort så mykje utvendig, bortsett fra å ordne det som er ødelagt. Synnst det er fint med litt patina, alt trenger ikkje å være blankt og perfekt. Spesielt når det er Besten som har laga den....

Har en slik sjølv, ubygga, men eg har kjøpt mesteparten av elektronikken til den. Eg vil prøve meg på 600 motorer, trur det var 19 eller 21 turn. Som du seier er ikkje dette nokon fartsbåt, her er skalafart og manøvrering viktigare.

Gledar meg til å få sjå denne båten din! :D

_________________
Smooth on the surface - paddle like a devil underneath...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Pegasus
InnleggSkrevet: Lør Apr 09, 2011 10:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Flott båt med fin historie. Forsåvidt enig med kinghauler når det kommer til bevaring av det orginale :-)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Pegasus
InnleggSkrevet: Søn Apr 10, 2011 12:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Etter å ha vasket og renset litt har jeg funnet ut at malingsjobben definitivt ikke er den originale, og at den er rimelig dårlig. Rennende maling noen steder, ikke skikkelig pusset sparkel et par plasser, dårlig maskering langs hele vannlinjen, støv og hår i malingen. Blir nok et nytt strøk maling og lakk her ja. Har gått over og skrapet vekk klumper med lim, trimmet til et par plast kutt som var hakkete, og fjernet støv og klumper i malingen med et knivblad. En rask puss med litt fint sandpapir så er den klar for maling. Må bare finne rette fargene og gjøre maskeringen skikkelig denne gangen. Usikker på om jeg finner denne malingen på spray da grønnfargene mest sannsynlig ikke er helt vanlige i dag. Men penslet maling gjør ikke noe, passer inn i stilen for hvordan det ville vert når denne ble bygget.

Det meste av beslag er borte, men skal se om jeg enten kan finne tak i originalt, eller lignende stil. Litt lys må det også monteres. Styrbord og barbord lys er det originalt, samt en lyskaster på toppen, men usikker på om de fungerer. Er også laget til et lys inne i styrehuset. Skal kikke litt på hvordan jeg vil ha lyssettingen. Mulig jeg lager til fullstendig kabinlysoppsett. Lys i motrorrommet som jeg så det var laget til i et par andre tråder var jo og en god idé så kommer mest sannsynlig til å sette inn dette også. Nye rekkverk må også fabrikeres.

Kikket litt rundt etter motor nr 2, men har ikke sett den ennå. Ser ny motor av samme type koster 120 pund, så det var jo litt drøyt. Ender mest sannsynlig opp med å bytte motorer i lag med resten av elektronikken. Spørs om vi må ha oss en motorprat en dag King Hauler. Holder også på å sjekke opp i om jeg kan få tak i Futaba F-14 Navy dobbel gasspinnen til gamle FC-18 radioen, og å skaffe nytt batteri til den. Håper å kunne bruke den til slike båter. Har to andre cabincruiser/yachter liggende også som skulle vert satt i stand. Den ene trenger egentlig bare nye batterier og regulatorer samt maling, mens den andre bare er delvis montert.

Kommer til å ta noen timer og kroner å få den på vannet, men det får bli et langtidsprosjekt. Begynner med å få eksteriøret i stand siden det ikke vil koste så alt for mye, og da gjør den seg fint på utstilling :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Pegasus
InnleggSkrevet: Søn Apr 10, 2011 12:20 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Flott båt med fin historie. Forsåvidt enig med kinghauler når det kommer til bevaring av det orginale :-)


Enig i å bevare det originale, men dette var et eksempel på "nice from afar, but far from nice" dessverre. Målet nå blir å restaurere eksteriøret til original stand, og modernisere interiøret :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Pegasus
InnleggSkrevet: Søn Apr 10, 2011 1:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Thomas skrev:
djupevik skrev:
Flott båt med fin historie. Forsåvidt enig med kinghauler når det kommer til bevaring av det orginale :-)


Enig i å bevare det originale, men dette var et eksempel på "nice from afar, but far from nice" dessverre. Målet nå blir å restaurere eksteriøret til original stand, og modernisere interiøret :)


Når det gjelder bevaring av det originale så synes jeg personlig at slikt er ok når det originale er i god stand fra før. Selv hadde jeg nok modernisert denne ganske mye, kanskje gjort noen endringer også, for "in the end" så hadde det uansett vært besten som hadde bygget den :D

Modeller som har gått i arv og i tillegg hadde vært i god stand er en litt annen sak synes jeg. Da hadde jeg sikkert gjort minst mulig.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Pegasus
InnleggSkrevet: Søn Apr 10, 2011 1:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Thomas skrev:
djupevik skrev:
Flott båt med fin historie. Forsåvidt enig med kinghauler når det kommer til bevaring av det orginale :-)


Enig i å bevare det originale, men dette var et eksempel på "nice from afar, but far from nice" dessverre. Målet nå blir å restaurere eksteriøret til original stand, og modernisere interiøret :)


Når det gjelder bevaring av det originale så synes jeg personlig at slikt er ok når det originale er i god stand fra før. Selv hadde jeg nok modernisert denne ganske mye, kanskje gjort noen endringer også, for "in the end" så hadde det uansett vært besten som hadde bygget den :D

Modeller som har gått i arv og i tillegg hadde vært i god stand er en litt annen sak synes jeg. Da hadde jeg sikkert gjort minst mulig.


Kikket litt rundt om angående båten, og det ser ut til at den er på vei til å bli et samlerobjekt for noen. Litt av dette som gjør at jeg ønsker eksteriøret å se originalt ut. Med originalt mener jeg da farger, dekal og utsmykking. Men selv med dette fortjener den ren og fin lakk på dekket, og et jevnt strøk maling uten dårlig maskering.

Hva annet tenker du på kunne vert gjort om man skulle ta det videre?

Ligger foresten et Pegasus byggesett til salg på eBay for 100$. Utløp i morgen.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Pegasus
InnleggSkrevet: Søn Apr 10, 2011 1:38 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Alle disse gamle båtene fra Grauper, Robbe og andre merker vil alltid være ettertraktet hos noen, for det er den voksne generasjonen som husker dem fra sin barndom. Jeg ser dette helt klart hos meg selv iallefall, kjøp-knappen skjelver når jeg kommer over slike gamle byggesett, men nå klarer jeg å overtale meg selv til å vente til jeg trenger flere prosjekter. Slikt sett så har jeg egentlig ting å bygge i mange år fremover nå :mrgreen:

Er helt enig med deg angående restaureringstanken din, utvendig oppussing med opprinnelig utseende er en trygg vei å gå.

Jeg hadde modernisert i form av belysning, ledningsnett og motorisering, men hadde nok ikke utstyrt modellen med for mye dill. Dette er rett og slett bare en båt som skal ta seg bra ut på vannet, så mange spesialeffekter hadde jeg ikke brydd meg med. Men mulighet for å slå litt forskjellig lys av og på hadde jeg nok gjort.

Kikket på Ebay-Pegasus, men det er jo faktisk et par stk som har denne her nå. Det holder :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Pegasus
InnleggSkrevet: Søn Apr 10, 2011 1:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Er helt enig med deg angående restaureringstanken din, utvendig oppussing med opprinnelig utseende er en trygg vei å gå.

Jeg hadde modernisert i form av belysning, ledningsnett og motorisering, men hadde nok ikke utstyrt modellen med for mye dill. Dette er rett og slett bare en båt som skal ta seg bra ut på vannet, så mange spesialeffekter hadde jeg ikke brydd meg med. Men mulighet for å slå litt forskjellig lys av og på hadde jeg nok gjort.


Jepp, helt med på den. Båten er tom for elektriske ting nå, annet enn tre lamper som jeg håper fungerer da de så og si er støpt inn i overbygget. Nye motorer, nye regulatorer (hadde bare gamle mekaniske), nye interiør og eksteriør lys med fjernstyring om mulig. Det i lag med pussing og maling tror jeg blir bra.

Her er foresten et par bilder fra byggingen. Kona synes det var på tide å dokumentere hva jeg bedriver fritiden med. Snikfotografering...

Bilde

Bilde

Og her er den eneste arbeidstegningen vi har igjen fra settet:

Bilde

Det ser foresten ut til at båten hadde blå bunnsmurning lik den blå flekken på bildet. Vises når jeg skraper litt på den mørkegrønne malingen.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Pegasus
InnleggSkrevet: Søn Apr 10, 2011 2:02 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ser bra ut dette, og skroget ser jo ut til å være i god stand. Ser at du har et par artige plaketter hengende også. Litt ironisk at de henger i "kroken" din, for jeg regner med at du spurte om tillatelse til å henge dem der? :mrgreen:

Gleder meg til å se fremgangen, og tenker vi må prøve å legge treffet i havhesten til slik at det passer med at folk er noenlunde klare med båtene sine. Da kunne vi jo fått med noen slike flotte båter.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC