Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 3:30 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Thomas: Restaureringstråd - Neptun
InnleggSkrevet: Lør Des 03, 2011 5:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Jeg fikk en overaskende telefon i dag fra en kar som hadde sett artikkelen vår fra Storevannet. Der var det et par bilder av den gamle trebåten jeg driver å restaurerer, og han holdt på å bygge nettopp dette byggesettet!

Det viser seg at dette er et gammelt Billing Boats byggesett som ble lansert i 1958. Usikker når det gikk ut av produksjon. Så vidt jeg vet bygget pappa dette på 70-tallet en gang, og båten har blitt herjet mye med opp gjennom tiden, blant annet av meg når vi holdt på i gamle Flora Modellklubb.

Etter å ha pratet litt sendte jeg over lenker til forumet vårt, samt web serveren min med bildene mine av RC ting på, og han skal sende meg full størrelse tegninger fra byggesettet siden han hadde tre eksemplarer liggende!

Utrolig arti å komme i kontakt med folk som har kunnskap om sett som har vert borte fra markedet en stund.

Så jeg tenkte båten nå fortjener en egen tråd for å holde styr på hva som har skjedd og hva som skjer.

Jeg har googlet litt på båten nå, og her er et anet eksemplar:

http://www.hullmodelboatgroup.co.uk/pic ... ure_crafts

Og her er et bilde av båten han holder på å bygge:

Bilde

Og så samler jeg opp bildene jeg postet i diverse tråden av denne båten her:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Båten er nå pusset helt ned igjen, laget en liten step list bak sprutlista. Sprutlista skal pusses litt mer, og jeg holder på å reparere på overbygget. Det skal være en mast der antenna mi kommer opp på kahytten, og den har jeg funnet. Det mangler et par beslag, så det skal jeg skaffe etter hvert og putte på. Skal også strippe innvendig for ny maling, og lage et penere brett til ESC og mottaker.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Sist endret av Thomas den Lør Des 03, 2011 8:15 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaureringstråd: Neptune
InnleggSkrevet: Lør Des 03, 2011 7:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, kjekt det da :) Det viser bare at artiklene når ut til folk :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaureringstråd: Neptune
InnleggSkrevet: Søn Des 04, 2011 8:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
I påvente av materialer og deler til Rescue 1 tok jeg å jobbet litt med Neptune i steden. Det er egentlig ikke så mye annet å gjøre enn litt pussing, maling og montere ny radioplate som skal til før den er brukenes.

I dag gikk jeg over innsiden av skroget med dremelen, og etter det fikk siste rest av bart treverk en runde epoxy. Overbygget er veldig sprøtt, så dette er helt trukket over nå.

Sprutlista fikk også gjennomgå, så nå er den en del mindre og skarpere. Tror den vil blende mer inn når den får samme farge som resten.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaureringstråd: Neptune
InnleggSkrevet: Søn Des 04, 2011 8:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Se der ja, gav vel litt ekstra gnist å bli kontakta av fyren som hadde samme båt tenker jeg :D
Bra at du minka litt på sprutlista, den var rimelig dominerende slik som den var.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaureringstråd: Neptune
InnleggSkrevet: Man Des 05, 2011 11:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Mens jeg har sittet å ventet på at epoxy skal tørke på Rescue 1 har jeg drevet å malt litt på overbygget og dekket til Neptune. I dag har alt bart treverk fått seg et strøk lakk, alt på overbyggene har fått et strøk maling utenom det hvite, og hele innsiden fikk et nytt lag gråmaling. Når lakken er tørket kan jeg begynne å maskere for å spraye alt det hvite og røde. Da gjenstår det bare å lage radiobrettet og montere alt på plass igjen. Kommer mest sannsynlig til å bytte styreservo til en rimelig lavprofil for å få plass til stående servo under kahytten.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaureringstråd: Neptune
InnleggSkrevet: Lør Des 10, 2011 10:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nærmer seg slutten på denne delen av restaureringen. Skroget er lakkert på nytt, dekket er lakket, det meste av overbygget er malt. Innsiden er pusset opp og har fått seg et strøk maling. Nytt radiobord, ny rorservo. Gjenstår noen detaljer og maling av hvitt på overbygget. Liquid masking fungerte foresten utmerket på ko-øyene!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaureringstråd: Neptune
InnleggSkrevet: Søn Des 11, 2011 2:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Flott båt! Kjekt å blåse nytt liv i gamle saker med mye historie :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaureringstråd: Neptune
InnleggSkrevet: Lør Feb 25, 2012 1:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Jeg har smådillet med denne i det siste. Fikset et par små malingsproblem på skroget, og i dag har jeg malt roret og satt inn resten av vinduene i overbyggene. Godt jeg begynte å samle på alle plast innpakninger og avkutt, det kom godt med når dette skulle gjøres.

Bilde

Bilde

Nå gjenstår det å få malt det hvite på overbygget, noe jeg kanskje begynner å takle i kveld, samt å beise lista rundt kahytten bak. Må se om jeg finner en beis som gir ca samme farge som resten av dekket. Ellers vurderer jeg noen interiørlys.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaureringstråd: Neptune
InnleggSkrevet: Lør Feb 25, 2012 1:54 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kjekt å se båten få nytt liv igjen. Har du vurdert å male rekkverket hvitt? Tror det kunne blitt bedre, spesielt etter en runde med avretting også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaureringstråd: Neptune
InnleggSkrevet: Lør Feb 25, 2012 3:25 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Kjekt å se båten få nytt liv igjen. Har du vurdert å male rekkverket hvitt? Tror det kunne blitt bedre, spesielt etter en runde med avretting også.


Rekkverket er noe jeg har vurdert hele veien. Målet har aldri vert å få båten perfekt, men å beholde noe av hvordan den originalt var bygget. Jeg har vurdert å lage nytt rekkverk om jeg ikke får det litt bedre, men maling tror jeg ikke blir aktuelt. Får se hvordan det står når resten av malingen er ferdig.

Monterte interiørlys i kveld. Fire 120 graders varmhvite leds spredd nede i skroget pekende oppover. Ser ut til å gi et fint svakt lys som sprer seg fint inne i båten, og jeg tror det kommer til å se fint ut i lag med navigeringslys når båten er på vannet. Kan hende jeg dekker dem med lim for å spre og dempe lyset litt mer.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaureringstråd: Neptune
InnleggSkrevet: Lør Feb 25, 2012 4:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, om du skal beholde den utseendemessig med farger og alt som den ble bygget i familie så er jo det en ting. Noen restaurerer jo kun med tanke på teknisk stand, for å kunne sette sitt eget preg på utseendet ellers. Jeg synes bare det er fint med malte rekkverk noen ganger, og tror det hadde passet på denne. Googlet litt for å se hva folk gjør med denne båten, og fant et bilde med hvitt rekkverk, syntes det var ganske fint. Ganske stilig båt egentlig.


Vedlegg:
neptune.jpg
neptune.jpg [ 88.74 KiB | Vist 21187 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaureringstråd: Neptune
InnleggSkrevet: Lør Feb 25, 2012 4:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja sett det bildet før. Han har gjort noen endringer på dekket og overbygget. Liker gardinene, tror jeg må lage noe lignende på noen av mine vinduer også for å gi bedre lys effekt og skjule litt av rotet.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaureringstråd: Neptune
InnleggSkrevet: Lør Feb 25, 2012 5:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kanskje en figur eller to hadde gjort seg også? Jeg har tenkt å bruke dette mer fremover på mine egne båter, synes båtene blir mer levende med en gang.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaureringstråd: Neptune
InnleggSkrevet: Søn Feb 26, 2012 1:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja kanskje en liten kar som står bak og kjører hadde gjort seg.

I kveld malte jeg et strøk hvitt på overbygget. Jeg laget også til rød og grønn led i navigeringslysene. Jeg har lyst å ha hvitt i topp og akter lanterne, men dette krever litt modifikasjoner på metallet. Får se videre på det.

Har også limet sammen de to overbyggdelene for å gjøre det enklere å trekke ledninger til lysene.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaureringstråd: Neptune
InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2012 5:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fikk testet denne en del i dag. Et par problemer. Den tar inn vann et sted under front dekket. Her har jeg ikke fått gått over med epoxy siden det er veldig begrenset tilgang. Jeg må se om jeg får sprøytet inn litt langs kjølen, og så kan jeg kanskje kjøre litt lakk inn gjennom hullet etterpå.

Båten er som jeg vet definitivt overmotorisert, og mest sannsynlig for stor propell. Skal bestille ny propell i messing. Får se om det blir 2 eller 3 blader, men den blir mindre i størrelse og pitch for å få ned hastighet. Kan hende jeg bytter motor etter hvert også, men enn så lenge har jeg justert ned endpoint på radioen til 85% forover.

Ellers går båten fint i sjøen når den har rett hastighet. Sprutlistene fungerer utmerket, kanskje litt for godt. De får være enn så lenge, jeg orker ikke lakkere skroget en gang til helt ennå. Jeg vil heller ha denne stående til pynt i stua enn å ha den som en daglig kjører.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC