Dato/klokkeslett: Lør Apr 20, 2024 3:20 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Pantera 50
InnleggSkrevet: Lør Okt 02, 2010 12:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå fått sett littegrann på helikopterene jeg kjøpte usett, og de ser forsåvidt greie ut begge to, men jeg har bestemt meg for å beholde Pantera 50 selv. Etter at jeg har fått bygget det andre (for å sjekke om alt er som det skal), så dukker det nok opp her på forumet for en billig penge tenker jeg.

Uansett, jeg har fått lov til å lagre et fuelhelikopter hos familie i Nannestad, da blir det mindre rc å drasse med meg når jeg reiser på besøk innimellom. Jeg skal utstyre den rimelig greit, det blir en hyper 50 med Align potte, Align DS610MG på cyclic, ett eller annet på halen som jeg kanskje får til overs etterhvert, Align DS620 på throttle, Align 2-i-1 regulator kombo med lipo, Spektrum AR7000 mottaker, Align karbonblader og Align governor. Mye Align her, men det funker bra til en god pris. Må ha noe som er pålitelig, og jeg har til dags dato ikke hatt noe problemer med noen av disse produktene selv.

Skal legge ut litt bilder når jeg begynner på denne.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Pantera 50
InnleggSkrevet: Lør Okt 02, 2010 11:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Align DS620 på throttle? er ikke det overkill? hva med å sette DS620 på halen og en standard sak på throttle?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Pantera 50
InnleggSkrevet: Lør Okt 02, 2010 2:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nope, DS620 på throttle er kjempefint. Klart, det funker med standard servo på throttle også, men jeg synes det går ut over respons. Eksempelvis kjører jeg like rask servo på throttle til nitrobiler, og det er helt rått. Topp respons og brems. På Team Losi 8ight har jeg montert Align DS610 på styring og DS620 på gass/brems, det blir meget artig :mrgreen:
Dessuten så koster ikke DS620 så mye mer enn en kjip standardservo. Tidligere har jeg brukt Futaba S9252 på throttle, men den er dyrere, så Align er et prisgunstig valg som yter bra.

På halen blir det sikkert DS620 også, jeg må se hva jeg har til overs av gyro/haleservo når jeg kommer dit i prosessen. Blir uansett ikke brukt noe drit på halen. Jeg skrev bare ikke noe om det siden jeg ikke vet hva jeg har tilgjengelig da. Sannsynligheten er til stede for at det blir GP750/DS620.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Pantera 50
InnleggSkrevet: Lør Okt 02, 2010 2:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Er det nødvendig å stille turtallet hele tiden? 10kg servo på throttle må vel være unødvendig. Sett heller på en lenger arm hvis du trenger hastighet.

Skal du kjøpe ny haleservo kan du liksågodt kjøpe DS650 fremfor DS620 :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Pantera 50
InnleggSkrevet: Lør Okt 02, 2010 8:01 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Enig med stresballen her, å ha en forholdsvis kjapp servo til throttle er viktig for både fly og heli dersom en flyr mye 3D der det trengs rask reaksjon. mange av disse standard servoene bruker over 0,2 sek. og det er for treigt. Å sette på en lenger arm og mindre vandring på servoen blir "oppløsningen" dårligere og mer upresist.
En tommelfinger regel er at en så godt som mulig skal bruke hele servoens vandringsområde for å få de beste ytelsene i den, altså ikke bruke lenger arm enn høyst nødvendig.

Men en 10 kg servo på gass er jo selvfølgelig overkill til en nitroforgasser uten fjær, tror Align 410m ville være et godt valg her med litt modding av monteringshullet, spart noen gram også. :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Pantera 50
InnleggSkrevet: Man Okt 04, 2010 12:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
Er det nødvendig å stille turtallet hele tiden? 10kg servo på throttle må vel være unødvendig. Sett heller på en lenger arm hvis du trenger hastighet.

Skal du kjøpe ny haleservo kan du liksågodt kjøpe DS650 fremfor DS620 :)


At servoen er på 10kg har jeg ikke brydd meg så mye om. Servoen koster under 500,- og er rask og presis, så at den er sterk i tillegg er bare en bonus. Har ikke bruk for styrken i utgangspunktet, men den er der om behovet skulle være til stede. Om throtteltønna skulle låse seg så gjør det ikke noe å ha en sterk servo.

Jeg synes heller ikke at lengre armer er en god løsning, jeg foretrekker å ha throttlelinken så nærmt senter på servo som mulig (pleier å ha lik lengde på throttlearm og servoarm), for en trenger ikke den lange vandringen på throttel. Om jeg kan unngå lange servoarmer så gjør jeg det.

Som sagt, så tenker jeg GP750/DS620 fordi at jeg kanskje har det liggende. Hvis jeg derimot må kjøpe noe nytt, så putter jeg sikkert på GP780/DS650. Men gidder ikke å kjøpe DS650 hvis jeg har DS620 til overs fra andre saker.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Pantera 50
InnleggSkrevet: Man Okt 04, 2010 1:10 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Enig med stresballen her, å ha en forholdsvis kjapp servo til throttle er viktig for både fly og heli dersom en flyr mye 3D der det trengs rask reaksjon. mange av disse standard servoene bruker over 0,2 sek. og det er for treigt. Å sette på en lenger arm og mindre vandring på servoen blir "oppløsningen" dårligere og mer upresist.
En tommelfinger regel er at en så godt som mulig skal bruke hele servoens vandringsområde for å få de beste ytelsene i den, altså ikke bruke lenger arm enn høyst nødvendig.

Men en 10 kg servo på gass er jo selvfølgelig overkill til en nitroforgasser uten fjær, tror Align 410m ville være et godt valg her med litt modding av monteringshullet, spart noen gram også. :wink:


En DS410M kan helt sikkert brukes, men jeg synes det blir for svakt, DS410 ligger vel bare på 2kg eller deromkring. Jeg har også brukt den i fly, men da med linker som har z-bend. De linkene har omtrent ingen binding, men kulelinker binder gjerne littegrann, og med temperaturvariasjon kan dette forandre seg til det verre. Da gjør det heller ingenting å bruke en servo med litt styrke. DS620 er gjerne mer enn nødvendig både på bilen og helikopteret, men om en ser på pris og specs så er det en meget fin allround servo. Jeg foretrekker å være over grensen på hva jeg trenger av specs, enn å ligge på grensen. Da monterer jeg servoen stort sett bare en gang, og den vil gjøre jobben med glans. Jeg vil også føle meg friere når jeg flyr, for jeg vil da stole mer på utstyret.

En kan gjerne kalle DS620 overkill, men hvis en skal ha en god standard size digital servo med litt hastighet, så er det ikke så mange som slår denne i pris.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Pantera 50
InnleggSkrevet: Søn Okt 17, 2010 1:02 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld satt jeg meg ned på stuegulvet og bygget Panteraen sånn noenlunde sammen for å få helikopteret opp på veggen. En eske på gulvet tar opp mye unødvendig plass, så da er det like greit å få bygget den for å få den unna veien.

Modellen virker helt grei, men jeg merker helt klart forskjell på denne i forhold til de andre helikopterene jeg har bygget. Litt dårligere passform her og der, litt dårligere patenter på tekniske løsninger, litt mer treghet/ujevnheter i drivverk, og noen innlysende svakheter i selve konstruksjonen av ramma. eksempelvis ved harde landinger ser jeg for meg et par punkter som kommer til å få gjennomgå litt og i verste fall briste. Flere ganger i byggeprosessen måtte jeg stille meg selv spørsmålet "vil dette holde?". Men det meste av slike tilfeller går an å fikse/modifisere/forsterke, så alt i alt tenker jeg at dette blir helt ok, men ikke mer enn det. Dette blir jo en modell som skal settes igjen hos slekt på østlandet, så jeg kommer ikke til å ta så store risker med denne. Poenget er bare at jeg har et fuelheli å fly når jeg er på besøk der :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Pantera 50
InnleggSkrevet: Søn Okt 17, 2010 12:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har tenkt meg litt om angående motorvalg, og kan spare inn noen kroner på den, så jeg putter i en Thunder Tiger PRO-50H og bruker potta som følger med helikopteret. Jeg trenger nok ikke den ekstra effekten i dette helikopteret. Jo mindre kraft, jo mindre skader :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC