På samme måte som med Tamiyarally 2012, så velger jeg nå å legge ut tråden om cuprace 2012. Vi kommer også her til å kjøre første løp innendørs, mest sannsynlig i slutten av januar. Kravene om cuprace blir som følger:
chassis: HPI cupracer
Karosseri: HPI cupracer, anbefaler montering av lys.
Motor: Sølvkanne, levert av Skala1. Denne blir merket. Anbefaler bruk av ballong/støvfilter over motor.
Fartsregulator: Fritt valg, anbefaler vanntett.
Servo: Fritt valg, anbefaler sprutsikker/vanntett servo.
Mottaker: Fritt valg, anbefaler bruk av sprutsikker boks/ballong.
Dekk: S, M eller H originale HPI MX60 dekk for utendørs bruk, og foamdekk til innendørs bruk levert av Skala1.
Jeg kommer også til å hamstre opp litt deler og karosseri til cupracere fremover, da det er en viss mulighet for at denne bilen forsvinner fra markedet. Det kommer litt an på hvor mye pes HPI får for å ha fjernet den. Vi får se. Mest trolig blir det levert deler et par år til, så det er nok ingen umiddelbar fare.
Et litt viktig sak. Det er ganske vanlig at de fleste deltakerene tar bilens tekniske stand for gitt, og bare dukker opp med bilen uten å ha sjekket over etter sist løp. Det er rett og slett for dårlig om en har lyst til å hevde seg. Det er liksom for sent å angre halvveis ut i året. Noen er flinke til å ha noenlunde bra rutiner på bilen sin, og det er disse som over tid vil ha mest kontroll over hva som skjer med bilen under bruk. Det vil si færrest havari. Første prioritet for en god plassering er ikke at føreren kjører bra. Det er at bilen faktisk virker lenge nok til å klare løpene. Deretter kommer det mer an på førerens egenskaper, og slike egenskaper kommer gjennom trening. Jeg opplevde mange ganger gjennom dette året at flere av deltakerene psyker seg selv ned, og tar ting for gitt når det er snakk om bilens tekniske stand. Dette straffer seg, og hvis en ikke selv tror at en vinner, vel......så vinner en ikke. Det er også viktig å få med seg så mange løp som mulig, det er bedre å komme på sisteplass enn å få DNS. Vel møtt til neste år, og prøv å holde "spiriten" oppe gjennom hele året, det kan også gi et psykisk overtak på dine motstandere
PS! deltakere som ser at de ikke klarer å stille opp på kjøringene, bør kanskje vurdere om de i det hele tatt skal melde seg på. Når en melder seg på en slik konkurranse, så gjør en det for et år, og bør kunne klare å ta følgene av det. Husk at de andre deltakerene blir gående å vente, så det er rett og slett respektløst å ikke dukke opp.