Dato/klokkeslett: Tir Jun 04, 2024 10:52 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 121 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Fre Mai 15, 2009 12:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Skjønner hva du mener, men da duger jo ikke programmet i det hele tatt. Da tar det jo faktisk ikke hensyn til noe, og selv om utregningen da stemmer, så får du aldri vite reell hastighet uansett, men heller begynne å gjette på hva som kan trekkes fra i hastighet grunnet utforming og andre ting som spiller inn. Så da skjønner ikke jeg vitsen med det heller.

Men det forklarer uansett ikke GPS-målingen på Raptoren, den kan jo være høyst reell. Så hvorfor skal GPS'n plutselig begynne å måle feil på flyene?

Kan kanskje virke som at det er bedre å måle opp ei strekke, og klokke passeringene (fra A til B over en viss avstand). Da kan en putte inn data og regne det ut på skikkelig vis :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Fre Mai 15, 2009 1:24 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Kjempebra karer, her var det mange gode argumenter.
Jeg tror nok vector er inne på noe viktig her, dette med propellstigning er jo ikke til å komme fra.

Men på en annen side så skurrer dette her ganske mye synest jeg, jeg synest også det er rart at gps'en evt. viser 70 km/t feil for eks på yak, når den i tillegg er montert i friluft med ansiktet rett til himmels.?? Om så er tilfelle så har Garmin definitivt et problem. :roll:
Skulle ha skrevet mer her men får ta det igjen i morgen, og fyr løs med flere argumenter karer.! dette er morro. :P :P

Vector.!! Rc Universe.!! gjør det::!

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Fre Mai 15, 2009 8:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg hadde en Rossi 53 med tunedpipe en gang og den klarte ikke mer enn litt over 16000 rpm på en 10-6. Det er et godt stykke unna de 19000 som kreves av en 10-8 for å oppnå en pitchspeed på 230 km/t.

Vi skulle absolutt hatt topp turtall på den motoren med den propellen, da hadde man hatt litt mer kjøtt på beina for å forsøke å finne mer om dette.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Fre Mai 15, 2009 9:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Tror det er flere feilkilder her:

Dersom pitch er oppgitt til 8", er det ikke dermed at den virkelig ER det.

GPS er gode til å måle hastighet rett frem over en viss tidsperiode. Dersom en svinger eller flyr opp og ned i sving kan dette gi feil.

Pitchen på proppen er ofte "true pitch". Geometrisk pitch som en kan bruke til å rekne på, er noe helt annet.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Fre Mai 15, 2009 10:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
GPS er gode til å måle hastighet rett frem over en viss tidsperiode. Dersom en svinger eller flyr opp og ned i sving kan dette gi feil.


Jeg skjønner ikke helt hvordan dette fungerer, men hvis dette nå er satelitter som følger med på denne boksen, ville det da være best å ta en rolig take-off og fly sakte til en får lagt seg opp ei strekke, og så bare fleske til? Og selvfølgelig, holde flyet så og si rett i lufta, ingen stup. Og kun gjøre det en gang? Da vil vel max hastighet på GPS'n være så nærme som mulig?

En annen ting er vel at en som oftest har en del satelitter som ser dette, og det må vel GPS'n ta høyde for? Hvis den får inn forskjellige data fra 10 satelitter, så regner vel den dette om alt etter vinkler og slikt? Da skulle ikke et stup ha så mye å si vel? I og med at en GPS kan lokalisere med få meters avvik, så blir vel den mer rett enn regnestykket? Og uansett, skulle den feilvise i svinger, stup og lignende så skulle vel ikke avviket vært så mye som det er snakk om her?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Fre Mai 15, 2009 1:31 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Brukerens avatar
Innlegg: 19
Bosted: Florø
GPS virkar slik:
Ein satellitt sender ut eit signal som GPS'en mottar. Posisjonen til satellitten og tidene signalet vert sendt ut er programmert i GPS'en. Den kan ta tida signalet brukar frå satellitten til mottakeren og rekne ut avstand til satellitten. GPS'en veit no at den er ein eller anna plass på ei kule med radius lik avstanden til satelitten. Ved å ta imot signal frå ein satellitt til får vi to krysspunkt som GPS'en kan befinne seg i. Eit mellom satellittane og sentrum av jorda, og eit ute i rommet, GPS'en brukar det førstnemde. Då har vi posisjonen vår.

Ved å bruke ein tredje satellitt kan ein også eliminere mykje av klokkefeilen til satelittane og eigen mottakar.

For 3-dimensjonal posisjonering vil det vere behov for 4 satellittar. Geometriske forhold gjer at nøyaktigheten på høydemålinga i gjennomsnitt er dårlegare enn posisjonbestemmelse i lengde og bredde.

Hastighetsmålinga på GPS er i teorien utruleg god. +/- 0,1 m/s.

Men det som kan vere ein feilkjelde her er antall satellittar som GPS'en følgjer, oppdateringstida (på Garmin Nüvi 1 sek, på GPS godkjent for fly 5 gongar per sek), prosessorkrafta til mottaker, programmeringa i mottaker(bilnavigasjon), etc.

Trur feilen her er at mottakeren ikkje klarer å henge med.

NAK shop har flyGPS til rett over 3000 for den billigste og enklaste.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Fre Mai 15, 2009 2:31 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
vector 250 skrev:
Vi skulle absolutt hatt topp turtall på den motoren med den propellen

Vi gjorde to målinger med Jenny denne kvelden, først med apc 10x6 som endte med 215 km/t og til slutt 10x8 og 230 km/t.
Vi målte rpm på bakken på begge propene og det var 13400 rpm på 10x8, og ca 14000 på 10x6.
Jonny kvir seg ikke og kjører på Jero bilfuel. :oops:

yallaair skrev:
Dersom pitch er oppgitt til 8", er det ikke dermed at den virkelig ER det.

GPS er gode til å måle hastighet rett frem over en viss tidsperiode. Dersom en svinger eller flyr opp og ned i sving kan dette gi feil.

Pitchen på proppen er ofte "true pitch". Geometrisk pitch som en kan bruke til å rekne på, er noe helt annet.

Jeg vet at det er stor variasjon på propellene/merkene ja, og dette bør tas hensyn til.
Når vi målte så gjorde vi det på helt forskjellige måter, Jonny klatret med barbera'n så høyt som han såg flyet, gikk i bratt nedover, for så å flate ut og fly beint over stripa.
Når jeg flydde Yak så hentet jeg ikke fart i det hele tatt, jeg ga full gass kun i level, og kjørte lange strekk på langs av stripa begge veier, det samme gjorde Bjarte med raptoren.

stressballen skrev:
En annen ting er vel at en som oftest har en del satelitter som ser dette, og det må vel GPS'n ta høyde for? Hvis den får inn forskjellige data fra 10 satelitter

Har noen av dere mulighet til å snakke med båteiere, tror nok at vi kunne fått et forslag her, tenker på dette med målinger langs fjell for eks.

Blir spennende dette, vi finner forhåpentligvis ut av det til slutt, vi skal gjøre en måling med bil der inne + flere gps'er.

Den Bushnell "gunner'n".! et spleiselag her, hadde det vært en ide.??

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Fre Mai 15, 2009 2:59 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Brukerens avatar
Innlegg: 19
Bosted: Florø
Min teorikunnskap om GPS kjem frå maritime studiar ved høgskulen i Ålesund.
Eg bare synsar når det gjeld desse høge hastighetane og det at ein her bevegar seg i tre plan.

GPS for bilnavigasjon antar eg prioriterar satellittar på same måten som GPS'ar til båt, det vil seie satellittar som står lavt på himmelen. Då får ein god nøyaktighet i horisontalplanet. For å få ein god nøyaktighet både i horisontalplanet og vertikaplanet må det vere ein god blanding av høge og lave satellittar.

Når ein kjem så langt nord som vi er kan det verte problem med dei lave satellittane om det er høge fjell i sør. Då blir det stor unøyaktighet i horisontalplanet.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Søn Mai 17, 2009 1:17 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Mustdo skrev:
Når ein kjem så langt nord som vi er kan det verte problem med dei lave satellittane om det er høge fjell i sør

Skaflestadfjellet ligger vel omtrent i sør i forhold til stripa ja, men vet du ca. vinkel disse satelittene ligger i forhold til her vi bor.? Til eks. så kommer vel signalet fra thor/sirius satelittene fra ca. 22 grader.

Elles er det jo ingen problem å gå litt høyere med flyene dersom det skulle hjelpe på.
Fikk greie på at på denne gps'en vi bukte der inne, har en stolpe indikator som viste full styrke. Det er imidlertid ikke visning på hvor mange satelttter den tar inn slik som en håndhodt gps.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Søn Mai 17, 2009 1:51 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Eg er sikker på at målingane er riktige. Barberaen hadde 14500rpm på bakken når den vart haldt igjen, så i lufta vil selvfølgelig turtallet øke noe inni H... Så da er gps'en riktig og sikkert den kalkulatoren som vector bruker også. Så da trenger vi egentlig ikke diskutere dette lenger :wink:

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Søn Mai 17, 2009 9:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hadde det ikke vært en tanke å sende en mail til produsenter av GPS for å høre deres forklaringer kontra det å legge spørsmålet ut på andre forum?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Søn Mai 17, 2009 9:28 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
å legge spørsmålet ut på andre forum?

Har det blitt gjort.???

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Søn Mai 17, 2009 9:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikke så jeg vet, men synes å huske at dere har nevnt det tidligere? Tenkte kanskje at produsentene vet om GPS'n vil vise rett på flyhastighet eller ikke, derfor hadde det kanskje vært en tanke?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Søn Mai 17, 2009 10:38 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Det er nå for f... ett fett om gpsen står i en bil eller i ett fly. Den vil vise nøyaktig det samme. Det er jo så logisk som det kan bli :roll: :roll: :roll:

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Søn Mai 17, 2009 10:41 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Det med å putte gpsen i ett fly tok eg fra flere youtube videoer. Så det blir gjort flere plasser i verden, og dei virker rimleg seriøse. Skal se om eg finner det igjen, så kan dere se ka dei andre gjer!!!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 121 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC