vector 250 skrev:
Vi skulle absolutt hatt topp turtall på den motoren med den propellen
Vi gjorde to målinger med Jenny denne kvelden, først med apc 10x6 som endte med 215 km/t og til slutt 10x8 og 230 km/t.
Vi målte rpm på bakken på begge propene og det var 13400 rpm på 10x8, og ca 14000 på 10x6.
Jonny kvir seg ikke og kjører på Jero bilfuel.
yallaair skrev:
Dersom pitch er oppgitt til 8", er det ikke dermed at den virkelig ER det.
GPS er gode til å måle hastighet rett frem over en viss tidsperiode. Dersom en svinger eller flyr opp og ned i sving kan dette gi feil.
Pitchen på proppen er ofte "true pitch". Geometrisk pitch som en kan bruke til å rekne på, er noe helt annet.
Jeg vet at det er stor variasjon på propellene/merkene ja, og dette bør tas hensyn til.
Når vi målte så gjorde vi det på helt forskjellige måter, Jonny klatret med barbera'n så høyt som han såg flyet, gikk i bratt nedover, for så å flate ut og fly beint over stripa.
Når jeg flydde Yak så hentet jeg ikke fart i det hele tatt, jeg ga full gass kun i level, og kjørte lange strekk på langs av stripa begge veier, det samme gjorde Bjarte med raptoren.
stressballen skrev:
En annen ting er vel at en som oftest har en del satelitter som ser dette, og det må vel GPS'n ta høyde for? Hvis den får inn forskjellige data fra 10 satelitter
Har noen av dere mulighet til å snakke med båteiere, tror nok at vi kunne fått et forslag her, tenker på dette med målinger langs fjell for eks.
Blir spennende dette, vi finner forhåpentligvis ut av det til slutt, vi skal gjøre en måling med bil der inne + flere gps'er.
Den Bushnell "gunner'n".! et spleiselag her, hadde det vært en ide.??