Dato/klokkeslett: Tor Mai 23, 2024 3:53 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 121 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 11:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg har hevet ut en tråd til ang Yak`n og helikopterne, samt hvorfor denne GPS`n viser i overkant i fly og virker troverdig i heli. Får se hva som tikker inn i løpet av natten.

Jeg er iallefall ydmyk nok til å lytte til folk som har drevet med dette omtrent siden vi gikk i bleier. Det finnes et stort miljø for nettopp dette her ute i verden og jeg tror nå de vet ett og annet om disse tingene (det er over 72 000 tråder på forumet som omhandler dette temaet :shock: )Jeg er egentlig også kun ute etter svar, for jeg er like blank her som alle andre. EN ting vet jeg selv om ikke matte var min favoritt på skolen. Matte lyver aldri, ei heller kan fysiske lover plutselig oppheves så ett eller annet stemmer ikke her. Det eneste konkrete jeg drar ut av dette er at Rossien yter langt under hva den burde gjøre og at den da i tillegg setter ny verdenserkord blir for meg litt vanskelig å forstå :?:

Men en radargun var seriøst ment og det hadde jo sikkert mange i klubben satt pris på, de brukes jo som kjent også til å måle biler og båter også :wink: Jeg stemmer for at vi ser om klubben kan bruke litt av overskuddet på noe slikt. Det koster ikke allverden heller :wink:

Her er en liten pekepinn: http://www.nextag.com/bushnell-speed-gun/search-html

Alle speedguruer har en slik, det er slik de måler fart. Det er ingen som bruker GPS. Man kan tolke det slik man selv vil :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Sist endret av vector 250 den Søn Mai 31, 2009 11:45 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 11:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er også med på utregningene, matte er matte. Men uansett så synes ikke dette regnestykket duger, for det kan aldri vise faktisk fart. Dere kan avgjøre en fartskonkurranse i testbenken, noe som blir helt galt ifølge mitt syn på saken iallefall. Jeg er veldig interessert i denne diskusjonen kun på grunn av at gps er innblandet. Jeg vil gjerne vite hvorfor GPS'n skal vise feil, for hvis den også er unøyaktig så vet jeg om to forskjellige måter som jeg aldri skal bruke til å måle fart iallefall :mrgreen:

Regnestykkene tar ikke hensyn til forskjellige faktorer som burde vært viktige, selv om flyet da teoretisk sett "ikke kan gå fortere enn xxx km/t". For meg er det ikke interessant å vite slikt siden det ikke er reell hastighet. Spiller ingen rolle for meg hva jeg teoretisk sett kan oppnå, men jeg synes bare det er morsomt å vite egen hastighet på egne flyvende objekter, men selvfølgelig, KUN hvis jeg kan stole på dataene. Jeg ble litt skuffa når GPS'n viser seg å ikke være rett, men vil da vite hva som blir feil ved bruk av denne. Hvis en GPS viser feil på dette, så bør det være en eller annen i verden som vet hvorfor uten å gjette på hva det kan være...

I mine øyne er nå begge eksemplene her udugelige, fordi at den ene viser rett teoretisk topphastighet på den flyvende gjenstanden etter hvilken propell som blir brukt (men uten å ta hensyn til flyfasonger og annet), og den andre viser feil (uten at noen foreløpig kan forklare dette skikkelig)

Speedgun var ikke så dyrt nei, så dette bør klubben klare på et eller annet tidspunkt. Vi får selge noe jævlig med vafler og se hva som skjer. Jeg noterer meg ønsket om speedgun, og tror nok ikke at vi er de eneste som vil ha det. Skal ta det opp i styret :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 11:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Alle speedguruer har en slik, det er slik de måler fart. Det er ingen som bruker GPS. Man kan tolk det slik man selv vil :wink:


Speedgun er vel mer praktisk siden du slipper å montere den på modellen? Det er vel derfor den brukes?

Og hvor er din speedgun da? Er ikke du en speedfreak? :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 11:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
har hatt den i kjøpkorga mange ganger, men enda ikke trykket på knappen :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 11:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tok en titt på linken du la ut, og prisen på en slik speedgun var det ingenting å si på nei. Men nettopp da dukket det opp et nytt spørsmål, hvor presis er en slik da? Hvorfor i huleste skal f.eks politi og lignende instanser bruke tusenvis av kroner på slike apparat når de finnes så billige? Regner med at det er for kvaliteten sin del, og fremfor alt, at apparatene skal være så nøyaktige som mulig.

Er det lurt å kjøpe en så rimelig sak, eller må en opp i pris for å finne kvalitetsverktøy? Blir litt dumt hvis vi kjøper inn en slik og den viser seg å være unøyaktig. Det er ikke for å kritisere noe som helst, jeg vil bare at vi skal kjøpe noe som funker hvis det først skal kjøpes noe i det hele tatt. Jeg hadde for eksempel ikke kjøpt en speedgun på biltema for 500 kroner...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 11:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Er også med på utregningene, matte er matte. Men uansett så synes ikke dette regnestykket duger, for det kan aldri vise faktisk fart. Dere kan avgjøre en fartskonkurranse i testbenken, noe som blir helt galt ifølge mitt syn på saken iallefall.
Regnestykkene tar ikke hensyn til forskjellige faktorer som burde vært viktige, selv om flyet da teoretisk sett "ikke kan gå fortere enn xxx km/t".




Her er du inn på noe meget vesentlig, her snakker vi om teoretisk maks hastighet. Det regneprogrammet ikke legger til vekt er jo nettopp slipp som propellen har (reduserer den reelle hastigheten) samt draget som oppstår rundt og bak flyet som også ytterligere reduserer den reelle hastigheten. Når vi så vet at den teoretiske hastigheten forutsetter null luftmotstand eller svinn i form av slipp i propellen så blir det jo enda mer utrolig at et fly skal kunne overskride denne teoretiske maks hastigheten ikke sant :wink: Disse regneprogrammene må ikke tolkes som noe som skal gi et klart fasitsvar på hvor fort fly går, for det kan de ikke, siden det er så utrolig mange variabler å ta hensyn til. De er kun ment som et verktøy for å f.eks finne den propellen som sannsynligvis vil gi mest fart eller trekkraft i et gitt turtallsområde. Veldig kjekt å bruke når man vet hvordan det skal brukes :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 12:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Tok en titt på linken du la ut, og prisen på en slik speedgun var det ingenting å si på nei. Men nettopp da dukket det opp et nytt spørsmål, hvor presis er en slik da? Hvorfor i huleste skal f.eks politi og lignende instanser bruke tusenvis av kroner på slike apparat når de finnes så billige? Regner med at det er for kvaliteten sin del, og fremfor alt, at apparatene skal være så nøyaktige som mulig.

Er det lurt å kjøpe en så rimelig sak, eller må en opp i pris for å finne kvalitetsverktøy? Blir litt dumt hvis vi kjøper inn en slik og den viser seg å være unøyaktig. Det er ikke for å kritisere noe som helst, jeg vil bare at vi skal kjøpe noe som funker hvis det først skal kjøpes noe i det hele tatt. Jeg hadde for eksempel ikke kjøpt en speedgun på biltema for 500 kroner...



Disse Bushnellsakene finnes i forskjellige utgaver og priser og jeg har sett på en mengde youtubevideoer at det er disse som er utbredt blant de som er opptatt av å måle fart, enten det er bil, båt eller fly så jeg går ut fra at de funker bra. Kanskje ikke lurest å kjipe og gå for den aller billigste varianten muligens

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 12:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er helt med på tanken din om at ifølge utregning kan ikke modellene gå fortere enn sånn og sånn, det har du opplyst om for en god tid tilbake. Mener det ble sagt når vi først begynte å snakke om hastighetene her. Jeg har aldri sagt eller ment at jeg tror flyene går fortere enn hva utregningen sier, men mitt ønske er å få frem hva feilen er. Jeg er kun interessert i reelle data, iallefall i dette tilfellet. Har lyst til å teste ut på egne modeller, men vil bruke noe som viser rett hastighet.

Hadde jeg ville brukt matte til dette, så hadde regnestykket vært basert på å fly en viss avstand, og på å klokke flyet fra A til B. Enkelt og greit, og sikkert det mest riktige så langt iallefall.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 12:09 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Synes det er spennende dette her, og ikke minst moro selv om en blir temmelig forvirret over forskjellige argument.
Kommer det til slutt frem at disse målingene som vi har gjort er så til de grader feil som det blir nevnt her. så er jo disse gps sakene ubrukelige.

Jeg vet at denne gps'en har vært testet i forhold til speeedometer på bil, og viste noe under speedometeret.
Dette ble gjort på en plass ikke så veldig langt i fra flystripa vår, farten egner seg ikke å skrive om på et åpent forum siden fartsgrensa ble en hel del overskredet.. :oops:

Det vi var mest skeptisk på som kunne være feil var når vi festet gps'n til raptoren, her måtte jo noen av signalene til gps'n gå i gjennom roterende karbonblader.

Litt "fart" i denne tråden.http://forum.modellflynytt.no/showthread.php?t=23412

En sånn speedgun burde vi klare å skrape sammen til, god eller dårlig kvalitet..!! da har vi enda mer og diskutere. :lol: Skala1 burde være en grei plass å oppbevare den.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 12:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
klokking mellom A og B funker som gull, men da må du til med utregninger likevel, he he :wink:

Problemet med den metoden er å trykke akkurat når flyet bryter en tenkt linje ved A og så igjen ved punkt B. Bittelitt for seint eller tidlig her så blir det feil igjen, og siden man ikke kan oppholde seg ved begge to stedene samtidig blir det meget vanskelig å fra avstand klare å bedømme akkurat det rette brøkdel av et sekund når flyet passerer punkt A og så punkt B.

Dette er tricky shit :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 12:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Jeg vet at denne gps'en har vært testet i forhold til speeedometer på bil, og viste noe under speedometeret

Det er i tilfelle helt normalt. Feilvisning er det stort sett på de fleste biler, og hvis det var Mazda'n du dukka opp med i steindalen den ble målt i forhold til, så viser den sikkert omtrent 10 km/t feil ved 100 km/t. Men selvfølgelig, det varierer jo fra bil til bil. Uansett blir testen av GPS'n ikke god nok der siden det er et annet element den blir brukt i.


BGH skrev:
Skala1 burde være en grei plass å oppbevare den.

Helt klart med på den der :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 12:22 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
og hvis det var Mazda'n du dukka opp med i steindalen den ble målt i forhold til


He..he..he, nei det var ikke den gamle mazda'n min, den har for dårlig radiator.. :idea: :lol:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 12:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
klokking mellom A og B funker som gull, men da må du til med utregninger likevel, he he :wink:

Problemet med den metoden er å trykke akkurat når flyet bryter en tenkt linje ved A og så igjen ved punkt B. Bittelitt for seint eller tidlig her så blir det feil igjen, og siden man ikke kan oppholde seg ved begge to stedene samtidig blir det meget vanskelig å fra avstand klare å bedømme akkurat det rette brøkdel av et sekund når flyet passerer punkt A og så punkt B.

Dette er tricky shit :lol:


Jeg digger matte jeg, men liker ikke matte når ikke alle faktorer er med, for da blir også matte unøyaktig :D
2 samkjørte stoppeklokker, der en starter sin klokke ved start, og en stopper sin ved mål. Så avleses differansen. Hvis en ikke klarer å være presis nok ved start eller mål så kan en øke selve flyavstanden, da blir responstiden på "klokkerene" tynnet ut litt. Hvis flyet har full fart fra det passerer start til det har passert mål, så er det ingen problem å finne gjennomsnittshastighet på den strekka. Litt feilmargin blir det nok, men ikke så på trynet som vi er inne på her... :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 1:14 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Laster opp en video av "glattbarberte jenny" nå, men den er ikke klar før i morgen, det var en som spurte etter det på rcu.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 1:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
ja, det er bra. Han kunne finne ut hastigheten ved å bruke dopplermetoden på lyden fra filmen, blir spennende å se hva det fører til 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 121 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC