Dato/klokkeslett: Tor Mai 23, 2024 6:48 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 121 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 4:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Det ser ut som jeg bare må tape fast GPS'n min i Groovy'n og brenne igang 20cc'n med en 12" pitch for å teste.....

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 4:14 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
yallaair skrev:
Uten at jeg er noe ekspert på området, så innbiller jeg meg at oppdateringsfrekvensen på en GPS som skal brukes i modellfly må være høy. Med G-belastninger som overgår hva den er designet for, vil gi en helt feil forventet tilbakelagt distanse siden GPS'n viser KUN historiske data. Aldri sann tid. Dermed vil den nok kalkulere en track som er noe feil med høye hastigheter som innvolverer G-belastninger. Plottet på GPS'n blir bare for grovt til å lage en sammenhengende track. En trenger en GPS som minst har 5Hz oppdatering.

Dette med g krefter gjør seg jo osgå gjeldende i både bil og båt til en viss grad, men jeg skjønner ikke at det skal ha noe å si hvis ikke det er noen mekaniske deler inne i gps'n.
En annen ting er at denne gps'n det er snakk om her vil være ubrukelig på f.eks autobahn i tyskland med en sprek bil, det burde være opplyst av garmin om så er tilfelle.?
Som sagt tidligere så fløy jeg rolige vendinger og ga full gass kun på rette strekker
Og hvis dere tror at raptoren går fortere en 33% yaken så er dere helt fullstendig på jordet, så feil tar ikke øynene våre som så på, selv om de ikke var i lufta samtidig.
vector 250 skrev:
men er det 210 km/t eller 230 km/t?

I den filmappa som denne videoen som jeg har lastet opp lå, så var det en måling (har bilde) på 222 km/t, og jeg er temmelig sikker på at det var gps montert i flyet på den videoen, så det er ikke mange km/t under det er snakk om.

Den rpm måleren min kan jo også være feil, ikke vet jeg.?
stressballen skrev:
Jeg syns det er mye teori som skurrer her. Vi har 3 modeller som GPS'n har vært montert i, og alle har forskjellige resultat.

Gps'n ble brukt i fire modeller, H9 sundowner ble målt til 193 km/t, og jeg synest faktisk at synsmessig så var det ikke så veldig stor forskjell på farten på den og yaken, det viste også målingene.
stressballen skrev:
Jeg har rett og slett blitt dritnysgjerrig på dette, så dette må vi finne ut av, ellers blir jeg sprø....

He..he, jeg også.. :lol:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 4:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
stressballen skrev:
Jeg har rett og slett blitt dritnysgjerrig på dette, så dette må vi finne ut av, ellers blir jeg sprø.... :D



Samme her :lol:

Men spør deg selv hvorfor produsentene tilbyr ulike GPSer for bruk i fly eller bil :?: :idea:


Jeg spør meg selv om det, men de fleste synes tydeligvis at det er en dårlig tanke å spørre produsentene om dette. Ingen burde vel klart å svare bedre på dette enn de vel?

En annen ting er at GPS'ene til fly blir en helt annen klasse med tanke på kvalitet, slik at det er et marked for rimelige bil-GPS'er, og et marked for fly-GPS'er? Kravene til det meste blir jo noe helt annet når en kommer i lufta, og da fyller vel ikke GPS'er for bilbruk kravene som stilles? F.eks driftssikkerhet? Og hvis det er en egen modell for modellfly, kan det tenkes at det er fordi at der stilles det helt andre krav til utforming av produktet og slikt? Det er vel også en grunn for at seriøse instanser som politi og lignende bruker dyrt utstyr for måling av fart istedenfor billige greier? Jeg bare lufter tankene her, ikke vet jeg hva som er rett. Er ikke sikkert at en bushnell-sak fungerer bra nok heller. Hvis vi kjøper en slik pistol, så må vi få politiet til å teste den ut opp mot den de bruker :D

Hvis det blir gjort flere forsøk på montering av GPS i flyene, så kan det jo være en tanke å simulere omgivelsene? Det vil si, fly på samme måte som en kjører bil. Da er det bare å ta forsiktig av og daffe litt forsiktig omkring med flyet så level som mulig, for så å dra på (så lavt over bakkenivå som mulig) når en har fått plassert seg på ei langstrekke. Etter strekka er over er det jo bare å få ned farten, og lande pent og pyntelig. Kan ikke fatte hvordan dette skal bli unormalt for en GPS som vanligvis ligger i en bil. Så er det også en tanke å plassere GPS på 3 forskjellige steder på samme modell, og kjøre 3 turer på samme måte.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 4:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Det ser ut som jeg bare må tape fast GPS'n min i Groovy'n og brenne igang 20cc'n med en 12" pitch for å teste.....


Et lite forslag, tape fast 2 forskjellige GPS'er, bare for å kunne sammenligne dem imellom...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 5:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hvilken motor og propell var det i Sundowner`n da?

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 5:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
men jeg skjønner ikke at det skal ha noe å si hvis ikke det er noen mekaniske deler inne i gps'n.

for å presisere, det er ikke noe mekanisk inne i GPS'n som blir påvirket, men softwaren inne i GPS'n klarer ikke å beregne en sammenhengende rute med g-belastninger (retningsendringer, spesielt i vertikal-planet). dermed blir ikke bereknet avstand mellom hver posisjon riktig. Det kan tenkes at GPS'n kalkulerer at flyet har litt større radius enn det som er fakta. Dermed blir kalkulert tilbakelagt distanse lengre på en gitt tid enn det som er virkelig. Og følgelig farten noe høyere. Denne feilen kan en redusere betydelig med bøyere Hz på GPS'n

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 6:09 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
så kan det jo være en tanke å simulere omgivelsene? Det vil si, fly på samme måte som en kjører bil. Da er det bare å ta forsiktig av og daffe litt forsiktig omkring med flyet så level som mulig, for så å dra på (så lavt over bakkenivå som mulig) når en har fått plassert seg på ei langstrekke. Etter strekka er over er det jo bare å få ned farten, og lande pent og pyntelig.

Det var nettopp det vi gjorde med yak og raptor.
stressballen skrev:
Et lite forslag, tape fast 2 forskjellige GPS'er, bare for å kunne sammenligne dem imellom...

Det var planen ja, men har ikke blitt gjort ennå.
yallaair skrev:
for å presisere, det er ikke noe mekanisk inne i GPS'n som blir påvirket, men softwaren inne i GPS'n klarer ikke å beregne en sammenhengende rute med g-belastninger (retningsendringer, spesielt i vertikal-planet). dermed blir ikke bereknet avstand mellom hver posisjon riktig. Det kan tenkes at GPS'n kalkulerer at flyet har litt større radius enn det som er fakta. Dermed blir kalkulert tilbakelagt distanse lengre på en gitt tid enn det som er virkelig. Og følgelig farten noe høyere. Denne feilen kan en redusere betydelig med bøyere Hz på GPS'n

skjønner, men det er allikevel rart at topphastigheten blir målt i svinger der hastigheten er betydelig redusert. Når jonny drar barberan opp i stor høyde og dykker beint frem med kun små korreksjoner, og vi hører turtallet øker jevnt så får jeg ikke dette til å harmonere.
vector 250 skrev:
Hvilken motor og propell var det i Sundowner`n da?

Motor'n kjenner du godt til :wink: men jeg vet ikke hva slags propeller han brukte og jeg husker ikke om det ble målt turtall heller, det får vi gjøre senere.
Men som jeg har nevnt tidligere så tror jeg det er for mye "drag" i cowlingen på dette flyet.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 7:08 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Har lasta opp filmen på youtube også, det var vist litt problemer med se den på vimeo.
Filmene ligger her.
http://www.vimeo.com/4934058
http://www.youtube.com/watch?v=qkD-SLK1n14

Ta forøvrig en titt på denne artikkelen. http://rc.andersh.com/html/test__garmin ... r_305.html
133 km/t med en acromaster.?? er det da så usannsynlig at yak,n klarer litt over 40 km/t mer.?
Er jo en garmin dette også da men... hva skal en tro :D

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 7:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nja.. ikke vet jeg hva som er rett eller galt her, men jeg ble så inspirert av denne go-fast tråden at jeg tok frem Visakortet og brennte av noen kroner på noe lurt som kommer til å gå styggfort også, he he 8)

Jeg regner med at det blir min illsinte trimmede XLS 36 motor med 8x8 i 17600 rpm static (nærmere 20K i lufta) som skal få æren av å dra skroget gjennom lufta. Hvis også dette føles for treight etter en stund så gjenstår det kun å kjøpe seg en Dubb Jett pylon eller Q500 motor i 40 size. Disse drar avgårde i godt over 20K med APC 9x8 og over 30K med en 7" propell, men da gjelder det å ha et lite og slankt fly

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 8:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Har lasta opp filmen på youtube også, det var vist litt problemer med se den på vimeo.
Filmene ligger her.
http://www.vimeo.com/4934058
http://www.youtube.com/watch?v=qkD-SLK1n14

Ta forøvrig en titt på denne artikkelen. http://rc.andersh.com/html/test__garmin ... r_305.html
133 km/t med en acromaster.?? er det da så usannsynlig at yak,n klarer litt over 40 km/t mer.?
Er jo en garmin dette også da men... hva skal en tro :D


Steike, han var nærme bakken ved en passering der...

Vel, ikke vet jeg, det beste jeg har å sammenligne med er jo biler. En bil som gjør 100 km/t hadde sett ut som om den sto i ro når dette flyet hadde passert..

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 8:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nå ble det nettopp bestillt tuned pipe spesiellt designet for høyt turtall på liten propell på .36 motorer, he he. Jeg regner med at ved korrekt innstilling så bør min 8x8 propell nærme seg 20 000 rpm på bakken siden den allerede klarer 17600 rpm med standard potte.

Nå Yalla, har du noe å stille opp med eller............. :?:

Flyet forblir en hemmelighet en stund til, må jo ta fra deg litt nattesøvn også :lol:


Så fort jeg har fått alt dette stæsjet og rasket det i hop så får jeg ta turen innover til dere der innne i Naustdal for litt samflyging i høy fart og sammenligne litt. Her ute i by`n finnes jo ikke konkurranse i denne sammenheng, he he (Yalla) :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 8:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vi må ta å samkjøre en eller annen gang, og dra inn en liten gjeng :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 9:02 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Helt i orden det, hadde vært moro..
Vector.! jeg har en formening om hvilket fly du har bestilt..., hvilken farge er det på det.?, er det hemmelig også..? :D

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 9:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg har allerede røpet det til Yalla, så her er det: http://www.teknisk-hobby.no/shopelement ... &pid=21482

Med litt modifikasjoner så vil dette ha minimalt med luftmotstand og effekt skal det få så det monner :lol:

Jeg kommer til å fjerne de "kassene" langs kroppen som simulerer jetmotorene for å få ordentlig pilfasong på kroppen og vingene er bakoversvepte og syltynne så det kommer til å bli bli dritbra.

Håper bare at 36 motoren og pipa får plass på det lille skroget :lol:

Men steike ta kor fristende det er å bestille en Q500 .40 motor fra statene. Den gir 19000+ på APC 9x9 med 15% fuel og det tilsvarer 2.5 hk som er det samme som min og Yalla sine trimmede 91 motorer. Den koster jo litt da, så denne må jeg sove litt på :P

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Gps-målinger på Barbera Jean og Yak
InnleggSkrevet: Man Jun 01, 2009 9:53 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Da bomma jeg grovt på flyet, jeg tenkte på denne extreme composite LR-1 racing devil når du nevnte .36 motor.
Dette flyet du har bestilt ser rimelig "hot" ut ja, det blir nok 250-300 km/t med denne saken.

Den Q500 40 motoren du nevner, har du en link/linker til denne..?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 121 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC