Sunnfjordrc.no
http://sunnfjordrc.no/

O.S. 50
http://sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=1386
Side 1 av 1

Forfatter:  Tagbart [ Tir Mar 10, 2009 9:55 pm ]
Innleggets emne:  O.S. 50

Eg kjøpte meg en O.S. 50 idag, som eg skal prøve i raptoren etter kvart. Det er vel det en kan kalle en bankers motor til raptoren. Men først skal eg finne ut korleis TT Redline motoren er. Den virker meget sprek. Eg har desverre ikke fått testa raptoren noe særleg for når eg letter og står i hover virker det som motoren leaner av seg sjøl. Turtallet øker i allefall. Eg må finne ut av det der. Noen som har noe kjentskap til TT Redline???

Forfatter:  stressballen [ Tir Mar 10, 2009 10:00 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. 50

Kjøpt den ny eller? Align 50 Hyper er samme motoren, bare billigere. Du kan bruke delene om hverandre. Greit å vite :D

Har hørt at en ikke vil merke så stor ytelsesforskjell på en Hyper 50 og en TT redline, men jeg er ikke sikker. Kan hende det er mellom YS 50ST og OS 50 Hyper forskjellen ikke var merkbar.

Forfatter:  stressballen [ Tir Mar 10, 2009 10:07 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. 50

Tagbart skrev:
for når eg letter og står i hover virker det som motoren leaner av seg sjøl. Turtallet øker i allefall


Hvordan er temperaturen på baklokket til motoren da? Du skal kunne holde en finger der uten å brenne deg. Og kan turtallsøkningen være at motoren går opp i det turtallet den skal være i, mens motoren kanskje går litt tregt akkurat i starten? Slik at du kanskje mistolker det som at motoren leaner seg? Er governor aktivert?

Forfatter:  Tagbart [ Tir Mar 10, 2009 11:29 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. 50

stressballen skrev:
Tagbart skrev:
for når eg letter og står i hover virker det som motoren leaner av seg sjøl. Turtallet øker i allefall


Hvordan er temperaturen på baklokket til motoren da? Du skal kunne holde en finger der uten å brenne deg. Og kan turtallsøkningen være at motoren går opp i det turtallet den skal være i, mens motoren kanskje går litt tregt akkurat i starten? Slik at du kanskje mistolker det som at motoren leaner seg? Er governor aktivert?


Bjarte mente at eg skulle prøve uten governor til å begjynne med. Han var med første gangen vi testa det, men da var det ca 10 minus. Og når eg har vert aleine med det har det også vert minusgrader. Da Bjarte var med sto vi i fleire timer og testa. Og kvar gang han fekk det opp og i hover, så økte pluttseleg turtallet bittelitt, og det kom noen rykninger, som bjarte sa var vanleg med for lean motor. Kan den suge falsk luft en eller anna plass? Det er forresten ny forgasser på den.

Forfatter:  stressballen [ Tir Mar 10, 2009 11:36 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. 50

Er jo kanskje ekstra stor mulighet for luftlekkasje når forgasseren har vært tukla med? Men dette vet nok Yalla og Vector mer om tror jeg...

Forfatter:  yallaair [ Ons Mar 11, 2009 10:00 am ]
Innleggets emne:  Re: O.S. 50

Det kan høres ut som du har en lekkasje en plass. En grei måte for å sjekke er å ta motorn ut av heli'n. Sett på en fuelslange på forgasser, holde en finger på forgasser inlet og spraye motorn med zalo-vann. Blås litt i fuelslange. Bare pass på at veiva er nær TDC for å stenge spyleportene.

Når det gjelder Redline motorn, så sier det på RunRyder at den er noe krafigere enn O.S hyper. Holdbarheten er nok like dårlig som O.S.'n...

Forfatter:  BjarteI [ Lør Apr 18, 2009 9:27 am ]
Innleggets emne:  Re: O.S. 50

Hei, eg er ikkje helt enig med at OS har dårleg holbarhet. Eg har logget 120 timer på min Hyper, og den går fint, og har krefter ennå. Eg har også en OS 50SXH, (forgjengeren til Hyper), den har eg logget 150 timer på. Det som er alfa omega er innkjøringen. Det er mange meninger om kva som er riktig innkjøring, men eg gjør det som eg har gjort i mange år. Veldig rikt den første tanken. Hovrer i eitt minutt, setter den på bakken, og lar den gå på tomgang i eitt minutt. Andre tanken, forsiktig flyving ut å belaste motoren for mye. Eitt klikk inn på nåla for hver tank, til den den går over i ren gange. (fra 4 taktsgange til 2 taktsgange. Flyr på denne innstillingen en del tanker, før eg begynner å magre den til det optimale. Dette er prosedyren eg bruker til ringmotorer. ABC motorer blir noe helt annet. Det krever litt tålmodighet, men det har man virkelig igjen for! Man må jo skifte stempelring og lager i løpet av levetiden, men det hører jo med til vanleg vedlikehold.
Det er sikkert mange som er uenige i denne måten, men det funker for meg i allefall!

Bjarte.

Forfatter:  stressballen [ Lør Apr 18, 2009 11:05 pm ]
Innleggets emne:  Re: O.S. 50

BjarteI skrev:
Hei, eg er ikkje helt enig med at OS har dårleg holbarhet. Eg har logget 120 timer på min Hyper, og den går fint, og har krefter ennå. Eg har også en OS 50SXH, (forgjengeren til Hyper), den har eg logget 150 timer på. Det som er alfa omega er innkjøringen. Det er mange meninger om kva som er riktig innkjøring, men eg gjør det som eg har gjort i mange år. Veldig rikt den første tanken. Hovrer i eitt minutt, setter den på bakken, og lar den gå på tomgang i eitt minutt. Andre tanken, forsiktig flyving ut å belaste motoren for mye. Eitt klikk inn på nåla for hver tank, til den den går over i ren gange. (fra 4 taktsgange til 2 taktsgange. Flyr på denne innstillingen en del tanker, før eg begynner å magre den til det optimale. Dette er prosedyren eg bruker til ringmotorer. ABC motorer blir noe helt annet. Det krever litt tålmodighet, men det har man virkelig igjen for! Man må jo skifte stempelring og lager i løpet av levetiden, men det hører jo med til vanleg vedlikehold.
Det er sikkert mange som er uenige i denne måten, men det funker for meg i allefall!

Bjarte.


Jeg synes dette høres fornuftig ut, og siden det fungerer for deg så må du jo gjøre noe rett :D

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/