Dato/klokkeslett: Lør Apr 20, 2024 11:57 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Tucano 60
InnleggSkrevet: Man Jul 29, 2013 11:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
For litt over en uke siden fikk jeg anledning til å fly på skaflestad, noe som gav veldig mersmak. Jeg har derfor fått fingern ut, og påbegynt bygging av min Tucano 60-size. Dette er en flott skalamodell fra Phoenix models, og den kommer med luftretracts og skalalegger inkludert i pakken. Fantastisk mye fly for pengene, i skrivende stund ligger modellen til en pris på 1598,- (for medlemmer av sunnfjord rc-klubb kommer denne på 1470,-). Et fly som har alt denne hardwaren inkludert i tillegg til et flott utseende må sies å være et fantastisk godt priset produkt. Til og med uten luftretracts og skalalegger hadde prisen vært grei :D

Ikveld har jeg begynt å lime litt hengsler, og der kom også første endringen i forhold til standard oppsett. Dette flyet er levert med de typiske filthengslene, og jeg har vært litt skeptisk til disse på enkelte tidligere modeller. Nå tror jeg kanskje at jeg har undervurdert dem litt, for de virker sterke. Isoporhengsler og den slags tull er noe helt annet. Men anyways, så har jeg bytta til hengsler fra Dubro, men jeg må si at når jeg studerer dem litt, så ser jeg at de kan like gjerne bli lettere ødelagt enn filthengsler? Hva er best av normale hengsler og filthengsler egentlig? Fordeler og ulemper? En filthengsel trekker inn mye av superlimen når den limes, kan dette føre til at hengselen blir sprøere? Samtidig så er en vanlig hengsel av plast, og det er jo mekanisk svakt også. Jeg er bare litt usikker på om det hadde noe for seg å bytte til vanlige hengsler på denne modellen. I tillegg til vanlig liming skal jeg uansett kjøre gjennom en tverrpinne i alle hengslene for å unngå at de dras ut hvis de løsner.

Jeg skal legge ut noen bilder etterhvert.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tucano 60
InnleggSkrevet: Tir Jul 30, 2013 1:31 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Filthengsler har alltid vert ein sikker vinner hos meg.
For å unngå sprøe hengsler er det alfa omega å bare bruke minimale mengder CA. 1-2 dråper holder i massevis.

Hadde små robart-pinhinges på en Lanier Shrike, og opplevde faktisk at ene hengslen løsna på elevator i lufta. Heldigvis var det 3 stk på elevator.

Syns også det er lettere å få mindre mellomrom mellom vinge og styreflate med filthengsler, da de fleste plasthengsler har et ledd som skaper noglet stort mellomrom.

Bla. er filthengsler standard på min Extreme Flight Outlaw, som jo er ment for å operere i litt hastigheit, samtidig som den har ganske store rorflater.

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tucano 60
InnleggSkrevet: Tir Jul 30, 2013 10:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Akkurat ja, ser den. Skjønner at jeg trygt kan bruke dem nå :D Jeg har tenkt at det ikke gjør noe med dette bittelille mellomrommet som oppstår, for det virker som at rorene går mer fritt og med større utslag, men slikt passer nok best på 3D når jeg tenker meg om. Nå har jeg jo montert hengslene på selve rorene, burde jeg ha fjernet dem og gått tilbake til filthengsler? Hva hadde du gjort?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tucano 60
InnleggSkrevet: Tir Jul 30, 2013 11:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fått gjort litt mer i kveld, det funker å dele opp jobbene i halvtimes eller timesøkter. Problemet er bare at det tar plass å jobbe med flere prosjekter samtidig :roll:

Servoer til balanseror er på plass, og tilpassing av understell i vingene er påbegynt. Jeg har montert standardservoer fra JR på balanserorene, og disse servoene blir montert på de andre rorflatene også.

Her er et par bilder som viser leggene til flyet:


Vedlegg:
hovedlegg.JPG
hovedlegg.JPG [ 189.94 KiB | Vist 12755 ganger ]
neselegg.JPG
neselegg.JPG [ 156.34 KiB | Vist 12755 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tucano 60
InnleggSkrevet: Ons Jul 31, 2013 4:34 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Plasthengslene fungerer helt sikkert knall! Hadde nok ikkje tatt meg bryet med å bytte når du allerede har begynt med det ;-)
Store mellomrom er værst på fly som skal fly meget fort(mtp flutter), og små fly som vector250 putter stor motor i.
Blir nok fett dette. Spent på luftretracts. Ingen erfaring med det selv!

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tucano 60
InnleggSkrevet: Ons Jul 31, 2013 12:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, kjenner til flutter på den harde måten :mrgreen:
Tenkte ikke at dette skulle gå spesielt fort egentlig, så var ikke bekymra for det. Men da lar jeg iallefall de hengslene jeg allerede har montert få være i fred. Blir filthengsler kun på sideroret da :D

Har kun vært borti elektroretracts selv, så dette blir en ny opplevelse for meg også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tucano 60
InnleggSkrevet: Lør Aug 24, 2013 12:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er dessverre lite som har skjedd her, men jeg fikk dilla litt med flyet i kveld. De resterende servoene er kommet på plass, og det samme er ventilen som styrer retracts. Først borret jeg opp hull til skruene som holder servoene, og deretter brukte jeg en skrue for å gjenge opp. Etter dette sauser jeg inn skruehullet med rød zap, dette styrker treverket veldig mye, og gir bedre hold til skruene. Så nå satser jeg på at servoene sitter som de skal :D

Det neste blir nok å montere på neseleggen, og legge opp luftslangene til retracts. Deretter skal motor festes.


Vedlegg:
DSC03296 (Medium).JPG
DSC03296 (Medium).JPG [ 223.21 KiB | Vist 12659 ganger ]
DSC03297 (Medium).JPG
DSC03297 (Medium).JPG [ 165.21 KiB | Vist 12659 ganger ]
DSC03298 (Medium).JPG
DSC03298 (Medium).JPG [ 167.78 KiB | Vist 12659 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC