Dato/klokkeslett: Tor Mai 09, 2024 7:52 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Gammelt fly blir som nytt med bøllemotor
InnleggSkrevet: Søn Des 16, 2007 4:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja idag fløy jeg min gamle Jupiter med YS 110 firetakter med kompressorteknikk. Å si at det var bøllete er IKKE å ta i, med tanke på at dette flyet greier seg med en 46 motor.
Sinnsykt feit lyd ved laaaaaave bypass med full throttle 8) . Det var i det hele tatt mye artigere å fly med denne motoren enn alle de andre jeg har hatt i dette flyet ( Magnum 53, Rossi 53, MVVS 49, ASP 52, OS FX 61, OS FX 91, Sc 91 Fs, Tower 75, og ASP XLS 91)
Til tross for et roligere lydbilde våger jeg å påstå at flyet gikk en del fortere enn tidligere, jeg ble nesten litt nervøs når det gikk for fullt. På bakken fikk jeg samme turtall som med trimmet 91 totakt, men i luften var YS`n mye råere og holdt turtallet oppe uansett hva jeg gjorde av manøvrer, pluss at den unloadet mye i stup og det virket som om den beholdt de ekstra omdreiningene etter at jeg flatet ut.
Jeg tror at jeg nå er helt på grensen av hva flyet har godt av, så jeg tok det litt med ro for ikke å ødelegge vingen jeg lånte av Yallaair (min er allerede knekt)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Des 16, 2007 5:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Dette godt lesestoff!

Det er mye som tyder på at YS 110 yter og veier omtrent det samme som en god .91 2-takt. ASP .91 med Tower muffler, MVVS .91 med langpipe pipe og YS 110 gir alle 9900 RPM static på APC12,5x12. Da er det bare lydbildet, en liten vektforskjell og trotlle-respons som er ulikt på disse motorene. Selvfølgelig er det også en liten prisforskjell fra ca 700,- til over 3000,- på disse motorene....

Dersom en får tak i den nye YS FZ110S, vil denne nok yte ytterligere 200-500 RPM mer enn 9900 på APC12.5x12... Det må sies å bli tilfredstillende på flere måter... :D

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC