Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 7:42 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 123 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Lør Mai 07, 2011 12:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Då har eg meldt meg inn i lastebilklubben også :)

Bil og lyd/lyssett datt plutselig inn på Skala1 på torsdag, og eg kunne ikkje vente med å få bygga den her. Så i går ettermiddag begynte byggeprossessen (sjølv om eg har eit par andre prosjekt som sikkert burde vore unnagjort først :mrgreen: ) Men i og med at dette er eit litt mindre prosjekt enn dei to båtane eg har ståande tenkte eg det var greit å sjå kor langt eg kjem iløpet av helga ;)

Bilen er som sagt ein Scania R620. Eg fall heilt pladask då eg såg Stressballen hadde fått inn ein slik til ein annan kunde, så då var det bare løp og kjøp :D I tillegg til bilen har eg også kjøpt med lyd og lyssettet fra Tamiya. Føler det må til på ein slik doning.

Veit ikkje om det er så mykje meir å sei i grunn. Bilder vert knipsa litt sånn innimellom når eg kjem på at eg må gjøre det :P

Her er resultatet av fredagens økt:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Dei medfølgane rosa! demperane vart raskt bytta til oljedempera etter råd frå King Hauler og Stressballen.
Bilde

Bilde

Bilde


PS: Denne er også bestilt :mrgreen: http://www.youtube.com/watch?v=5byyVTPwUiw

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Lør Mai 07, 2011 12:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Steikje kult.

Gleder meg til å se videre bygging av denne riggen.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Lør Mai 07, 2011 1:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Helt klart at noe slikt må kjøpes etter hvert. Venter på at en av lottokupongene jeg ikke har levert inn skal gi litt penger, så får jeg og skaffe meg en!

Ser helt rått ut det opphenget!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Lør Mai 07, 2011 4:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Grattis med ny doning! Denne er jo passelig feit da. Jeg har aldri vert en lastebilmann, men disse byggesettene er bare helt rå. Gleder meg til å følge med på byggingen og ikke minst det endelige resultatet :D Bestemt deg for farge?

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Lør Mai 07, 2011 5:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Grattis med ny doning! Denne er jo passelig feit da. Jeg har aldri vert en lastebilmann, men disse byggesettene er bare helt rå. Gleder meg til å følge med på byggingen og ikke minst det endelige resultatet :D Bestemt deg for farge?


Har alltid vore fascinert over lastebilane, men har ikkje tenkt på det som noko eg måtte ha sjølv før no :P

Farge er ikkje bestemt nei. Har lyst å få til eit litt "annerledes" tema, så eg må google litt og få litt ideer :D

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Søn Mai 08, 2011 12:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Har hatt ei god økt i kveld også, med selskap av King Hauler :)

I dag har eg fått montert ferdig diffane og satt dei på plass. Girkassa er montert med motor og komt på plass i ramma. Feste til batteri og eit mellombels hengerfeste er også komt på plass. Grunnen til at hengerfestet kun skal stå ei lita stund har med at hengeren eg har bestilt har elektroniske føtter og krever derfor eit litt anna feste ;)

Då dette var gjort fant eg i grunn ut at eg ikkje kjem så mykje lenger før eg får lakka enkelte deler. Så då vart hjulene gjort klare og satt på bilen for å få eit visst inntrykk av korleis ting vil bli.. Og då fann vi ut at oljedemperane var ekstremt mykje fastare enn dei originale fjøyrdemperane. Faktisk var det slik at dei kanskje var vel harde. Samanlikna med King Hauler sin Globeliner var det minimalt med demping i dei eg har. Og eg må ærlig innrømme at det var litt nedtur :o Men vi får sette den sammen og sjå korleis den oppfører seg før endelig dom blir avgitt. Kanskje det berre må litt tynnare olje til :) Time will show..

Så no vil det nok gå litt tid på google og youtube for å finne ut kva fargetema eg skal ha på den. Om ikkje eg rett og slett skal gå for boxart. Er i grunn ganske kul slik synes eg :)

Bilder fra dagen:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Søn Mai 08, 2011 12:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Korleis styrer man de elektriske beina på vogna? Egen mottaker?
Ligger mye bilder på tamiyaclub.com fra sånne lastebilmesser til inspirasjon :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Søn Mai 08, 2011 2:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikke egen mottaker nei, det ligger automatikk i det. Mener å huske at det ligger en egen vippebryter på vogna for å styre føttene, pluss at føttene går opp når en rygger trekkvogna på plass. Tror det var slik på King Hauler sin iallefall.

Håvard, den stivheten i demperene kan nok tunes ganske greit, og du må huske på at King Hauler har mye ekstra vekt i bilen sin. Da vil bilen oppføre seg annerledes. Jeg tror nok at bilen din vil oppføre seg roligere i praktisk bruk på ujevnt underlag enn våre biler. Det blir nok bra.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Søn Mai 08, 2011 10:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Har ikkje sett så mykje på korleis det funker anna enn ein liten kikk på tank-hengeren til King Hauler i dag. Og då såg det ut som det var slik Stressballen seier. En bryter som blir pressa inn/ut når den blir kobla sammen med bilen, som igjen gjør at føttene går opp og ned ;)

Iløpet av helga har vi også diskutert korleis vi skal klare å lage til hengeren slik at alt kan styrast fra kontrollen. Normalt sett går det ein kabel fra henger og inn i bilen for å styre lysene på henger. Blink og bremselys. Dette er lite praktisk, for då må man fysisk bort på hengeren med hendene når man skal parkere den fra seg.

Men med blant andre Stressballen og king Haulers kloke hoder trur eg nok vi skal komme opp med ei løysing :)

I kveld vart det ikkje gjort noko spesielt på bilen anna enn at eg fikk Stressballen til å bestille inn lakk til meg. Det vart boxart, som betyr Tamiya sin TS-39 Mica Red ;)

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Ons Mai 11, 2011 12:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Då var dagens økt unnagjort :)

Fant ut på søndag at eg hadde brukt feil feste på demperane, så i dag begynte eg med å skru dei av og skifte dette. Fant i tillegg ut at eg kanskje hadde stramma ein mutter litt vel mykje, noko som kan ha vore årsaken til at bilen føltes veldig stiv. Eg syntes i alle fall demperane fikk jobbe litt meir etter den vart løsna :P

Vidare har eg malt baklyktene med eit par strøk maling og malt på "reflektor" inni lyktebrønnane. Har også montert mottaker og multifunksjons enheten + vibrator. Originalt på dette settet følger det bare med eitt ryggelys på 3mm. Heldigvis hadde King Hauler med seg ein liten pose med lause dioder, så vå vart den eine erstatta med to nye dioder på 5mm :P I tillegg vart det montert bremselys og blinklys.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Fre Mai 13, 2011 12:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Då vart det ei økt i kveld også :)

Ikkje så fantastisk mykje reint byggemessig i kveld. Venter fremdeles på lakk slik at eg får begynt å lage til førerhuset og festa lys etc på det ;)

Fikk gjort ferdig bakpartiet. Dei bakerste hjulbuene er på plass, ledninger til lys er blitt surra sammen og trekt framover og vi har kobla lysene bak, samt vibrator og høgttaler til multifunksjons enheten. Måtte nesten sjå korleis lysene bak vart ;) Trur dette skal bli moro om eit par vekre når traileren stå ferdig og hengeren er på plass :P

Glømte å ta bilde etter at eg hadde trekt kablane, men her er eit par før det skjedde :P



Hjulbuene bak er på plass
Bilde

Klart til å trekke ledninger fram til multifunksjons enheten
Bilde

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 9:25 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
F..., lyte vel til med lyd og vibrasjona eg og no...

_________________
Smooth on the surface - paddle like a devil underneath...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 11:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, ja, det er rart med det der....jeg sitter selv og sliter med hvilken lastebil som må ta til takke med kun lyssett. Jeg har en Ford Aeromax og en Mercedes 1850L delivery truck som jeg har tenkt å begynne på, men kun en av dem får lys/lydsett da jeg har et lyssett liggende fra før som må brukes. Jaggu ikke så lett å bestemme det der. Worst case er at begge må få, og da sitter jeg med et lys/lydsett til overs. Dette betyr igjen at jeg må skaffe meg en lastebil til på et eller annet tidspunkt. Kanskje en av de eldre småmodellene som mercedes 1838LS eller Volvo FH12. Uff....her begynner jeg igjen... :roll:

Håvard, jeg har sendt inn ordre på lakk igjen, så da får vi krysse fingrene for at det er her om noen dager. Jeg har 3 pakker som ellers er på rundtur i landet, så jeg får håpe at det går rett for seg denne gangen :evil:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Ons Mai 25, 2011 11:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Fikk en hyggelig pakke i posten i dag :) Container-hengeren eg bestilte for ei tid tilbake var komt inn døra på Skala1 :D
Sjølvsagt kunne eg ikkje vente, så i kveld har eg satt sammen mesteparten av sjølve hengeren. Venter på dei motoriserte beina og lyssettet, men ifølge Stressballen kjem det i morgon :)

Sjølve containeren er eit heilt lite byggesett i seg sjølv, så det vil nok gå nokre timar å få den i stand også :P

Må også sei eg vart positivt overraska når eg såg kor stor heile doningen faktisk var.. Hadde trudd den ville være mykje mindre, men det er jo bare positivt :) Bigger is better :mrgreen:

Dessverre har ikkje lakken til førerhuset på bilen komt enda, så den står halvferdig fremdeles :roll:

Bilder bra dagens byggeøkt (beklager enkelte uskarpe bilder)

Grei størrelse på eska
Bilde

Bilde

Smågodt :)
Bilde

Akkurat nok plass på benken
Bilde

Bilde

Akslingane er satt sammen
Bilde

Bilde

Bilde

Hjulene er komt på plass
Bilde

Bilde

Bilde

Grei lengde på ditta toget :mrgreen:
Bilde

Bilde

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
InnleggSkrevet: Tor Mai 26, 2011 9:38 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Skikkelig stilig! Tror jeg må få inn den Lotto kupongen igjen snart.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 123 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC