Sunnfjordrc.no
http://sunnfjordrc.no/

Håvard sin Scania R620 6X4 Highline
http://sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=51&t=2685
Side 7 av 9

Forfatter:  Håvard [ Tor Jun 28, 2012 10:07 pm ]
Innleggets emne:  Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

Har hatt meg ei lita økt på denne i dag.. Demonterte diffane, tørka reint greasen og fylte opp med silikonolje (300000).. Bytta også oljedemperane tilbake til fjærdemparane som originalt følger med.. Har aldri likt oljedemparane noko sørlig. Har rett og slett vore for harde og gitt for lite demping..

Testa bilen ein liten tur på bana på Skala1 i kveld og kan konstantere at det er stoooor forskjell på køyreegenskapane med silikonoljen.. Tidlegare kunne eg så vidt køyre opp på diskane som ligg rundt omkring på bana, men no forserer den dei med glans.. Lurer riktignok på om 300000 er i tjukkaste laget på oljen til denne bilen.. Den vart betydelig treigare å køyre og det er tydelig mykje motstand i diffane. Berre så vidt bilen gjekk framover på flrste gir :P Men dette er kanskje noko som vil gå seg til etterkvart som oljen blir innkøyrd :)

Forfatter:  Thomas [ Tor Jun 28, 2012 10:30 pm ]
Innleggets emne:  Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

Det er nettopp dette med generell motstand i diffen for framdrift når grep ikke kreves at jeg er litt skeptisk til olje. Har vurdert å prøve å mekanisk låse diffene mine etter hvert om behovet melder seg.

Forfatter:  stressballen [ Tor Jun 28, 2012 10:44 pm ]
Innleggets emne:  Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

Øh.......har du gjort det jeg tror du har gjort? Diffolja skal kun INNI diffen, og ikke på drevene UTENFOR diffen. Om det er gjort rett, så bremser diffolja KUN differensialen når den er i bruk, og IKKE når lastebilen kjører fremover. Å bremse selve diff-funksjonen gjør ikke at lastebilen har mer motstand ved kjøring. Når lastebilen kjører rett frem og alle hjula går rundt, så er ikke diffoljen eller tannhjulene INNI diffen i bevegelse i det hele tatt. Det er KUN når du begynner å svinge at hjulene får forskjellige hastigheter, og først da får diffen begynne å jobbe. I verste fall går det ut over svingradius, men om en trenger full sving og kjører sakte, så får diffen tid til å jobbe med den tykke oljen.

Om dere derimot tenker at den tykke diffolja skal brukes som en smøring på tannhjulene som er utenfor selve diffen, så er dere helt på bærtur begge to... :wink:

Forfatter:  Thomas [ Tor Jun 28, 2012 10:49 pm ]
Innleggets emne:  Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

Har aldri brukt diff olje på noen bil, så skal ikke uttale meg :P

Forfatter:  Håvard [ Tor Jun 28, 2012 10:50 pm ]
Innleggets emne:  Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

Dah.. Oljen putta eg kun inni sjølve diffen ja.. Metallhuset ;) putta ikkje noko olje i det store plasthuset der akslingane ligg :P kan riktignok finne på mykje rart, men akkurat der går grensa for min del i alle fall ;)

Bilen vart vertfall mykje seigare.. Kan godt være eg har prestert å gjøre noko (mindre)lurt då eg skrudde ting sammen igjen.. Vi får heller gå over ein dag og sjå ;)

Forfatter:  stressballen [ Tor Jun 28, 2012 11:51 pm ]
Innleggets emne:  Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

hehe, godt å høre :D
Jeg kan iallefall ikke si å ha opplevd det samme på R470, så jeg forstår ikke helt hva som forårsaker det du sier. En ting er at motoren må jobbe mer når f.eks begge hjulene på høyre side står i ro, og hjulene på venstre side går rundt, for da må jo motoren jobbe seg igjennom diffolja også. Men en del av den krafta vil bli overført til hjulene som står i ro for å fremtvinge fremdrift. Så lenge bilen kjører vanlig så bør ikke du merke noe treghet, så det er nok lurt å finne ut av hva det er.

MEN, kan det være at du har glemt å tetta metalldiffen? Hvis du ikke gjør det, så vil diffolja bli pressa ut, og da er det kort vei til å havne på tannhjula som diffoljen ikke skal være på. Disse diffene har ingen form for tetning, så det er viktig om det skal funke med diffolje.

Jeg har også vurdert å lage manuell diffsperre på en aksel på en fremtidig lastebil, men kun hvis den vil fungere 100%. Har et par tanker på hvordan jeg skal gjøre det. Er nok ikke så vanskelig å lage f.eks en glidehylse som kobler inn og ut en drivaksel, men om det er nødvendig er en annen sak. Diffoljen fungerer egentlig ganske greit synes jeg. Men er jo kult med fjernstyrt sperre :mrgreen:

Forfatter:  Håvard [ Fre Aug 03, 2012 12:19 am ]
Innleggets emne:  Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

Tihi :)
Bilde

Forfatter:  Thomas [ Fre Aug 03, 2012 12:43 am ]
Innleggets emne:  Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

8)

Forfatter:  Håvard [ Man Aug 06, 2012 9:42 pm ]
Innleggets emne:  Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

Tyskarane har tydeligvis ein lim dei kallar pvc-kleber.. Er dette vanlig CA-lim? Eller er det nokon som har eit bedre forslag?

Forfatter:  Thomas [ Man Aug 06, 2012 9:57 pm ]
Innleggets emne:  Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

hmm, Revell lim eller anna lignande plastlim?

Forfatter:  Håvard [ Man Aug 06, 2012 11:32 pm ]
Innleggets emne:  Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

Får prøve eit kvart.. Har fått satt sammen mesteparten av ramma til tipphengeren i kveld.. Neste steg blir akslingane ;)

Bilde

Bilde

Forfatter:  Sløydlæreren [ Man Aug 06, 2012 11:57 pm ]
Innleggets emne:  Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

N1

Forfatter:  stressballen [ Tir Aug 07, 2012 12:20 am ]
Innleggets emne:  Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

Damn....ser bra ut :D

Forfatter:  Håvard [ Ons Aug 08, 2012 12:10 am ]
Innleggets emne:  Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

Då var hengeren blitt køyrbar.. Må få tak i lim i morgon som funker på pvc-plast for å lime sjølve kassa ;)


Tippmekanismen er montert
Bilde

Litt dårlig lys i heimen..
Bilde

Bilde

Forfatter:  carish [ Ons Aug 08, 2012 8:11 am ]
Innleggets emne:  Re: Håvard sin Scania R620 6X4 Highline

Kjempetøff...kor du kjøpte den hen?

Side 7 av 9 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/