Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 1:59 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Jul 17, 2011 12:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kan vel lage en tråd på denne også. Som nevnt i en annen tråd har jeg kommet meg igang med en liten båt som skal ha som oppgave å redde inn forliste fartøy til land. Når en kjører speedbåt så er det veldig surt å måtte holde seg litt tilbake i svinger og lignende, på grunn av risikoen for å velte. Og det er alltid litt styr med å ro/svømme ut for å hente båten sin selv. Denne båten skal nå forhåpentligvis gjøre alt dette mye enklere. Det er absolutt ingen fartsdoning, men heller en båt av passelig vekt og størrelse, som skal være lett å ha med å gjøre. Jeg satser på bruk av vanlig 7.2v nimh batteri. Motor er av 400-størrelse, og kjøretiden blir nok helt ok med dette.

Jeg har brukt et skrog jeg har hatt liggende fra barndommen, som tilhører et billing boats byggesett som heter white star. Dette har blitt mye ødelagt over årene, og det er nesten bare skroget igjen. Jeg kom over dette byggesettet igjen for litt tid tilbake, og har det nå liggende i byggekøen min, men da kunne jeg altså tillate meg å bruke det opprinnelige skroget til en hentebåt. Så langt har jeg limt inn en del avstivere i skroget, da dette var ganske mykt i utgangspunktet. Jeg har også skjært ut nytt dekk i ABC-plast, og stivet av dette også. Framme på dekk blir det laget en enkelt hus som jeg kan sette kamera i, og dermed kan det stå litt værbeskyttet. Jeg har veldig tro på muligheten for å kunne se foran redningsbåten når et forlist fartøy skal reddes inn, da det kan minke tiden som brukes på å fange inn objektet. Rorservo er på plass, motor er festet, og dobbel kobling med universalledd er også montert. Nå gjenstår det å montere link til roret, og legge inn noen flyteelement. Denne båten skal absolutt ikke synke, og det blir kun en luke på dekk som får påmontert pakning.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Jul 17, 2011 2:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg fryktet egentlig det doble universalleddet littegrann, da det er ganske stort i forhold til tykkelse på propellaksel. For høyt turtall funker dårlig med tynne akslinger. Når jeg prøvde motoren, så syntes jeg det ble litt for mye vibrasjon, og jeg valgte å fjerne hele koblingen. Jeg har nå laget et dobbeltledd med gummislange istedenfor, og dette ser ut til å fungere helt fint på denne båten.

Batteriet er også endret til å være av størrelse 4.8v 4300mah, da jeg får ned vekten, og farten ser ut til å passe fint til båten. Nå har jeg også limt inn en plate som batteriet skal ligge på, og denne er plassert over akselhylsen, som også gir et fint balansepunkt så langt. Når det gjelder fartsregulator så bruker jeg foreløpig en esc fra tamiya, men ser at jeg må bytte denne ut med en båtregulator på grunn av at det er litt for grov oppløsning på tamiya sin. Blir nok viktig med en esc som har fin regulering når båten skal manøvreres.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Jul 17, 2011 10:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Et bilde sier mer enn tusen ord :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Jul 17, 2011 11:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehehe, derfor jeg vil vente til den ser litt bedre ut. Utgangspunktet var ikke noe å skryte av, men skal få lagt ut noen bilder når jeg har kommet litt lenger. Er ikke store båten, målte skroget til 53cm, og jeg har satt en maksvekt på 1.5kg. Jeg vil helst komme ut på maks 1.3kg, men vi får se.

Prøvde for første gang 2-komponent flyteskum også, det funket faktisk veldig fint. Hadde tenkt å lime inn litt isopor inni skroget om uhellet skulle være ute, men skummet var veldig fint å jobbe med, så jeg satser på det denne gangen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Man Jul 18, 2011 1:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Spent på å se hvordan "oppsamling" anordningen i front ser ut :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Fre Jul 22, 2011 1:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har ikke fått jobbet kjempemye med denne de siste dagene, men satser på ha den noenlunde klar til søndag. Har fått laget til hovedlokket som skal gi tilgang til innsiden av båten, og også fått begynt på overbygget. Dette overbygget skal også inneholde et kamera som skal brukes til å fange inn forliste fartøyer på en lettere måte. En liten tunnel for å beskytte propellen skal også på plass.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Lør Jul 23, 2011 2:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
En fredagskveld som skulle bli brukt til bygging av båt, har gått mest til å sitte klistret foran tv for å følge med på nyhetene, og arrestasjonen av en syk syk mann. Ikke så lett å jobbe med noe som helst når norge står ovenfor en slik katastrofe, men hva kan man gjøre.

Jeg har nå montert en hitec HS-645MG i båten, og fra denne skal jeg få laget til et slags link-system som løfter en arm foran på båten. Satser på at det kan henge litt vekt på denne armen, slik at den kan senkes ned på en båt som f.eks ligger i siv eller lignende. Da kan hentebåten trekke med seg den forliste båten ut av sivet, og så bringe fartøyet til land. Om dette vil fungere i praksis gjenstår å se.

Jeg har bygget et enkelt hus som skal stå foran på båten, men dette skal kortes ned littegrann. Jeg prøver å holde båten lav, selv om det blir litt høyde på "styrehuset" på grunn av kameraplassering. Samtidig har styrehuset forholdsvis lav vekt, så tyngdepunktet blir allikevel ikke så høyt at det gjør noe. Satser på å gjøre følgende imorgen:

- montere et litt større ror
- gjøre styrehus litt lavere, og tett for vær og vind
- lage til oppsamlingssystem og fangemekanisme
- montere tetninger på lokk
- lage mer flytemasse innvendig
- lime fast dekk og styrehus

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2011 1:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Av årsaker som de fleste sikkert forstår, så har jeg ikke helt fått til å bruke så mye tid på å klargjøre båter. En slik tragedie gjør noe med konsentrasjonsevnen til folk, og jeg merket selv at jeg har blitt preget av hendelsen, som sikkert resten av norge er også.

Men båttreffet er nært forestående, og det er kanskje greit å tenke på noe annet enn tragedier en liten stund. Jeg har ikke fått laget til arm-mekanismen enda, men tror båten vil duge til å fange inn forliste fartøy. Dessverre har jeg ikke fått tatt en endelig flytetest, så det er godt mulig at båten får kort tid på vannet imorgen. Får bare krysse fingrene for at båt og kameraløsning fungerer, eller kanskje heller krysse fingrene for at vi ikke får bruk for hentebåt i det hele tatt :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2011 7:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag ble det jomfrutur på redningsbåten, og både svakheter og styrker er kommet frem. En stor fordel er kameraet på båten, dette gjør det enkelt å fange inn forliste fartøy, MEN det blir problematisk hvis de forliste båtene ligger langt ute, da blir det mye forstyrrelser på skjermen som jeg har på land, og litt verre å se hva som foregår. Jeg fikk fanget inn en passelig stor elektro catamaran ganske enkelt grunnet kameraet, men jeg oppdaget fort at denne var vanskelig å få inn. Dette er det et par grunner til, først og fremst er det ikke så mye krefter i hentebåten, den kjører på et 4.8v batteri (jeg skal teste på 7.4v lipo også). Den andre grunnen er at en catamaran som ligger på tvers er vanskelig å skubbe, da catamaraner ligger dypt i vannet når de ligger i ro.

Litt justeringer på gjøres på båten, og da vil den fint duge til å hjelpe inn mindre båter som ligger nærme land.

Jeg har en plan på bygging av en kraftigere modell som skal kunne takle det meste, både store båter, avstand og vannliljer. Dette vil ikke bli en båt med luftror og luftpropell, men konvensjonell propelldrift.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2011 8:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Var det bilder av denne båten blandt bildene thomas postet i tråden for båttreffet nå søndag?

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2011 8:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, det var et bilde der, båten som hadde avsagde flottører på hver side av en lang rund stokk. Skal sies at dette var en test for å prøve ut noen løsninger i praksis sammen med et skrog jeg bare hadde liggende. Nå skal ting gjøres litt bedre, og en kraftigere båt skal lages. Patentene i grove trekk ser ut til å fungere, og jeg har mange ideer som bygger videre på grovpatentene.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Søn Jul 24, 2011 8:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Aha! Ja syntes det var en noe spesielt med den doningen :mrgreen:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Man Jul 25, 2011 1:20 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Batteriet jeg hadde i denne var et 4.8v 4300mah nimh batteri, og jeg var litt nysgjerrig på hvor mye kapasitet som var gått ut fra batteriet, så jeg satt det på lading når jeg kom hjem etter båttreffet. Jeg fikk inn under 1500mah, så her er det ikke noe å si på strømforbruket. Båten ble brukt innimellom, og jeg hadde også glemt å koble fra batteriet en periode når båten sto på land, så da skalv roret i en god halvtimes tid i tillegg.

Uansett, for å finne alternativt kjørebatteri (for å få litt lavere vekt) så kikket jeg over noen batteri jeg hadde liggende, og fant et par identiske mottakerbatteri som jeg kan parallellkoble. Pakkene er 7.4v 1900mah 18C, så det vil bli 7.4v 3800mah 18C, noe som vil holde fint. Da får jeg vesentlig mer power, og vekten minskes med ca 80 gram. Dette vil sannsynligvis være nok til at båten vil ligge bedre i vannet. Jeg får også tatt bruk i et par batteripakker som bare ligger og slenger.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt
InnleggSkrevet: Man Jul 25, 2011 1:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Må ha bilde av redningsbåt versjon 1 her i tråden også slik at folk slipper å lete i Storevannet tråden for å finne det :)

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens redningsbåt V1
InnleggSkrevet: Man Jul 25, 2011 1:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Thanx, er litt greit å ha det ja :)
Her ser en jo lett grunnprinsippet. Her vises rundstokken godt, og på denne kan det igjen bygges flere patenter. Kameraet er også mulig å se i styrhuset. Dette sender "live" til en liten skjerm som jeg kan manøvrere båten etter. Det som ikke viser her er en linkarm som kommer opp av dekket inni styrehuset. Denne armen skal egentlig videre ut for å kobles på en mekanisme foran på båten. Akkurat hva jeg skal gjøre der vet jeg ikke helt enda, har et par ideer som jeg vil tenke litt mer på. Men som sagt, denne båten blir litt for svak (kan hende dette blir bedre nå med 7.4v lipo), så etterhvert vil jeg påbegynne bygging av en kraftigere sak. Det haster ikke helt enda, og jeg vil først gjøre V1 helt ferdig for å prøve ut ideer og tanker.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC