Dato/klokkeslett: Tir Apr 16, 2024 12:53 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Governor?
InnleggSkrevet: Søn Mai 17, 2009 11:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg sitter og tenker litt på for/imot governor på helikopter, og vet ikke helt om jeg trenger det. Er det slik at mange bruker governor bare for å slippe å plotte inn kurver?

Hvis en tar seg tid til å knotte inn ei kurve eller to, så er det vel ikke så mange fordeler med governor? Noen som har innspill på dette?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Governor?
InnleggSkrevet: Søn Mai 17, 2009 11:57 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Eg har flydd lenge uten, og det gjer til at motoren ruser seg ganske ofte. Spesielt i 3d. Men for all del. Det er ingen problem å fly uten. En må bare sette kurvene som du sa. Men eg skal ha i min governor nå. Det er visst greit å ikke bruke under innkjøring, da governoren kan lure deg ang motor!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Governor?
InnleggSkrevet: Man Mai 18, 2009 12:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tagbart skrev:
og det gjer til at motoren ruser seg ganske ofte. Spesielt i 3d


Hmmmm......skjønte ikke helt hva du mener her. Jeg flyr med stort sett 100% throttle på alt jeg har av heli, dvs så mye turtall jeg klarer å få på maskina. Ser ikke helt hvordan motoren kan ruse seg da?

Når jeg kjører i første kurva så har jeg ikke 100% throttle hele tiden, men med en gang jeg bytter til idle up så er det full gass som gjelder for meg iallefall. Vet ikke helt hvordan du har hatt throttle-justering når du har flydd 3D uten governor?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Governor?
InnleggSkrevet: Tir Mai 19, 2009 9:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Jeg flyr med stort sett 100% throttle på alt jeg har av heli


Du gjør nok ikke det, for da hadde heli'n eksplodert i lufta når du setter pitch til rundt 0 grader. Det er fult mulig du flyr med 100% turtall på governor eller rev max. Det er noe helt annet. Forgasser-tønna er ikke fult åpen heletiden selv om du flyr med 100% turtall.

Jeg har prøvd å fly uten RevMax, men problemet er som sagt at du får overspeed og/eller bogging i ulike situasjoer. Ytelsen blir betydelig redusert.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Governor?
InnleggSkrevet: Tir Mai 19, 2009 10:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hmmm.....når governor er koblet fra, og en kjører flat throttlekurve på idleup (100%), er ikke forgassertønna helt åpen da? Regner med du mener at du har governor tilkoblet for at den påstanden skal stemme? For da øker vel den throttle etter behov?

Er det rett og slett belastningen og "avlastningen" som blir for brutalt for motoren hvis en ikke bruker governor? Så en må bruke en god stund på å eksperimentere frem hvilket turtall en skal ha på hvilken pitch?

Hvis en da skal ha governor, så er det vel best at den ikke fungerer før du kjører idleup?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Governor?
InnleggSkrevet: Tir Mai 19, 2009 12:06 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Motoren ruser vel opp når en har 0 pitchuten governor, mens med governor så vil jo den halde det jamt. Uten governor så må en stille inn ei V kurve!!!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Governor?
InnleggSkrevet: Tir Mai 19, 2009 12:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Joda, den er grei, men jeg tenkte da at å ha bra med turtall med 0 pitch bare ville gi bedre respons ved pådrag. Har aldri tenkt på det som rusing av motor egentlig. Problemet blir vel heller at motoren ikke takler turtallet uten så mye belastning?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Governor?
InnleggSkrevet: Tir Mai 19, 2009 3:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Problemet blir vel heller at motoren ikke takler turtallet uten så mye belastning?


Har ikke hatt problemer med at motor'n ikke henger med. Har kjørt O.S Hyper på konstant 21000 RPM uten at det hefter den. Til sammenligning må en opp i ca 40000 RPM før en O.S SF .25 takker for seg.

Men problemet blir at mekanikken i rotorhodet kan slippe taket i et blad eller noe annet. Det er litt ugunstig :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Governor?
InnleggSkrevet: Tir Mai 19, 2009 5:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, skjønner det. Blir nok gjerne unødvendig mye styr å utelukke governor da ja.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC