Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 1:45 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Lør Feb 05, 2011 7:19 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Innlegg: 12
hallo folkens!

Er det noen som har hatt noen problemer med spektrum dx8?har hatt mitt andre kræsj idag p.g.a. at jeg mister signal med helikopteret helt plutselig.Kjøpte ny mottaker, men det samme skjer igjen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Lør Feb 05, 2011 7:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hallo, og velkommen til forumet :D
Vi kan jo ta en liten brainstorming på dette. Hvis du er herfra, så kan du jo stikke innom butikken også, så kan jeg ta en rask titt der om du vil.

Hvilket helikopter er det?

Hvordan vet du at du mister signal, og at det ikke er andre grunner som f.eks dårlig kontakt i strømtilkoblingen?

Har du tatt range check på radioen?

Har du simulert en full flight der du har helikopteret aktivt på bakken, og når du selv står og drar i stikkene for å se at alt fungerer som det skal?

Er det strøm på når du går bort og ser på helikopteret, eller er alt dødt?

Hvis det er strøm på mottaker når du kommer til helikopteret, hvordan blinker lyset på mottakeren?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Lør Feb 05, 2011 7:46 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Innlegg: 12
Det er et raptor 50 helikopter.Har sjekket alt som har med signalene å gjøre,range check,sjekket batteriet og alle tilkoblinger.Var inne på spektrum sine sider,og der leste jeg at det er flere som har opplevd det samme når de har brukt telemetrien og satt på varslinger.jeg skrudde av alt dette nå da jeg hadde dette aktivert ved forrige kræsj.jeg får ikke kontakt med helikopteret etterpå,men lyset lyser oransje konstant på sattelitten.hva kan dette være?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Lør Feb 05, 2011 7:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå vet jeg ikke hvilket helikopter du har, men hvis du f.eks har et elektrohelikopter som forsyner både motor og elektronikk fra hovedbatteriet, så er batteripluggen det første du kan sjekke. Skru av hovedbladene for sikkerhets skyld, gjerne halebladene også.

Jeg har flere ganger vært borti dårlige loddinger på deansplugger, og selv om alt ser bra ut så er den en stor synder om den blir loddet uforsiktig. Hvis en varmer pluggen litt for mye når en lodder, så er det nok til at kontaktflatene inni flytter litt på seg. Når det da kommer vibrasjoner i helikopteret (det vil det alltid være), så kan det være nok til at kontakten blir dårlig, og da shutter alt ut et lite øyeblikk. Slå på radioen og plugg i batteriet på vanlig måte, og prøv deg litt frem på pluggen. Vri på den i forskjellige retninger, og følg med på elektronikken.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Lør Feb 05, 2011 7:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ok, er dette en elektromodell av Raptor?

Edit: ser du skriver Raptor 50, så da er det vel en fuelmodell :oops:
Fast lys på satelitten er vel normalt tenker jeg, hvordan lyser hovedmottaker?

Og du får ikke kontakt selv om alt lyser etter kræsj? Må du slå av radio/mottaker og på igjen på nytt for at det skal fungere igjen?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Lør Feb 05, 2011 7:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har du siste softwareversjon?

Jeg leste også tidligere om bugsene, men da simulerte jeg fulle flighter med utstyret på bakken, altså jeg latet som jeg flydde gjennom en hel seanse. Med nedtellingstimer og hele pakka :)
Fikk ingen unormale reaksjoner, og flydde jomfruturen på flere helikopter idag på samme radio. Brukte ikke telemetri, men timer.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Lør Feb 05, 2011 8:13 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Innlegg: 12
har ikke sett på mottakeren om denne lyser da denne sitter inne i en beskyttelsesboks.Må binde opp senderen på nytt for og få kontakt igjen.har ikke simulert en flight på bakken men tar jo full sjekk av bevegelser på alle servoer før en starter!
har lastet ned verson 1.04,vet ikke om dette er det siste.har ikke så god greie på dette da dette er helt nytt for meg.
føler jeg trenger litt hjelp her!!!!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Lør Feb 05, 2011 8:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
høres jo litt rart ut at du må binde modellen opp igjen, det har jeg ikke opplevd før. Så selv om du slår utstyret av og på igjen etter kræsj så må du rebinde? Går selvfølgelig ut fra at bindepluggen ikke står igjen i mottakeren? :mrgreen:

Grunnen til at jeg selv har simulert flighter på bakken er på grunn av det jeg har hørt, er ikke noe jeg gjør hele tiden. Det tar forøvrig bare et kvarters tid, og det kan gjøres når jeg ser på tv :)

Jeg tror at versjon 1.04 er den siste, mener det er den jeg har selv. Men når du har bindet den opp, får du da riktig lampestatus på mottakeren og satelitten?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Lør Feb 05, 2011 9:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Du er nok ikke den eneste som har problemer med Spektrum. Jeg har lest flere tilfeller der en har mistet binding, fått glitch, redusert rekkevidde etc. Dersom en leser en del på internasjonale forum, så virker det som Spectrum problemer er over-representert fremfor andre merker, selv om verdens største prosusent av 2,4 moduler (assan) har langt ferre tilfeller av problemer. Gjør du et søk på Spektrum Dx8, så vil du finne mange lignende tilfeller som du har. Du bør nok sende inn radioen for å få dette fikset før du gjør skade på deg selv eller andre. De vedlagt tråd og service bulletin. Muligens radioen din er fra en dårlig batch.

http://rc.runryder.com/helicopter/t622132p1/

http://www.horizonhobby.com/Products/Su ... ID=SPM8800


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Lør Feb 05, 2011 9:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er nok det lureste å sende den inn ja, iallefall hvis du er sikker på at feilen ligger i radioutstyret. Er radioen kjøpt hos smallsize? Da tror jeg du bare trenger å sende en mail og spørre etter sendelapp. Like greit å få det gjort fort, mens styggeværet enda herjer :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Lør Feb 05, 2011 9:58 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Innlegg: 12
takker for hjelpen her inne.greit å vite at det ikke er bare jeg som har problemer.skal ta kontakt med smallsize og spektrum!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Lør Feb 05, 2011 10:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Alt ordner seg nok tilslutt, og det er alltid hyggelig med nye personer på forumet :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Søn Feb 06, 2011 8:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg må også sjekke radioen litt nærmere ut nå, etter å ha hatt en merkelig kræsj idag med 600'n min under oppspoling. Litt usikker på om det skyldes Align 3G systemet eller DX8 (bruker AR7000 uten telemetri i dette helikopteret), men skal følge opp tråden her etterhvert som jeg finner ut mer.

EDIT: Her er et videoklipp av hva som skjedde meg. Jeg økte turtall og pitch jevnt, så dette rykket er ikke jeg som gjør. Hadde forøvrig alle servoene gjort det samme, så kan det jo hende at det hadde gått mer rett opp, men her ser det ut som at det gikk opp på høyre side.

http://www.youtube.com/watch?v=UN09bz89FxI


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 6:35 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Innlegg: 12
hallo igjen.
sendte e-mail til spektrum,og fikk til svar at jeg skulle ta kontakt med spektrum sine importører i norge, som er smallsize.
ringte smallsize idag og fikk et svar som ga meg bakover sveis.De sa at det vil koste penger og ta opp til tre mnd. for å fikse dette.kjøpte senderen direkte fra usa selv,så jeg har vel et lite problem skjønner jeg.Er spektrum noe å stole på?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med spektrum dx8!
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 7:28 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Skrev du i mailen til Spektrum at du hadde kjøpt den I US.?, kanskje best sende den direkte til dem hvis det går an. Det går å sende radioen til reperasjon som midlertidig utførsel slik at du slipper å betale moms for den en gang til når du får den i retur. Send en ny e-mail og spør hvordan du skal gjøre dette på billigst måte og hvor du skal sende den. Reparasjoner er momspliktige men ikke når det er innenfor garanti tiden. Er du heldig så dekker Spektrum retur
portoen.
Smallsize bruker dette som "straff" for at du ikke har kjøpt radioen i Norge og forlanger betaling for at de skal gjøre jobben. I og for seg greit nok, men spektrum burde ta ansvar her uavhengig hvor radioen er kjøpt.

Uansett så er dette surt og føler med deg. Kjedelig å kjøpe seg nytt utstyr som ikke fungerer og du får ødelagt modeller på grunn av feil på radioen.
Får håpe dette er en god radio som varer når de har fått bukt med barnesykdommene, spektrum er langt fra de første som har fått problemer med nytt radioutstyr.

Du må bare få den avgårde så fort som mulig og ikke fortvile for mye, det ordner seg nok. Jeg har radio som du kan få låne i mellomtiden.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC