Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 6:14 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Til skrekk og advarsel...
InnleggSkrevet: Lør Des 17, 2011 2:44 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Fant denne tråden på modellflynytt:
http://www.modellflynytt.no/thread30694.html

Endrer nok mine rutiner når det gjelder lading etter å ha sett denne. Er nok for slapp på sikkerheten innser eg.

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til skrekk og advarsel...
InnleggSkrevet: Lør Des 17, 2011 9:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jau, det er veldig skummelt, og også en grunn til å ikke godta alt av drittbatterier og elendige ladere som finnes på markedet. Mange lipoprodusenter og batteriladerprodusenter selger superbillig utstyr med mangel på kvalitetskontroller, og det er rett og slett farlig. Bare dumt at vi lærer ved erfaring, får bare håpe at ikke liv går med i prosessen. Ekstra skummelt å tenke på at de fleste pleier å oppbevare lipobatteriene sine samlet i en haug, så hvis det ligger et råttent eple der, så fyrer den avgårde resten også. Kjør kvalitet, så er det iallefall litt mindre fare.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til skrekk og advarsel...
InnleggSkrevet: Lør Des 17, 2011 11:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Kjør glowfuel:) problem solved :)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til skrekk og advarsel...
InnleggSkrevet: Søn Des 18, 2011 1:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Kjør glowfuel:) problem solved :)


Veldig sant. Men det finnes sikkert nok av branner som følge av dårlig oppbevaring av fuel. Men jeg skal si at jeg føler meg tryggere på forbrenningsmotorer/fuel enn hva jeg gjør med lipobatteri i huset ja...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til skrekk og advarsel...
InnleggSkrevet: Søn Des 18, 2011 3:00 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Ser hvertfall ut som at lipobags kan vere en god måte å sikre seg med mindre batterier.
Så blir nok lading og oppbevaring i lipobags fremover.

Noen andre som har gode måter å "sikre" lipo på?

Brannslukkingsapparat på hobbyrommet burde og komme på plass.

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til skrekk og advarsel...
InnleggSkrevet: Søn Des 18, 2011 6:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
hiTmanhiT skrev:
Ser hvertfall ut som at lipobags kan vere en god måte å sikre seg med mindre batterier.
Så blir nok lading og oppbevaring i lipobags fremover.

Noen andre som har gode måter å "sikre" lipo på?

Brannslukkingsapparat på hobbyrommet burde og komme på plass.


Husk at bag kun gir begrenset beskyttelse. Den hindrer direkte flamme fra å komme ut om den er godt lukket og ikke går opp i sømmen, men den blir fortsatt varm og kan gi sekundær antenning. Det kommer også mye røyk ut. Ved oppbevaring av flere batterier er en bag ikke noe god løsning. Jeg kommer selv til å investere i lipo kofferten de har på Norwegian Modellers. Bag er grei til lading av et batteri eller to, gjerne med steinplate eller annet ikke brennbart og strømledende under.

Angående brannslukkingsapparat så sjekk at det er godkjent for elektriske branner. Finn gjerne alternativ til pulver, en sprut med et pulver apparat gir store kostnader for rengjøring av hele huset. Støvet er veldig flyktig og sprer seg mye mer enn man tror.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til skrekk og advarsel...
InnleggSkrevet: Søn Des 18, 2011 9:35 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
hm..ser når eg googla litt at meininga stort sett e at har du dei i en boks eller koffert blir det til ei bombe om nåke skulle skje..eg bruka sekk når eg lada,ellers ligge dei berre på hobbyrommet..e vel sjelden at dei berre antenne under lagring?

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til skrekk og advarsel...
InnleggSkrevet: Søn Des 18, 2011 12:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Jeg finner det merkelig om et batteri uten fysiske skader skal ta fyr av seg selv. Det er naturlig å tro at det må en energikilde til for å antenne. F.eks. en lader. Fysisk skade er nok ikke tema her.

Ser ut som hobbyrommet hans ligger ytterst i huset/boda og er kanskje ikke oppvarmet. Lading av batteri i kulde skal en være forsiktig med. Har selv opplevd at batterier har blitt overoppladet i kulden. Batteri og spesielt ladere er ikke designet for å lade i vårt klima, om ikke annet er oppgitt. Når temperaturen går ned, går resistansen ned og ting leder bedre. Når laderen bruker dette til å bedømme fullading kan det bety trøbbel. Det skjedde trossalt om vinteren.

Hvis et batteri begynner å brenne, hvorfor skal laderen begynne å brenne? er ikke det mer sannsynlig at det er omvendt? hvis laderen begynner å brenne kan kretser i laderen kortslutte og batteriet bli kortsluttet. Alle vet at i et kortsluttet batteri går det tilnærmet uenedelig strøm som igjen blir til varme.

For å oppsummere så tror jeg laderen eller kulden har skylden, men vi vet ikke nok om batteriet eller laderen til å vektlegge noen av påstandene.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til skrekk og advarsel...
InnleggSkrevet: Søn Des 18, 2011 1:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
carish skrev:
hm..ser når eg googla litt at meininga stort sett e at har du dei i en boks eller koffert blir det til ei bombe om nåke skulle skje..eg bruka sekk når eg lada,ellers ligge dei berre på hobbyrommet..e vel sjelden at dei berre antenne under lagring?


Forstår ikke helt hvordan de kan bli som ei bombe når det ligger i bokser eller kofferter. Det er ikke en eksplosjon med trykkbølger det er snakk om når batteriet går av. En ting er å legge en dynamittgubbe i en koffert, en annen ting er å legge noe som slipper ut en stikkflamme.

Jeg tror heller ikke at de antenner under lagring, men jeg vet av facts om batterier som har vært festa i modeller med f.eks strips eller borrelåsreimer strappa hardt over. I sammenheng med vibrasjon har dette pressa på loddepunktene inni batteriet, og hva hvis en ledning løsner der og flytter litt på seg? Hvis noen har lodda på lipopakker, så ser man at kontaktpunktene ikke sitter langt fra hverandre. Jeg vil nesten si at hvor usannsynlig det enn er, om en kontakt har løsnet/holder på å løsne i et batteri, så kan slikt skje når det ligger lagret. I dette tilfellet så lå vel batteriet festet i modellen konstant, og da regner jeg med at det blir strammet til noen ganger når det sjekkes om det sitter fast eller ikke. Da ligger det press på de samme punktene over lang tid, og etter diverse landinger og flights så kan dette gi uttelling.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til skrekk og advarsel...
InnleggSkrevet: Søn Des 18, 2011 1:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Han har nå sagt at batteriet ligger trangt, men uten press fra stropper over selve loddepunktene. Jeg har fremdeles veldig tro på vibrasjoner i dette tilfellet. Batteriet er et 2S 2100mah flightmax, og er vel en av dem som ikke har den høyeste kvaliteten. En kan liksom ikke se bort fra at et loddepunkt kanskje har vært dårlig i utgangspunktet. Bensinmodeller vibrerer veldig mye, og om ledningene ut av batteriet får bevege seg så er det ofte nok til å skape brudd i batteriet, spesielt hvis batteriet er litt mikke mus til å begynne med. Jeg har også nå spurt om ladeforholdene ellers, med tanke på temperatur i rommet under lading.

EDIT: Virker som at alt er blitt oppbevart bra, og at rommet er oppvarmet. Sikkert litt vanskelig å vite akkurat hva som har skjedd uten å ha sett hendelsesforløpet. Men generelt sett så kan vi vel si at det er greit å følge med litt ekstra når en lader lipobatterier.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til skrekk og advarsel...
InnleggSkrevet: Søn Des 18, 2011 9:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Har hørt mange lignende tilfeller, og sett selv at lipo-pakker har begynt å blåse seg opp. Selv under lagring. Virker som om det utvikler seg gass inne i selve pakkene. Tror dette skyldes at pakkene blir utsatt for mekanisk belastning som igjen kan gi svært lokal energiutladning internt i en celle. Dette kan lage varme i et lite område inne i pakken, trolig ikke mulig å føle på utsiden. Dermed er det mulig at fettet inne i batteriet lager gass. Som reglel ser jeg dette på lader'n. Den vil indikere at ene cellen begynner å bli defekt (tape mAh).

Jeg antar at alle LiPo-pakker som ikke er kapslet inne kan bli utsatt for skadelig mekanisk påkjenning. Jeg har gjort det til en regel å IKKE lagre eller lade LiPo inne i modellen. Har en ammoboks til å lagre disse inni. Har heller ikke noe A-væske i nærheten av ladestasjon.

Tips til lagring av LiPo:


Vedlegg:
bilde.JPG
bilde.JPG [ 503.25 KiB | Vist 16123 ganger ]

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til skrekk og advarsel...
InnleggSkrevet: Søn Des 18, 2011 9:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Et annet tips til «puffed» eller oppblåste LiPo er å lade de ut og hive de i søppla. Hvis ikke laderen din klarer å tømme de helt kan du bruke en liten lyspære eller legge det i saltvann.

Hvis noen skulle være så gærne å bruke oppblåste LiPo kan vi lage en regle for det. Er det oppblåst; ha det nedlåst :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til skrekk og advarsel...
InnleggSkrevet: Søn Des 18, 2011 11:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
To meget bra tips :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC