Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 3:20 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 39 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Søn Jun 02, 2013 11:54 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Riktig som Rotor nevner at all(!) filming fra fly (o.l) er forbudt uten forhandstillatelse i følge Forsvarsdeparementet. Det er hvertfall slik jeg tolker paragraf 4 hos lovdata.

Hvorvidt folk bryr seg er en annen sak :twisted:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Søn Jun 02, 2013 12:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Nå må vi ikke miste fokuset i tråden, den var vel på de tekniske løsningene og ikke på lovverket rundt dei :mrgreen:

Jeg kunne tenke meg å lære mer om hvordan dette funker :D

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Søn Jun 02, 2013 12:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
yallaair skrev:
Jeg kunne tenke meg å lære mer om hvordan dette funker :D
Vel, det kan i hovedsak deles inn i to hovedkategorier; stabilisering og navigasjon. Jeg tror du vet hvordan førstenevne virker så jeg dropper å forklare det.

Fra en GPS mottaker får en levert NMEA-koder som inneholder bla. geografiske koordinater (Geodetic datum). Det vil si lengde- og bredde-grader. Ved å kjenne sin (flyet) posisjon kan man regne ut hvilken navigasjonsvinkel (heading, tenk kompass) som må til for at flyet skal sikte mot den posisjonen du vil. Hvis heading er forskjellig fra null (0 grader) gir systemet beskjed til sideror å svinge i den retningen.

Ved å lagre flere slike ønskede punkt også kjent som way-points fra litteraturen (som Rotor nevner) så kan man altså få flyet til å fly i et bestemt mønster.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Søn Jun 02, 2013 2:28 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Bilde

For en litte mindre teknisk forklaring og for å få litt bakgrunsstoff til denne relativt nye og definitift spennende variantan av RC hobbyen så foreslår eg denne artikkelen fra Make magazine, nr. 19 fra 2009.

http://www.make-digital.com/make/vol19#pg1

Kan hende du må abonnere (anbefales!) for å få tilgang, men yallair, du skal få låne bladet i papirverson av meg hvis du vil. Den originale ArduPilot, (2009),kontrollenheten som beskrives i artikkelen er et skikkelig stykke ingeniørkunst, hyllest til Jordi Munoz og Chris Anderson. ArduPilot Mega 1 (APM 1-2560 som eg bruker) er fra 2011. Kordan det heile virker står det inngående om i denne artikkelen:

https://code.google.com/p/ardupilot-mega/wiki/Quick

APM 1 er ikkje lenger å få tak i, men i fjor kom altså APM 2.X som er bedre og billigere, forsåvidt en meir kompakt verson av APM 1, men eg har ikkje prøvd denne. Eg kan godt skrive om personlige erfaringer, for det har ikkje gått heilt knirkefritt å få alt til å virke.


Sist endret av rotor den Tir Jul 05, 2022 6:46 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Søn Jun 02, 2013 3:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Takker for info :D kansje dette gir en ny dimensjon til hobbyen. Ser for meg å lage noen tøffe filmer over skjærgården. Så snart jeg får nye radioen ( JR'n har konka) så er jeg i gang igjen :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Søn Jun 02, 2013 3:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Finnes det en "plug-and-play" pakke som er brukervennlig?? Mitt mål er å bruke minst mulig tid til knotting på utstyr :roll:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Søn Jun 02, 2013 4:10 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Det finnes det heilt sikkert, og eg innser at ArduPilot nok er for teknofriker (og slik bør det kanskje være?). Men den virker, og er dønn stabil innefor rammene som den er designa for. Tror ikkje man kommer utenom knotting på utstyr dersom man skal få til dette. X-8'en din som drone med kamera i skjærgården hadde jo vært kanontøft ! "Why should the military have all the cool stuff ?"


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Søn Jun 02, 2013 4:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Planen min så langt er å fly langs/over/rundt båten mens jeg cruiser gjennom skjærgården. Men dette kan jo en fly over fjell og lage tøffe filmer :)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: FPV og UAV
InnleggSkrevet: Søn Jun 02, 2013 5:35 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Vegard skrev:
yallaair skrev:
Når du fikk trøbbel ved Grov, kan det være at høyspenten som går der har påvirket GPS?
Hvis flyet fløy over linjene er ikke det grunnen. Et papir fra 2002 publisert via IEEE påstår at GPS mottakere mest sannsynligvis ikke vil bli påvirket av linjene og hvertfall ikke miste signalet fullstendig.


Eg meiner teorien til yallaair har nåkke for seg, gps'en mister kontakten med omverdenen (blir "slått ut"?) nøyaktig der som høyspentlinja krysser fjorden. Dersom det var vatn som var årsaken så skulle i hvert fall ikkje gps'en ha begynt å virke igjen etter at høyspentlinja var passert for der regna det jo endå meir. Fristende å gjenta dette eksperimentet en dag med blå himmel (og svak vind fra vestnordvest), men bør kanskje bare være glad for at det gikk bra denne gangen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 39 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC