Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 3:11 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Lipo Storage
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2013 3:20 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Brukerens avatar
Innlegg: 33
Bosted: Florø
Nåken som kan fortelle meg nøkkelregel for spenning ved lagring av lipo batterier, har vel egentlig gitt glatt faen i det inntil det siste batteriet eg kjøpte til 1700 kroner, kjekt om det kan vare så lenge som mulig.
Laderen har en funksjon som heiter nettopp lipo storage, men det virker som en sjøl må sette inn verdier som det skal lades med.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lipo Storage
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2013 3:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hva er specs på batteriet? Du kan nok fint storage-lade batteriet på 1C i utgangspunktet. Hvis det eksempelvis er 11.1v 4000mah, så kan du stille inn lader på 3S 4.0A

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lipo Storage
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2013 6:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Storage lading handler ikke mengden strøm du lader med, men sluttspenningen. Vanlige storage-program slutter å lade når cellene er på 3.85V. Altså litt over halvladet.

Du kan bruke formelen (maks. spenning + min. spenning)/2 som et utgangspunkt for middelverdien. Typisk (4.2 + 3.3)V/2 = 3.75V. Laderne ligger litt over dette sånn at en har litt å ta av.

I tillegg kan du legge batteri i kjøleskap eller frys om de ikke skal brukes på en god stund.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lipo Storage
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2013 8:14 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Brukerens avatar
Innlegg: 33
Bosted: Florø
Det kan jo fint gå inntil et halvt år før et batteri er i bruk, så det blir enten liggande fullstendig tomt (her kjører vi til bilen ikkje går på fram meir) eller fullstendig opplada.

Laderen er programmert til å levere 1.0 A uansett ser eg, gikk ikkje an å forandre den verdien,
så då regna eg med at det ligger i storage-funksjonen det som trengs.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lipo Storage
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2013 8:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Å la batteriet ligge tomt eller fulladet over lengre tid ødelegger batteriet. Hvis du vil ha lang levetid på batteriet stopper du når du har ca. 20% igjen på batteriet.

Når den er ferdig med storage-ladingen kan du sjekke hvor mye spenning som det er på hver celle.

Anbefaler forøverig å anskaffe deg en skikkelig computer-lader. Det gjør susen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lipo Storage
InnleggSkrevet: Søn Feb 10, 2013 8:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Jeg kjører storage lading på mine batterier hver gang jeg har brukt dem og skal la dem ligge litt. 3,85V høres riktig ut, men kan sjekke på laderen litt senere, skal kjøre storage på batteriene jeg hadde med til Bergen.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Lipo Storage
InnleggSkrevet: Man Feb 11, 2013 2:37 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Råteslya skrev:
Det kan jo fint gå inntil et halvt år før et batteri er i bruk, så det blir enten liggande fullstendig tomt (her kjører vi til bilen ikkje går på fram meir) eller fullstendig opplada.


Kjører du bilen til den ikke går lenger så skader du batteriet alt der, og lar du det ligge ladet fullt som vegard nevner så skader du det slik også.

Så lagre alltid batteriene mellom ca. 3,5 og 3,9v, og med det mener jeg alltid. Jo høyere C rating jo fortere blir batteriene skadet ved slike former for missbruk.

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC