Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 4:36 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fotografering mv fra luften
InnleggSkrevet: Tir Jun 04, 2013 8:55 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Sitat:
Riktig som Rotor nevner at all(!) filming fra fly (o.l) er forbudt uten forhandstillatelse i følge Forsvarsdeparementet. Det er hvertfall slik jeg tolker paragraf 4 hos lovdata.

Hvorvidt folk bryr seg er en annen sak :twisted:


Bilde

Vel, disse lovene er "Fastsatt av Forsvarsdepartementet 6. januar 1997 med hjemmel i lov 18. august 1914 nr. 3 om forsvarshemmeligheter § 3 og lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven) § 9-4 tredje ledd. Endret 30 okt 2002 nr. 1260."

Eg poster et knippe luftfoto fra juni 1983 (altså nøyaktig 30 år siden (!)), og tar sjansen på at dette var lovlig den gang (?). Bildene er tatt fra en heimelaga kassedrage som blei sendt opp av undertegnede fra en grønn flekk (parkeringsplass der no) øst for "Havglytt", omtrent midt i byen(!) Vind fra nordvest, høyde kanskje 100 meter på det meste (over enden av Storevatnet). Kameraet var et Kodak disc 4000 (ikkje digitalt men gikk på strøm og brukte film) som blei modifisert etter å ha lest en artikkelserie som gikk i bladet "Computers & Electronics" (november og desember 1982, januar 1983). Kameraet var ganske enkelt men hadde nåkken unike egenskaper og var lett å hacke, eg skriver gjerne meir om akkurat kordan det blei gjort, meiner dette kan være interessant for fleire og gir et innblikk i kordan dette blei gjort "i gamle dager" ! (Alle bilder er fra samme "launch").

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Sist endret av rotor den Tir Jun 07, 2022 10:09 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fotografering mv fra luften
InnleggSkrevet: Tir Jun 04, 2013 11:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dra meg nå baklengs inn i fuglekassa.... :D
Dette var utrolig moro å se. Personlig er jeg veldig nostalgisk av meg, og at du deler slikt som dette må jeg bare si tusen takk for :D

Hvis man for en gangs skyld ser bort fra oppløsning, så bør man nyte disse bildene. De har en varme, en ekthet, en følelse fra en annen tid og epoke med seg. Dette var en skikkelig opptur å se, og jeg skulle ønske at man noen ganger kunne gått litt tilbake i tid og dratt frem drager, linestyrte fly og annet selvbygg bare for å ha litt enkel og konstruktiv moro :D

Veldig kjekt lesestoff Rotor, og klart at du må følge opp med videre historie :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fotografering mv fra luften
InnleggSkrevet: Ons Jun 05, 2013 9:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Håper ikke folk blir redd for å poste moderne bilder fordi jeg har funnet svakheter i lovverket. Det er ikke akkurat mange militærhemmligheter i Sogn og Fjordane. Jeg syndet faktisk med fotografi senest i går :roll:

Hvis redselen fører til at folk poster slike gamle bilder er det nesten verdt det. Megakult :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fotografering mv fra luften
InnleggSkrevet: Lør Jun 15, 2013 12:14 am 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Bilde

Her er altså kameraet som blei brukt til å ta luftfoto i 1983, vekt med batteri og elektronikk ca. 250 gram. Uten å gå altfor mykje i detaljer så kan eg si at kretskortene til venstre (ja, de er heimelaga, kunne festes på baksida av kameraet sammen med batteriet) gjorde det mulig å trigge utløsermekanismen elektronisk i bestemte tidsintervall, det øverste kretskortet sørga for timingen (justerbart fra ca. 5 sekunder til ca. 1 minutt mellom hvert bilde). Det nederste kretskortet blei trigga av det øverste og er kobla til utløsermekansimen inne i sjølve kameraet. Det sørga for at utløserknappen blei "holdt inne" i minst 0,1 sekund og et bilde blei tatt (maks 15 pr. film). Kameraet måtte åpnes og det måtte loddes litt innvendig for å få dette til. En servo forlengelseskabel, delt i to, sørget for at elektronikken enkelt kunne kobles til og fra kameraet slik at kameraet også kunne brukes på "vanlig" måte. Denne funksjonaliteten er jo standard i f.eks. et GoPro kamera fra notida, men å kunne ha muligheten til å ta en serie med luftfoto den gangen, det var bare vanvittig kult!


Sist endret av rotor den Tir Jun 07, 2022 10:12 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fotografering mv fra luften
InnleggSkrevet: Lør Jun 15, 2013 12:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
fy flate så tøft.... :D
En skikkelig Petter Smart løsning, og jeg kan godt tenke meg at dette var vannvittig tøft i 1983 ja. Jeg vil nå si at det er vannvittig tøft i 2013 også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fotografering mv fra luften
InnleggSkrevet: Lør Jun 15, 2013 12:44 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Åpna Firdaposten i dag, sveipa over eigedomsannonsane (nei, eg har ikkje tenkt å flytte) og kom til å se nåkke som eg ikkje har lagt merke til før:

Bilde

Dette bildet kan umulig være tatt fra bakken (gå dit og se sjøl), krummingen på horisonten minner om fortegningen fra et GoPro kamera som heller litt nedover, har eigedomsmeklerne begynt med multicopter/GoPro for å få salgsobjektene til å framstå fra sin aller beste side ? Det er i så fall heilt logisk og et stjerneeksempel på smart bruk av ny teknologi !


Sist endret av rotor den Tir Jun 07, 2022 10:17 am, endret 4 ganger.

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fotografering mv fra luften
InnleggSkrevet: Lør Jun 15, 2013 7:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er det jeg som er synderen Rotor 8)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fotografering mv fra luften
InnleggSkrevet: Lør Jun 15, 2013 8:14 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Håper du får fleire oppdrag! Og at fleire firmaer ser mulighetene som denne plattformen gir for fotografering fra "umulig" vinkler. Dette er jo et glimrende eksempel på at RC ferdigheter faktisk kan komme til nytte. Super kult !


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fotografering mv fra luften
InnleggSkrevet: Lør Jun 15, 2013 8:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, mulighetene er mange, og mye positiv tankegang vil bli tilført RC så lenge utøverene ikke bæsjer på leggen. Jeg mener, et quadrocopter, helikopter eller fly inn et stuevindu eller inn frontruta på en bil vil garantert føre til mye oppstandelse, og blir det personskade så går konsekvensene opp et kraftig hakk. Det vil kunne påvirke hele landet, med tanke på forbud og regelverk.

Jeg skal iallefall gjøre mitt for å vise de positive egenskapene til radiostyrte modeller :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fotografering mv fra luften
InnleggSkrevet: Lør Jun 15, 2013 9:46 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Enig, holder meg utafor tettbebyggelsen når eg er ute og flyr. Og ringer deg hvis eg skal selge huset.

Men eg er litt nysgjerrig på kordan dette bildet egentlig blei tatt, satte du GoPro'en i "Time lapse mode" (et bilde f.eks hvert sekund), sikta inn motivet sånn nåkken lunde fra bakken og så blei det beste bildet plukka ut etterpå? I så fall er det jo det samme prinsippet som i "i gamle dager". Nei, til en slik oppgave må jo FPV utstyr være midt i blinken slik at du ser motivet fra samme synsvnkel som kameraet. Å så fjernutløse kameraet fra senderen skulle heller ikkje være umulig, dette er jo 2013 !


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fotografering mv fra luften
InnleggSkrevet: Søn Jun 16, 2013 12:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehehe, du er hjertelig velkommen til å ringe hvis du vil selge huset, men trenger du meg da? Du er jo en pioner innen luftfoto :wink:

Jeg setter kameraet i intervall ja. Bruker ikke FPV til dette enda, i tett bebyggelse foretrekker jeg å ha øya på modellen. Det finnes nok av dem som har blitt ukonsentrert ved å flytte blikket fra modell til skjerm, og flydd i en kabel eller lignende. Jeg får nok etterhvert en skjerm jeg kan kaste hurtige blikk på for å få mer presise bilder (tenker å bruke det på samme måte som et sladrespeil i bil), men det blir et av de neste leddene i prosessen. Behovet mitt ligger ikke der helt enda, men det kommer nok. Man korter jo ned arbeidstiden når man kan ta 5 planlagte snapshots på 10 minutter. Nå er det jo selvfølgelig litt ekstra jobb med å plukke ut noen få bilder av mange etterpå, men det er også litt artig å få 10 bilder med små variasjoner å velge mellom. Mange bilder som ikke er tatt med hensikt har en tendens til å bli noe unike også.

Jeg kan også legge til at når man har tatt x-antall bilder fra quadrocopter, så får man etterhvert en god retningsfølelse. På denne måten får man god trening og man bygger seg opp god erfaring med å legge merke til hvordan quadrocopteret står i forhold til omgivelser og lignende. Man blir veldig bevisst på hva man driver med, og jeg har alltid god kontroll over hva quaden befinner seg over og ved siden av. Personlig mener jeg at dette er verdifull erfaring å få med seg før man putter på FPV-utstyr.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fotografering mv fra luften
InnleggSkrevet: Ons Apr 02, 2014 4:30 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Siste nytt:

https://www.nsm.stat.no/Aktuelt/Nytt-fra-NSM/Ny-proveordning-for-foto-fra-luften/

Edit: Ny link: https://www.nsm.stat.no/aktuelt/videreforer-praksis-foto-fra-luft/


Sist endret av rotor den Man Jul 13, 2015 6:03 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fotografering mv fra luften
InnleggSkrevet: Ons Apr 02, 2014 7:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er enkelt å forstå hvorfor de ikke lanserte dette 1.april :D
Veldig kjekt at de gir denne gulroten til alle brukerene av radiostyrte dingser med kamera på, egentlig litt tøft og overraskende gjort synes jeg. De fjerner jo den biten av lisenssøkinga som omhandler sikkerhet også, så da får en bare håpe at brukerene bruker hodet og trår varsomt. Det som er fint med å måtte svare på sikkerhetsspørsmål er jo at man begynner å tenke litt på ting man kanskje ikke har tenkt så godt gjennom før. Hvis det viser seg at folk fucker til denne muligheten ved å misbruke den, så blir det nok forbud igjen vil jeg tro. Om ting går bra, så blir sikkert denne muligheten mer på permanent basis, og det er jo supert :D

Men jeg har også forstått det slik at denne friheten ikke vil gjelde FPV, men kun modeller som er innen synlig rekkevidde.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC