Kjekke ting å sjekke før flytur:
- Rorutslag, går rette vei, jevnt og lett.
- Alt inni flyet sitter fast.
- Motor går sikkert på tomgang og fult, også vertikalt.
- Tyngdepunkt ihht makers anbefaling. Alt utenom 3D fly: Vanligvis der vingen er tykkest.
- Nyladdet batt. pakke.
- Full tank.
Safety: Ikke stå ved siden av propellen. selv ikke 10 unna. Jeg holdt et fly på full gass (7,5ccm) mens propellbladet gikk av. Flyet ble rista i småbiter i hendene mine. Baklokket på motoren sprakk. Bladet fant vi aldri.
Jeg anbefaler 6,0v til fly. Dette som vector sier + ekstra sikkerhet dersom en celle blir ødelagt. Dermed blir rorene trege, uten at Rx og servo slutter å virke.
Du nevnte det med dobbel power supply. Mest aktuelt på store fly ( 120 size og opp) / heli. Årsak:
-Ett stort batteri er stort og tungt, dermed vanskelig å feste.
-Ekstra sikkerhet med to brytere. Brytere bør være av HD utførelse. Brytere feiler av og til.
-lettere å plassere batteri slik at tyngdepunkt blir riktig.
-Bruker to supplyer til mottaker som gir lavere spenningstap med flere servoer. Lavere blastning på power bus i mottaker. Vanligvis tåler den max 3 A, og det er ikke mye!
Heretter vil jeg gå for LiPo 7,4v batteri + regulator til 6,0v til mottaker i alle fly. Dette for å unngå tunge pakker som må "stripses fast" i tynn finer og balsa. Dårlig kombinasjon med mye G, vibrasjoner og tynn material. Dobbel bryter eller fail safe bryter på store og tunge ting.
Mange vil kansje tenke at dette er dyrt med en slik "power supply". I den sammenhen kan jeg si at hittil ha jeg mosa for ca 50000,- pga dårlige power supply løsninger. I tilleg har jeg NESTEN kjørt gjennom frontruta på en Dash 8 som stod parkert på flyplassen i Florø, fordi jeg skulle hjelpe en kar med en trainer som han hadde brukt alkalinebatteri til mottaker.....
Ja det er dyrt, men alternativet er dyrere