hiTmanhiT skrev:
(Hoho, var ikkje klar over forskjellen på radar/lasergun, men uansett, den vi bruker den dag i dag fra bushnell var i mine tanker)
Sier ikke at gunner er feil å bruke, tvert i mot. Lasergun er det beste du får, derfor Politiet bruker det, men farlig for oss fordi må fly nærmt for å treffe de små flyene.
hiTmanhiT skrev:
Slike formler har eg desverre ikkje grunnlag i det hele tatt å kommentere/studere
Jeg tror du klarer det hvis du ser på formelen og det jeg skrev. Evt. trykker inn på kalkis. Det er jo kun en ukjent og to ukjente er ungdomskolepensum
hiTmanhiT skrev:
For man har jo både luftfart og bakkefart.
Hvis et fly kjører i 100km/t på bakken, løfter det av bakken og flyr i sammehastighet. Er ikke da luftfart og bakkehastighet det samme? vil ikke det alltid være samme? altså er luftfart lik bakkefart. Luftfart og bakkefart er uttrykk jeg aldri ha hørt før. Kan være at mener egentlig realtiv- og abosluttfart.
hiTmanhiT skrev:
Det som er, er vel at pitot vil vise "feil" med tanke på vind? Så visst den har kraftig motvind vil den vise feil i forhold til farten den faktisk har i forhold til bakken?
Dette er riktig, vinden vil ødelegge, men hvis du tenker at flyet flyr i motvind og bruker samme kraft fremover. Vil kanskje vinden økehastigheten proposjonalt med hastigheten som du taper. Du får rett fart med andre ord.
Grunnen til at jeg tror Pitot er veien å gå ved onboard måling er på grunn av denne teorien og at det er i bruk på passasjerfly, jagerfly og småfly. F.eks:
Vedlegg:
C172_pitot.jpg [ 9.79 KiB | Vist 13506 ganger ]
Vedlegg:
022-02-0039-F-22A.jpg [ 74.96 KiB | Vist 13505 ganger ]
Vedlegg:
4582525612_36eeca1bdc.jpg [ 79.09 KiB | Vist 13505 ganger ]
stressballen skrev:
vector 250 skrev:
Veldig godt poeng og akkurat derfor finner du ikke meg midt i skuddlinja på noe som skal sneie meg i 250+ km/t og ikke får jeg meg til å utsette noen andre for det heller
Denne er jo enkel å komme seg unna da. Gjem dere bak en stor stein, traktor eller lignende. Et eller annet må vel kunne gjøres? Går sikkert også an å bruke et stativ, og rett før innflyvning så setter en på et kraftig gummistrikk rundt håndtaket? Da kan en bare sikte inn radar på forhånd, og fly en gitt løype for å få så bra måling som mulig?
Et slags extender håndtak burde også være enkelt å få til.
Det er vanskelig nok å ta målingene for hand når flyet flyr i flere hundre km/h. Innbiller meg at statisk målestasjon blir enda verre. Alle som har prøvd lowpass med et fly vet hvor vanskelig det er. Jeg har bare flydd fly i 100km/h-klassen og vet godt at mikroskopisk utslag skal til for at flyet stuper.
Edit: bilder