Jeg har et par slike votter, men jeg er ikke helt begeistra for dem enda når det gjelder fly og heli, spesielt heli. Får litt klaustrofobi. For en kort prøvetur med forsiktig flyvning, så hadde jeg personlig ikke behov for det idag. Når jeg skal fly mer sammenhengende så blir det absolutt mer aktuelt, og spesielt hvis det er vind. Idag var det helt vindstille. Skal dra frem hovedvotten med varme og modifisere den litt til, så tenker jeg at det blir bra.
Litt artig dag egentlig, spesielt med problemene jeg og Terje opplevde med de radiostyrte bilene våre. Vi har samme motorsystem, Traxxas Velineon på 3S lipo. Først hadde Terje problemer med svært begrensa effekt, det hadde ingenting med trainermode å gjøre. Vi prøvde å justere travel, men ingen forskjell. Så begynte det plutselig å funke litt, uten at vi forsto helt hvorfor. Så tok jeg Slash ut av bilen, plugget i batteri og kjørte litt. Jeg hadde full effekt hele tiden, men så begynte jeg plutselig å få samme symptomer som Terje på sin HPI Blitz. Jeg regner med at det var kulden som gjorde til disse problemene. Fikk filmet litt med Gopro fra bilen, skal få lagt det ut senere en gang.
Jeg hadde også en runde med flyet til guttungen, denne har jeg også tiltenkt som en slags fpv-trainer til meg selv, men modellen har enda ikke fått noe slikt utstyr. Jeg har putta gyro på alle aksene for å øke bruksområdet litt, for med gyro kan man fly under dårlige vindforhold enn før. Det vil også hjelpe en nybegynner med å stabilisere modellen. Dette var første tur med gyro, og jeg kunne raskt konstatere at gain var for høy på elevator og rudder. Sistnevnte var det mest problematiske, for halen på flyet jaget kraftig sideveis hele tiden. Gain må justeres mest ned på rudder, men også litt på elevator, jeg merket tendenser til jaging der også. Aileron så ut til å fungere fint. For høy gain på rudder virket på nøyaktig samme måte som for høy gain på styreservoen til dragsteren min, da wobblet bilen konstant.
Blaze var også i lufta for første gang, men det gikk litt saktere enn forventet, så her må jeg undersøke litt. Kanskje det ikke var 100% på regulator, jeg vet ikke. Mener å huske at det var mer sprut i modellen enn dette, selv om den klatret vertikalt ut av hånda. Jeg må også se over rorene, for den trakk godt til siden og oppover. CG var ifølge bok, så jeg må se litt på det også. Jeg ville forsøke noen landinger for å finne ut hvor sakte flyet kunne gå, og dette resulterer stort sett alltid i noen dårlige landinger. Jeg ville ha flyet over asfaltveien før vingene tippet, men det skjedde 3-4 meter fra veien, og der er det bare grov stein. Jeg klarte å ødelegge propellen på siste landing, så denne må ny.
Henseleit fikk seg også en liten tur, og problemene fra sist gang var stort sett borte. Nå var linkene veldig trege idag, men jeg gjør ingenting med dette. Helikopteret bør få noen turer på seg før linkene går seg til litt, så jeg regner med at dette blir bedre etterhvert. Halen jaget bittelitt, og jeg merket noen tendenser til oscillering, så da står det vel litt knotting på menyen tenker jeg. Det blir ikke gjort så mye sprell med dette på en stund enda, spesielt ikke når det er kaldt. Jeg vet ikke hvor mange turer jeg skal ta før jeg begynner å leke litt, men de første 20 turene skal nok gå rolig for seg.
_________________ Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil
DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
|