Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 1:09 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Ons Mar 13, 2013 7:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har lenge hatt lyst til å filme fra luften med bedre kamera enn Gopro, og har i den sammenheng skaffet meg et hexacopter som jeg skal bruke til litt bedre kameraer. Så fort kameraene øker litt i vekt, så vil et standard quadrocopter fort bli overlasta. Jeg har montert hexacopteret sammen de siste kveldene, og jobber nå med å få liv i motorene. Det er et eller annet jeg sikkert har gjort feil med programvare eller lignende, for de vil ikke starte. Kanskje jeg skal bla litt i manualen også :mrgreen:
Dette skal jeg fly med 4S 5000mah lipo, og regner med at det blir godt med krefter da. Det fine med dette hexacopteret er at det er en fornuftig størrelse på det, og det vil nok fint kunne dekke mitt behov en stund fremover.

I skrivende stund har jeg påbegynt montering av kameraunderstellet, det er av type 2-akse, og kobles rett opp mot gyroen i hexacopteret. Jeg må nok til med en del forbedringer der for å motvirke jello-effekt, men med litt jobb så skal det nok gå bra. Satser på å få testet litt ut i løpet av helgen.

Jeg skal bruke min JR 11X på denne, og har utstyrt hexacopteret med 11-kanals mottaker i tilfelle jeg vil styre noe mer utover kameraet. Jeg har også montert litt telemetri på denne, blant annet høydemåler og effektmåler. Sistnevnte forteller meg hva batterispenningen er, og hvor mye kapasitet jeg har brukt. I tillegg kan jeg sette på alarmer for spenning og kapasitet. Jeg kan også sette opptil 3 alarmer for nådde høyder. Dette er plug and play elektronikk alt sammen, altså ferdige løsninger.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Tor Mar 14, 2013 2:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg fått på understell, og moddet gimbalen til å passe understellet. Om jeg har fått til noe fornuftig demping der får jeg ikke sett før jeg har testa med kamera. Gimbalen er helt ferdig, det gjenstår bare å sette inn 2 servoer og koble den sammen med gyroen.

Jeg har også fått liv i motorene, og tilpasset rotasjonsretningen, så det gjenstår bare å montere propellene. Grunnen til at de ikke startet er bare at oppstartssekvensen var litt annerledes på F550 enn F450'n min. Man skal gjøre en bevegelse med begge stikkene for å aktivere throttle, slik at man ikke starter multikopteret ved et uhell. Av gammel vane gjorde jeg det samme som på F450, noe som ikke funket :D

Imorgen blir det å stille inn dataene for GPS'n og montere servoer på gimbalen. Så tenker jeg at den er klar for test :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Lør Mar 16, 2013 1:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå fått testa hexacopteret litt utenfor hobbykjelleren, men dog uten kamera på. Tør ikke å putte det på helt enda. Jeg er litt spent på hvordan det vil gå med vekten, da med tanke på hvordan hexacopteret klarer å håndtere den. I skrivende stund veier doningen ca 2.3kg uten kamera, og med kamera så snakker vi ca 2.7kg. Det virker som at det ikke skal bli noe problem så langt iallefall.

Når det gjelder gimbalen, så er jeg ikke overbevist av konstruksjonen, men det vil vise seg om den duger i praksis. Et punkt jeg mest sannsynlig kommer til å utbedre uansett er servoen som kontrollerer roll på gimbalen. Det er en mikroservo, jeg har der valgt Align DS415. På pitch har jeg Align DS610, og kunne tenkt meg å modifisert roll til å bruke standard size servo også. Om jeg ender opp med å bruke DS610 aner jeg ikke, for her vil oppløsningen i servoen begynne å bli viktig. Jeg må ha den roterende bevegelsen så sømløs som mulig, tipper at børsteløse servoer kanskje blir veien å gå. Men det blir uansett fort et par tusen kroner for to standard size børsteløse servoer av litt kvalitet, så jeg har litt utprøving igjen før jeg går til innkjøp av noe slikt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Søn Mar 17, 2013 8:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg fått prøvd med kamera påmontert, og nå begynner nok tuningen for alvor. Hele greia holdt seg i lufta i nesten 9 minutter, men da slo første steg av batteribeskyttelsen inn etter rundt 5-6 minutter. Etter det, så ble det bare hovring over bakken 3-4 minutter, selv med full gass. Dette har litt å gjøre med hvilke data jeg gir til styreenheten, med tanke på spenningsfall pr celle ved load og no load, og på hvilken spenning jeg vil at de to forskjellige batteribeskyttelsestrinnene skal slå inn. Så her varte nok det første trinnet for lenge, altså kan jeg sette en litt lavere grense på spenningen før første trinn skal slå inn. Jeg tipper at jeg kommer til å ende på ca 7 minutter flytid med dette kameraet og 14.8v 5000mah 25C lipo, men det gjenstår å se. Jeg har veldig lyst til å teste uten batteribeskyttelse, og bare fly en meter over bakken til strømmen er oppbrukt.

Jeg må også modifisere gimbalen en del tror jeg. Justering av tannhjula må til, og kanskje jeg må legge til et par egne patenter. Selve bildekvaliteten var ypperlig, men når gimbalen korrigerer så går det i synlige trinn. Dette kan ha med for tette tannhjul å gjøre, men å ha dem for lang fra er heller ikke bra.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Tir Sep 10, 2013 9:35 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Ons Mar 27, 2013 2:55 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå endret setup til å bruke 3S lipo på denne, og har gått opp fra 8" propeller til 10" propeller. Totalvekten har gått litt ned, så det blir spennende å se hvordan disse endringene fungerer i praksis.

Jeg har også påbegynt modding av gimbalen, men har enda et lite stykke igjen der. Jeg har laget et nytt servofeste for standard size servoer, så får jeg muligheten til å velge mellom flere servoer om nødvendig. Jeg er ikke superbegeistra for den mekaniske patenten på Alwarerc Swing gimbalen, istedenfor disse tannhjulene burde det heller vært hjul med gummibelegg som sørget for rotasjonen av roll og tilt. Da kunne man også hatt det som en egen reservedel når den eventuelt blir slitt. Jeg skal ta bort Align DS610, jeg har lyst til å utelukke servoene helt når jeg begynner jakten på det beste bildet jeg kan få med dette stativet. Som vanlig blir det en del prøving og feiling for å få det optimalt.

Når det er sagt, så blir neste steg blir å montere på oljedempere. Jeg tenker 1 støtdemper for roll og 1 støtdemper for tilt i utgangspunktet, men ser ikke bort fra at jeg må til med 2 støtdempere på roll. Dette vil gi servoen litt mer å jobbe med selvfølgelig, men med riktig justerte dempere vil de nok kunne gi en jevnere bevegelse når servoen er i jobb, pluss at de vil roe ned eventuelle vibrasjoner fra quadrocopteret.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Tir Sep 10, 2013 9:40 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Tor Mar 28, 2013 11:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Testet litt med 3S lipo idag, og det fungerte greit, men 5000mah gav alt for kort flytid. Tipper at den holdt seg i lufta ca 7 minutter totalt, så 5 minutter er kanskje mer reelt der, noe som blir for lite. Jeg har 2 stk 3S 4000mah pakker med, og jeg skal koble disse sammen og teste med 8000mah kapasitet. Om hexacopteret takler vekta, så kan jeg også teste med 2 stk 5000mah pakker. Det gjenstår også å teste med noe ekstra vekt som tilsier vekt av kamera, dette kan også gjøre mye med flyegenskapene. Jeg hadde også en resonans jeg ikke likte, en av armene vibrerte synlig, og dette hadde jeg ikke på 4S og 8" propeller. Så godt mulig at propellen er skyld i dette.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Man Apr 01, 2013 8:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har tenkt frem og tilbake på denne nå, og klarer ikke å slå meg helt til ro med tanken på å kjøre 3S eller 4S lipo. Det blir liksom ikke så mye overskudd at det gjør noe, uansett hvordan jeg vrir og vender på det. Jeg tror uansett at jeg må bytte ut motorer for å få hexacopteret til å kunne løfte kameraet overbevisende, og da har jeg lyst til å gå et steg lenger og bytte motorer og fartsregulatorer, og sette det opp for 6S lipo. Tipper at jeg må ha motorer rundt 400-500kv eller deromkring da.

Om jeg ikke tar feil, så er ikke regulatorene til DJI beregnet for mer enn 4S, men det kan hende jeg husker feil. Om de takler 6S, så er det jo en smal sak å gjøre disse endringene.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Man Apr 01, 2013 9:52 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Er det ikke bare å motorisere for noe du har batteri som passer til ?

For eks 6S om det er det du har ett lass av eller 3S om det er det du har, og heller kjøre ett par pakker i parallell om flytiden blir for lav ? Vekt messig er det jo så å si det samme om du kjører 3S 10Ah eller 6S 5Ah pakker.

Tenke mindre, fly mer er en fin ting :-D

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Man Apr 01, 2013 10:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Spiller ingen rolle om jeg bruker 3S eller 6S for min del, jeg har batteri til begge deler, men jeg synes ikke valgene er så enkle til multicopter som skal ha kamera hengende. Man vil jo ikke ha det tyngre enn nødvendig, og samtidig så må man finne en god kombo mellom effekt og flytid. Å kjøre 6S vil vel gi et lavere ampertrekk, og overskuddskreftene vil jo også kunne bære mer batteri. Om jeg hadde gjort det samme på 3S eller 4S, så hadde vel uansett amperetrekket blitt høyere ved lavere spenning?

Høres ikke det riktig ut å gå for 6S når multicopteret skal ha litt bærekapasitet i tillegg til flytid? Kort fortalt så vil jeg egentlig bare ha et oppsett som gjør jobben her, om jeg trenger nye batterier så gjør ikke det noe.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Man Apr 01, 2013 11:12 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Lavere spenning = høyere strøm og motsatt om du øker celle tallet. Men så lenge du kompenserer med høyere kapasitet på batteriet (og selvsagt har motorer som er laget for det) så merker du ikke det.

Men så lenge det ikke er noe som drar veldig mye strøm så merker du minimalt forskjell i forhold til effektiviteten, om en tenker på det å gå opp i antall celler for å få mer effekt så er ikke det noe automatikk i at en får mer effekt av å gå opp i antall celler.

Tenker bare at om du har ett heli som funker knall på 3S men mangler flytid så er det igrunn bare å øke kapasiteten til batteriet og kompensere med det som trengs av effekt (større prop så lenge motoren liker det). Men skal du uansett bytte motorere og/eller esc kan en selvsagt dimensjonere det for flest mulig celler siden prisen er den samme og en får noen få prosent høyere effektivitet. Sitter og planlegger litt på nytt 14S heli nå for min del :)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Man Apr 01, 2013 11:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hmmm... vil ikke effekttapet bli merkbart da? Mindre varmeutvikling ved høyere celletall? Altså i forhold til mindre celletall som er kompensert med kapasitet og nødvendig elektronikk. Ville vel også tro at det vil dukke opp naturlige fysiske begrensinger når man skal holde seg på lavt celletall. Å gå opp i unødvendig store propeller på et multicopter er ingen god løsning slik jeg ser det. En må vel også opp i kraftigere regulatorer amperemessig også? Om man da begynner å belaste i tillegg, så vil vel strømpeakene være mer brutale på lavere celletall med større prop enn vice versa?

Jeg vil tro at det i utgangspunktet er greit å bruke 2S, 3S og 4S på mindre quadrocopter, rett og slett fordi at pakkene er rimeligere og mer standard. Men jeg ser ikke logikken i å holde meg på 3S og 4S når jeg skal begynne å løfte litt tyngre saker. Man kan nok som du sier kompensere, men vil man ikke stort sett alltid ende opp med et resultat som kunne ha blitt gjort bedre med høyere celletall?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Man Apr 01, 2013 11:48 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Skal du kjøpe noe fra scratch så øker du seff celle tallet. Tenker bare at effekttapet er minimalt når en snakker om escs på rundt 30-40A. Men større strøm og mer varme med mindre celler ja.

Ideellt sett burde en jo kun kjøre høy spenning på alt sammen.

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Man Apr 01, 2013 11:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg skjønner, du mener at det fremdeles er småting vi snakker om her, og da blir det også små forskjeller. Jeg ser den, du har nok rett i det. Det er jo ikke store hexacopteret akkurat. Men jeg regner med å må kjøre scratch på esc og motor, batteri har jeg. Det er også en mulighet for at elektronikken blir flyttet over på et litt større hexacopter etterhvert. Veldig greit at det ble litt dialog her, gjør det litt lettere for meg å bestemme hva jeg skal gjøre :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Tir Apr 02, 2013 12:00 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Skal du kjøpe fra scratch så er det bare å handle noe for 6S ja, finnes jo mengder av rimelige og gode escs i den størrelsen osm er laget for quads for eks.

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F550 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Tir Apr 02, 2013 12:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg får se hva jeg ender opp på. Er litt usikker på hvilken kv jeg skal gå for, men tipper på 100 grams motorer på 400-500kv. Men må sjekke opp litt først. Kom gjerne med tips.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC