Forrige gang på Nesjane med test av kor langt radioutstyret rakk så fikk eg en del oppmerksomhet for akkurat det stuntet. Men elektronikken i flyet er i stand til meir enn å bringe flyet tilbake til utgangsposisjonen. Siden eg eg kalte flyet for en "drone" så fleipa Stressballen med at eg jo kunne sende flyet opp i Florø og lande det på Nesjane ? En ganske sprø ide. Det er altså ca. 20 km fra Florø til Eikefjord, så det er lenger enn det som (teoretisk) går an å få til med batteriet som eg bruker (får plass til). Men ka med å ta av fra rasteplassen like ved Brandsøy, litt måling på Google Earth viste at det er ca. 12 km derfra til Nesjane, det burde gå greit, vindretningen i dag var også ideell, svak vind fra vestnordvest. Flyturen skulle med 10 m/s fart ta ca. 20 minutter. Batteriet blei lada og waypoints blei lagt inn i minnet på UAV kontrolleren (APM1), heile ferden skulle gå over sjø. Så bar det av sted til rasteplassen. Eg var allerede litt seint ute til flytreffet på Nesjane (strassballen og ppitekk5 var der allerede), så eg droppa å sjekke om det var asfalteringsarbeid (forsinkelse) på gang lenger inne, hadde ikkje meir tid enn eg trengte for å få til en landing etter at flyet (forhåpentligvis) hadde nådd målet. Takeoff gikk fint, satte flyet i AUTO modus og fulgte det med augene mot øst. Så var det å kjøre bil til Nesjane og landing. Ikkje nåkke asfaltarbeid med følgebil-forsinkelse heldigvis, men det begynte å regne !
Katastrofe tenkte eg, all elektronikken ligger heilt bar uten deksel og eg visste fra før at gps'en tåler omtrent ingenting av vatn før den slutter å virke...
Vel framme på Nesjane så sto Stressballen og ppitekk5 under bakdøra på varevogna for ikkje å bli klissvåte, "Bomtur i dag". Endå meir bomtur for min del sa eg og fortalte om opplegget, eg regna ikkje med å se flyet igjen,
ever. Men etter litt venting så hørte vi en svak motordur ovenfra, flyet dukka opp akkurat der det skulle! No var det bare å få til en landing fort som bare det, det endte i buskaset ved siden av veien, ikkje nåkke vakkert syn. Mission completed.
Data fra ymse sensorer blir logga underveis og kan være nyttige å analysere i ettertid. Her er antall satellitter som gps'en hadde kontakt med undervegs, den har slutta å virke omtrent ved Grov (vatn?) men på mirakuløst vis begynt å virke igjen etter ei stund.
Airspeed- og Groundspeed- kurvene er data fra henholdsvis pitotrørog gps , grounspeed detter rett i kjelleren der gps'en slutter å virke. Det ser også ut som om pitotrøret har blitt fylt med vatn i alle fall én gang.
Vel heime var det fram med tørkerull og hårføner, ser ut til fly og kontroller har overlevd regnet ! Fortsettelse følger...